Apărarea Patriei, septembrie 1961 (Anul 17, nr. 207-232)

1961-09-01 / nr. 207

M * Pentru patria noastră, Republica Populară Romînâ fimim PATRIEI 1[F ^ Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. ANUL XVII Nr. 207 (4669) Vineri 1 septembrie 1961 4 PAGINI — 20 BANI Noi secții dotate cu utilaj modern In întreprinderile industriei ușoare din regiunea Maramureș au fost date în folosință noi secții dotate cu utilaj modern. La Fabrica „Mondiala“ din Satu Mare, de exemplu, unde constructorii au dat de curînd în folosință nouă clădire cu 2 etaje, suprafața de producție a crescut cu peste 1.400 mp. Tot aici au fost instalate 350 mașini de cusut. In mod simțitor a crescut capacitatea de producție și la întreprinderea textilă „Ardeleana“ din aceeași localitate. In această întreprindere au fost construite 3 hale moderne de fabricație și au intrat în funcțiune aproape 300 de războaie automate de țesut. Cu ajutorul mașinilor instalate la această întreprindere se realizează pe schimb de 2 ori mai multe țesături Oameni de nădejde Sala căminului cultural din comuna Lovnic era arhiplină. Președintele colectivei „Flamura Roșie“ povestea despre cele văzute prin colhozurile pe care le-a vizitat cu ocazia călătoriei făcute în Uniunea Sovietică, împreună cu alți fruntași ai agriculturii noastre socialiste. Povestea despre modul de organizare, a colhozurilor, despre retribuția zilelor muncă, despre veniturile pe care le obțin colhoznicii, despre viața lor fericită . Cele văzute acolo ne-au fost învățătură — spunea președintele. Minunatele realizări ale colhoznicilor swietici ne-au arătat odată în plus ce belșug de produse se poate obține în condițiile agriculturii socialiste. Din cele văzute vom aplica și noi multe în gospodăria noastră. Pe măsură ce vorbea, trăsăturile feței sale, gesturile lui, îmi reînviau în minte o figură cunoscută... Da, el trebuie să fie negreșit. Și gîndurile măi purtară în anii lui de militărie. Acum da... riii-i amintesc... Vara anului 1953... Întreg poligonul a.t. era cuprins de o animație deosebită- Tun după tun executase trageri precise, obținînd numai calificative de „bine“ și „foarte bine“. Mai rămăsese de tras, la calibru mijlociu, un singur tun. Cînd șeful poligonului a anunțat : „La traseul următor execută tragerea tunul... X din bateria... V !“, mi-am fixat privirile asupra militarilor aflați la posturile de luptă. A fost de-ajuns se dau comanda : „Traseu de luptă!“, ca să observ cu satisfacție cumr vocea clară și puternică a comandantului de tun imprimă servanților mișcări iuți și precise. ...încordarea tuturor crescuse la maximum. Dinapoia unui dont și-a făcut apariția tancul machetă. O nouă comandă, o ochire precisă, și primul proiectil lovi tancul în plin. Imediat, dinapoia aceluiași dîmb, își făcu apariția un al doilea tanc. Atent, comandantul tunului ordonă : „Transport de foc pe tancul 2.“ Și lovitura a nimerit tancul , dar el își continua totuși drumul. Se aștepta o nouă lovitură. Peste o clipă însă se auzi răspicat raportul încărcătorului : „Incident !“ Ce se întîmplase ? Se blocase tubul proiectilului. Soldatul fruntaș Boeru Octavian, încărcător, fără a aștepta un ordin, apucă tubul cu toată puterea. Simți pe mîini arsura lui. Pe față, broboane de sudoare îi curgeau șiroaie. Ii venea să strige de durere, dar incidentul trebuia să fie remediat. In sfîrșit a reușit. A apucat un nou proiectil, l-a introdus pe țeavă și a raportat calm ca și cînd nu s-ar fi petrecut nimic : „Gata 1“ Și lovitura a nimerit macheta în plin, făcînd-o țăndări. In fișa de tragere, pe care am completat-o acum opt ani, în calitate de ofițer cu tragerile în poligon, am notat, printre altele, la rubrica observații : „Încărcătorul, soldatul-fruntaș Octavian Boeru, a dat dovadă de prezență de spirit, de abnegație. El a remediat cu repeziciune un incident de tragere, în urma cărui fapt tunul a reușit să distrugă cele două tancuri, obținînd calificativul „foarte bine“, „ In pauză m-am apropiat de grupul de colectiviști ce-l înconjurau pe președinte. Ajuns în fața sa, i-am întins mina, rostindu-i gradul pe care îl purtase în armată și numele. Cei din jur se opriră din discuție. Tînărul președinte mă privi puțin mirat, căutînd să-și amintească de unde mă cunoaște. Și și-a amintit. Mai pe urmă am aflat că este președinte al colectivei din 1958. — Atunci organizația noastră l-a primit în rindurile comuniștilor — a ținut să adauge Dumitru Oală, președintele sfatului popular comunal. — Pe el, ca și pe Ion, pe Vasile, pe Costică — ne-a spus el prezentîndu-i — care s-au lăsat la vatră în ultimii ani, comuniștii i-au primit cu încredere în rîndurile lor. Sînt oameni de nădejde, copii la minte, dîrji. In armată au învățat multe, au căpătat un bun orizont politic. Ei au fost în primele rînduri ale colectivizării comunei noastre. » La despărțire am strîns cu drag mîna celor despre care președintele sfatului popular mi-a vorbit cu atîta căldură. Am făcut aceasta în numele foștilor lor comandanți. Căpitan AL. CHIRIAG f c.v. Muncitori gălățeni absolvenți ai școlii medii serale La șantierele navale gălățene au terminat în acest an școala medie serală peste 30 de muncitori. Cei mai mulți dintre ei se pregătesc acum să se prezinte la examenul de admitere în facultăți. Frezorul Dumitru Stan va da examen la Facultatea de mecanică, fochistul Grigore Radu, care a luat maturitatea cu media 10, se prezintă la Facultatea de electrotehnică, tapițerul Petre Brănlașu la construcții navale etc. Locul lor în ultima clasă a școlii medii serale va fi luat de alți constructori navali din cei aproape 300 cîți au frecventat cursurile serale anul acesta. Și în celelalte prinderi industriale întredin regiunea Galați, cum sînt uzinele siderurgice „Nicolae Cristea“, uzinele metalurgice din Brăila, etc. își completează studiile medii un mare număr de muncitori. In întreaga regiune au urmat anul acesta cursurile școlilor medii de cultură genera la aproape 2.900 de muncitori. Angajamente îndeplinite și depășite Militarii feroviari din subunitatea în care muncește ofițerul P. Alexandru și-au îndeplinit și depășit, angajamentele pe care și le-au luat. 67 dintre ei vor primi insigna „Militar de frunte“, iar 37 au trecut cu succes examenul pentru obținerea insignei „Prieten al cărții“. Soldat IOAN VUJDEA ÎN NUMĂRUL DE AZI : VIGILENȚI LA HOTARELE PATRIEI (pag. 2-a) Mirela Lepădătescu : Pentru spulberarea planurilor agresive ale imperialismului (pag. 4-a) Colonel Z. Grigorescu : Să fie lichidată primejdia de război din Berlinul occidental (pag. 3-a) Colonel O. Lustig — maior S. Asandei : Intîlnire cu cosmonautul sovietic Gherman Stepanovici Titov (pag. 3-a) Hotărîri pe deplin îndreptățite (pag. 4-a) Actualități din R.D. Vietnam (pag. 4-a) Evenimentele din Brazilia (pag. 3-a) Plecarea la Budapesta a delegației de partid și guvernamentale a R. P. Romîne Joi seara a plecat spre Budapesta delegația Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romîn și a guvernului Republicii Populare Romîne, care, la invitația Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Socialist Ungar și a Guvernului Revoluționar Muncitoresc Țărănesc Ungar, va face o vizită de prietenie in R.P. Ungară. Delegația este alcătuită din tovarășii Gheorghe Gheorghiu-Dej, prim secretar al C.C. al P.M.R., președintele Consiliului de Stat, conducătorul delegației, Ion Gheorghe Maurer, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., președintele Consiliului de Miniștri, Emil Bodnăraș și Alexandru Moghioroș, membri ai Biroului Politic al C.C. al P.M.R., vicepreședinți ai Consiliului de Miniștri, Alexandru Bîrlădeanu, membru al C.C. al P.M.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, Corneliu Mănescu, ministrul Afacerilor Externe. Din delegație face parte de asemenea tov. Mihail Roșianu, membru al C.C. al P.M.R., ambasadorul R.P. Romîne la Budapesta, împreună cu delegația a plecat de asemenea Bela Nemesy, ambasadorul R.P. Ungare la București. La plecare, în gara Băneasa, membrii delegației au fost salutați de tovarășii Gheorghe Apostol, Petru Borilă, Nicolae Ceaușescu, Chivu Stoica, Alexandru Drăghici, Leonte Răutu, Ștefan Voitec, Mihai Dalea, membri ai C.C. al P.M.R., ai Consiliului de Stat și ai guvernului, activiști de partid și de stat, conducători ai organizațiilor obștești. Au fost de față șefi ai misiunilor diplomatice acreditați la București, membri ai Ambasadei R.P. Ungare și alți membri ai corpului diplomatic, (Agerpres în gara Băneasa, la plecarea delegației de partid și guvernamentale a R. P. Romîne întregesc baza materială a instrucției In unitatea unde muncește maiorul Grigore Drăghici se desfășoară o rodnică activitate de întregire modernizare a bazei materiale, coresipunzător cerințelor viitorului an de instrucție. Această activitate se desfășoară după un plan judicios, aprobat de comandant. Prin munca mai multor militari conduși de căpitanul I. Rădulescu și locotenentul I. Păunescu a fost amenajată sala radio și înzestrată cu tot materialul necesar instruirii temeinice a radiotelegrafiștilor. Un grup de militari sub îndrumarea locotenentului-major N. Mihail lucrează la sala de cercetare. Schițele, planșele și machetele ce vor fi expuse aici sînt lucrate conform celor mai noi cerințe ale luptei, privind îndeplinirea misiunilor de cercetare. La sala, tehnică auto și la cea de armament și munițiuni, lucrările se găsesc de asemenea într-un stadiu avansat. O operațiune deja încheiată este completarea bazelor sportive ale subunităților, precum și reamenajarea terenurilor de volei și de fotbal. De această lucrare s-au ocupat militarii din subunitățile unde muncesc ofițerii Ion Mudura și M. Dobre Munca de pregătire a bazei materiale a instrucției se desfășoară cu succes. Militarii unității sînt hotărîți ca noul an de instrucție să-i găsească, și din acest punct de vedere, temeinic pregătiți. Căpitan I. BOGOS Cu 14.775 tone mai multe laminate finite laminoriștii de la Combinatul metalurgic Reșița obțin noi succese în producție. La linia de tablă, unde lucrează echipele conduse de maiștrii Matei Borceanu și Teodor Popoi, planul de producție pe luna august a fost îndeplinit cu 3 zile înainte de termen. Colectivul secției laminoare a dat pînă la 30 august cu 14.775 tone mai multe laminate finite deci prevedea planul pe cele 8 luni care au trecut din acest an. Preocupați de îmbunătățirea calității produselor, siderurgiștii au extins metoda de control pe fiecare operațiune de laminare, ceea ce a dus la îmbunătățirea produselor Succesele mecanizatorilor din regiunea Oltenia Mecanizatorii de la S.M.T. Bîrca, regiunea Oltenia, au efectuat în actuala campanie lucrări pe circa 60.000 hantri, depășind planul cu 20 la sută. Aceste succese se datoresc organizării muncii brigăzilor de tractoare în 2 și 3 schimburi. Buna rezultate au obținut și mecanizatorii de la S.M.T. Obîrșia-Cîmp și Corabia. Pînă în prezent, în stațiunile de mașini și tractoare din regiunea Oltenia s-au efectuat lucrări pe mai mult de 500.000 de landri, reprezentînd aproape 90 la sută din plan. Mecanizatorii au îmbinat lupta pentru îndeplinirea sarcinilor de plan cu aceea pentru obținerea unui volum sporit de economii. Datorită acestui fapt, de la începutul anului ei au realizat economii peste plan de 2 milioane lei. Gospodăresc cu grijă orașele și satele Cetățenii din regiunea Brașov participă cu entuziasm la acțiunile inițiate de sfaturile populare pentru înfrumusețarea și gospodărirea orașelor și satelor. Lucrînd voluntar pe șantierele de construcții, ei au ajutat pe muncitori să termine înainte de timpul stabilit construcția casei de cultură din Rupea, cinematograful din Tg. Secuiesc, spitalele din Săliște și Baraolt, să amenajeze parcul și grădina zoologică din Noua și alte lucrări. A fost de asemenea terminată o linie de troleibuze, construcția unor drumuri, electrificarea a 10 localități etc. Muncind alături de deputați, oamenii muncii din această regiune au realizat economii în valoare de peste 6.000.000 lei. In prezent ei sprijină activitatea constructorilor pentru terminarea celor 24 de școli noi și 54 săli de clasă ce se construiesc pe lingă școlile existente. Fruntași în aceste acțiuni sînt cetățenii din orașul Brașov, care au efectuat peste 1.000.000 de muncă voluntară. Zile și nopți în poligon Sergentul D. Beznea și caporalii Gh. Arcudeanu, V. Bloju și Șt. Șipoș sînt mecanici conductori despre care mai întotdeauna s-au spus în unitate cuvinte de laudă : conștiincioși corecți în serviciu, disciciplinați și pasionați pentru munca lor. Zilele trecute, ei au deservit, în poligon, mașinile de luptă cu care viitorii echipaje, comandanți de instruiți subunitatea unde mununcește maiorul Nicolae Țopa, au executat mai multe ședințe de tragere. Zile și nopți de-a rîndul au tras tanchiștii, ședință după ședință, intre o ședință de tragere și alta, fiecare trăgător s-a putut bucura de cîteva ore de odihnă. Insă cînd ss-au putut odihni, în acele site, cei patru mecanici conductori — este greu de spus, întotdeauna zorii zilei îi găseau lîngă mașinile lor de luptă, de care adesea se dezlipeau abia după miezul nopții. Au avut multe preocupări și griji în aceste cîteva zile. In primul rînd pentru buna întreținere a mașinilor de luptă, pentru ca ele să funcționeze, clipă de clipă, fără nici un cusur. In al doilea rînd, pentru rezultatele obținute de trăgători în cîmpul de ținte, rezultate ce depindeau în mare măsură de felul cum ei conduceau tancurile. Nici un minut nu au dat semn de oboseală cei patru mecanici conductori. In cabinele de conducere, cu mîinile puternice încrestate pe leviere, ei s-au străduit să aleagă, la fiecare ședință și problemă de tragere, terenul cel mai potrivit pentru deschiderea focului, să execute manevre iscusite, ajutînd cu dragoste tovărășească pe cei care, îa poligon, treceau prin examenul tragerilor. Viitorii comandanți de echipare au obținut rezultate bune la trageri. Rezultatele acestea se datoresc, în parte, și celor ce au condus cu măiestrie mașinile de luptă și au dat dovadă de spirit de tovărășie și întrajutorare. După terminarea tragerilor, reprezentantul eșalonului superior i-a recompensat pe sergentul Beznea și pe caporalii Arcudeanu, Bloju și Șipoș. Căpitan GH. COZMA CONCURS PE TEMA DE SPECIALITATE *>■ Soarele încăpuse să apună, ascunzîndu-se după piscurile semețe ce străjuiesc orășelul. In curtea unității, între ofițerii elevi, îndrăgostiți de frumusețile neasemuite ale patriei, s-au înfiripat discuții aprinse privind inepuizabilele bogății din adîncurile munților din împrejurimi. Animatorul convorbirilor, organizatorul grupei de partid, căpitanul Albert Ioan, este ascultat cu atenție. Dar iată că vremea s-a scurs pe nesimțite și timpul liber avut la dispoziție a luat sfîrșit. — Și acum, la club tovarășii spuse ofițerul elev Albert. Grupuri, grupuri, ofițerii elevi s-au îndreptat spre sala unde urma să se desfășoare un concurs pe tema : „Prevederile decretului nr. 418, privitoare la circulația pe drumurile publice“ Concursul, inițiat și organizat de activul camerei de activitate politicoculturală din subunitatea comandată de căpitanul Ioan Mocanu, a avut drept scop antrenarea tuturor ofițerilor elevi din companie la studierea și mai temeinică a decretului amintit în vederea examenului de conductor auto pe care urmează să-l susțină curînd. Iată-ne în club. Profesorul examinator, căpitan Popa, — tehnic auto — anunță începerea concursului. Aplauze... animație... Reprezentanții grupelor participante la concurs, ofițerii elevi Pioară, Mor roșan și Drăgoi, aleg plicurile închise cu întrebările la care urma să răspundă grupa. Primii care încep călătoria cu autovehiculul pentru cunoașterea semnelor de circulație și a legii circulației sînt tot ei. Se impune în mod deosebit ofițerul Pioară, prin răspunsuri scurte, clare și precise. Ofițerul Drăgoi are „cîteva pene la motor", nevoit Hindi să lase puncte prețioase pe drum. „Călătoria“ cu autovehiculul continuă de-a lungul drumurilor publice ce străbat în lung și-n lat întreaga țară. In timpul „călătoriei“ au fost puse concurenților întrebări referitoare la realizările obținute în construcția socialismului în țara noastră, la perspectivele dezvoltării continue a economiei naționale. Astfel, concursul a avut un caracter viu, instructiv și educativ. Spectatorii au răsplătit cu aplauze răspunsurile complete, sigure și precise date de ofițerii elevi Tudose, Albert, Minoiu și alții. Ajunși la sfîrșitul „călătoriei“, juriul comunică rezultatele. Individual, cele mai multe puncte le-a obținut ofițerul elev Pioară, iar pe grupe, locul întîi a fost ocupat de cea în care muncește ofițerul elev Gheorghe Prica. Concursul și-a atins pe deplin scopul. El a reîmprospătat cunoștințele ofițerilor elevi în domeniul tehnicii auto în preajma examenului de conductor auto, examen pentru care ei se pregătesc cu multă conștiinciozitate. Maior NICOLAE LAZAR () Material sosit în cadrul concursului nostru „Pentru cea mai bună corespondență“, Manifestări politico-culturale Militari pe scenă Recent, în unitatea unde muncește căpitanul Ion Iarinc a avut loc un concurs a al grupelor artistice. In general, programele prezentate au cuprins cîntece patriotice și ostășești, poezii, momente satirice, muzică populară și ușoară. In urma desfășurării concursului, pe primele locuri s-au clasat grupele artistice conduse de sergentul Nicolae Ulea, caporalul Constantin Soldan și soldatul-fruntaș Mugur Popescu. Cu această soldații-fruntași ocazie D. Ianculescu, D. Dumitrache și Ion Adam s-au dovedit a fi talentați recitatori, soldații-fruntași Ion Pariu, I. Hentea și I. Zamfirescu, buni in Simpozion literar Nu de mult, în unitatea noastră a fost organizat pentru militari un simpozion literar pe tema : „Lupta poporului nostru pentru libertate și independență națională“. După o scurtă evocare a luptei dusă de poporul nostru pentru dobîndirea libertății și independenței sale naționale, militarilor li s-au citit fragmentartea este îndrăgită tot mai mult și de militarii din subunitatea comandată de maiorul Petre Ionescu. Dacă la începutul anului în subunitate erau puțini purtători ai insignei „Prieten al cărții“, în prezent, datorită muncii desfășurate de organizația U.T.M. și de bibliotecarul subunității, numărul lor s-a ridicat pe din romanele „Șoseaua Nordului“ de E. Barbu, „Zborul Șoimului", de M. Mihalache, și din nuvela ,Durere“, de A. Mihale. In încheierea simpozionului, militarii au vizionat filmul „Pagini la vitejie“. Căpitan S. MIGU la 70 la sută din întregul personal. Militari ca sergenții E. Giorobea și L. Pleșca, caporalul I. Popiacinei, soldatul fruntaș T. Stoișor și soldatul A. Petrescu au adus o însemnată contribuție la popularizarea cărții în rîndul militarilor. Soldat B. ILARIE terpreți de muzică populară, iar soldatulfruntaș I. Ruja un bun executant al jocurilor ardelenești. Grupelor artistice clasate pe primele locuri li s-au adus mulțumiri. Militarii evidențiați au fost recompensați de comandant Soldat MIHAI DUMlRUJ Noi prieteni ai cărfii Și-au însușit temeinic și a doua specialitate Tanchiștii subunității în care muncește locotenentul Vasile Gheorghe au fost îndrumați și ajutați, în tot timpul anului, ca paralel cu însușirea funcției de bază să învețe și o a doua funcție. Un rol însemnat l-a avut în această privință organizația U.T.M. care, prin multiple activități și îndeosebi prin exemplul membrilor săi, a mobilizat pe toți ostașii pentru a se instrui multilateral temeinic. De un real folos le-a fost și militarilor întrajutorarea în cadrul echipajelor pentru învățarea celei de a doua funcții. Un număr însemnat de militari din această subunitate au reușit să-și însușească cîte două funcții. Exemplu sînt militarii de pe mașina de luptă comandată de sergentul Gh. Voicu, echipaj căruia i-a fost acordat titlul de „Subunitate de frunte". Astfel, comandantul echipajului, sergentul Voicu, este și mecanic conductor de clasa a 2-a. Soldatul V. Ene, ochitorul, și-a însușit și funcția de comandant de tanc, iar soldatul-fruntaș D. Ciobanu, încărcător, a devenit și un foarte bun ochitor De remarcat că militarii și-au însușit temeinic cea de a doua funcție și o pot îndeplini în cele mai bune condițiuni. Căpitan N. GRIGORE ÎNVĂȚĂMINTE DIN APLICAȚIE Recent, subunitatea noastră a executat o aplicație tactică. Pentru toți militarii din subunitate, ea a însemnat prilejul unor bogate învățăminte. Aplicația s-a desfășurat pe un timp nefavorabil, iar itinerarul, greu accesibil, a pus probleme complicate în fața mecanicilor conductori. Totuși, datorită iscusinței și îndemînării la care au ajuns, caporalii Gh. Buzea, G. Vucea — mecanici conductori clasa a 3-a — precum și alții, au reușit să parcurgă itinerarul cu cea mai mare viteză posibilă în condițiile date. O bună comportare au avut-o, în cadrul aplicației, ochitorii, care au descoperit din vreme și nimicit în timpul cel mai scurt toate obiectivele. Ei au observat permanent cîmpul de luptă și au executat focul cu precizie. Dintre ochitori s-au remarcat îndeosebi, prin spiritul de inițiativă, soldații-fruntași A. Iordache și M. Iliuță. Pentru comportarea din timpul acestei aplicații, subunitatea noastră a fost evidențiată de comandant. Soldat-fruntas I. FLOREÂ Cei ce vor trece mîine la leviere Zilele trecute, în fața comisiei de examinare s-au prezentat militarii din subunitatea comandată de căpitanul N. Marinescu. După luni de muncă neobosită, sub îndrumarea comandanților lor, ei trebuiau să facă dovada unei temeinica pregătiri teoretice și practice, pentru a putea obține calificarea de mecanici conductori de tancuri. Rînd pe rînd, prin fața comisiei au trecut toți militarii subunității. Toți au trecut examenul cu calificative foarte bune și bune, demonstrînd că merită să li se încredințeze mașini de luptă. Ca și în timpul anului, și la examene, cele mai bune rezultate le-au obținut soldații V. Tăutu, I. Stan și Gh. Dragu. Sergent N. TĂTAREI