Magyar Közigazgatás, 2000 (50. évfolyam, 1-12. szám)

2000-01-01 / 1. szám

VADAL ILDIKÓ egyetemi docens Korszerű közigazgatás­­ avagy: kényszer szülte megoldások a közszolgáltatások megszervezésében i­ s. A kutatás célja Századunk történelmét nemcsak az állami feladatok mennyiségi változása, hanem minőségi átalakulása is végigkísérte. Mindez a közfeladatok ellátásában köz­reműködő szervezetrendszerben is átalakítást — kevés­bé hierarchikus, kevésbé centralizált megoldási módo­kat - követelt. Kétirányú folyamatnak lehetünk tanúi Nyugat-Eu­­rópában is: egyrészt miközben állandóan napirenden szerepel az állam szerepének tisztázása­, a növekvő pénzügyi, gazdasági és szociális problémák megoldá­sára folyik az állam újrafelfedezése; másrészt a közfeladatok, különösen a közszolgáltatások ellátására egyre több új típusú szervezet, eszköz és módszer jelenik meg, amelyek sem az államigazgatás, sem az önkormányzati igazgatás keretébe és eszközrendszeré­be nem sorolhatók. Ez az­­ állami szerepvállalással kapcsolatos­­ am­bivalens magatartás nemcsak Nyugat-Európát, hanem térségünket is jellemzi. Sőt, ehhez nálunk még ideo­lógiai és politikai okok is társulnak. A gazdasági szükségszerűség mellett politikai igényként is megfo­galmazódott az „államtalanítás” jelszava. Ez azonban sehol sem eredményezte az állami szerepvállalás teljes megszűnését. Egyrészt azért nem, mert a „hatékony állami struktúrák működése paradox módon nélkülöz­hetetlen volt azok fokozatos lebontásához”, másrészt „a modern szociális piacgazdaságot is... az államnak a gazdaságban betöltött aktív szerepe jellemezte.”­ Két - látszólag ellentétes - igénnyel állunk tehát szemben: egyrészt csökkenjen az állami szerepvállalás (pontosabban szólva: az állami költségvetés terhe), másrészt maradjon meg az állami felelősségvállalás a közszolgáltatások területén. Olyan szervezeti megol­dásokat, intézményi formákat kell tehát keresnünk, amelyek mindkét követelménynek megfelelnek. A nem hagyományos­ közigazgatási szervek meg­jelenése, a magánjogias megoldások térnyerése - vé­leményem szerint - ezeknek az igényeknek próbált eleget tenni. A fejlett polgári demokráciákban a ma­gánszféra szervezetei a központi államigazgatási fel­adatok ellátásában éppúgy részt vesznek, mint a helyi közszolgáltatások biztosításában. Szerepük rohamos növekedésére reagálva a közjogi irodalom szakmai, igazgatáspolitikai érveket igyekezett felsorakoztatni mellettük: a közfeladatok ellátásának demokratizálása, az érdekeltek bevonása az igazgatási feladatok ellátá­sába; politikamentesség; kevésbé bürokratikus szerve­zeti megoldások; flexibilitás; a szolgáltatások piaci megmérettetése; nagyobb hatékonyság, kisebb költsé­gek; stb. Természetesen a hagyományos szervezeti megoldások mellett érvelők is legalább ilyen hosszú listát állítva sorakoztatták fel az ellenérveket.­ Lehet tehát pro- és contra érveket felhozni, egyet azonban nem lehet: tudomást sem venni a „nem hagyományos” intézményi formákról és a feladatok felosztásánál csak a „hagyományos” szervezeti keretekben és megoldá­sokban gondolkodni. Az érvek­ és ellenérvek sorából úgy tűnhet, mintha nem lenne magyarázat a közvetett közigazgatás, a magánjogi szervezetek közfeladatok ellátásában betöltött egyre nagyobb szerepére. Mi az okok mögött, az ideológiát „lehámozva” a jóléti államok pénzügyi krízisét, a központi költségvetési támogatások csökkenését véljük felfedezni. A ma­gánszféra és a civil társadalom erőforrásainak bevo­násával úgy tűnik, csökkenthető az állami intézmé­nyekre nehezedő nyomás, mérsékelhetők a központi költségvetés kiadásai. Ennyiben nem elvont ideoló­giai, politikai elveket keresünk az új típusú szerveze­tek térnyerése mögött, hanem sokkal inkább a pénz­ügyi, gazdasági helyzet kikényszerítette megoldások­ként értékeljük szerepüket. Jelen tanulmány terjedelmi korlátai nem teszik le­hetővé, hogy egyaránt számba vegyük a központi és a helyi igazgatás újszerű megoldási formáit is, továb­bá külföldi kitekintést is adjunk. Ismétlésbe sem sze­retnénk bocsátkozni, ezért csak utalunk arra, hogy a nemzetközi tendenciák rendkívül alapos és igényes bemutatását Horváth M. Tamás egyik tanul­mányában­ már elvégezte. * Készült az MTA Bolyai János Kutatási Ösztöndíj keretében.­­ Lásd erről részletesen: Vadal Ildikó: Az állami feladatok­­ átalaku­lóban. Jogtudományi Közlöny 1999/3. száma, 117-126. old. 2 Mádl Ferenc: Állam és gazdaság. Akadémiai Kiadó Budapest, 1997., 77. old. Szerző rámutat többek között, hogy a piacgazdasági filozó­fiának is szüksége volt az államra: egyrészt azért, hogy védje és támogassa a piacgazdaság működését, másrészt, hogy teljesítse azo­kat a közfeladatokat, amelyeket a piac nem vállal vagy magától nem lenne képes teljesíteni.­­ E tanulmánynak nem témája a közvetett közigazgatás és az új típusú szervezetek fogalmának definiálása. E kérdésekkel részletesen fog­lalkozik: Horváth M. Tamás: A nem hagyományos közigazgatási megoldások útján; in: A brit közigazgatás - Magyar szemmel nézve, Közigazgatási füzetek 15., MKI Bp. 1994., 103-105. old., Vadal Ildikó: az indirekt közigazgatási szervekről de lege lata és de lege ferenda. Magyar Közigazgatás, 1997/3-4. szám. 4 Pl.: Korszerű információs technikák birtoklása, állampolgári alapjo­gok védelme az eljárásban; adatvédelem; adatbiztonság; a közigaz­gatás átláthatósága; az eljárás jogi szabályozottsága; jogvédelem; parlamenti ellenőrzés stb. Lásd ezekről részletesen: Wilfried Erba­­uth-Frank Stollmann: Erfüllung öffentlicher Aufgaben durch private Rechtssubjekte? - zu den kriterien bei der Wahl der Rechtsform. DÖV. 1993/789-810. old. (802-800.; 807-810. old.) 5 A francia, az angol, az am­erikai modelleket, trendeket és a skandináv országok megoldási módjait elemzi Horváth M. Tamás. hiv. mű, 108-112. old.; Id. a nemzetközi vonatkozásokról még „Horváth M. Tamás: A magánszektor és a decentralizáció szerepe a közszolgál­tatások szervezésében” c. tanulmányában; Jogtudományi Közlöny 1999/1. száma, 18-26. old. CIKKEK, TANULMÁNYOK I

Next