Amerikai-Kanadai Magyar Élet, 1981. július (23. évfolyam, 26-29. szám)

1981-07-04 / 26. szám

4.oldal. AMERIKAI-KANADAI MAGYAR ÉLET 1981. július 4. ZENÉSZEK FIGYELEM! MIAMIBAN ez év december 1.-i kezdettel 3 tagú zenekart szerződtetünk (prímás, cimbalmos, kisbőgős) ZENEIDŐ: esténként 4 óra 6 napon át. ÉRDEKLŐDŐK küldjék az alábbi címre kereseti igényüket, nemrég készült fényképpel, valamint referenciákkal mellékelve. Mr. GEORGE FÜZER CSÁRDA HUNGÁRIAN RESTAURANT 13885 Biscayne Blvd. N. Miami Beach. FL. 33181 FIZESSEN ELŐ LAPUNKRA! Japán exportkorlátozás Japán önkéntesen korlá­tozza az NSZK-ba irányuló gépkocsiexportját, s az idén csupán 10 százalékkal növe­li kivitelét — jelentették be Tokióban. Az NSZK-ba ta­valy 257 ezer gépkocsit szál­lítottak, 34 százalékkal töb­bet, mint 1979-ben. Az idei év első négy hónapjában már 114 ezer japán autót expor­táltak, ami 60 százalékkal múlja felül a múlt év azonos adatát. A japán kormány 1981-re 7 százalékban maxi­málta a Belgiumba irányuló autóexport növekedési üte­mét is. Exportkorlátozásra készülnek a távol-keleti szi­getországban Hollandiával és Luxemburggal szemben is. A tokiói kormány vállalásait azonban előzetesen nem egyeztette a hazai gyártókkal. Szovjet—amerikai gabonatárgyalások Hárommillió tonna búza és hárommillió tonna kukorica eladására tett ajánlatot a Londonban megtartott szov­jet amerikai gabonatárgya­lásokon az USA delegációja azon a 8 millió tonna gabo­nán kívül, amelyet a Szovjet­unió a szeptemberben lejáró ötéves szovjet—amerikai ga­bonaegyezmény keretében vásárolhat. A szovjet fél op­ciót — vagyis vásárlási szán­dék esetén elsőbbségi jogot — kapott további 3—3 millió tonna búza és kukorica meg­vételére is. Mint Marshall-terv? Reagan elnöknek a közép­­amerikai és a karibi térség nemzetgazdaságainak fejlesz­tésére vonatkozó nagyszabá­sú tervét támogatásáról bizto­sította Lopez Portillo mexi­kói elnök, most befejezett washingtoni tárgyalásain. A tervezetbe, amely az olajban szegény és fizetésimérleg-hi­ánnyal küszködő kis országok megsegítését tűzte ki célul, Portillo nyomására nemcsak az Amerika-barát államokat, hanem Kubát és Nicaraguát is bevonnák. Az Airbus sikere Az Airbus Industria, a nyu­gat-európai légibusz-gyártó konzorcium a Párizsban ren­dezett repülőgép-szalonon először kapott szállítási megbízást új A—320-as mo­delljére. A korábbiaknál ki­sebb méretű légibusz-típus­­ból az Air France 25 darabot rendelt és további 25-re op­ciót kapott. Az új légibu­szok szállítása 1986-ban kez­dődik. Egy gép ára jelenleg mintegy 25 millió dollár. A nyugat-európai konzorcium ugyanakkor megállapodott a jugoszláv repülőgép-gyártó vállalatok közös képviselőjé­vel arról, hogy jugoszláv cé­gek a jövőben alvállalkozó­ként vennének részt a légi­buszok gyártásában. Olcsóbb az ezüst Az arany átlagos világpiaci ára május hó folyamán lé­nyegében az áprilisi szinten mozgott, így június elején Magyarországon az arany bolti kiskereskedelmi ára és a törtarany felvásárlási ára nem változott. Az ezüst átla­gos világpiaci árának további mérséklődése nyomán a bolti kiskereskedelemben az ezüst­ékszerek és tárgyak ára júni­us 10-ével mintegy 10 szá­zalékkal mérséklődött. Az erre felhatalmazott boltokban a törtarany és a törtezüst felvásárlási ára a következő­képpen alakult (grammon­ként forintban): y Alacsony árak Előnyösebb mint a charter Szakszerű ügyintézés W | HUNGÁRIA EXPRESS | V Egy héttel egy évi tartózkodási időre — minden kötöttség nélkül fix « KI­M - Malév kombináció S V Alacsony szezon $549.­ Nyári szezon $689.­IS New Yorkból: minden kedden! Hí­f Budapestről: minden szerdán! Híj A hagyományos Hungária - KLM csoportok továbbra is hetenként háromszor n­e indulnak mindkét irányba, jegyek korlátlanul kaphatók Hl­­H New Yorkból alacsony szezonban $524.- Nyári szezonban $657.-­­ Hl Budapestről alacsony szezonban $512.- Nyári szezonban $644.- K Osztrák szállodák Bulgáriának A Bulgáriának nyújtandó 2 milliárd schillinges idegenfor­galom-fejlesztési hitelről tár­gyalt Bécsben a bolgár ide­genforgalmi állami bizottság elnöke. Osztrák cégek három szálloda és két üdülőtelep felépítésére kapnak megren­delést, s a tervek szerint Ausztria sífelvonókat és libe­­gőket is szállít Bulgáriának. Viking itaka Debrecenből A Hajdú-Bihar megyei üdí­tőitalipari vállalat a közel­jövőben Viking fantázianevű üdítő­italt dob piacra. A gyár új debreceni üzeme évi 36 mlillió két és fél deciliteres palack narancs, citrom, meggy, málna és almaízű üdí­tőt fog termelni. ban, valamint Washingtonban és San Franciscóban van, továbbá most épül ki az úgynevezett napfényövezet újgaz­dag városaiban, például Atlantában. Ám még így is csak New Yorkról, sőt annak is inkább csak belső kerületeiről mond­ható el, hogy az elővárosi és a földalatti vasút, valamint az autóbuszok kombi­nációjával csaknem mindenhová el lehet jutni tömegközlekedési eszközzel. 1 út (one-way) jegy Budapestre $359,­ Bécsbe $380.­ S azonnali rezervációk — credit kártyát elfogadunk \ | HUNGÁRIA TRAVEL BUREAU | 1603 Second Avenuet fel: 212 - 249-9342 New York, NY. 10028 vagy 249-9363 §k TÖMEGKÖZLEKEDÉS AZ USA-BAN Utazz busszal - ha hírsza­ rozatot kapunk arra, miért importál a világ egyik vezető olajtermelő országa naponta 6 millió hordó kőolajat. Az 1973-as arab olajembargó, majd az 1979-es amerikai benzinhiány hatá­sára jelentős kezdeményezések történtek a személygépkocsi-forgalom és a benzin­fogyasztás csökkentésére. Szervezeteket hoztak létre a közös autóhasználat előse­gítésére és az elővárosi tömegközlekedés fejlesztésére. A kormányzat jószándékát persze kiegészítette, hogy 1979 és 1981 csak tessék-lássék tömegközlekedés léte­zik, a 3 millió (elővárosaival együtt csaknem 9 millió) lakosú Los Angeles­ben például nincs földalatti és csupán néhány autóbuszvonal működik. Ezeket a dolgozóknak mindössze 3 százaléka veszi igénybe munkába menet. A töb­biek döntő részben saját gépkocsijukon, kis számban pedig gyalog és kerékpáron járnak munkába. Igazi tömegközlekedés A városi tömegközlekedés csődjéről be­szélnek szakemberek és utasok egyaránt az Egyesült Államokban. Az amerikai­ak 91 százaléka reggelenként munkába menet saját kocsijába ül — ha akarna sem tehetne mást, hiszen a legtöbb vá­rosban nyoma sincs busznak, metrónak vagy más tömegközlekedési eszköznek. Amerikai hasonlattal élve, a (metró)­­alagút végén nem látni fényt. Birminghamben az idén tavasszal a szó szoros értelmében csődbe jutott és megszüntette szolgáltatásait a helyi au­tóbuszvállalat. 285 ezer lakosával most ez az alabamai város az Egyesült Álla­mok legnagyobb települése, amely sem­miféle tömegközlekedéssel sem rendel­kezik. A hangsúly a semmiféle szón van. Számos amerikai nagyvárosban ugyanis csak néhány északkeleti nagyvárosban: Bostonban, Philadelphiában, Chicago­­eleje között a benzin ára megkétszere­ződött az Egyesült Államokban, noha még így is a legalacsonyabb a tőkés vi­lágban. A Carter-kormányzat utolsó időszaká­ban nyitották meg Atlantában az első, s építették meg a második és harmadik metróvonalat. Ezt a városi forgalmi adó félszázalékos emeléséből finanszírozták. Az adó növelését az atlantai lakosság 50,5 százaléka határozta el népszavazá­son. A szövetségi költségvetésből épülő, kellemesen korszerű washingtoni föld­alatti vasútnak az utóbbi időben jófor­mán évente nyílt meg újabb és újabb vonala. A nyugati városokban, így Port­­landban és Seattle-ben ebben az időben láttak hozzá az autóbusz-hálózat jelentős kiterjesztéséhez és az autóbuszpark — részben magyar Ikarus csuklósokkal va­ló — bővítéséhez. Az „igazi” amerikai azonban nem a metropolisok, hanem az elővárosok, a kisvárosok, a megdöbbentő módon szét­szórt apró települések lakója. Hihetet­lennek tűnő tény: a legutóbbi hivatalos felmérés szerint az amerikaiak 91 száza­léka személygépkocsin jár munkába. Ezeknek 72 százaléka reggel és délután teljesen egyedül ül autójában, s csupán 28 százalékuk osztja azt meg családtag­jaival, szomszédaival, munkatársaival. Ha figyelembe vesszük, hogy a váro­son belül munkábajárók is naponta át­lagosan 24 kilométert tesznek meg ko­csijukkal, míg a vidékről bejárók, az egyik városból a másikba ingázók — kü­lönösen délen és délnyugaton — napon­ta gyakran 100—140 kilométert is meg­tesznek oda-vissza, akkor némi magva­ Ez a tendencia most visszafordulóban van. A Reagan-kormányzat, amely a ka­tonai kiadások kivételével minden más szövetségi előirányzatból lefarag, alapo­san megnyirbálja a tömegközlekedés do­tációját is. Drew Lewis közlekedési mi­niszter terve szerint az 1982-es pénzügyi évben a korábban tervezett 24 milliárd helyett csupán 19,2 milliárd dollárt for­dítanak közlekedési célokra. A tendencia visszafordulását jelzi, hogy 1980-ban — hosszú évek óta elő­ször — csökkent a városi tömegközle­kedési eszközök utasainak száma. Wa­shingtonban az idén márciusban egy százalékkal kevesebben vették igénybe a földalattit és az autóbuszt, mint tavaly márciusban. Chicagóban öt, New York­ban hét százalékkal volt kevesebb utasa a tömegközlekedésnek az év első negye­dében, mint a múlt esztendő hasonló időszakában. Mindezt három fő okra le­het visszavezetni. New York-i biciklista. Kevesebb jut a közlekedésnek Wc have your best interest at heart. Give Heart Fund íf American Heart Associalion ' | NEW YORKI ÚTMUTATÓ EGYHÁZI 55" Magyar Egyház Független Magyar Szent István Egyház Református Egyház. 414 E* 82. St.: N Y. 229 East 82nd Street Tel.: M­ 1-8500 New York. N­Y 10028. Tel. (212) 734 8144 Magyar mise: Lelkipásztor vasárnap d.e. 10 óra Csordás Gábor, esperes Gyóntatás: istentisztelet: kedd. péntek este 8-9 vasárnap d­e. 11 óra. szombaton d.u. 2-6 és Ebéd­: este 7-9 vasárnap déli 12 óra. in .■ t 1.—.mi..­nmeim—/

Next