Állam és Igazgatás, 1975. július-december (25. évfolyam, 7-12. szám)
1975-07-01 / 7. szám
1975. JÚLIUS MIM ÉS IGAZGATÁS DR. SÁRI JÁNOS Államtitkári rendelkezés I. 1. A szocialista országokban a termelési eszközök zöme állami tulajdonban van. Az állami tulajdonban levő termelési eszközöket a termelő — szolgáltató — gazdálkodó szervek kezelik. A szocialista állam magára vállalja az anyagi ellátás jelentős területeinek szervezését, a szociális, kulturális szükségletek kielégítését. Kiterjedt intézményhálózat látja el közvetlenül ezeket a feladatokat. A hagyományos állami funkciók nagy részének megvalósítását végző — állami hatalmat gyakorló — államigazgatási szervezet is bonyolult rendszert alkot: ágazatilag tagolt, területi és központi szervekre oszlik stb. Ennek a szervezetrendszernek együtt, egységben kell működnie a gazdaság, a kultúra stb. összehangolt, tervszerű fejlesztése érdekében. A termelési eszközökkel gazdálkodó, az állampolgárok különböző szükségleteinek kielégítését végző, erről gondoskodó, s a hagyományos állami funkciókat megvalósító államigazgatási szervek között sokoldalú s bonyolult kapcsolatok jönnek létre. E szervek mozgásbahozatala, az egységes célok elérése érdekében való működtetése különböző eszközökkel történik, amelyek között vannak jogiak és nem jogiak. Az előbbiek, tehát a jogi eszközök között van olyan, amely normatív szerkezetű aktus, utasítás kibocsátásából áll. Az utasítások több szempontból rokonságot mutatnak, a hagyományos értelemben felfogott jogforrásokkal, vagy közel állnak azokhoz: jogalkotó hatáskörrel felruházott szervek bocsátják ki, s normatív szerkezetűek. Éppen ezért a mai felfogás az ilyen utasításokat jogforrásoknak tekinti. Egyetlen, bár lényeges ponton mutatnak eltérést a hagyományos értelemben felfogott jogforrásokhoz képest, nevezetesen: amíg ez utóbbiak kibocsátásának alapja az állami autoritás, a jogalkotó hatáskör, s eredménye pedig olyan jogi norma, amely mindenkit — állami szerveket alárendeltségükre tekintet nélkül, a társadalmi szerveket, s az állampolgárokat — egyaránt kötelez, addig az utasításos jogalkotás alapja az „A normatív utasítás jogszabály s jogalapja a jogalkotó hatáskör.” Számos Lajos: Az államigazgatás vezetésének jogi alapproblémái. Budapest, 1963. 291. old. 577 A MINISZTERTANÁCS TANÁCSI HIVATALÁNAK ELMÉLETI ÉS SZAKMAI FOLYÓIRATA McGYd LJVEtf ljUt V,V/b A\l AQjQ