Alföld. Irodalmi és művelődési folyóirat 17. (1966)

1966 / 3. szám - AZ ALFÖLD KÉPCSARNOKA - KÖNYVEK KÖZT - Tüskés Tibor: Szinnyei Júlia: Vasárnap délután

érezzük meggyőzőnek a látványos öngyilkos­­sági kísérletet: az írónak nincs ideje arra, hogy ezt kellő lélektani motivációval előkészítse, így csupán filmszerűen pergő vázlatot kapunk, amit még csak erősít a szimultán szerkesztés, hiszen éppen ezzel hullik szét a szereplők kap­csolata, amely az elmélyült lélektani elemzést, a helyzetekre való belső reagálás ábrázolását lehetővé tette volna. Jobban sikerült a másik kisregény, a Két kará­csony című, amelyben - egy merész ötlettel - a cirkuszi artista és a vak zongoratanárnő sze­relmének és házasságának válságában ad az író megint pozitív választ a közös kérdésre. Itt a vak zongoratanárnő rajongásának, majd vélt eszményképéből való kiábrándulásának tö­mör, tragikussá sűrített ábrázolása mutatja Csontos Gábor írói tehetségét, bár az artista nemiségének túltengése háttérbe szorítja a fi­nomabban kimunkált női jellemet. A tragédia kettősnek látszik, mert a cirkuszi artistának legalább olyan tragédiája a túlfeszített nemi élet (vajon a társadalom, vagy fiziológiai al­kata determinálja erre?), mint a vak leánynak e kapcsolattól irtózó öneszmélése. Kérdés azon­ban, hogy ezt a csupaizom, fatuskó artistát egy karácsony esti séta félőssé teszi-e a trapézon? Mindkét kisregény érdekes olvasmány, hiszen az első fiatalokról szól, az utóbbi pedig merész alapötletével tart igényt az érdeklődésre. Az érdekességet azonban a nemiségnek már-már a jóízlést ostromló csapongása is fokozza. Mégis: a kisregények elolvasása után mutat­kozó hiányérzet azt mutatja, hogy az író éppen művészi ábrázolásban nem tud lépést tartani mondanivalójával. A cselekmény mozgalmas­ságát nem tudja követni a hősök tetteinek in­dokolása, a jellemek fejlesztése, a megszerkesz­tésben feltáruló forma szárnyalása. A tartalom és forma művészi egyensúlyának ez a megbil­lenése csökkenti a kisregények értékét, de ma­gában hordja az ösztönző írói tanulság levoná­sának lehetőségét is. (Magvető, 1965) E. NAGY SÁNDOR Szinnyei Júlia: Vasárnap délután Az írónő első regénye, a Szőlőboszorkány 1958- ban jelent meg. Ha jól emlékszem, a könyv figyelmet keltett. A túlfűtött, indulatos törté­netben egyéni ízt, eredeti látást sejtett meg a kritika. Azóta szinte minden esztendőben újabb és újabb könyvet helyez olvasóinak asztalára, legalábbis azokéra, akik azóta figyelemmel kí­sérik munkáját. Így jelent meg egymás után a Hajnal, az Öreg mandulafák, a Nyolc látogató, a Felhőtlen ég, A kékfedelű tüzet, az Átok, az Erdészház és legutóbb a Vasárnap délután. Ha azonban valaki arra vállalkozna, hogy ké­pet rajzoljon a szerző munkásságáról, eddigi írói útjáról, ugyancsak rosszul járna. Hiába keresne egyetlen érdemleges kritikát, amely mérlegre teszi ennek a termékeny és minősé­gileg sem jelentéktelen írónőnek valamely könyvét. Az első szavunk a csodálkozásé: hát lehet így, ennyire csöndben és visszhangtalanul dolgozni? Természetesen nem lehet azonos hő­fokon alkotni, s Szinnyei Júlia könyvei sem azonos értékűek. A Vasárnap délután azonban nemcsak korábbi könyveinél érdemel nagyobb figyelmet, hanem az esztendő átlagos regény­terméséből is kiemelkedik. Az olvasmányosság nem mindig hat dicséret­ként. A témaválasztás bátorságának kiemelése még mentegetőzés is lehet. Amennyit itt a re­gény cselekményéből elmondunk, csak arra szolgál, hogy utána a mondanivaló értékét, va­lamint a megformálás erejét és igényességét keressük. A Borkotró-dűlőben, gálicos szőlők és vedlett falú présházak között, egy filagóriában, mely­nek tetején törött farkú vaskakas kiáltja szerte a szél irányát, minden vasárnap délután egy kis társaság ül asztalhoz. Öt ember, túl a het­­ven-nyolcvan életévén, akiket félszázados is­meretség, barátság és házasság köt egymáshoz. Ilma, a hajdan híres színésznő; férje, a béna, tolószékhez láncolt nyugdíjas patikus; Karolin, akinek valaha illatszerboltja volt a Belvárosban, és férje, a közmondásokban fogalmazó, kiér­demesült kutyaidomár, valamint Veronika, a lánynak maradt öreg tanítónő. Életük romjaiból élnek, szótlanok, petyhüdt bőrükön az öregség májfoltjai ütnek át. Valamiről mind lekéstek, emlékeket idéznek, apró zsörtölődések és hazu­­dozások töltik ki napjaikat. Holtág életek, melyeknek felszínét már nem fodrozza szét, csak az emlékezés virága tenyészik partjain. Olyan ez a világ, mint egy Csehov-dráma, mintha pl. a Három nővér hősei élnének to­vább, hajlottabb korban, magyar viszonyok közt, 1959-ben. A halál torkában azonban az eddig összekuszá­­lódott szálak elsimulnak, a korábbi kapcsola­tokra fény derül, a hajdani ellentétek pedig érvényüket vesztik. „Nagyon fontos, hogy az ember befejezhesse az álmát. Nem tudom, kö­zülünk sikerül-e egynek is..." - mondja a regényben Ilma. Mert bármily tétlennek, vak­vágányra futottnak is látszanak ezek az életek, titkon, lelke mélyén - vallja az írónő - min-

Next