Állam és Igazgatás, 1976. július-december (26. évfolyam, 7-12. szám)

1976-07-01 / 7. szám

HORVÁTH LAJOS A szocialista gazdálkodásban megvalósuló takarékosságnak vannak elvi kö­vetelményei. Ilyenek: a feladatok szolgálata, az ésszerűség és a folyamatosság. A takarékosság tehát közgazdasági fogalom, mely a gazdálkodó szervezetek szá­mára szab meg tennivalókat és a dolgozók számára jelöl meg magatartási és cse­lekvési irányt az eszközök működtetésében, felhasználásában. Ez nem jelenti azt, hogy a takarékosság közgazdasági tartalma kizárja a szélesebb értelmezést, hogy az csak a gazdálkodó szervezetek tennivalóira szűkíthető le. Ennél ugyanis töb­bet jelent, társadalmi magatartást is feltételez, ezért része a közgondolkodásnak is. A szocialista tudat, a dolgozók tulajdonosi tudata fontos szerepet játszik a takarékos szemlélet érvényesülésében, a gazdálkodás javításában, a takarékos­ság közüggyé válásában.­­ A takarékosság tartalma és társadalmi szerepe azt is jelzi, hogy folyamat­nak és nem kampánynak kell tekinteni, hogy a takarékosság nem egyszerű fel­adat, hanem hosszú távon érvényesülő tennivaló, mely társadalmi-gazdasági éle­tünk minden területén, minden időben érvényesítendő, tehát általános érvényű elv és módszer. A takarékos gazdálkodás szerepe a tanácsi munkában A tanácsi szerveknek rendkívül szerteágazó feladatokat kell ellátniuk. E fel­adatok közül kevés az egymással összehasonlítható, egybevethető, ezért a taka­rékos tanácsi gazdálkodásnak sem minden területen általánosítható modellje, sem ilyen mérőeszközei, mércéi — a pénzbeli egybevetésen túl — nem alakultak ki. A takarékossági intézkedéseknek néha még a számszerűsíthetőségi lehetősé­gei sincsenek meg. Úgy vélem azonban, hogy a gazdasági folyamatok előrejelzé­sénél használt idősoros, több változós matematikai módszerek alkalmazása fel­tehetően a takarékosság sok összetevőjű tartományának vizsgálatára is megfe­lelhet. A tanácsok úgynevezett „fogyasztó gazdaságok”. E jellegük abból követke­zik, hogy a társadalom közös szükségleteinek kielégítését szolgáló eszközök döntő többségét az állami, központi költségvetés támogatásaként vagy átengedett for­rásként kapják. A tanácsok tehát a költségvetésből gazdálkodó szervek közé tartoznak. A tanácsi gazdaságokra az is jellemző, hogy alapvető gazdasági tevékeny­ségüket, gazdasági cselekvésüket azok a társadalmi feladatok szabályozzák, ame­lyeket a központi szervekkel való munkamegosztás során kaptak. Ez egyben azt is jelenti, hogy a tanácsi szervek gazdasági-döntési szabadsága a tervcélok vagy tevékenységi célok kijelölésében, megválasztásában a társadalmi célok, s a köz­ponti döntések által is eléggé körülhatárolt. Mégsem jelentheti ez azt, hogy a tanácsi munkában a döntési szabadság nem érvényesül, legfeljebb azt, hogy az adott körön belül választható döntésekre terjedhet csak ki. Ezen a körön belül azonban lehetséges és szükséges a különböző alternatívák kialakítása, a legalkal­masabbak kiválasztása és a megvalósítás leghatékonyabb eszközeinek kijelölése. Más a helyzet a tanácsi szervek végrehajtási cselekvési szabadságával. A végrehajtás szakaszában a célok megvalósítását szolgáló döntések rendszerint több választási lehetőség mérlegeléséből születnek. E mérlegelés egyik fontos eleme a takarékosság, amely segítheti a legjobb döntési alternatíva kiválasztá­sát és ezzel a kijelölt célok teljesítését és túlteljesítését, erősítheti az intézkedők 574

Next