Alkotmány, 1898. január (3. évfolyam, 1-26. szám)

1898-01-01 / 1. szám

ü­ leteket, de azok a legroszabb esetben csak egy hétig (?) lesznek hatályban, miután nyolc nap (?) alatt a provizórium-javaslat a király elé fog ter­jesztetni szentesítés végett. A törvénynek vissza­ható erőt fognak tulajdonítani. A „Neue Freie Presse“ mai reggeli száma ezeket írja: A kormány elhatározta, hogy nem lép a ren­deletek útjára, és mert csak rövid időről van szó, semmit sem tesz. Az eljárás módját így okolják meg: A vámhivatalnokoknak megvannak a maguk instrukcióik. Azok érvényben maradnak mindad­dig, míg a kormány nem rendelkezik másként. A határvámhivatalok a jövőben is ép úgy szedik be a vámokat, mint eddig. A­mennyiben nemzetközi megállapodások tekintetbe jöhetnek, azokra nézve az idegen államokkal megkötött kereskedelmi szer­ződések és autonóm­ vámtarifa maradnak érvényben. Ha valamelyik vámhivatalnoknak kételyei vannak, úgy főnökéhez kell fordulnia, ki aztán vagy szó­belileg, vagy egyszerű utasítással instruálja, mi­ként kell eljárnia. A bankügy dolgában a következő a fölfogás: Az osztrák-magyar bank és a magyar kormány között megállapodás jött létre, természetesen az országgyűlés által való utólagos jóváhagyás fen­­tartása mellett, illetőleg a tárgyalás alatt álló provizórium-törvény megalkotásáig. A bankkal való megállapodás meghosszabbítja a státusévőt és a kormány jót áll a banknak, szabadalma minden irányban való védelméért. A­mi a 70 milliós adós­ságot illeti, annak visszafizetési kötelezettsége ki­zárólag Ausztriát terheli. Az osztrák-magyar bank jegyeinek fizetési érvényét úgy a valutaszabályozási törvény, mint az érmeegyezmény elismerik, az érmeszerződés pedig 1910-ig tart. Az osztrák­­magyar bank e megállapodásban teljes jogbizton­ságot talál. Rámutatnak e tekintetben egy prece­densre. Az annak idején való osztrák nemzeti bank az 1867—1876-ig terjedő időszakban, mindaddig, míg a szabadalmának törvénybe iktatását Széll Kál­mán keresztülvitte, tizenkét éven át csak a két kormány egyszerű megállapodása alapján funkcio­nált, anélkül, hogy a viszony jogbiztosságát valaki kétségbe vonta volna. Ez a megállapodás az isme­retes vöslaui jegyzőkönyvbe volt foglalva, melyet Beck báró és Lónyay Menyhért írtak alá. A pápa gyémántmiséje. Budapest, december 31. A katholikus világ hódolatnyilvánulásai között üli meg a „lumen de Coelo“ pápája hatvanadik évfordulóját annak a magasztos pillanatnak, midőn első szent áldozatát be­mutatta a Mindenhatónak. A Vatikán ag­gastyánja, kit ritka hosszú élettel ajándé­kozott meg az egyház Alapítója, a nemzetek hódolatát fogadja most is, mint már több ízben és e hódolat ékes tanúsága annak, hogy a katholicizmus egy tevékeny eszme és élő szervezet, melynek ma is világraszóló hivatása van, mely ma is él a lelkekben és megragadja a szíveket. Állásának méltósága személyes jelességeivel párosulva, a pápasá­got olyan csodált intézménynyé teszi, a­mi­lyen az az egyház legszebb napjaiban volt. A világ katholikusainak örömében osz­toznak Magyarország katholikusai is. Mint értesülünk, Vác városának épületei ma este ki vannak világítva a pápa gyémánt miséje alkalmából. Nemcsak a papi épületek, de a városi épületek is meghozzák a tisztelet adóját. A pápa jubileumáról a fővárosi sajtó orgánnai is rokonszenvesen emlékeznek meg, mint a „Magyar Állam“ „Magyar Újság“ stb. A püspökök közül legutóbb Bubics Zsig­­mond kassai püspök bocsátott ki két kör­levelet, egyiket papságához, másikat hívei­hez intézve. Az egyházmegyei papsághoz szóló pásztorlevél így szól: 1838 január 1-én mutatta be a mi dicsősé­gesen uralkodó szentséges atyánk XIII. Leó pápa első ízben a vértelen áldozatot az Úrnak. Méltó és igazságos dolog, hogy ennek a nagy napnak emlé­kezetét az egész keresztény-katholikus világ meg­ünnepelje, s ez ünneplésből mi is kivegyük a ma­gunk részét. Minthogy azonban ez a nagy esemény épen új esztendő napjára esik, elhatároztam, hogy az Ő Szentsége tiszteletére rendezendő egyházi ünnepély másnap, i. i. 1898. január 2-án, vasár­napon tartassák meg. Az ünnepély sorrendjét a következőkben álla­pítom meg: 1898. január 1-én, az isteni szolgálat végez­tével, kihirdetendő a híveknek, hogy másnap, azaz vasárnapon . Szentsége első szentmiséjének hatva­nadik évfordulója fog megünnepeltetni. Felhívandók tehát a hívek, hogy e ritka és magasztos alkalom­ból jelenjenek meg az Isten házában. Ugyancsak január 1 én az esti harangszó után zúgának a harangok az egész egyházmegye területén még fél­óráig, így hirdetvén a következendő nap nagy ünnepét. Január 2-án ünnepélyes szent mise tartandó az Oltár­­szentségnek kitételével és Te Deum laudinussal, a misében veendő Col­lebra pro summo pontifice. A szent mise után pe­dig felolvasandó a híveknek az én alább követ­kező főpásztori szózatom, melynek végén imádkoz­zatok a néppel együtt 3 Miatyánkot és 3 Üdvöz­­légy Máriát. Ha valaki, Krisztusban tisztelendő Testvérek, úgy mi, az Isten szolgái, vagyunk első­sorban arra hivatva, hogy mindig, de különösen olyan al­kalommal, mely a római pápa­­ szentségének életére vonatkozik, kitüntessük törhetetlen hűségün­ket, ragaszkodásunkat, szeretetünket, fiúi hódola­tunkat Krisztus Egyházának látható feje, és így közvetve a láthatatlan fő, maga az Üdvözítő iránt. Elvárom tehát és meg vagyok győződve, hogy ti ezt a szép és magasztos ünnepélyt mindenütt, egész egyházmegyém területén a lehető legnagyobb fény­nyel, ünnepélyességgel és buzgósággal fogjátok el­rendezni.* A hívőkhöz pedig a következő pásztor levelet intézte : Nagy, igen nagy és magasztos eseménynek emléke az, a melynek ünneplésére a mai napon az Isten házába összegyü­lekeztetek. Oly ritka ese­ménynek emlékét ünnepeljük ma, a minővel az isteni gondviselés csak legjobbjait, az Isten szent szolgálatában mindig hit és jámbor fiait tünteti ki, és ezeket is vajmi ritkán. Az a nagy esemény, melyről hozzátok szólni akarok, abból áll, hogy egyházunk látható feje, dicsőségesen uralkodó szent atyánk XIII. Leó pápa . Szentsége Isten irgalmából immár meg­érte azt a napot, mely hatvanadik évfordulója an­nak, a­mikor ő első ízben mutatta be az Úr oltá­ránál a vértelen áldozatot, azaz első ízben mon­dotta el a szent­misét. Hatvan esztendő az Úr szolgálatában ! Ugy­e­bár Szeretett Híveim, nagy, hosszú idő ez, hiszen egymagában majdnem annyi, mint két emberöltőre való idő. Ha még tekintetbe veszszük azt, hogy milyen istenes, jámbor, az Egyháznak és az emberiségnek tett szolgálatokban letelt hatvan esztendő volt ez, akkor mély alázattal kell leborulnunk Isten szent oltára előtt, hálát adva neki azért, hogy ily ritka kegyelemmel ajándékozta meg azt, a­ki immáron húsz esztendeje tartja szilárd kezében az Anya­­szentegyház hajójának kormányrúdját, és igazgatja annak járását a világ háborgó tengerén. Régi szép szokás az az anyaszentegyházban hogy, ha valamely pap betölti papságának­ huszonöt esztendejét, ezt az alkalmat ünnepélyesen ülik meg a hívek; azt mondjuk ilyenkor, hogy az illető ezü­stmiséjét tartja. Ebben a kegyelemben számosakat részesít az isteni gondviselés; és ha valaki az Ur hit szolgálatában ötven esz­tendőt ér el, a mi már keveseknek adatig ezt még nagyobb ünnepélyességgel szokták a hitek mer­ülni, ez az úgynevezett aranymise. A­ki ezt meg­éri, annak fürtéi már megfehéredtek, hangja már elgyengült, kezei reszketnek, midőn Krisztug szent testét és vérét imádásra felmutatja a népnek. A hivek, kik aranymisés lelkipásztoruk köré seregle­nek, hogy tőle áldását vegyék, elfogult szívvel tekintenek fel reá, s az a gondolat ébred fel lelkekben : íme, kedves lelkipászti érmnás, a jó Isten irgalma elvezetett Téged­ az em­­beri életnek ezen kevesek által megjárt szaka­­doz: ki tudja, minő rövid ideig, fogunk ezentúl már látni! — Az égbe készülő keresztény léleknek egy fontos állomása ez, a melyet kevesek­nek adatott jelentékenyen túllépni. De a­kiknek ez mégis megadatott, azok mél­­tán dicsekedhetnek azzal, hogy kiválasztott sze­rettei az Istennek, a­kit ez felül tett az emberek­nek; a kinek az Isten az ily hosszú­­Hét kegyel­mét megadta, azzal rendszerint különös céljai vannak. Ezen kevesek, az isteni kegyelem ezen kiválasztottjai közé tartozik a mi szentséges atyánk XIII. Leó pápa is. Még nem oly rég, 1888-ban ülte ő meg pappá felsze­nteltetésének félszázadát, s talán emlékezni fogtok még arra, minő általános örömben úszott ez alkalommal az egész katholikus egyház, és minő Istennek tetsző módon­­ünnepeltük meg mi is azt a napot. És íme az isteni irgalom és szeretet most ismét egy, az eddigieknél talán fénye­sebb, még jelentőségteljesebb napot derített fel reánk: azt a napot, melyen betölt szentsé­ges atyánk áldozárságának hatvanadik eszten­deje, melyet az ezüst és arany után méltán neveztek el gyémánt misének, a mennyiben a gyé­mánt sokkalta nagyobb értékű és ritkább dolög az ezüstnél és aranynál és nagyobb becsenet tartatik az emberek által. S ha már ritka az a pap, a ki megéri aranymiséjét, a legnagyobb ritászágok közé tartozik, hogy valaki gyémántmiséjét megérje. Ez a ritka alkalom szentséges atyánk életé­ben az épen most felderült esztendőnek első nap­ján következett be. 1837 december 31-én szentelte fel őt Odescalchi bíbornok áldozatrá, és másnap 1838 január 1-én mutatta be ő első szent miséjét az Urnák. Ha erre a napra nem esett volna az újév napja, úgy azon tartottuk volna meg e nagy esemény emlékét; így azonban célszerűnek véltem ezt a mai napra halasztani. Krisztusban szeretett Híveim! Mindnyájan tudjátok azt, minő úgy és ma­gasztos ünnep az, mikor az ifjú, ki magát Isten szolgálatára szenteli, befejezvén tanulmányait és elérvén a kellő kort, pappá szentelteti. A mikor azután az oltár elé lép, hogy első izbn mondja el a szent misét, az ilyen esemény lelke lázba hozza az egész községet. Feldíszítik a tenplomot, s az újmisés áldezárt virágokkal ékes djatlonok ve­szik körül, épen úgy mint az ifj vőlegényt, mikor a házasság szent frigyét megkötendő lép az oltár elé. Mert az ifjú pap is vő­legény, a Krisztus anyaszentegyházának vő­legénye, ki örökös frigyre lép válaztottjával. Az ifjú papnak ezen első szent miséje altalmával rend­szerint valamely ék­esebb, tapasztalabb paptársa szokott segédkezni, nem csupán azét, hogy köny­­nyen érthető elfogultságában valami el ne hibáz­zon, hanem azért is, hogy ezen fontos lépésnek jelentősége annál inkább kitűnjék. Az első szent­mise elmondása után a nép­oea seregük az újmisés pap köré, a ki mindnyájakat külön-külön megáldja; s boldog az, a ki ilyen áldásban része­sül, mert joggal tulajdonítunk annak különös ha­tást és sikert, abból indulván ki, hogy a földi gyarlóságokon felülemelkedett, czentlélekkel eltölt ifjúnak áldó szavai csak kedvesek lehetnek Isten előtt, és meghallgattatásra találtak az ő szent trónusának zsámolyánál. Ilyen szent és tiszta lelkülettel lépett a mi szentséges atyánk ezelőtt hatvan esztendővel az Úr oltára elé, Rómában Szent Szaniszló kápolnájában. Az ő manuduktora, segítőpapja saját testvérbátyja Peeci József volt, a Jézus társaság egyik érdemes tagja. Bizonyára nagy és öröm­­teljes ünnepnap volt ez szentséges atyánk életében. A legmélyebb tisztelettel és leggy­öngédebb ájtatos-­sággal tartotta e kezeiben a szent ostya színébe öltözött Istenembert, szívébe zárt azt, és a saját KÜLFÖLD, Mohrenheim távozása. A mai napon Mohrenheim báró, Oroszország párisi nagykövete kilépett az aktív diplomaták sorából és végleges nyugalomba vonult. Mint Páriából táviratoztak, Hanotaux külügyminiszter Mohrenheim báró, a távozó orosz nagykövet tiszteletére, bucsulakomát rendezett. A lakomán Hanotaux külügyminiszter felköszöntőt mondott, melyben kifejezést adott an­nak a sajnálkozásnak, a­melylyel Mohrenheim tá­vozását a kormány, Paris és egész Francia­­ország lakossága kiséri és kifejezte azt a reményét, hogy a diplomáciai kar csatlakozik a doyenjének távozása fölött nyilvánult sajnálkozás­hoz. Az a benső viszony, a­melyben a két nagy nemzet van, az általános harmóniának és békének szolgál. A miniszter arra a kiváló diplomatára ürí­tette poharát, a­ki fényes pályája folyamán nagy dolgokat művelt és élt át és egész életének erőit a béke és az emberiség nagy feladatainak szentelte. Mohrenheim báró nagykövet válaszában emlékezte­tett ama becses rokonérzés, szívélyes barátság és őszinte szeretet felejthetetlen bizonyítékaira, a­me­lyeket Franciaországban szerzett és köszönetet mon­dott Hanotauxnak, munkatársainak és elődeinek támogatásukért és e szavakkal fejezte be beszédét: „A francia kormányra és a francia nemzetre ürí­tem poharamat.“ Látható ebből, hogy az orosz-francia barát­ság még mindig nagyon benső. ALKOTMÁNY« 1898. január 1."

Next