Magyar Közigazgatás, 1999 (49. évfolyam, 1-12. szám)

1999-01-01 / 1-2. szám

CIKKEK, TANULMÁNYOK e digi két ciklus értékelését is magában foglaló ismere­tében, és az ezen alapuló hatáskör-telepítések függ­vényében lehet az egyes finanszírozási megoldásokra javaslatot tenni. A fentieken túl a kormányprogram - jelentős tár­sadalmi kérdések elemzésének részeként - tartalmaz számos egyéb elemet is, melyre célszerű ráirányítani a figyelmet a feladat- és hatásköri felülvizsgálat kap­csán. A foglalkoztatás­politikára vonatkozó reform­elképzelések között szerepel, hogy a foglalkoztatás­politika passzív, tehát szociális jellegű elemei, eszkö­zei közül minél többet a régiók, illetve a helyi, tele­pülési önkormányzatok szintjén szükséges kezelni. Emellett indokolt a felnőttképzés korszerűsítése is, az önkormányzati fenntartású intézményi kapacitások - különösen a regionális képző központhálózat­­ haté­konyabb kihasználásával. A családpolitika részeként fontos, hogy megfelelő szociális ellátórendszer alakuljon ki, amely a telepü­lések sokszínűségét figyelembe veszi, és az intézmé­nyek által nyújtott szolgáltatások több, egymásra épülő szintjét foglalja magában. Minden ellátási for­mánál indokolt megvizsgálni a feladatfinanszírozásra való áttérés lehetőségét, továbbá szükséges a területi elvet figyelembe venni, melynek keretében a telepü­lési önkormányzatoknál igényelhető szociális támoga­tások körében minimumokat állapít meg a szabályo­zás, s annak anyagi feltételeit központi forrásokból - a régiók sajátosságait figyelembe vevő kiegészítés for­májában - biztosítja. Az egészségügy területén a kormányprogram ki­emeli, hogy csökkenti az állam közvetlen, irányítói funkcióit. Az alap- és járóbeteg-ellátásban a kormány támogatja a magántulajdon szerepének megerősödé­sét valódi és funkcionális magánosítás formájában. Ennek megfelelően folytatja az alapellátás fejleszté­sét, a háziorvosi, házi gyermekorvosi rendszert magá­­nosítja és az ellátásért felelőssé teszi. Álláspontja szerint a fekvőbeteg-ellátást szolgáló intézmények meghatározó része önkormányzati tulajdonban kell hogy legyen, de bővíteni kell a non-profit alapon működő szervezetek szerepét is. A kormány a közoktatás területén nagy hangsúlyt fektet az esélyegyenlőségre. Rögzíti, hogy a kistelepü­lésen, vagy a kedvezőtlen körülmények között élő fiatalok számára a kollégiumi rendszer biztosíthatja a versenyképességet. A kormány elősegíti, hogy minden középiskolát fenntartó településen legyen lehetőség 14 éves korban a hagyományos, négy évfolyamos kö­zépiskolai képzés választására. Az iskolafenntartó ön­­kormányzatok jövedelemtermelő képességének kü­lönbségére is figyelemmel kell lenni a finanszírozási rendszer kialakításakor. Ezért a kormány növelni szándékozik a normatív támogatás arányát az oktatá­si intézmények működésében. Másfelől javítani kí­vánja a közoktatás tárgyi feltételeit is, ennek érdeké­ben a nevelési-oktatási intézmények kialakítására, fel­szerelésére vonatkozó szabályokat ad ki, és a fenntar­tó anyagi forrásait központi támogatás biztosításával egészíti ki. 3. A feladat- és hatáskör-telepítést megalapozó szabályok A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (Ötv.) több rendelkezése vonatkozik az ön­kormányzati feladat- és hatáskörök telepítésére: a) A helyi önkormányzatok alapjogai egyenlőek, azonban feladatai, hatáskörei, kötelezettségei eltérő­ek lehetnek. A helyi önkormányzat törvényben meg­állapított kötelezettségei a település nagyságától, la­kosságszámától és egyéb feltételektől függően eltérő­en is megállapíthatók. Az Ötv. 6. § (1) bekezdés b) pontja alapján törvény a nagyobb lakosságszámú és teljesítőképességű önkormányzatoknak több kötelező feladatot és hatáskört állapíthat meg. Lehetőség van tehát arra, hogy az ágazati törvények differenciáltan telepítsék az önkormányzati feladatokat. Szükséges ismételten utalni arra, hogy e lehetőséggel az ágazati jogalkotó­­ eddig­­ nem élt kellő mértékben (lénye­gében csak egészségügyi, illetve szociális területen, illetve a tűzvédelemben találhatók differenciáltan te­lepített hatáskörök). A fentiek alapján mód van arra, hogy az ágazati törvényalkotás mind a szakmai, mind a gazdasági ha­tékonyságnak megfelelő ésszerű koncentrációt való­sítson meg az önkormányzati feladatellátásban. b) Az Ötv. 1994. évi módosítása területi önkor­mányzatként definiálta a megyei önkormányzatot, amely azokat a feladatokat köteles ellátni, amelyek megoldására a települési önkormányzat nem kötelez­hető. A megyei önkormányzat főként az olyan körzeti jellegű közszolgáltatásokat biztosítja, amelyek a me­gye egész területére vagy nagy részére kiterjednek. Az Ötv. 70. §-a megjelöli a megyei önkormányza­tok kötelező feladatköreit. Az ágazati törvényalkotás feladata további részletezés, a hatáskörök tartalmá­nak meghatározása, illetve a fenti elveknek megfelelő hatáskör-telepítés. Az 1994 után elfogadott törvények egy része (pl. sporttörvény, környezetvédelmi tör­vény) már ennek megfelelően határozta meg az adott jogterületen a megyei önkormányzatok feladat- és hatásköreit, de nem minden ágazatban történt meg ilyen módon a hatáskör-telepítés. c) E körben külön indokolt szólni az önkormány­zati társulások kérdéséről. Az Ötv. szerint ugyan a társulás önállóan nem lehet önkormányzati hatáskö­rök címzettje, de nyilvánvaló, hogy a közös feladatel­látás, az erőforrások összpontosítása az ésszerűséget, a szakmaiságot, a gazdasági hatékonyságot szolgálja a közszolgáltatások biztosításában. Szükséges arra utal­ni, hogy az alkotmány a szabad társulás elvét rögzíti, kötelező társulás előírására jelenleg nincs mód.­­Önálló, külön vizsgálati téma lesz ennek a szabályo­zásnak a tarthatósága. A kötelező társulást mint po­litikailag elfogadhatatlan kategóriát utasította el ko­rábban a politika - anélkül, hogy megtörtént volna az érdemi, tartalmi elemzés. Egy tény: elsősorban a kommunális és környezetvédelmi nagyberuházások terén a kötelező társulás teljesen elfogadott megoldás pl. Németországban vagy Ausztriában.­ Az Ötv. 1997. évi módosítása és a társulási törvény egyértelműbbé tette a jogi szabályozást, differenciál­

Next