Anyagi Érdekeink, 1869 (2. évfolyam, 16-62. szám)

1869-08-01 / 44. szám

346 „A török kormány az építendő hálózatot egy társaság­nak adja át (melyet Hirsch báró képvisel), s e társaság egy­úttal átruházza a vasút kizsákmányolását a mi társaságunk­nak (déli vasúttársaságnak) mely egyidejűleg a munkák átvé­telének ellenőrzésével is megbizatik. A haszonbérleti összeg kilométerenkint 8000 frankra van szabva, s a vonalaknak teljes megnyitása után 3 év múlva a török kormány köte­lezve lesz az ezen vonalakon leendő üzletforgalomhoz a szük­séges eszközöket szolgáltatni.­­ Az ezen időpontig terjedő első üzleti időszak alatt az üzletvezető társaság a bevételből kilométerenként 12,000 frankot, s a­mennyiben a bevétel ezen összeget túlhaladná, a többletből 15-öt tarthat meg, a követ­kező üzleti időszakban azonban 22,000 frankot, s az azon fölül bejövő összeg felét. Az üzletből származó deficitek az első időszakban ép úgy mint a másodikban a következő évek bevételeiből fedeztetnek, mielőtt megosztásra kerülne a sor.“ Hogy ezen megállapodással a déli vasút jó üzletet csinál-e vagy sem, az kevéssé érdekel bennünket, de min­denesetre jellemző, hogy a déli vasút az egész üzletet ké­pes volt kézre keríteni, a­nélkül, hogy komoly risk­át vállalt volna. Az államvasúttal kezdett alkudozásokról is megem­­lékszik a jelentés, és pedig következő szavakkal : „Meg kell említenünk, hogy legújabb időben alkudozás kezdetett Ausztria egyik fő vasúti társulatával, mely a török vas­­utakkal szemben a mienkhez hasonló helyzetben van, s melynek szintén érdekében áll a vállalat szerencsés vezeté­se. Valószínű, hogy az alkudozás — a­mint kívánatos — tel­jes egyességre vezetend, és eredményt remélve, kérjük a szükséges meghatalmazásokat, hogy összeköttetésbe lép­hessünk, mely tagadhatlan fontossággal fog birni s a vál­lalat szilárdságának és biztosságának uj záloga leend.“ Mindezekből az derül ki, hogy a déli vasút sem ellenzi a szerbiai összeköttetést (mert ez képezi az állam­­vasút törekvési czélját), s ezért annál megfoghatatlanabb, miért nem történik mégis ez összeköttetés érdekében valami. Mi nem mondunk le azon reményről, hogy az állam­vasút saját érdekében mindent el fog követni arra nézve, hogy hazánknak is jusson egy másik mellékes összekötte­tés a török vasutakkal,­­ de rendben van-e az, hogy ilyen fontos hazai ügyben egy idegen magán­társaság kezdemén­­­nyezésétől várjunk minden üdvöt ? Általában véve, úgy látszik, nagyon ferde fogalmak uralkodnak még az irányadó körökben arról, hogy mi ké­pezi az állam­ és mi a magántevékenység feladatát. Oly ügyekben, melyekben az egyének öntevékenységének a leg­szabadabb t­ért kellene nyitni, az állam nagyon gyakran hajlandó a gyámkodó beavatkozásra, ellenben a­hol az interventio hivatásához tartoznék, ott az állam erélyes ma­gatartásának se hite se hamva. MUDRONY SOMA: Francziaország prud’homme-jai. Legközelebb vázlatilag kifejtettük az iparbirák in­tézményét, melyet Ausztriában az utolsó birodalmi tanács meghonosítani czélszerűnek látott. Az iparbirákkal lényeg­ben tökéletesen megegyeznek a Francziaországban már régóta honos „bölcs férfiak“ „prudhommes“ intézménye, a­mennyiben a prudhomme-ok is iparügyekben részint béke­­biróság, részint szaktestület. Ezúttal a prudhomme-okról fogunk egypár szót közleni. Francziaországban 1789 előtt a czéhrendszer uralko­dott, akkor tehát iparbirákról szó sem lehetett, mert az iparbírák tulajdonképi tiszte a munkások és a munkaadók közt fenforgó egyenetlenségek kielégítése, ezt pedig a czéh­rendszer uralma alatt maga a czéh eszközli. Csak Lyon váro­sában látunk e részben kivételt. Lyon városában már akkor is a selyemipar felette virágzó volt.A selyemiparosok közt már azon időben a munkaadók két faját lehetett megkülönböz­tetni. Voltak munkaadók, kik a nyers­anyagot bevásárol­ták, megrendeléseket tettek és eladták a kész iparczikket,­­ de felette ritkán dolgoztattak saját műhelyeikben. Vol­tak ismét mások, kik az előbbiek megrendelése folytán selyemárukat készíttettek s a­kiket jelenleg munkaveze­tőknek (chef d’atelier) lehetne nevezni. Az iparnál mutat­kozó ezen különbözőség folytán a lyoni selyemszövő-czéh (az u. n. grande fabrique) a munkaadó iparosok és a mun­kát teljesítő iparosok közt netán fenforgó egyenetlenségek elhárítására a bíróság bizonyos nemét állapította meg, mely­nek tagjai ugyan csak czéhbeliek voltak, de mely bíróság mégis az iparbiróság csiráját képezé. Az 1789. év a czéhrendszert Francziaországban meg­szüntette, a munkások és munkaadók közti viszony, melyet előbb az egyes czéhek szabályoztak, most úgyszólván fel­­sőbbség nélkül áll. A XI. év germináljában hozott törvény az efféle ügyeknek eldöntésére Párisban a rendőrfőnököt, egyéb városokban a maire-t, a polgármestert bízta meg. E rendelkezés felette hiányos volt; a rendőrfőnök, a polgár­­mester ügyes lehet rendőri ügyek elintézésénél, de gyakran nem igen ért az iparügyekhez s igy nem fog ítélni tudni oly dolgokban, hol épen az iparban jártasság szüksé­geltetik. így maradtak az ügyek 1803- illetőleg 1806-ig. Na­póleon, már akkor császár, az austerlitzi ütközet után Olaszországba ment és Lyon városán utazott keresztül. Itt hallotta leginkább azon sok panaszt, melyre a germinali törvény okot adott, s itt hallott egyszersmind valamit a család bíróságáról (tribunal de famille) is, amint az előbb említett lyoni iparbiróságot nevezték. Ez intézmény vezéreszméje megtetszett a császárnak, törvényjavaslatot készíttetett, és létrejött az 1806. márcz. 18. törvény, mely az előbb Lyonban honos volt ipar­bíró­sági intézményt Francziaországban is általánosította. Az iparbírák prudhomme-oknak neveztettek, ezeket a munká­sok és a munkaadók külön-külön választották; a munkás­viszonyból származó ügyek e prudhomme-ok elé terjesz­tettek, hol mindenek előtt egy munkás és egy munkaadó­ból álló békebíróság a felek békés kiegyenlítését kísérlette meg, és csak azután, ha a kiegyeztetés nem sikerült, jött az ügy a prudhomme bírósága elé. A prudhomme tanács rendőr­fenyítő hatalmat is gyakorolt, de csak a sértett fél kívánalmára, és a sértőt három napi fogságra marasz­talhatta. Az intézménynek bizonyos tekintetben káros hatása volt. A törvény ugyanis a prudhomme-tanácsban a munka­adóknak bizonyos előnyt adott, s a munkások közé azokat is felvette, kik, mint az üzletvezetők s egyéb ezekhez ha­sonlók, a tulajdonképi munkásokhoz nem voltak sorolhatók s kik inkább a munkaadók érdekeit védték. Későbbi törvények megengedték, hogy mindazon he­lyeken, hol a kereskedelmi kamrák szükségét látják, ipar­­biróságok alakulhatnak. Így történt, hogy 1814 körül Francziaországban körülbelül huszonhat ily prudhomme­­tanács működött. És ez intézmény ily szervezetben meg­maradt a restauratio és Fülöp Lajos uralkodása alatt is. A hosszabb gyakorlat megismertette az intézmény előnyeit és 1847. évben már hetvenkilencz iparbiróság működött Francziaországban. Sokáig késtek a prudhomme-tanácsot Párisban is meghonosítni; némelyek attól tartottak, hogy a nagy össze­­csődülés a munkások részéről zavarokat támaszt; mások ismét a régi czéhrendszernek meghonosítását látták a ta­nácsokban ; ismét mások lehetetlennek hitték az iparbíró-

Next