Apărarea Patriei, octombrie 1954 (Anul 10, nr. 231-256)

1954-10-02 / nr. 231

Izvoarele tăriei Armatei noastre Populare Forțele Armate ale Republicii Populare Romîne sînt creația regimului nostru de democrație populară. Ele s-au născut ca rezultat al aplicării juste de către Partidul Muncitoresc Romîn a genialei învățături marxist-leniniste cu privire la organizarea armatei revoluției, pentru lupta împotriva dușmanilor externi, pentru lupta împotriva imperialismului. Divizia de voluntari romîni „Tudor Vladimirescu“, înființată pe teritoriul Uniunii Sovietice și cu aprobarea Guvernului Sovietic, la 2 octombrie 1943, a fost prima mare unitate romînească cu caracter popular. Ziua de 2 octombrie a devenit astfel ziua de naștere a Armatei noastre Populare. Victoriile istorice ale Armatei Sovietice în Marele Război pentru Apărarea Patriei au creat condiții favorabile pentru ca forțele patriotice din țara noastră, sub conducerea Partidului Comunist Romîn, să răstoarne odioasa dictatură fascistă și să deschidă calea pentru cucerirea puterii politice și apoi a celei economice de către clasa muncitoare, în alianță cu țărănimea muncitoare. In focul acestei lupte, vechiul aparat de stat burghezomoșieresc, instrument de asuprire a maselor muncitoare, a fost sfărîmat. In locul lui a fost creat un stat nou, statul democrat-popular. In procesul de sfărîmare a aparatului de stat burghezo-moșieresc și de construire a noului aparat de stat, partidul a creat Armata noastră Populară. Armata noastră Populară este chemată să apere o cauză dreaptă, cauza vieții noi, fericite și libere a poporului nostru, cuceririle democratice ale oamenilor muncii, independența și suveranitatea patriei noastre , scumpe, Republica Populară Romină. Ea garantează liniștea la adăpostul căreia poporul întreg, într-un nestăvilit elan de muncă, înalță tot mai sus minunatele construcții ale socialismului, asigurându-și astfel condiții din ce în ce mai bune de trai, un viitor îmbelșugat și luminos. Alături de invincibila Armată Sovietică și de armatele frățești ale celorlalte țări de democrație populară, armata noastră apără pacea, cel mai de seamă bun al omenirii. . . *- -". Tînăra noastră Armată Populară constituie astăzi o forță de care dușmanii înrăiți ai patriei noastre sînt nevoiți să țină seama. Datorită grijii permanente cu care este înconjurată de poporul muncitor, datorită conducerii ei de către partid, armata noastră este instruită și educată în conformitate cu cerințele războiului modern și este oricînd gata să apere cu dîrzenie munca pașnică a poporului nostru. Se pune întrebarea: care sînt izvoarele tăriei Armatei noastre Populare, armată de tip nou? Armata noastră Populară își trage în primul rînd tăria din orînduirea socială și de stat instaurată în țara noastră ca urmare a eliberării ei de glorioasa Armată Sovietică. Noua orîmduire socială și de stat, sub forma regimului de democrație populară, a descătușat forțele creatoare ale poporului nostru. Sub conducerea înțeleaptă a partidului și datorită ajutorului internaționalist al Uniunii Sovietice au fost înfăptuite în țara noastră mari prefaceri economice, politice și sociale. Intr-un timp relativ scurt, vechea Romînie burghezomoșierească a fost transformată dintr-o țară agricolă înapoiată, dintr-o semicolonie a capitalului monopolist internațional, intr-un stat liber, cu industrie socialistă și o agricultură în continuă dezvoltare, intr-o țară în care lumina culturii pătrunde pînă în cele mai îndepărtate colțuri și in care fiecare om al muncii se simte cu adevărat liber. Succesele obținute de poporul nostru au dus la crearea unui spate trainic, în măsură să asigure oricînd armata cu toate cele necesare desfășurării cu succes a operațiunilor pe cîmpul de luptă modern, în măsură să dea oameni pătrunși de o înaltă conștiință, stăpîni pe cunoștințele tehnice de bază. Creșterea necontenită și într-un ritm accelerat a potențialului economic al țării a creat condiții prielnice pentru înzestrarea armatei cu toate cele necesare vieții și activității sale. Armata noastră dispune astăzi de un armament modern, puternic și variat, de o tehnică de luptă avansată și perfecționată, care constituie baza materială a tăriei ei de neînvins. In urma transformărilor revoluționare care au avut loc în țara noastră, au luat naștere o nouă bază economică, noi relații sociale pe baza cărora se dezvoltă puternice forțe motrice, care dau poporului și armatei sale o mare tărie morală. Poporul nostru trăiește și muncește astăzi fn libertate deplină, într-o țară ale cărei bogății îi aparțin în întregime. El participă la conducerea statului și se bucură din plin de rodul muncii lui. Iată baza patriotismului socialist, izvor al înaltelor calități morale specifice omului nou. Acest sentiment se transmite și militarilor Armatei noastre Populare, care sînt fii ai oamenilor muncii de la orașe și sate și se bucură de aceleași drepturi și libertăți cetățenești. Majoritatea covîrșitoare a poporului nostru, muncitorii, țăranii muncitori și intelectualitatea, sînt astăzi strîns uniți prin aceleași interese, prin aceleași țeluri: construirea socialismului și apărarea patriei și a cuceririlor poporului muncitor. Această comunitate de interese dă naștere unității moral-politice mereu crescînde a poporului. In jurul partidului și guvernului fac astăzi zid de nepătruns milioanele de oameni ai muncii manuale și intelectuale, de la orașe și sate. Unitatea moral-politică a poporului se reflectă și în Forțele noastre Armate, cimentînd puternic rîndurile ei, intr-un bloc monolit. Ofițerii, sergenții și soldații Armatei Populare servesc aceleeași cauze mărețe, sînt animați de aceleași năzuințe. Aceasta constituie un nesecat izvor de forță al Armatei noastre Populare. Regimul de democrație populară a creat posibilități egale pentru dezvoltarea liberă a minorităților naționale. Ele participă, alături de poporul romîn, cu drepturi egale și depline, la întreaga viață și activitate a țării noastre. Intr-o strînsă unire, poporul romîn și minoritățile naționale construiesc în patria comună — Republica Populară Romînă — societatea socialistă. Alături de fiii oamenilor muncii romîni, în armată se instruiesc și fiii oamenilor muncii de diferite naționalități din țara noastră. Ei învață laolaltă să-și apere patria comună împotriva dușmanului comun. Aceasta face ca armata să devină o școală a înfrățirii dintre poporul romîn și minoritățile naționale din Republica Populară Romînă. Politica justă a statului nostru democrat-popular, expresie a intereselor vitale ale poporului muncitor, este un alt izvor al tăriei armatei noastre. Politica statului democrat-popular este pusă în slujba satisfacerii într-o măsură tot mai largă a nevoilor materiale și cui" •"'e ale oamenilor muncii. Ea este o po- General locotenent M. HAUPT litică de construire a socialismului. Republica Populară Romînă duce pe plan extern o politică de sprijinire activă a luptei pentru apărarea păcii, pentru menținerea și consolidarea ei în întreaga lume, o politică de prietenie strînsă cu marea și puternica Uniune Sovietică și cu celelalte țări de democrație populară, de colaborare cu toate popoarele iubitoare de pace. Poporul nostru muncitor, profund pașnic, dorește să trăiască și să construiască în liniște la el acasă, în patria lui. El sprijină din toate puterile politica partidului și a guvernului, deoarece corespunde întru totul intereselor sale vitale. Conștienți de țelurile drepte ale politici statului nostru democrat-popular, militari Armatei Populare luptă activ pentru traducerea în viață a acestei politici. Ei găsesc în politica dreaptă a statului nostru un nesecat izvor de forță morală, a cărei sevă le va da tăria să izbească cu putere și cu ură în dușmanul care ar cuteza să ne atace. Un alt izvor al tăriei armatei noastre constă în legătura ei strînsă cu poporul. In Republica Populară Romînă, cinstea de a purta armele și haina de ostaș, de a fi apărător înarmat al patriei, nu se acordă oricui. Compoziția socială a armatei noastre este determinată de însăși natura orînduirii noastre sociale și de stat. Armata noastră este o armată de clasă. Ofițerii, sergenții și soldații care o compun sînt carne din carnea poporului, singe din sîngele lui. Ei sînt profund devotați poporului, partidului și guvernului, regimului nostru democrat-popular. La rîndul său, poporul își iubește armata, are încredere în ea și o înconjoară cu toată dragostea, deoarece este convins că militarii noștri nu-și vor precupeți sîngele și la nevoie nici chiar viața pentru a-l apăra. Pildele de eroism dus pînă la jertfa supremă ale unor militari ca Radu A. Ion, Benote Alexandru, Grămadă Ion, locotenent major Lăbuș Radu și alții, căzuți la datorie în lupta cu dușmanii poporului, sînt grăitoare în acest sens. Armata noastră este puternică pentru că la baza organizării și conducerii ei stau principiile elaborate de știința militară sovietică, întreaga pregătire militară a ofițerilor, sergenților și soldaților ei se întemeiază pe însușirea și aplicarea în viață a acestor principii și a experienței de luptă și de instrucție a Armatei Sovietice, îmbogățită pe baza celor mai noi descoperiri ale științei. Regulamentele noastre, care constituie călăuza de zi cu zi a activității ostășești, conțin esența științei și artei militare sovietice, știința și arta de a învinge. Din ele învață ofițerii noștri principiile de ducere a luptei în condițiile războiului modern, învață să organizeze și să conducă procesul de instruire și educare a subordonaților, să rezolve cu măiestrie cele mai complicate ,probleme tactice și operative. Prin aplicarea strictă a prevederilor regulamentare și a principiului de a învăța tot ce se cere în război, militarii armatei noastre se obișnuiesc să acționeze cu dibăcie, curaj și hotărire in situații grele de luptă, se căiesc din punct de vedere fizic, își însușesc înalte calități de luptă și morale. După modelul militarilor sovietici către care tind și al căror exemplu îl urmează, ofițerii, sergenții și soldații noștri învață să stăpînească armamentul și tehnica, întăresc disciplina și ordinea în subunități și unități, își ascut vigilența revoluționară de clasă. Armata noastră este puternică pentru că educarea ei politico-ideologică se face pe baza atotbiruitoarei învățături marxist-leniniste. Știința marxist-leninistă îi înarmează pe militarii noștri cu posteritatea de cunoaștere a legilor de dezvoltare a societății, îi ajută să se orienteze just în toate problemele politicii interne și internaționale, să înțeleagă dreptatea cauzei pe care învață să o apere, înarmarea cu știința marxist-leninistă dă militarilor posibilitatea să rezolve mai ușor problemele complicate ale pregătirii de luptă, îi întărește în lupta împotriva greutăților. Unul dintre cele mai însemnate izvoare ale tăriei armatei noastre constă în conducerea ei de către Partidul Muncitoresc Romîn. In procesul de făurire și întărire a Forțelor noastre Armate, partidul aplică în mod creator tezele marxism-leninismului cu privire la apărarea statului socialist și organizarea armatei sale. El se inspiră din bogata experiență a Partidului Comunist al Uniunii Sovietice în opera de construire a Forțelor Armate Sovietice și o folosește corespunzător condițiilor specifice ale țării noastre. Desfășurarea războaielor din trecut, și în special a Marelui Război al Uniunii Sovietice pentru Apărarea Patriei, a demonstrat in mod elocvent că victoria în război este obținută de armata acelui stat care, datorită structurii sale sociale și politice, asigură ca toți cei cinci factori care hotărăsc soarta războiului să acționeze în favoarea lui. Acești factori sînt : trăinicia spatelui frontului, moralul armatei, numărul și calitatea diviziilor, armamentul armatei, capacitatea organizatorică a cadrelor de comandament ale armatei. Partidul nostru, în organizarea și conducerea forțelor armate ale R.P.R., acționează în sensul asigurării și întăririi continue a acestor factori, chezășia unei apărări de nădejde a patriei noastre. Mergînd pe această cale, partidul nostru este conștient de faptul că, odată cu industrializarea socialistă a țării, transformarea socialistă a agriculturii și realizarea revoluției culturale, se asigură în măsură crescândă apărarea activă a patriei. Partidul Muncitoresc Romîn, totodată, însuflețește și mobilizează masele largi ale poporului la luptă activă pentru întărirea capacității de apărare a patriei și se menține trează vigilența față de uneltirile dușmanilor patriei. In întreaga viață a Forțelor Armate ale R.P.R. se resimte grija partidului față de crearea condițiilor materiale ale instrucției și educației, se resimte grija față de creșterea cadrelor militare, față de pregătirea de luptă și educarea comunistă a întregului personal al armatei. Poporul nostru muncitor, condus de partid, întimpină într-o atmosferă sărbătorească cel de al doilea Congres al P.M.R. și cea de a 37-a aniversare a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie. In cinstea acestor sărbători, el obține noi și importante succese în aplicarea prevederilor Hotărîrii plenarei C.C. al P.M.R. din 19—20 august 1953, luptă pentru dezvoltarea producției bunurilor de larg consum, pentru dezvoltarea producției agricole în următorii 2-3 ani. Inregistrind succese în acest domeniu, poporul nostru nu uită nici un moment de sarcina lui permanentă de a întări neîncetat capacitatea de apărare a patriei. Oamenii muncii din patria noastră știu foarte bine că mai există încă anumite cercuri reacționare care uneltesc în fel și chip împotriva dreptului lor la viață liberă, care le amenință libertatea și rîvnesc la bogățiile patriei noastre, care se opun din răsputeri dorinței unanime a popoarelor de a instaura o pace trainică în lume. Poporul nostru nu poate rămîne indiferent în fața mașinațiunilor de tot felul la care recurg cercurile monopoliste din S.U.A. și din alte state imperialiste pentru reînarmarea Germaniei occidentale și pentru crearea a tot felul de blocuri agresive îndreptate împotriva Uniunii Sovietice și a țărilor de democrație populară. El nu poate sta nepăsător în fața uneltirilor de tot felul la care se dedau imperialiștii de peste ocean pentru respingerea propunerilor juste ale Uniunii Sovietice în legătură cu asigurarea securității colective în Europa, cu privire la interzicerea folosirii armelor de distrugere în masă și la reducerea armamentelor. Toate aceste fapte vorbeau clar despre tendința cercurilor războinice din apus de a rezolva problemele litigioase internaționale nu pe calea tratativelor, ci prin politica forței. Poporul nostru iubește pacea. El urăște pe propovăduitorii războiului. Dar dacă războiul îi va fi impus, va ști să lovească. De aceea, grija pentru întărirea armatei este pentru el o preocupare de fiecare zi. In acest scop, el pune la dispoziția militarilor tot ceea ce le este necesar pentru o cia mai bună pregătire de luptă și politică. La rîndul lor, militarii Armatei noastre Populare au datoria de a-și spori eforturile pentru a ridica pe o treaptă și mai înaltă nivelul pregătirii lor de luptă și politice, pentru a întări tot mai mult puterea de luptă a subunităților și unităților. Perioada instrucției de vară, care se apropie de sfîrșit, a marcat o creștere simțitoare a calității instrucției. Dar ea a scos în același timp la iveală o serie de lipsuri. Consolidarea succeselor și lichidarea din rădăcină a lipsurilor care mai persistă trebuie să constituie sarcina de căpetenie a întregului personal în perioada de instrucție care urmează. In acest scop, ofițerii sînt datori să studieze cu și mai mult temei știința și arta militară sovietică, experiența de luptă dobîndită de Armata Sovietică în timpul Marelui Război pentru Apărarea Patriei, regulamentele noastre, metodele înaintate folosite de ofițerii sovietici și de ofițerii fruntași din armata noastră în munca de instruire și educare a subordonaților. Năzuința de a-și însuși în ce mai bune condiții capacitatea de a organiza și conduce cu succes lupta subtilității sau unității pe care o comandă, priceperea de a rezolva cu curaj și hotărîre cele mai grele și mai complicate situații de luptă, trebuie să fie trează în fiecare ofițer. Este necesar să se depună mai multă grijă în organizarea și conducerea activității de instruire și educare în unități și subunități, mai multă pricepere în alcătuirea programelor și a planurilor conspecte. Să se acorde importanța cuvenită fiecărei categorii de instrucție. Armamentul și tehnica de luptă, materialele de instrucție să fie folosite mai rațional, să fie întreținute cu mai mult spirit de răspundere. Să se dea mai multă importanță generalizării experienței pozitive, pregătirii sergenților ca ajutoare de nădejde ale ofițerilor, călirii fizice și morale a soldaților, Întăririi disciplinei și ordinei militare. Numărul fruntașilor în pregătirea de luptă și politică, al bunilor trăgători și al radiotetegrafiștilor de clasă, numărul militarilor care se disting prin buna folosire și îngrijire a armamentului și echipamentului, a mașinilor și aparatelor, numărul celor care obțin succese în lupta pentru economii trebuie să înregistreze o și mai mare creștere. Activitatea de instrucție trebuie să se desfășoare în condiții mai apropiate de realitatea cîmpului de luptă modern. In acest scop, exercițiile și aplicațiile tactice trebuie concepute, organizate și desfășurate în așa fel incit să creeze o imagine reală a cîmpului de luptă, să pună în fața executanților cit mai multe, mai complicate și mai neprevăzute greutăți. Să se acorde o mai mare atenție problemelor de cooperare, cercetare, asigurare de luptă și asigurare genistică. Să se ducă o luptă necruțătoare împotriva timpilor morți, împotriva rutinei și a schematismului, a simplificărilor și a ușurărilor la instrucție. Organele politice trebuie să dea comandanților un mai mare sprijin în conducerea activității de instruire și educare a subordonaților. Locțiitorii politici ai comandanților trebuie să axeze întreaga lor activitate pe sarcina îndeplinirii planului pregătirii de luptă. Organizațiile de partid și organizațiile atemiste sînt chemate să desfășoare neîncetat în subunități și unități, în sinul maselor de militari, ideile mărețe ale marxismleninismului, să educe pe ofițeri, sergenți și soldați în spiritul patriotismului celui mai fierbinte, în spiritul mîndriei patriotice și militare. La baza educației patriotice a militarilor, partidul pune credința în justețea cauzei pentru care luptă poporul, pune tradițiile glorioase de luptă ale poporului. Educarea militarilor noștri trebuie făcută în spiritul devotamentului de neclintit față de oamenii muncii, față de partidul clasei muncitoare și față de Guvernul Republicii Populare Romîne. Organizațiile de partid din armată sînt datoare să cultive în rîndul militarilor dragostea și recunoștința față de Uniunea Sovietică, prietenia și frăția de arme de nezdruncinat cu invincibila Armată Sovietică și cu armatele celorlalte țări de democrație populară, încrederea în forțele marelui lagăr al păcii și socialismului, respectul față de toți oamenii muncii. Munca politico-educativă de masă trebuie făcută mai vie, mai concretă, mai legată de viața subunităților și unităților. Calitatea muncii de educare politico-ideologică trebuie să ducă la o creștere și mai mare a conștiinței militarilor, a simțului de răspundere personală pentru apărarea patriei. Trebuie, de asemenea, întărită activitatea internă de partid și munca de conducere de către partid a activității organizațiilor utemiste. Comuniștii și utemiștii au datoria să fie mereu în frunte, să mobilizeze prin exemplul lor pe militarii fără de partid la o și mai bună însușire a cunoștințelor predate. Congresul partidului nostru și ziua de 7 Noiembrie trebuie să găsească pe militarii armatei noastre în plină bătălie pentru rezolvarea în cet mai bune condiții a sarcinilor care nu stau în față, pentru continua întărire a capacității combative a subunităților și unităților din care fac parte. Fiecare militar, fiecare comandant și locțiitor politic, fiecare comunist și atemist trebuie să fie conștient de marea răspundere ce-i revine în ridicarea necontenită a măiestriei sale militare și să lupte ca în aceste zile numele lui și al unui număr câ mai mare de tovarăși de muncă să se găsească în scris la loc de cinste, printre numele fruntașilor în pregătirea de luptă și politică din unitatea respectivă. Stați de strajă patriei și păcii De Ziua Forțelor Armate ale R.P.R., 2 octombrie, gîndul meu se îndreaptă către voi, dragi ostași ai Republicii ; cu acest prilej vă aduc din inimă un salut fierbinte. Patria noastră înflorește zi de zi. Poporul muncitor își sporește eforturile pentru construirea socialismului, pentru traducerea în viață a politicii partidului și guvernului. Munca noastră pașnică are în voi apărători de nădejde, apărători printre care sînt mîndru că se află și un fiu al meu. Am avut adesea prilejul să constat cu bucurie forța și disciplina voastră. Acum, de 2 octombrie, eu vă doresc noi succese în pregătirea de luptă și politică. Să fiți strajă neclintită patriei noastre dragi și păcii ! LUNGU ȘTEFAN mecanic de locomotivă Erou al Muncii Socialiste Din toată inima, salutul meu”. Celor care străjuiesc la granițele țării, celor care stau la pază orînduirii noastre democratice, celor care învață zi de zi cum să apere țara, pe pămînt, în aer și pe ape, soldaților și ofițerilor noștri destoinici, de Ziua Armatei, le exprim dragostea mea, le trimit din toată inima salutul meu și le doresc succese tot mai mari în dobîndirea artei de apărare a natuiei MIHAI BENIUC scriitor Laureat al Premiului de Stat O caldă urare marinărească Echipajul navei noastre de transport „Constanța“, ce pleacă in marș lung la sute de mile depărtare în larg, vă felicită și vă salută din toată inima, dragi ostași ai Armatei noastre Populare. Și noi, marinarii flotei comerciale a R.P.R., ne bucurăm de succesele noastre în pregătirea de luptă și politică. Noi vrem să avem o armată puternică, disciplinată, în stare să apere căminele fericite ale părinților și fraților noștri pe care îi lăsăm în patrie. De Ziua Forțelor Armate ale R.P.R., dragi ostași de pe uscat, din aer sau de pe apă, vă trimitem din depărtări un salut marinăresc fierbinte. Și noi vom sărbători ziua de 2 octombrie, Ziua Armatei Populare. Vom depăși planul nostru muncind cu avînt însuflețit ca în cinstea celui de al doilea Congres al partidului și a zilei de 7 Noiembrie să obținem alături de voi cu mai mari realizări. Iar numele echipajului de pe nava de transport „Constanța“ ; NICOL MIRCEA, comandantul navei; BULETE EDUARD, secretarul organizației de partid; MITRU ION, șeful mecanic al navei „Să vă faceți datoria așa cum vă cere țara” In această zi de sărbătoare, eu, soția fostului pandur Pop Vasile, căzut in luptă cu dușmanul fascist, vă urez, dragi oșteni, multă sănătate și să vă faceți datoria așa precum vă cere țara. Păstrez și acum scrisoarea prin care am fost vestită de moartea bărbatului meu. Cit de mîhnită am fost atunci ! Mă uitam la cei șapte copii ai mei și mă gîndeam cu îngrijorare la soarta lor. Dar țara cea nouă a avut și are grijă de văduvele și orfanii celor căzuți în lupta pentru dreptate și libertate. Mi s-a dat pămînt, primesc pensie, cinci dintre copiii mei au fost crescuți de stat, dați la învățătură. Vor fi oameni de nădejde, luminați. Feciorii mei mai mari, Isaia și Victor, sînt elevi într-o școală de ofițeri. Acolo, alături de ceilalți militari, ei învață să apere tot ceea ce poporul nostru a cîștigat prin luptă. Da, viața ni s-a îmbunătățit, îmi dau seama că bărbatul meu, și atîția alți oameni care au luptat pe frontul antihitlerist, n-au căzut în zadar. Cu ocazia lui 2 octombrie, eu vă urez vouă, tuturor militarilor, și împreună cu voi feciorilor mei, sper la muncă în întărirea oștirii populare. MARIA POP Satul Bîlgău. Regiunea Cui Urări de succes în munca voastră ostășească Către voi, dragi ostași ai Armatei noastre Populare, se îndreaptă astăzi gîndul meu de artist, gîndul unui om care-și slujește Patria așa cum o slujiți voi. Nenumărate seri tîrzii rămîn în atelierul meu de lucru, împresurat de liniștea adîncă și odihnitoare a nopților. E liniștea izvorîtă din marea luptă pentru viață, e liniștea statornicită pe plaiurile mult prea frumoasei noastre patrii după eliberarea ei de către bravele oști sovietice. Și această liniște binefăcătoare o apărați astăzi, dragi ostași, voi, brațul înarmat și de neînfrînt al clasei noastre muncitoare. In atelierul meu, aplecat asupra prizei, muncesc cu siguranța și satisfacția sufletească a omului care știe că strădania și rodul muncii lui sînt ferite de orice primejdie, sînt apărate bărbătește de o forță de neînvins ca aceea a iubitei noastre Armate Populare. Astăzi, cînd tot poporul nostru sărbătorește, împreună cu voi, Ziua Forțelor Armate, primiți dar, iubiți ostași, salutul și urările de succes in munca voastră ostășească din partea unui artist care dorește să-i fie țării la fel de folositor ca și voi. JEAN AL. STERIADI Artist al poporului din R.P.R. Bravilor noștri ostas\ Oamenii muncii maghiari din patria noastră salută cu aceeași dragoste ca și frații lor romîni viteaza noastră armată, moștenitoare a celor mai bune tradiții de luptă împotriva dușmanilor poporului muncitor, împotriva dușmanilor păcii. Militarii Armatei noastre Populare, fie ei romîni, maghiari sau de altă naționalitate, formează un tot unit, de nezdruncinat. Ca om de știință și conducător al universității Bolyai din Cluj, urez din tot sufletul bravilor noștri ostași noi succese in pregătirea lor militară și politică, pentru apărarea patriei noastre dragi LADISLAU BANYAI profesor universitar rector al Universității Bolyai din Cluj Salutăm din inimă Armata Populară La 2 octombrie, întregul nostru popor muncitor sărbătorește Ziua Forțelor Armate ale R.P.R. Noi, membrii gospodăriei agricole colective „Vasile Roaită“, din comuna Pecica, raionul Arad, suntem adine recunoscători armatei noastre, care, alături de glorioasa Armată Sovietică, a luptat pentru eliberarea țării de sub jugul fascist. Odată cu eliberarea patriei, pentru noi a început o viață nouă. Ni s-a împlinit un vis, spre care năzuiam de veacuri : pămîntul e azi al nostru, al celor ce-l muncim. Din anul 1950, în comuna noastră a luat ființă o gospodărie colectivă care s-a dezvoltat și s-a întărit în fiecare an. Din comuna noastră au plecat mulți tineri în armată. De acolo s-au întors ca de la o adevărată școală. Primul lor gînd a fost să se înscrie în colectivă. Așa au făcut Tegredi Iosif, Haziloan, Kapcsos Mihai, Kurca Ștefan și alții. Ei sînt acum fruntași în toate muncile, constituind exemplu pentru ceilalți colectiviști. După lăsarea la vatră, unora dintre ei li s-au încredințat munci de răspundere. Eu, de pildă, care m-am întors de curînd din armată, am fost ales președinte al gospodăriei, iar Tegredi Iosif a fost numit brigadier. Ca și ceilalți tovarăși ai mei, eu am vorbit adeseori colectiviștilor despre felul în care sunt tratați azi tinerii veniți să-și facă armata, despre dragostea și atenția cu care sînt înconjurați, despre strădania pe care o depun ei pentru ridicarea neîncetată a nivelului pregătirii lor de luptă. De Ziua Forțelor Armate ale R.P.R., vă adresăm vouă, dragi ostași ai Armatei noastre Populare, un tovărășesc și fierbinte salut. LIVIU TIGU președintele gospodăriei agricole colective „Vasile Roaită“* din CG≈ Pecica, raionul Arad Poporul muncitor salută fierbinte scumpa sa Armată Populara Desen de, BELA KROMMEL