Amerikai-Kanadai Magyar Élet, 1981. július (23. évfolyam, 26-29. szám)
1981-07-04 / 26. szám
4.oldal. AMERIKAI-KANADAI MAGYAR ÉLET 1981. július 4. ZENÉSZEK FIGYELEM! MIAMIBAN ez év december 1.-i kezdettel 3 tagú zenekart szerződtetünk (prímás, cimbalmos, kisbőgős) ZENEIDŐ: esténként 4 óra 6 napon át. ÉRDEKLŐDŐK küldjék az alábbi címre kereseti igényüket, nemrég készült fényképpel, valamint referenciákkal mellékelve. Mr. GEORGE FÜZER CSÁRDA HUNGÁRIAN RESTAURANT 13885 Biscayne Blvd. N. Miami Beach. FL. 33181 FIZESSEN ELŐ LAPUNKRA! Japán exportkorlátozás Japán önkéntesen korlátozza az NSZK-ba irányuló gépkocsiexportját, s az idén csupán 10 százalékkal növeli kivitelét — jelentették be Tokióban. Az NSZK-ba tavaly 257 ezer gépkocsit szállítottak, 34 százalékkal többet, mint 1979-ben. Az idei év első négy hónapjában már 114 ezer japán autót exportáltak, ami 60 százalékkal múlja felül a múlt év azonos adatát. A japán kormány 1981-re 7 százalékban maximálta a Belgiumba irányuló autóexport növekedési ütemét is. Exportkorlátozásra készülnek a távol-keleti szigetországban Hollandiával és Luxemburggal szemben is. A tokiói kormány vállalásait azonban előzetesen nem egyeztette a hazai gyártókkal. Szovjet—amerikai gabonatárgyalások Hárommillió tonna búza és hárommillió tonna kukorica eladására tett ajánlatot a Londonban megtartott szovjet amerikai gabonatárgyalásokon az USA delegációja azon a 8 millió tonna gabonán kívül, amelyet a Szovjetunió a szeptemberben lejáró ötéves szovjet—amerikai gabonaegyezmény keretében vásárolhat. A szovjet fél opciót — vagyis vásárlási szándék esetén elsőbbségi jogot — kapott további 3—3 millió tonna búza és kukorica megvételére is. Mint Marshall-terv? Reagan elnöknek a középamerikai és a karibi térség nemzetgazdaságainak fejlesztésére vonatkozó nagyszabású tervét támogatásáról biztosította Lopez Portillo mexikói elnök, most befejezett washingtoni tárgyalásain. A tervezetbe, amely az olajban szegény és fizetésimérleg-hiánnyal küszködő kis országok megsegítését tűzte ki célul, Portillo nyomására nemcsak az Amerika-barát államokat, hanem Kubát és Nicaraguát is bevonnák. Az Airbus sikere Az Airbus Industria, a nyugat-európai légibusz-gyártó konzorcium a Párizsban rendezett repülőgép-szalonon először kapott szállítási megbízást új A—320-as modelljére. A korábbiaknál kisebb méretű légibusz-típusból az Air France 25 darabot rendelt és további 25-re opciót kapott. Az új légibuszok szállítása 1986-ban kezdődik. Egy gép ára jelenleg mintegy 25 millió dollár. A nyugat-európai konzorcium ugyanakkor megállapodott a jugoszláv repülőgép-gyártó vállalatok közös képviselőjével arról, hogy jugoszláv cégek a jövőben alvállalkozóként vennének részt a légibuszok gyártásában. Olcsóbb az ezüst Az arany átlagos világpiaci ára május hó folyamán lényegében az áprilisi szinten mozgott, így június elején Magyarországon az arany bolti kiskereskedelmi ára és a törtarany felvásárlási ára nem változott. Az ezüst átlagos világpiaci árának további mérséklődése nyomán a bolti kiskereskedelemben az ezüstékszerek és tárgyak ára június 10-ével mintegy 10 százalékkal mérséklődött. Az erre felhatalmazott boltokban a törtarany és a törtezüst felvásárlási ára a következőképpen alakult (grammonként forintban): y Alacsony árak Előnyösebb mint a charter Szakszerű ügyintézés W | HUNGÁRIA EXPRESS | V Egy héttel egy évi tartózkodási időre — minden kötöttség nélkül fix « KIM - Malév kombináció S V Alacsony szezon $549. Nyári szezon $689.IS New Yorkból: minden kedden! Híf Budapestről: minden szerdán! Híj A hagyományos Hungária - KLM csoportok továbbra is hetenként háromszor ne indulnak mindkét irányba, jegyek korlátlanul kaphatók HlH New Yorkból alacsony szezonban $524.- Nyári szezonban $657.- Hl Budapestről alacsony szezonban $512.- Nyári szezonban $644.- K Osztrák szállodák Bulgáriának A Bulgáriának nyújtandó 2 milliárd schillinges idegenforgalom-fejlesztési hitelről tárgyalt Bécsben a bolgár idegenforgalmi állami bizottság elnöke. Osztrák cégek három szálloda és két üdülőtelep felépítésére kapnak megrendelést, s a tervek szerint Ausztria sífelvonókat és libegőket is szállít Bulgáriának. Viking itaka Debrecenből A Hajdú-Bihar megyei üdítőitalipari vállalat a közeljövőben Viking fantázianevű üdítőitalt dob piacra. A gyár új debreceni üzeme évi 36 mlillió két és fél deciliteres palack narancs, citrom, meggy, málna és almaízű üdítőt fog termelni. ban, valamint Washingtonban és San Franciscóban van, továbbá most épül ki az úgynevezett napfényövezet újgazdag városaiban, például Atlantában. Ám még így is csak New Yorkról, sőt annak is inkább csak belső kerületeiről mondható el, hogy az elővárosi és a földalatti vasút, valamint az autóbuszok kombinációjával csaknem mindenhová el lehet jutni tömegközlekedési eszközzel. 1 út (one-way) jegy Budapestre $359, Bécsbe $380. S azonnali rezervációk — credit kártyát elfogadunk \ | HUNGÁRIA TRAVEL BUREAU | 1603 Second Avenuet fel: 212 - 249-9342 New York, NY. 10028 vagy 249-9363 §k TÖMEGKÖZLEKEDÉS AZ USA-BAN Utazz busszal - ha hírsza rozatot kapunk arra, miért importál a világ egyik vezető olajtermelő országa naponta 6 millió hordó kőolajat. Az 1973-as arab olajembargó, majd az 1979-es amerikai benzinhiány hatására jelentős kezdeményezések történtek a személygépkocsi-forgalom és a benzinfogyasztás csökkentésére. Szervezeteket hoztak létre a közös autóhasználat elősegítésére és az elővárosi tömegközlekedés fejlesztésére. A kormányzat jószándékát persze kiegészítette, hogy 1979 és 1981 csak tessék-lássék tömegközlekedés létezik, a 3 millió (elővárosaival együtt csaknem 9 millió) lakosú Los Angelesben például nincs földalatti és csupán néhány autóbuszvonal működik. Ezeket a dolgozóknak mindössze 3 százaléka veszi igénybe munkába menet. A többiek döntő részben saját gépkocsijukon, kis számban pedig gyalog és kerékpáron járnak munkába. Igazi tömegközlekedés A városi tömegközlekedés csődjéről beszélnek szakemberek és utasok egyaránt az Egyesült Államokban. Az amerikaiak 91 százaléka reggelenként munkába menet saját kocsijába ül — ha akarna sem tehetne mást, hiszen a legtöbb városban nyoma sincs busznak, metrónak vagy más tömegközlekedési eszköznek. Amerikai hasonlattal élve, a (metró)alagút végén nem látni fényt. Birminghamben az idén tavasszal a szó szoros értelmében csődbe jutott és megszüntette szolgáltatásait a helyi autóbuszvállalat. 285 ezer lakosával most ez az alabamai város az Egyesült Államok legnagyobb települése, amely semmiféle tömegközlekedéssel sem rendelkezik. A hangsúly a semmiféle szón van. Számos amerikai nagyvárosban ugyanis csak néhány északkeleti nagyvárosban: Bostonban, Philadelphiában, Chicagoeleje között a benzin ára megkétszereződött az Egyesült Államokban, noha még így is a legalacsonyabb a tőkés világban. A Carter-kormányzat utolsó időszakában nyitották meg Atlantában az első, s építették meg a második és harmadik metróvonalat. Ezt a városi forgalmi adó félszázalékos emeléséből finanszírozták. Az adó növelését az atlantai lakosság 50,5 százaléka határozta el népszavazáson. A szövetségi költségvetésből épülő, kellemesen korszerű washingtoni földalatti vasútnak az utóbbi időben jóformán évente nyílt meg újabb és újabb vonala. A nyugati városokban, így Portlandban és Seattle-ben ebben az időben láttak hozzá az autóbusz-hálózat jelentős kiterjesztéséhez és az autóbuszpark — részben magyar Ikarus csuklósokkal való — bővítéséhez. Az „igazi” amerikai azonban nem a metropolisok, hanem az elővárosok, a kisvárosok, a megdöbbentő módon szétszórt apró települések lakója. Hihetetlennek tűnő tény: a legutóbbi hivatalos felmérés szerint az amerikaiak 91 százaléka személygépkocsin jár munkába. Ezeknek 72 százaléka reggel és délután teljesen egyedül ül autójában, s csupán 28 százalékuk osztja azt meg családtagjaival, szomszédaival, munkatársaival. Ha figyelembe vesszük, hogy a városon belül munkábajárók is naponta átlagosan 24 kilométert tesznek meg kocsijukkal, míg a vidékről bejárók, az egyik városból a másikba ingázók — különösen délen és délnyugaton — naponta gyakran 100—140 kilométert is megtesznek oda-vissza, akkor némi magva Ez a tendencia most visszafordulóban van. A Reagan-kormányzat, amely a katonai kiadások kivételével minden más szövetségi előirányzatból lefarag, alaposan megnyirbálja a tömegközlekedés dotációját is. Drew Lewis közlekedési miniszter terve szerint az 1982-es pénzügyi évben a korábban tervezett 24 milliárd helyett csupán 19,2 milliárd dollárt fordítanak közlekedési célokra. A tendencia visszafordulását jelzi, hogy 1980-ban — hosszú évek óta először — csökkent a városi tömegközlekedési eszközök utasainak száma. Washingtonban az idén márciusban egy százalékkal kevesebben vették igénybe a földalattit és az autóbuszt, mint tavaly márciusban. Chicagóban öt, New Yorkban hét százalékkal volt kevesebb utasa a tömegközlekedésnek az év első negyedében, mint a múlt esztendő hasonló időszakában. Mindezt három fő okra lehet visszavezetni. New York-i biciklista. Kevesebb jut a közlekedésnek Wc have your best interest at heart. Give Heart Fund íf American Heart Associalion ' | NEW YORKI ÚTMUTATÓ EGYHÁZI 55" Magyar Egyház Független Magyar Szent István Egyház Református Egyház. 414 E* 82. St.: N Y. 229 East 82nd Street Tel.: M 1-8500 New York. NY 10028. Tel. (212) 734 8144 Magyar mise: Lelkipásztor vasárnap d.e. 10 óra Csordás Gábor, esperes Gyóntatás: istentisztelet: kedd. péntek este 8-9 vasárnap de. 11 óra. szombaton d.u. 2-6 és Ebéd: este 7-9 vasárnap déli 12 óra. in .■ t 1.—.mi..nmeim—/