Amatőrfilm, 1981 (15. évfolyam, 1-6. szám)

1981 / 1. szám

- Pontosan. Miért ne? A film lényege, szerintem, a látvá­nyosság, a közönség ezt kívánja. Ha az amatőrfilm közönség elé akarja verekedni magát, olyannak kell lennie, mint bármelyik más film. Ak­kor lerombolhatná maga körül a falakat, és beépül­hetne a filmművészetbe. Mert ez egyelőre nem valósult meg, még ha ünnepélyes alkalmakkor el szokás is mondani. Az amatőrfil­mezés nálunk inkább mosódik egybe a hobbyval, a "kirándul­ a­­család"-féle, vállonveregetett házimozizással, mint akár a­ leg­gyöngébb profi filmmel. Film pedig csak kétféle létezik: jó és rossz. Hogy ki, hogyan, miből, miért csinálta - kit érdekel? Külföldön például senkit. A krakkói vagy az oberhauseni fesz­tiválon elfogadják a "non-professional" filmet, Miskolcon nem. - Nem az bántja magát, hogy nem lett profi? - Évekig Lengyelországban éltem - ott megpróbálkoztam a Főiskolával. Nem sikerült. Helyette vettem egy kamerát, beirat­koztam egy amatőr klubba és elvégeztem egy klubvezetőképző tan­folyamot. Mikor hazajöttem, a szakmámban helyezkedtem el, épí­tészmérnökként a Buvátinál. A Főiskolát itt már lekéstem - túl­koros vagyok. Nem is bánom... Úgysem a diploma számít, és végül is szeretem a szakmámat. Igaz, az ambícióimat, a versengési ked­vemet nem abban élem ki, nem a kötelezőnek tartott építészeti pályázatokon. Inkább a filmezésben. Itt nincs bunda, nyíltabb a pálya... Csak nem futhatja ki teljes formáját az ember. KOVÁCS ATTILA A legmagabiztosabb. Pedig a legkevésbé kényezteti az élet. Négy és fél évig dolgozott építészként Pécsett, ezalatt egyet­len tervezése sem valósult meg, csak most, épp, mikor Pestre költöztek, kezdték el építeni egy óvoda-bölcsöde komplexumát. Amatőrfilmesként talált a pécsi Ixilon stúdióra, amit soha el nem hagy, ha nem kényszeríti rá, hogy nincs lakásuk, hogy a második gyereket várják és hogy a felesége ötven kilométernyire kapott tanári állást. A lakás miatt jött egyrészt - egyelőre csak építkezik, Makovecz Imre építész miatt másrészt, akit "szellemi atyjának" tekint - állást azonban nem kapott mellette, helyette baráti borozgatások közepette váltják a világot. Mint építész magán­megrendelőknek dolgozik, mint filmes szcenikusként, Bódy Gá­borral. Az idei UNICA-n szintén ezüstérmet nyert, életének ötö­dik Sötétség és fény című filmjével. Őt is nehezen fogadta be a magyar amatőrfilmes elit. - Zavaros, érthetetlen katyvasz - utánozza egykori zsür­­orok fintorgását. - Ilyen képalkotó tehetséggel miért nem fog valami értelmes dologba? Mit akar folyton a mitológiával, ráa­dásul magyar mitológiával, ami nincs is? - Tényleg, mit akar a mitológiával? - Azt nem lehet így elmondani. Azt meg kell nézni, aztán vagy engedi hatni magára a képeket a néző, és fölébred benne egy emóció, vagy értetlenül kérdezget, mint most maga. El le­het mesélni egy megelevenített rítust? Egy perzsa világkelet­kezési mítoszt, amiben egy aranytojásból megszületik a világ? A Grál-legenda szimbólumainak jelképes bemutatását? Mintha ?

Next