Magyar Közigazgatás, 2002 (52. évfolyam, 1-12. szám)

2002-01-01 / 1. szám

MAGYAR KÖZIGAZGATÁS törvénykönyvei, amelyek arra ösztönözték a törvény­hozót, hogy az eljárási szabályokat is foglalja egyetlen törvénybe, ami a jogbiztonság, a szabályozás áttekint­hetősége és megismerése, valamint a törvényesség ér­vényesülése szempontjából egyaránt kiemelkedően fontos. A közigazgatási anyagi jog tekintetében erre nem volt és ma sincs lehetőség. Ennek az az alapvető oka, hogy a közigazgatási anyagi jognak kell - a többi jog­ághoz képest - a leggyorsabban reagálnia az életviszo­nyokban, a technikai fejlődésben, illetőleg a világ dol­gairól való ismeretek körében bekövetkező változások­ra, így ez a jogág szüntelen változásban van. Részben ezzel magyarázható az is, hogy az anyagi jogi szabá­lyok összességét nem lehet törvényi szintre emelni: a törvényektől az önkormányzati rendeletekig terjedő skálán minden jogszabályfajta tartalmaz anyagi jogi szabályokat. E széttagoltsághoz képest már az is nagy előrelépés, hogy a halászattól a bányászatig és a nyug­díjbiztosítástól a pénzintézeti tevékenységig minden fontosabb szakterületnek és tárgykörnek törvény álla­pítja meg a legfontosabb szabályait, e törvények több­ségéhez azonban alacsonyabb szintű jogszabályokba foglalt végrehajtási rendelkezések kapcsolódnak. Hosszú időn át a közigazgatási eljárásjogi rendelke­zések osztották az anyagi jogi szabályok sorsát, annál is inkább, mert nem különültek el azoktól, az volt a ti­pikus, hogy a jogszabályok anyagi­ és eljárásjogi ren­delkezéseket egyaránt tartalmaznak. Épp emiatt az volt az uralkodó felfogás, hogy a közigazgatási eljárásjog - az egyes eljárásfajták eltérő sajátosságai miatt - ele­ve alkalmatlan az átfogó szabályozásra, hagyni kell te­hát az „ahány eljárásfajta, annyiféle eljárási szabályo­zás” elv érvényre jutását, s nem kell semmiféle egysé­gesítésre törekedni. (Ez természetesen tetszett a tárcák­nál dolgozó jogszabály-szerkesztőknek, mert így min­den kötöttségtől mentesen dolgozhattak, ami óhatatla­nul a különbségek túlhangsúlyozására és nem egyszer ötletszerű szabályozásra vezetett.) Ám a kifejtettek miatt kialakult egy olyan ellent­mondás, amely demokratikus jogállamban elfogadha­tatlan: miközben ugyanis a természetes és jogi szemé­lyek az állami szervek közül a közigazgatási szervek­kel kerülnek a leggyakrabban ügyféli kapcsolatba, a közigazgatási eljárásjog széttagolt és áttekinthetetlen volt, ami az ügyfeleket kiszolgáltatott helyzetbe hozta, s akadályozta őket jogaik és jogos érdekeik érvényre juttatásában. b) Eme felismerés nyomán a XX. század húszas év­tizedétől kezdődően - jórészt az osztrák eljárási tör­vény hatására - kibontakozott a közigazgatási eljárás­jogban egyfajta egységesítési törekvés, amely a polgá­ri és a büntető eljárási törvényektől eltérően - nem tűzte ki célul egy kódex jellegű, tehát vala­mennyi eljárási rendelkezést egy törvénybe foglaló jo­gi szabályozás kialakítását, hanem­­ eleve tudomásul vette az egyes eljárásfajták között ténylegesen meglévő - indokolt mértékű - különbsé­geket és ezzel együtt a nem szükségképpen törvénybe foglalt különös eljárási rendelkezések létjogosultságát, ugyanakkor­­ el kívánta érni, hogy a közigazgatási eljárásjog két részből - az általános és a különös szabályokból - álló normaanyaga egységes rendszert alkosson, amelyen belül érvényre jutnak bizonyos garanciális szabályok, s a különös eljárási szabályok csak ott és annyiban tér­nek el az általános szabályoktól, ahol és amennyiben ezt az adott eljárásfajta sajátosságai feltétlenül megkö­vetelik. Ma már szinte jogállami követelménynek tekinthető a közigazgatási eljárás általános szabályairól szóló tör­vény létezése, ugyanakkor az egyes országokban a fen­ti elvek érvényre juttatása egymástól különböző szabá­lyozási modellek segítségével történik. 3. Magyarországi szabályozási előzmények. A követendő szabályozási modell a) Hazánkban elsőként az államigazgatási eljárás ál­talános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény (a to­vábbiakban: Et.) lépett fel azzal az igénnyel, hogy ren­det teremt a különböző eljárási szabályok szinte átlát­hatatlan dzsungelében. Ennek érdekében az Et. a külö­nös eljárási normákat három kategóriába sorolta: aa) az Et. hatálya alól kivett eljárásokra vonatkozó rendelkezések (eredetileg egy eljárásfajta tartozott ide), ab) az olyan eljárásfajtákra irányadó szabályok, amelyekre az Et. összes szabálya csak akkor vonatko­zik, „ha jogszabály másként nem rendelkezik”, azaz az e kategóriába tartozó különös eljárási normák - bármi­lyen helyet foglalnak is el a jogforrási hierarchiában - szabadon eltérhetnek az Et. valamennyi rendelkezé­sétől (eredetileg négy ilyen eljárásfajta volt), ac) az összes többi eljárásra vonatkozó szabály (ebbe a körbe tartozott a közigazgatási eljárásfajták túlnyomó többsége). Az ac) pontba sorolt eljárásfajtákra nézve az Et. szabályként kötelező érvényű volt, azaz a különös eljá­rási normák nem térhettek el az Et. rendelkezéseitől. Ám a törvényszerkesztők még ebben a körben is rugal­masságot tanúsítottak oly módon, hogy az Et. rendel­kezéseinek hozzávetőlegesen egynegyede bizonyos mozgásteret adott az eltérésre. Ennek jogtechnikai szempontból kétféle módja volt:­­ az Et. egyes rendelkezései csak akkor voltak köte­lező érvényűek, „ha jogszabály másként nem rendelke­zik” (bizonyos esetekben azonban csak törvény, tör­vényerejű rendelet és minisztertanácsi rendelet rendel­kezhetett másként, sőt esetenként csupán az első ket­tő).

Next