Anyagi Érdekeink, 1870. június-december - 1871 (1. évfolyam, 1-18. szám)

1870-09-16 / 3. szám

szerezhetők meg a nálunk szükségelt tőkék. Alig lehet kétséges, hogy mihelyt a háborúnak vége szakad, s a béke tűrhetőleg helyreáll, vagy erőszakosan helyre­­állíttatik, a két hadviselő állam, de különös Franczia­­ország igen nagy tőkéket fog igényelni, úgy hogy a kamatláb felszökenése majdnem mellőzhetlen, amint hogy Angliában már most is biztosan számítanak a pénz megdrágulására. Időközben a bizonytalan jövő iránti félelem lebilincselve tartja a vállalkozási szellemet, a forgal­mat és az ipart és ezáltal szintén nagy károkat okoz az országnak. Ily módon azt várhatjuk, hogy az ez idei kedvező aratás előnyeinek jó nagy részét elve­szítjük, legalább ami az ipart és kereskedést illeti. Ily körülmények közt szerencsének tekinthetjük, hogy az osztrák nemzeti bank — mint a minisztériumnak egy más helyütt közölt leiratából kitűnik — felhagyott azon szándékkal (ha volt), hogy a magyar fiókintézetek hitelét megszorítsa ... Azonban meddig fog e biztonság tartani ?!. Hazánk gazdasági életében a legnevezetesebb ese­ményt a lefolyt hónapban a nagyvárad-kolozsvári vasút­nak megnyitása képezte. E vasút több okból fontos Ma­gyarországra nézve, az ipar szempontjából azonban azért bír igen nagy horderővel, mivel az általa a világforga­lommal összeköttetésbe hozott vidék az ott találtató természeti kincseknél fogva hatalmas ipar kifejtésére alkalmas. A vámügy reformjáról. Midőn Ausztria és Magyarország közt meg lett kötve a vámszerződés, mely által Magyarország tiz évre elismerte mindazon vámtarifáknak és vámszer­ződéseknek érvényét, melyet a hajdani osztrák biroda­lom kiadott vagy megkötött, mihamar komoly törekvések merültek fel arra nézve, hogy a vámtarifa czélszerű reformnak vettessék alá. A reform­munkálat mintegy két évvel ezelőtt készült el, és azt lehetett várni, hogy néhány hónap alatt életbe is lép. Tulajdonképen nem volt semmi aka­dály, mely az életbeléptetést komolyan gátolhatta volna. A reformált tarifa nem foglalt magában nagyon lénye­ges változásokat. — A dolog t. i. igy állt: Ausztriá­nak van egy régi általános vámtarifája (kelt 1853-dik évi deczember 5-dikén), de ezen általános tarifa minden jelentőségét elvesztette, mivel azon álla­mokkal, melyekkel Ausztria jelentékenyebb forgalomban állt, egymásután kereskedelmi szerződések köttettek, és ezen szerződések az általános vámtételeknél alacso­nyabb tételeket állapítottak meg, melyek a „legked­­vezményezettebb“ államokról szóló záradék értel­mében minden szerződéses államra kiterjedtek. Minthogy tehát az általános tarifa, úgyszólván már csak papíron volt, a gyakorlatban ellenben a különféle szerződésekben foglalt tételek voltak érvényesek, czélszerű­nek látszott ezen szerződési tételeket egységes vámtarifává önteni és sza­bálylyá emelni, azon államoktól pedig, melyek­kel a monarchiának szerződése nem volt, a tarifa tételein felül kivétel­kép inkább némi pótlékot szedni. De ezenkívül czélszerű­nek látszott azon alkalommal egy két czikknél némi lényegtelen lejebbszállítást hozni javaslatba és a tételeket egy kicsit ki­kerekíteni, hogy könnyebben lehessen a vámösszegeket kiszámítani (pld. 21 kr. helyett 20 kr. stb.). Ezen kikerekítés, minthogy a szerződések a vámtételek felemelését nem engedik, csak némi lejebbszállitás által történhetett. Az 1868-ban elkészült reform-munkálatban m­eny­­nyiből állt a reform. Hogy tehát ezen átalakítás életbeléptetése két évvel ezelőtt bátran megtörténhetett volna, az iránt kétség nem lehet; émoly kevéssé két­séges azonban az is, hogy ezen átalakítás tulajdon­képen nem is reform, hanem csupán kezelési könnyítés. De épen azért, mivel így áll a dolog, egy kissé feltűnő, hogy most — két év lefolyása után — ismét csak ezen régi dologgal állnak elő a vámügyi reform sokat ígérő czíme alatt. Az iparkamarák fel vannak szólítva, hogy véle­ményt adjanak az emlíített „új“ tarifára nézve. Nem tudjuk mily véleményen lesznek az iparkamarák, hanem mi azt véljük, hogy a dolgot annyiban nem hagyhatjuk. Magyarországra nézve most nem az a fő kérdés, vájjon a sok szerződés által szétrongyolt, régi vámtarifa marad­­jon-e érvényben, vagy ezen úgynevezett új tarifa lépjen e életbe. Nem is az a főkérdés, ezen új tarifának egyes tételei szenvedjenek-e némi módosulást, vagy nem. A főkérdés az, hogy magával Ausztriával való vámszerző­­désünk mily módosulást szenvedjen. Ennélfogva ezen „új tarifa“ vitatásának inkább csak közvetett haszna leend ránk nézve. A fontosabb tételek felemelését gátolják a külföldi államokkal kötött szerződések, lejebb szállításukat pedig gátolja az osztrák védvámpárti iparosok tiltakozása. Sikerre tehát mostanában sem az egyik, sem a másik irány­ban nem lehet remény. Ellenben: „Hannibal ad portás!“ Maholnap bekö­vetkezik az idő, midőn Magyarországnak joga lesz az osztrák-magyar vámszerződés módosítását kívánni. Ezen időre kell nekünk tulajdonképen elkészülnünk. És azon érdekeltség, mely a vámügy iránt a kérdéses tarifa vitatása alkalmával fel fog ébredni, igen alkalmas lesz arra, hogy iparosaink és törvényhozóink figyelmét a vámügyben szükségesnek mutatkozó beható refor­­mokra irányozza, és őket nemzeti vámügyi politika ű­zésére vagy követésére indítsa. 34

Next