Állam és Igazgatás, 1975. július-december (25. évfolyam, 7-12. szám)

1975-07-01 / 7. szám

1975. JÚLIUS MIM ÉS IGAZGATÁS DR. SÁRI JÁNOS Államtitkári rendelkezés I. 1. A szocialista országokban a termelési eszközök zöme állami tulajdonban van. Az állami tulajdonban levő termelési eszközöket a termelő — szolgál­tató — gazdálkodó szervek kezelik. A szocialista állam magára vállalja az anyagi ellátás jelentős területeinek szervezését, a szociális, kulturális szükség­letek kielégítését. Kiterjedt intézményhálózat látja el közvetlenül ezeket a fel­adatokat. A hagyományos állami funkciók nagy részének megvalósítását végző — állami hatalmat gyakorló — államigazgatási szervezet is bonyolult rendszert alkot: ágazatilag tagolt, területi és központi szervekre oszlik stb. Ennek a szer­vezetrendszernek együtt, egységben kell működnie a gazdaság, a kultúra stb. összehangolt, tervszerű fejlesztése érdekében. A termelési eszközökkel gazdálkodó, az állampolgárok különböző szükség­leteinek kielégítését végző, erről gondoskodó, s a hagyományos állami funkció­kat megvalósító államigazgatási szervek között sokoldalú s bonyolult kapcsola­tok jönnek létre. E szervek mozgásbahozatala, az egységes célok elérése érde­kében való működtetése különböző eszközökkel történik, amelyek között van­nak jogiak és nem jogiak. Az előbbiek, tehát a jogi eszközök között van olyan, amely normatív szerkezetű aktus, utasítás kibocsátásából áll. Az utasítások több szempontból rokonságot mutatnak, a hagyományos értelemben felfogott jogforrásokkal, vagy közel állnak azokhoz: jogalkotó hatás­körrel felruházott szervek bocsátják ki, s normatív szerkezetűek. Éppen ezért a mai felfogás az ilyen utasításokat jogforrásoknak tekinti.­ Egyetlen, bár lényeges ponton mutatnak eltérést a hagyományos értelemben felfogott jogforrásokhoz képest, nevezetesen: amíg ez utóbbiak kibocsátásának alapja az állami autori­tás, a jogalkotó hatáskör, s eredménye pedig olyan jogi norma, amely mindenkit — állami szerveket alárendeltségükre tekintet nélkül, a társadalmi szerveket, s az állampolgárokat — egyaránt kötelez, addig az utasításos jogalkotás alapja az­ ­ „A normatív utasítás jogszabály s jogalapja a jogalkotó hatáskör.” Számos Lajos: Az államigazgatás vezetésének jogi alapproblémái. Budapest, 1963. 291. old. 577 A MINISZTERTANÁCS TANÁCSI HIVATALÁNAK ELMÉLETI ÉS SZAKMAI FOLYÓIRATA McGYd LJVEtf ljUt V,V/b A\l AQjQ

Next