Amatőrfilm, 1979 (13. évfolyam, 1-4. szám)

1979 / 1. szám

érintett minket, hogy a pedagógusok nem tekintették szükségesnek az amatőrfilm mozgalmat, és a klubot feloszlatták. Akkoriban több klubot felszámoltak. A fenntartóknak nem állt érdekében támogatni őket, többnyire csak egy-egy ünnepre rendelt film után csinálhatták a saját filmjüket, vagy legalábbis használhatták a felszereléseket. És ha jött valami új garnitúra, kirúgták őket. - A korai fesztiválok jobbak voltak az azt követőknél. Ez egybe­esett az akkor meginduló magyar filmművészeti "új hullámmal". És nemcsak időbeli egybeesésről volt szó. A zsűrikben olyanok vettek részt, mint Herskó János, Sára Sándor, Lohr Ferenc, Borkovszky Béla, Szabó István, Jancsó Miklós és így tovább. A vitákon sokszor végigmentünk a filmeken és azt hiszem, jobbak voltak ezek a foglalkozások, mint a főiskolaiak. Ma - úgy tudom - egy országos fesztivál zsűritagjait is nehezen lehet összegyűl­­ni. Nem azt akarom mondani, hogy akkor valami különlegesebb gárda jött össze, vagy magasabb szinten filmez­tünk, talán a légkör volt izgalmasabb.­­ Aztán jött a televízió hihetetlen térnyerése. De a televízió nem hasz­nálta ki azt a lehetőséget, hogy a maga szakembereit azok közül válo­gassa ki, akik már erre korábban is áldoztak anyagilag, szellemileg, sőt produkáltak is, mérhető, minősíthető munkákat mutattak fel. Sok embert beszippantott ugyan, és a saját profiljára gyúrta őket. Neveket is tudnék mondani, akik jelenleg már profik és alacsonyabb színvonalon produkálnak, mint amatőrfilmes korukban. - Számomra nincs különbség az amatőrfilm és az úgynevezett profifilm között. Valaki talán meg tudná mondani, hogy melyik az amatőr ikon és melyik a profi ikon? De sorolhatnám a művészet összes válfaját. A festészet manapság nagyobbrészt amatőr jelleggel működik, vagyis alaptagság nélküli emberek művelik. Jancsó Miklós egyszer azt mondta, ha ő csinál saját pénzén filmet, azt amatőrfilmnek tekintenék. Ha az ember nem fizetésért csinálja, akkor már az félig-meddig amatőrfilm. Persze technikai különbségek vannak, mert egy ötven tagú stábnak, ha­bár nem biztos, hogy jobbat produkál, de több lehetősége van. Az amatőrfilmben nyolcassal szájszinkront nem nagyon lehetett csinálni, ezért legtöbbször narrátor, alámondott szöveg, vagy zene kísérte a filmeket. Ez igazi hátránya az amatőrnek. Ugyanakkor nem kell semmi­féle elvárást teljesítenie. Valami eszébe jut, azt filmre veszi, legfeljebb nem mutatják be a fesztiválon. Nincs olyan, hogy utólag kivágnak a filmedből, vagy már a forgatókönyvbe sem írhatod be. Sokszor nem is dolgoztunk konkrét forgatókönyvből és forgatás közben is sokat alakult a film.­­ Érdekes lenne ma végignézni az akkori filmeket. Nem csak a kiemel­kedőket, hanem az átlagot is. Az alkotók nem személyes érdekből csi­nálták a filmeket, hanem hogy minél többen odafigyeljenek. Közölnivaló­juk volt. És a filmeket (a jobbakat) általában 3-4000 ember láthatta, de sokkal intenzívebb volt ez a kapcsolat, mint másfél millió TV-nézővel.

Next