Amerikai Magyar Világ, 1974. december (11. évfolyam, 48-52. szám)

1974-12-01 / 48. szám

4. oldal A brazil rendőrök halálbrigádja SAO PAOLO, Brazília — E­­gyes brazíliai rendőrök csupán egyetlen módszert alkalmaznak a gyanúsított bűnözőkkel szem­ben: meggyilkolják őket. Az el­múlt 10 év alatt több mint 2.000­­ embert végeztek ki a hírhedt ,,halálbrigád” tagjai. A halál­brigád tevékenysége úgy látszott­­ egy ideig, hogy megszűnik, mi­után a múlt évben Rio de Jane­­iróban több mint tíz embert ki­végeztek. De viszonylagosan rö­vid szélcsend után a gyilkossá­gok újból elkezdődtek. Rio kül­városában, Nova Iguacu-ban jú­liusban, öt rablással gyanúsított személy holttestét találták meg, akiket golyóval végeztek ki. Au­gusztusban két teenager fiút állítottak egy borbélyműhely fa­lához és géppuskával kivégezték. Ernesto Geisel elnök szigorú tüntetést követelt a gyilkosokra és két rendőrt letartóztattak. Ők állítólag egy nyugalmazott­ ren­dőr iránt érzett szolidaritásukból gyilkoltak, aki bosszút esküdött egyik barátja péküzemének tá­madói ellen. Egészen mostanáig sok brazí­liai úgy tekinti a halálbrigád te­vékenységét, mint ami a közü­gyet szolgálja. 1970-ben a meg­kérdezettek 46 százaléka párt­fogolta a halálbrigád működé­sét, és úgy tekintették ezt, mint a bűnözők ellen szükséges taktika alkalmazását. A brazíliaiak a­­zonban egyre nagyobb számban elítélik a halálbrigád gyilkossá­gait. Ennek talán az az egyik oka, hogy Geisel elnök vádat emelt ellenük. Egy Sao Paolo-i ügyvéd ezeket mondta a halál­brigád tagjairól: „Eleinte csak azokat pusztították el, akikről mindenki tudta, hogy gengszte­rek. Ezután következtek a kisebb bűnözők, most azonban már éppen olyan gonoszok, mint maguk a banditák.” Némelyik rendőr most már kapcsolatba került kábítószer­­csempészekkel és prostitúciós üzelmekkel, mások védelmet ajánlottak fel a banditáknak, míg mások olyanok soraiból ke­rültek ki, akiket a gengszterek elbocsátottak soraikból. Maguk a bűnözők is alkalmazni kezdték a halálbrigád taktikáit, mert megölték riválisaikat és úgy tün­tették föl a gyilkosságot, mintha a halálbrigád követte volna el. Meg kell említeni, hogy a ha­lálbrigád csak egy nagyon csekély hányadát képezi a meg­közelítően 225.000 főt számláló brazil rendőrségnek. Ezenkívül némely esetben csak úgy lehet te­vékenységéről beszélni, mint egy-két pszichopatának vagy törvényszéki tisztviselőnek a bosszúállásáról. A halálbrigád a legtöbb esetben a bíráskodás és az ítéletvégrehajtás feladatait kívánja elvégezni. Tevékenysé­gük több puszta kedvtelésnél, mert inkább előhírnökei annak. LAS PALMAS, Grand Canary Island — A Kanári-szigetek Spanyolországhoz tartoznak, jól­lehet elég messze vannak az Ibériai-félsziget partjaitól. É­­szak-Afrikától azonban csupán 60 mérföld a távolság a Kanári­szigetek legszélső tagjáig. Mivel a szigetek elég délen vannak, ezért éghajlatuk is inkább tropikus és exotikus. Ezt az is bi­zonyítja, hogy egyik-másik szige­ten a teve még mindig rendes teherhordó állat, és kocsivonta­tásra és csomagok szállítására használják. . A régi rómaiak már háromezer évvel ezelőtt tudtak a szigetekről és úgy nevezték őket, mint „A szerencse szigetei”. Ha az ember idelátogat, akkor azonnal rájön, hogy miért. Először azért, mert állandóan tavaszi jellegű az éghajlata, így nagyon vonzó a­­zoknak, akik téli időben akar­nak üdülésre menni. A tenger­parton az úszkálás éppen olyan gyakori decemberben és január­ban, mint az év más hónapjá­ban. Ezenkívül az árak is olcsóbbak, mint Spanyolország­ban. Ennek az az oka, hogy Las Palmas, a főváros, amely a Grand Canary Island-on fekszik, valamint Santa Cruz de Teneri­­fe, a Tenerife Island főkikötője vámmentességi jogokat élvez az órákra, a fényképezőgépekre, az illatszerekre és más luxuscik­kekre vonatkozóan. A legnagyobb ajándéka a Kanári szigeteknek a sok szóra­kozási lehetőség. A spanyolok egész sor luxushotelt építettek, viszonylag eléggé elérhető árak­kal, amelyek nagyon sok ame-hogy mi történhet más helyeken is, ha a bűnözés elszaporodik. William Saxbe, az Egyesült Államok igazságügyminisztere nem régen arra figyelmeztetett, hogy az amerikaiak nemsokára felülmúlják a brazíliai önkénte­sek módszereit, „ha a bűnözés terrorja túlságosan erőssé válik.E­rikai és európai turistát vonza­nak a szigetekre az esztendő minden évszakában. Ezeken kívül vannak olcsóbb, családi jellegű szállodák is. A Gibraltári szorostól 700 mér­földre fekvő szigeteket könnyen meg lehet közelíteni rendszeres repülőjáratokon és más nemzet­közi hajójáratokon. Mind Grand Canary, mind Tenerife szigetén kikötnek az Afrikából Spanyol­­országba tartó hajók is. Spanyol­­országból hetenként egy 9,500 tonnás személyszállító hajó érke­zik e szigetekre. Természetesen a repülőutazás olcsóbb és gyor­sabb, különösen a csoportos uta­zások, amelyek segítségével an­golok, németek és skandináv tu­risták csapatai érkeznek e he­lyekre, főként a téli hónapok­ban. Annak ellenére, hogy a ka­nári madár honos a szigeteken, az elnevezés mégsem a madártól, hanem inkább a latin „canis” — kutya — szóból ered. Azt mondják, hogy néhány ezer évvel ezelőtt Plinius, római filozófus erre járt és vadkutyák csapatait találta a szigeteken; innét nevez­ték el „Canaria”-nak. Egy másik híres látogató Columbus volt, aki többször is megállt a Kanári-szigeteken, az Új Világ felé tartó utazásai során. Azt a házat, amelyben Las Palmas-ban lakott múze­ummá alakították. A többi szi­geteken, különösen a Lanzaro­­te-n száz és száz vulkanikus képződmény van, s némelyik vulkán most is működik. A vidék ezeken a helyeken holdfelszínhez , hasonlít. A kisebb szigeteken a legmagasabb hegycsúcsok elérik a 4,000 métert is. CRISTOBAL, Panama — A Panama-csatornán minden év­ben hajók ezrei mennek át, te­herszállítók éppen úgy, mint személyhajók. Akik ilyenkor erre járnak, végiggondolhatják a csa­torna hatvan éves történetét. A Panama-csatorna megépítését már négy évszázaddal előbb megálmodták, hogy az óriási ha­­jóutat ezáltal lerövidíthessék. Ennek megépítése által New York-ból Californiába mintegy 7,900 mérfölddel kevesebb lett az út hossza. A csatornaépítést egy francia vállalat kezdte el 1881-ben, de a vállalkozás pénzügyi visszaélések miatt nem sikerült. Ekkor az Egyesült államok vette kézbe az építkezést, és 33 évvel az első kapavágás után végre elkészült a csatorna. Az itt utazóknak az első meg­lepetésük, hogy amikor az At­lanti Óceánról a Csendes óce­ánra át akarnak menni, akkor az eredetileg elképzelt kelet-nyugati irány helyett nyugat-keleti irány­ban haladnak, mert a sziget úgy helyezkedik el, hogy a Csendes Óceán legkeletibb pontja beljebb esik, mint az Atlanti Óceán leg­nyugatibb pontja. Az 50 mérföldes Panama-csa­tornán a hajóutazás nyolc óráig tart. Útközben zsiliprendszer emeli fel a hajókat a tengerszint feletti magasságtól 85 lábbal magasabbra, a Gatun Lake szintjéig. Gatunról el lehet mondani, hogy egyike a világ legnagyobb mesterséges tavai­nak. Létrehozásához egy egész sor gát és a Chagres folyó járult hozzá. Helyi folkloristák úgy te­kintik ezt a folyót, mint ami egyedül a világon, amelyik két óceánba folyik. Ugyanakkor ez a folyó az egyetlen, amelyik átkel a földrészek határvonalán. Miközben egy hajó átmegy a csatornán, 52 millió gallon vizet használ fel a zsiliprendszer vizé­ből, amit az esős évszak hatal­mas vízutánpótlása által nyer­nek. Minden egyes zsilipcsator­na 110 láb széles és 1,000 láb hosszú. Amikor a hajó bizton­ságosan elhelyezkedik egy csa­tornában, akkor a mögötte levő zsilip lezárul, és vízvezetékeken keresztül mindaddig folyik a víz a lezárt részbe, amíg a következő zsilipcsatorna szintjének magas­ságát el nem érik. Ez körülbelül harminc láb magasra emeli az eredeti vízszintet. Ekkor a hajó előtt levő zsilip nyílik meg, és a hajó átmegy a következő csator­naszakaszra. Ezután megint le­zárul mögötte a zsilipajtó és ismétlődik az előbbi eljárás, mindaddig, amíg a Gatun Lake szintjét el nem érik. A Csendes Óceán felöli részen az eljárás visszafelé történik ugyanígy. A turistaszezonban sok ezer lá­togató érkezik e területre autóval vagy kiránduló buszokkal. Köz­ben végigjárják a csatorna mentét, és elámulnak az emberi teljesítmény láttán, amelynek e­­redményeképpen 240 millió köb­méter földet és sziklát mozgattak meg, hogy a csatorna egyik leg­magasabb pontján levő hegyge­rincet átvágják kilenc mérföld hosszúságban. A csatorna most 60 éves, és továbbteljesíti felada­tát, közelebb viszi a világ népeit egymáshoz. Akik e helyen átkel­nek, azok azt szokták mondani, hogy látták a világ nyolcadik csodáját. ÚTIEGYZETEK LÁTOGATÁS A KANÁRI-SZIGETEKEN VILÁGCSODA HATVAN ÉVES A PANAMA-CSATORNA AMERIKAI MAGYAR VILÁG FRANCIA GONDOK PÁRIZS — „Gyilkos időknek nézünk elébe” — jelentette ki Léon Gingembre, a francia kis- és középvállalkozók szövetségé­nek elnöke. „Legkésőbb október végén katasztrófa vár ránk”. Az 5-től 500 munkavállalót foglal­koztató kis- és középüzemek közül 8 ezer jelentett csődöt az év első hat hónapjában — 23 szá­zalékkal több, mint 1973. hason­ló időszakában. Attól tartanak, hogy az év második fele minden rekordot megdönt: Párizsban tavalyhoz képest megduplázó­dott a fizetésképtelenségek szá­ma, országosan pedig a 850 ezer kis- és középüzem egytizede vég­veszélyben van. A kis- és középüzemek összeomlása az egész francia gazdaságra is sú­lyos hatással járhat minden má­sodik francia ilyen üzemben dol­gozik, s a beruházások egyhar­­madát is ezek az üzemek szállítják. SZOVJET SZÁMOK MOSZKVA — Moszkva — számokban. Érdekes adatokat kö­zöl a szovjet főváros életéről az Izvesztyija. Ezek szerint, többek között 2 millió 120 ezer lakásban 7 és fél millió ember él a szovjet fővárosokban. Közlekedésüket 2276 metrókocsi, 2210 troli, 6636 autóbusz, 1401 villamosko­csi és 100 ezer magánautó segíti. Szabad idejükben 29 színház, 119 mozi, 4000 könyvtár és 62 múzeum programja közül válo­gathatnak. A város zöldterülete­inek nagysága 16 ezer hektár , azaz, egy lakóra 25 négyzetmé­ternyi parkrész jut.

Next