Alkotmány, 1898. június (3. évfolyam, 130-155. szám)

1898-06-01 / 130. szám

lötre. junius I. UKOTMS1 — (Személyi hírek.) Beck Hugo kúriai biró hosszas betegség után ma megjelent hivatalában. — Tréfán Leonard utszentelt ferencrendi áldozár e hó 26-án tartotta meg első szent miséjét Szé­kely-Udvarhely tt. Manuduktorai voltak P. László Polykárp és Varga Sándor finöveldei igazgató. — Bánffy Dezső báró miniszterelnök június 3-án és június 10-én nem tart általános kihallgatást. — A miniszterelnök ma reggel Kolozsvárra érkezett az egyházkerületi közgyűlésre, mely holnapután kezdő­dik.— Kutrovács Ernő, győri segédpüspök jun. 5-én Szent Háromság vasárnapján Sopronba érkezik és itt a bérmálás szentségét fogja kiosztani a Szent Mihály templomban. — Zálik László, kismartoni irgalmasrendi áldozárt rendtartományi főnökké Zág­rábba helyezték át. — Korányi Frigyes egyetemi tanár péceli nyaralójában izületi gyuladás követ­keztében betegen fekszik. — (Bérmálások a fővárosban.) A buda­vári Mátyás-templomban ma délelőtt volt a bérmálás, melyet Vaszary Kolos hercegprí­más osztott ki a várbeli iskolák és az apá­cák növendékei küzt. — A további bérmálás­­a következő rendben fog megtörténni.­­Vaszary Kolos bíboros hercegprímás június­­2-án és 4-én bérmál a belvárosi plébánia templomban. Tekintettel a jelentkezők nagy számára, a bérmálandók egy részét Boltizár József püspök, érseki helynök bérmálja meg. A hercegprímás 6-án Boltizár püspök segéd­­kezésével a józsefvárosi plébánia templom­ban osztja ki a bérmálás szentségét. Június 8-án az angol kisasszonyok templomában, 10-én a vízivárosi plébánia templomban bér­mál a hercegprímás. Boltizár József püspök június 1-én az ó­budai templomban és 80-án Szent­ Endrén osztja ki a szentséget a sok jelentkezőnek. A bérmálást mindenkor nagy mise előzi meg, mely reggel 8 órakor kezdődik.­­ (Májusi ájtatosságok.) Mint örömmel tapasztaljuk, a szűz Mária tiszteletére az egyház­ában már egy századot meghaladó idő óta szokásos májusi áj­tatosságokat a székesfővárosnak évről­­évre több templomában megtartják. Tudomásunk­­szerint az idén a várbeli­, a teréz- és józsefvárosi­­plébániákban, a kapucinusok budai templomában, a Mária-apácák Ivnezics-utcai és az Angol kisasszo­nyok lipót-utcai templomában voltak ily ájtatosságok. E szép szokást Salomia Jézus,társasági atya kezdeményezte s 1815. évben VII. Pius pápa az azokon résztvevőknek búcsúkat engedélyezett.­­ Budapesten az első májusi ájtatosságot az Angol kisasszonyoknál tartották ezelőtt körülbelül 42 évvel s azóta évenkint. A tavasz üde virágai­val felék-­­sített oltár s a felette elhelyezett művészi kivitelű Mária-szobor elé a levőknek az idén is n­agy száma gyűlt össze, hogy háláját és esede­­■zésst az égi királynőnek zsámolyához vigye. Az ájtatosságot a hívek naponkint egy szép Mária-énekkel kezdték meg, mit Tomcsányi Lajos­nak, Jézus-iforasága nagy tudományi­ tanár-tagjá­­nak beszédje követett. Előadásainak kezdetén szó­lott a Mária I1z.rész lényegéről, a Mária-kultuszról hazánkban, ráttíttatva itt a magyar történelem nagy alakjaira, kik lángoló hazaszeretetük mellett na­gyok voltak a Mária-tiszteletben is. Majd áttért a Mária-kultusz módozatai és eszközeinek tárgyalá­sára. Ennek révén méltányolta azon érdemeket, melyeket hazánkban a jelenleg létező férfi- és női szerzetes­rendek a Mária-kultusznak terjesztése k körü­l maguknak szereztek. Megemlékezett a ben­césekről, a cisztercitákról, a Perenc-rendiekről, a praemontreiekről, a Domonkosokról, a Karmeliták­ról, a Szervitákról, az irgalmas barátokról, a Jézus­­társaságiakról, a kegyes tanítórendiekről , továbbá az Orsolyákról, az Angol­ Kisasszonyokról, az ir­galmas nővérekről, a Mi Asszonyunkról és a szent­­Szívről nevezett apácákról, a Mária-nővérekről és a jó Pásztorról nevezett szerzetes nőkről. Elméjé­nek páratlan élével rámutatott korunk modern tevélyeire a hit, a tudomány és a nevelés terén, tudományának meggyőző erejével cáfolva meg azokat. A szónoklat elhangzása után István, Ferenc­­pendi atya az oltári szentséggel áldást adott s az éneklésben gonddal kiképzett zárdanövendékek el­­­lékelték a lorettói letenyése. A kedves ájtatossá­­gokon a közönség a templomot zsúfolásig meg­töltötte s a hívek java része, élőbön a központi oltáregyesület buzgó hölgyeivel, áhítatával mind­­végig kitartott.­­ (Az orosz cárnál '­ Miklós cár tegnap magán kihallgatáson fogadta Montebello gróf francia nagykövetet. Montebello grófnőt a cárné fogadta. A cár és cárné tegnap a bokharai emirt is fogad­ták, a­ki értékes ajándékokat hozott, egyebek kö­zött 9 lovat is. A cár az emirnek gyémántos ke­retbe foglalt arcképét adományozta, az emir fiát, a bokharai trónörököst pedig az orosz kozákezred kapitányi rangjával tüntette ki.­­ (A Lepsényi-ü­gy) Egyik kőnyomatos jelentése szerint a­­rendőrség már áttette az aktákat Okig Lajos és Piehler Győző képviselők ellen esetleg indítandó bűnvádi eljárás végett. A vádhatóság megvizsgálta az ügyet s miután Lepsényi panaszt nem emelt, úgy intézkedett, hogy eszerint csak utcai csendháborítás esete forog fent , ez ügyben az illetékes kerületi kapitányság ítélkezzék. Az ügyészség ily értelemben utasította a főkapitányságot s igy az ügyet néhány nap múlva a VIIl. kerületi kapi­tányság fogja tárgyalni.“ A kőnyomatosnak a hire egyrészt igazságot, másrészt burkolt ferdítést, mely a közönség megtévesztésére irányul, tartalmaz. E kőnyomatos tudhatná, ha ugyan tudhatja , hogy e speciális esetben az ügyészség mindaddig nem avatkozhatik be, míg magánvádat nem emelnek, nem tartozván tudni sem a rend­őrség, sem az ügyészség, hogy az inzultus képviselőt ért. Ha nem képviselőről volna szó, akit az immunitás véd, ekkor helyén van az ügyészség állítólagos indítványa, de he­lyén van akkor is, ha a magánvád még be nem érkezett- Ez pedig még nem történt meg. De mihelyt a magánvádat beadják, akkor a kínos áttér nem tartozik többé a kihágások közé, hanem igenis bűnvádi el­járás alá. Nem is említettük volna fel többé ez esetet, ha nem tudnók, hogy e közle­mény egyenesen a közönség megtéveszté­sére volt szánva. Itt említjük meg, hogy a függetlenségi pártban a Lepsényivel történt eset után egyelőre napirendre tértek. A párt állásfoglalását a néppárt akciójától tették függővé.­­ (Hegyi Antal plébános ügye.) Az egész magyar sajtó foglalkozott annak idején Hegyi Antal csongrádi plébánosnak elmozdításával plébá­niájáról. A zsidólapok különös kedvvel a „mise­pénzek elsikkasztásáról“ regéltek. Nos, most ítélt ez ügyben a hercegprímási szentszék, mint har­madfokú bíróság és Hegyi Antalt a vádak alól teljesen fölmentene. A „misepénzekre“ vonatkozó része az ítéletnek így szól : Miután továbbá a misepénzeket illetőleg vádlott ellen maguk az első- és másodfokban eljárt egyházi bíróságok sem álla­pítják meg a sikkasztás vétségét, azok tilos és szabályellenes kezelését illetőleg pedig a felvett bűnügyi iratokban tevőleges bizonyítékok fel nem hozatnak, sőt arra nézve súlyos gyam­okok sem forognak fenn: ezen harmadfokban ítélő herceg­primási szentszék nem találja sem vádlott Hegyi Antalt, sem a csongrádi plébánia javadalmat kár­térítésre kötelezhetőnek s azért az alól mindkettő­jüket felmenti. Az ítélet befejező része pedig ekképen hangzik: Miért is ezen harmadfokban ítélkező szentszék Hegyi Antal csongrádi plébá­nost az ellene alkalmazott rendi, hivatali és java­­dalmi felfüggesztés alól feloldozza, őt az egyházi rendi gyakorlásába, hivatala vezetésébe, javadalma élvezésébe és kezelésébe visszahelyezi, mégis ko­molyan inti őt az Urban, hogy jövőre megyés püspöke, annak hatósága és bírósága iránt a fel­szentelésben és javadalma elfoglalásakor esküvel fogadott tiszteletet és engedelmességet sértetlenül megadja, az ezen perben reá kirótt és eddigelé el­szenvedett büntetéseket részint­esen kötelességét megszegő vétségének, részint helytelen perbeli védekezésének tudja be.“ Majd következik az íté­letnek hosszú, majdnem öt évre terjedő iakolása. Az ítéletet a hercegprimási szentszék tagjai Palásti­y Pál dr. fölszentelt püspök, Sujánsehi Antal püspök, Bajner Lajos dr. és Walter Gyula dr. kanonokok egyhangúlag hozták meg.­­ (A debreceni dalosok Konstantinápoly­ban.) A debreceni dalárda hétfő dél óta a török fővárosban időzik. Széchenyi pasa, kinél a dalárda vezetősége tisztelgett, viszonozta a látogatást. Qplicc báró,­ a konstantinápolyi osztrák-magyar nagykövet estélyt rendezett a debreceniek tisztele­tére, melyen Széchenyi basa is jelen volt. A szultán különös jóindulattal viseltetik a dalárda iránt, mely­nek tagjai az ő jóvoltából sorra nézik a város ne­vezetességeit. — (Kitüntetés­) Ő Felsége, amint értesü­lünk, Gerhard Gusztáv bankigazgatót a bank- és vasutügy terén szerzett érdemei elismeréséül a Ferenc József-rend középkeresztjével tüntette ki.­­ (Titokzatos eltűnés.) Egy tizenötéves szép leányról van szó, kit kétségbeesett anyja a rendőrség segítségével napok óta hasztalanul kertes. Hollas Matildnak hívják az eltűnt leányt, ki anyjának Lövölde-tér 3. sz. a. lakásáról a múlt hétfőn Káposztás-Megyerre ment ki, hogy ott Fők Ferenc vendéglősnél varrni segítsen. Anyja az ünnepek előtt várta vissza leányát s mivel nem jött meg, kiment Főkékhez tudakozódni. Ott hal­lották, hogy a leány nincs otthon, mert tőlük még 26-én elment. A vendéglős leánya némi felvi­lágosítással szolgált a rejtélyes ügyben. Elmondta ugyanis, hogy Matildnál egy névjegyet látott, melyre egy ismeretlen nevű felvidéki alpolgár­mester neve volt felírva. Kérdezősködésére Matild elmondta, hogy az illető, kivel csak a villamoson ismerkedett meg, felszólította, hogy Fekéret men­jen hozzá s hímzését jól meg fogja fizetni. Ezek hallatára az anya rögtön jelentést tett a rendőr­ségnél s fiával együtt az eltűnt leány keresésére indult. Sikerült is nekik az alpolgármester urat megtalálni, de az semmit sem akart a dologról tudni. Mikor azonban meghallotta azt, hogy Hollósék a rendőrséghez fordultak, könyörgőre fogta a dolgot, másnap pedig azzal állí­tott be hozzájuk, hogy a főkapitánynyal már el­intézte a dolgot. Hollasék azt hiszik, hogy leá­nyuk gyilkosságnak esett áldozatul. A rejtélyes ügyben a rendőrségnek eddig még semmi bizo­nyosat sem sikerült kideríteni.­­ (A sipisták­) A fővárosban az utóbbi időben egy jól szervezett sipistabanda működik, mely leginkább a járatlan idegeneket keríti hálójába. Az élelmes társaság ellen már több ízben tettek feljelentést a kisebb-nagyobb mér­tékben megkárosítottak, de mindig eredménytele­nül, mert a rendőrség minden intézkedése hiába­valónak bizonyult a banda kézrekerítésére. A napokban ismét egy bajor kereskedőt fosztottak ki a legnagyobb furfanggal. A kereskedő a Kerepesi­­út egyik előkelő szállójában vett szállást. A fogadó kávéházában mindjárt másnap több úri kinézésű ember csatlakozott hozzá s beszélgetés közben felhívták figyelmét a Római-fürdőre s ajánlkoztak, hogy vele együtt kirándulnak a fürdő megtekintésére. Oda­­kiinn azután tekézni kezdtek. A kereskedő néhány száz márkát vesztett a játékon. Vigasztalásul kár­tyát ajánlottak a barátságos budapestiek, a­mely­ben azután több ezer márkára rugó összes pénzé­től megfosztották a jámbor idegent, ki csak későn vette észre, hogy micsoda banda hálójába került. A rendőrség az elmenekült fosztogatókat erélyesen nyomozza.­­ (Az öreg huszár vége.) Dráb János nagylaki tanító érdekes visszaemlékezést közöl Lad­aj Györgyről, az árvamegyei Trisztena község egy immár csöndesen porladozó emberéről. Lac­aj nagy időket látott. Mint mondja, a polyákországi Hanka volt viszontagságos életének okozója. Hanka nem viszonozta szerelmét. Ezért aztán fölcsapott Radetzky-huszárnak és Taliánországban töltött ki három kapitulációt. Hatvan éves korában jött visz­­sza szülőföldjére és ekkor házasodott meg. Boldog­­sága akkor ért tetőpontra, mikor a felesége ikrek­kel ajándékozta meg őt, de nem egyszerű ikrekkel, hanem duplán : négy egészséges fiúval. Lac­aj százegy éves korában, mostanában halt meg s akkor is úgy, hogy nagyon sok káposztát talált enni. Harminc esztendeig volt a község határcső­sze, amely hálából a jeles férfiú iránt, maga emelt sirkövet is, melyre e szavak vannak vésve : „Itt nyugszik La- Chaj György tes- Te, de lelke Tál- Lián-országban Vándorol. Meghalt 101 éves korában Káposzta­evésben. Mindörökké Amen.“­­ (Egy pár helyett tíz.) London egyik anglikán templomában múlt vasárnap érdekes eset történt. A prédikáló lelkész beszéde alatt észre­vette, hogy egy fiatal pár szorongatja egymás kezét és többet foglalkozik egymással, mint a prédikációval. Beszédét tehát félbeszakítva igy szólt : „Két fiatal, mindkét nembeli személy oly magaviseletet tanúsított, a mi fölötte illetlen és ha a két bűnös az istentisztelet után nem jelentkezik a sekrestyében, hogy a bűnbocsánatot megkapják, úgy a jövő vasárnap mindkettőnek a nevét az egész gyülekezet előtt ki fogom hirdetni.“ Az istentisztelet után aztán nagy meglepetés érte a lelkészt: nem egy, hanem tíz pár jött a sekres­tyébe és nagy pironkodás közt bocsánatot kért ígérve ünnepélyesen, hogy ezentúl jól viseli maga a

Next