Apărarea Patriei, iunie 1962 (Anul 18, nr. 129-154)

1962-06-01 / nr. 129

M Pentru patria noastră, Republica Populară Romîndicarea patriei Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. ANUL XVIII Nr. 129 (4902) Vineri 1 iunie 1962 4 PAGINI — 20 BANI Convocarea pe Ministerul Forțelor Armate Spre noi succese în pregătirea de luptă și politică Zilele acestea a avut loc o convocare pe Ministerul Forțelor Armate, în cadrul căreia s-a analizat — în lumina hotărîrilor plenarei C.C. al P.M.R. din aprilie a.c. și ale Sesiunii extraordinare a Marii Adunări Naționale — munca desfășurată de comandanți, organele politice și organizațiile de partid de la începutul anului de instrucție și s-au stabilit sarcinile de viitor pentru întărirea continuă a Forțelor noastre Armate. Au participat general de armată Leontin Sălajan, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., ministrul Forțelor Armate, activiști cu munci de răspundere in aparatul C. C. al P.M.R., adjuncții ministrului Forțelor Armate’ și șeful D. S.P.A. Au luat parte, de asemenea, șefi ai direcțiilor centrale din M.F.A., comandanți de arme și de mari unități, șefi de organe politice, secretari ai comisiilor de partid și ai comitetelor de partid, lucratori politici din organele centrale. Ministrul Forțelor Armate a analizat multilateral mersul îndeplinirii planului pregătirii de luptă și politice în prima parte a anului de instrucție. In cuvîntul său, vorbitorul a subliniat că marile succese obținute de poporul nostru, sub conducerea partidului, victoria definitivă a socialismului la orașe și sate, însuflețesc militarii forțelor noastre armate în îndeplinirea cu abnegație a sarcinilor încredințate. S-au obținut succese importante în organizarea și desfășurarea procesului de instrucție în strictă conformitate cu cerințele luptei moderne, a sporit numărul militarilor și subunităților de frunte, al specialiștilor de clasă ; tehnica modernă din înzestrare este mai bine cunoscută, întreținută și folosită ; s-a întărit disciplina militară ; aplicațiile tactice s-au desfășurat la un nivel corespunzător, oglindind creșterea capacității organizatorice a comandanților, a statelor majore și a lucrătorilor politici, iscusința și măiestria militară a trupelor. Toate acestea dovedesc creșterea conștiinței politice militarilor, devotamentul lor față de partid și poporul muncitor. In continuare, ministrul Forțelor Armate a subliniat principalele sarcini pentru perioada următoare de instrucție. Unul din obiectivele centrale îl constituie pregătirea din timp, cu simț de răspundere, a aplicațiilor tactice pentru ca acestea să ofere maximum de învățăminte, să dezvolte inițiativa creatoare a comandanților în luarea unor hotărîri îndrăznețe, să antreneze trupele în condiții grele de timp și teren, atit ziua cit și noaptea. Să acordăm și pe viitor toată atenția și grija cunoașterii și întreținerii tehnicii, păstrării ei în întregime în permanentă stare de luptă. In mod deosebit s-a subliniat însemnătatea muncii cu cadrele, răspunderea comandanților și organelor politice pentru cunoașterea și creșterea acestora, pentru selecționarea și promovarea lor în raport de calitățile politice și profesionale de care dau dovadă in munca de fiecare zi. Grija față de om, grija pentru instruirea și educarea lui, pentru rezolvarea tuturor problemelor care-1 preocupă, trebuie să stea, zi de zi, în centrul întregii noastre activități. In îndeplinirea integrală și calitativă a planului pregătirii de luptă — a arătat generalul de armată Leontin Sălajan — o importanță hotărîtoare revine muncii politice. întărirea continuă a rîndurilor organizațiilor de partid din armată, creșterea permanentă a rolului lor în viața unităților sînt chezășia sigură a înfăptuirii cu succes a sarcinilor puse de partid în fața armatei. Organele politice și organizațiile de partid să lege strîns munca politică de sarcinile pregătirii de luptă, să îndrepte întreaga lor activitate spre rezolvarea cu succes a tuturor sarcinilor care stau în fața unităților. Fiecare lucrător politic să pună în centrul preocupărilor sale munca cu omul, mobilizarea lui pentru a îndeplini cu entuziasm îndatoririle ostășești, pentru a executa cu promptitudine ordinele comandanților și șefilor. In cuvîntul lor, participanții la discuții s-au angajat să muncească cu eforturi sporite pentru îndeplinirea îndatoririlor ce revin și au făcut propuneri pentetru îmbunătățirea pe mai departe a procesului de pregătire de luptă și politică a trupelor în a doua parte a convocării, în prezența șefilor organelor politice, secretarilor comisiilor de partid, ai comitetelor de partid și a lucrătorilor politici din organele centrale ale M.F.R. s-a analizat munca organelor politice și a comisiilor de partid și sarcinile ce le revin pe baza Hotărârii plenarei C.C. al P.M.R. din 23—25 aprilie 1962 cu privire la întărirea continuă a rîndurilor partidului. Majoritatea militarilor din subunitate, mecanici conductori de clasă Mecanicii conductori din subunitatea comandată de căpitanul Gr. Grebenișan s-au prezentat recent în fața comisiei de verificare pentru obținerea calificării de clasă Urmare a unei sîrguincioase și perseverente pregătiri, 94 la sută dintre ei au fost declarați mecanici conductori de clasa a 3-a. Sergenții Ioan Curean, Ludovic Golbaci și alții se pregătesc acum pentru a dobîndi insigna de mecanic conductor clasa a 2-a. Soldat-fruntaș C. COSMAN Oră de metodică la instrucția focului. Sergentul Radu Tănase urmărește atent pe soldatul Emil Jeleru care, în rolul comandantului de grupă, învață pe un ostaș luarea corectă a liniei de ochire. In carnețelul său, sergentul Tănase a scris : „Soldatul Emil Jeleru conduce cu competență instrucția focului. Va fi un bun comandant de grupă“.Foto : Al. Mihai Muncă perseverentă Nu de mult, în subunitatea în care muncește căpitanul Teodor Chiru au avut loc verificări pentru obținerea insignei „Militar de frunte“. Majoritatea militarilor au dat răspunsuri bune și foarte bune, au dovedit calități de buni trăgători, siguranță și precizie în mișcări, demonstrînd astfel buna lor pregătire. Ca urmare a acestui lucru, pe pieptul a 40 de militari din subunitate strălucește astăzi insigna „Militar de frunte“. In mod deosebit s-au evidențiat soldații T. Gubandru, Șt. Bicică, V. — rezultate bune Ilie și alții, care au obținut numai calificative foarte bune. In munca de pregătire a militarilor pentru obținerea insignei, o contribuție de seamă au adus-o militarii de frunte existenți în cadrul subunității. Printre aceștia amintesc pe sergentul Vasile Dîngă: Printr-o muncă perseverentă, zi de zi, el a reușit să pregătească 6 militari, care cu prilejul verificărilor au obținut insigna „Militar de frunte“ Locotenent-major V. ILIEȘ ,Interceptarea s-a efectuat“ Pe fața soldatului-fruntaș Ioan Iacob se văd semnele încordării cu care privește I.O.C.-ul. Din sumedenia de impulsuri luminoase, el trebuie să deslușească cu ușurință și exactitate țintele aeriene și avioanele interceptoare. Iată, un avion „de-al nostru“ se apropie cu repeziciune de „inamic“... 5 secunde... 3 secunde... se mai disting două puncte separate. Apoi se contopesc. — Interceptarea s-a efectuat anunță operatorul. Pe loc, același lucru îl confirmă și caporalul Sandu Ciupitu, care împreună cu sergentul Ștefan Runcan asigură recepția pentru cereri și transmiterea de date necesare aviației. Ostaș anunță vestea culmi, cu voce reținută, ca pe un lucru obișnuit. Nu este însă totul atît de simplu. In afară de munca intensă pe aerodroame, în punctele de comandă și cea a piloților în aer se cere o bună și multilaterală pregătire a militarilor (operatori, dictori, notatori, radiști, mecanici etc.) de la posturile de radiolocație. Succesul este al tuturor. Radiolocatoriștii nu au insă acum vreme de pierdut. Pe ecran, la planșete, pe hărțile speciale sînt marcate alte avioane care nu pot aștepta. Ele au nevoie de informații precise, prompte. Iar de la noi se vor obține totdeauna în timp util. Sîntem hotărîți ca întotdeauna să ne exprimăm gradul de pregătire la care am ajuns prin scurta formulare : interceptarea s-a efectuat. Soldat-fruntaș D. FELICIAf> Vești din poligoane . In cadrul inspecției executată de eșalonul superior plutonul comandat de locotenentul-major Gh. Cocoșilă a obținut la tragerile cu automatul calificativul general „foarte bine“. Acesta este rezultatul atenției pe care militarii plutonului au acordat-o instrucției focului, antrenamentelor executate cu perseverență zi de zi. Locotenent-major GH. POPESCU Zilele trecute, elevii plutonului comandat de căpitanul Dumitru Bălăceanu au executat în poligon ședința de tragere cu grenada ofensivă. Însușirea cunoștințelor teoretice și practice privind condițiile de tragere, strădania pe care a dovedit-o fiecare elev la antrenamentele executate în poligon au asigurat ca la aceste trageri plutonul să obțină calificativul „foarte bine". Cei mai buni s-au dovedit a fi elevii sergenți Dan Șerbănescu, Horea Nedelcu, Alexandru Teodorov, Laszlo Noel, Alexandru Rîsceanu și alții. Elev-sergent A. TIRZII) Organizarea și desfășurarea aplicațiilor tactice cu trageri de luptă Aplicațiile tactice cu trageri de luptă reprezintă forma superioară de pregătire a trupelor. Scopul în care se execută aplicațiile tactice cu trageri de luptă impune ca ele să se desfășoare în situații complexe, in cadrul unor acțiuni de luptă active și manevriere. Aceasta cere din partea conducătorului aplicației și a ajutoarelor sale o înaltă pregătire tactică, inițiativă creatoare, calități organizatorice dezvoltate. Practica demonstrează că în organizarea aplicațiilor tactice cu trageri de luptă se procedează uneori unilateral, fără a se ține seama de necesitatea îmbinării armonioase a părții tactice cu problemele de trageri. Datorită acestui fapt, adesea rezultatele sînt mai bune la trageri și mai puțin bune din punct de vedere tactic sau invers. Pregătirea temeinică în vederea acestor aplicații are un rol important în realizarea scopurilor de învățământ. Această pregătire trebuie să cuprindă cu mai multe antrenamente. Rezultatele bune obținute la aplicațiile tactice cu trageri de luptă organizate de maiorul Octavian Zalupca se datoresc tocmai antrenamentelor executate în cadrul exercițiilor tactice de front (desfășurate pe un teren asemănător celui pe care urmau să se execute tragerile de luptă), exerciții de executare a focului individual și cu întreaga subunitate, de aruncarea grenadei, de combinarea focului, cu mișcarea, de executarea lucrărilor genistice în timp ci mai scurt, de conducerea trupelor de către comandanții de subunități. General-maior IOAN LUCAN Nu același lucru s-a petrecut la aplicațiile tactice cu trageri de luptă din unitatea unde muncește maiorul Dumitru Roșu , unele subunități au obținut rezultate bune la problemele de tactică, dar rezultatul tragerilor a fost mult sub așteptări. Deși comandantul unității ar fi trebuit să analizeze cauzele care au dus la obținerea de rezultate necorespunzătoare și să ia măsuri pentru lichidarea lipsurilor, el a admis și altor subunități să execute asemenea aplicații în aceleași condiții. De asemenea nu trebuie neglijată nici pregătirea subunităților de alte arme care cooperează cu subunitățile de infanterie moto. De exemplu, la exercițiile tactice de front, subunitățile de tancuri participă cu echipajele pe jos. La baza pregătirii subunităților de tancuri pentru tragerile cu armamentul de pe mașinile de luptă, în vederea cooperării cu subunitățile de infanterie moto, stau, de asemenea, antrenamentele executate înaintea fiecărei aplicații. Așa a procedat și căpitanul Gheorghe Stancu, care organizat cu ofițerii din subordie mai multe ședințe de antrenament de conducerea focului, respectînd cu strictețe haremurile prevăzute de Cursul de tragere. Datorită muncii depuse de ofițer și de întregul personal subordonat, ca urmare a muncii politice desfășurate de comuniști și de organizația U.T.M., subunitatea de tancuri a obținut rezultate foarte bune la trageri. Organizarea și desfășurarea unei munci politice susținute, care să mobilizeze pe militari să se instruiască cu conștiinciozitate, constituie o condiție importantă a succesului. In subunitatea din care face parte căpitanul Ioan Verde, înainte de executarea aplicației tactice cu trageri de luptă au avut loc adunări deschise de partid și U.T.M. unde au fost discutate cu întreg personalul sarcinile care îi revin, măsurile ce trebuie respectate pentru prevenirea accidentelor și a evenimentelor neobișnuite, modul cum trebuie să se comporte militarii în raionul aplicației, importanța păstrării secretului militar etc. De asemenea, în subunitate au fost organizate convorbiri în care ofițerii au arătat ostașilor cum trebuie să acționeze în diferite situații. Cu prilejul convorbirilor au fost popularizate rezultatele bune obținute la aplicația tactică cu trageri de luptă de către militarii subunității comandate de căpitanul Ioan Slavu. Realizarea scopurilor de învățămînt la aplicațiile tactice cu trageri de luptă depinde în mare măsură de terenul ales. Se impune ca aplicațiile tactice cu trageri de luptă să nu se desfășoare pe terenuri pe care s-a mai acționat cu eșaloane mai mici, cu compania sau cu plutonul. Desfășurarea mai multor aplicații pe același teren duce la șablonism în rezolvarea situațiilor tactice de către comandanții de subunități, la ușurări în procesul de instruire a întregului personal. A devenit o necesitate ca aplicațiile tactice cu trageri de luptă să se desfășoare pe spații mari, într-un cadru tactic complex. Această cerință a fost respectată la ultima aplicație tactică cu trageri de luptă organizată de maiorul Octavian Zalupca. Comandantul a creat un cadru tactic corespunzător cu cerințele moderne ale cîmpului de luptă (încercuirea inamicului, trecerea la urmărire, forțarea unui curs de apă, după care a trecut la nimicirea unui punct de sprijin în adîncimea apărării inamicului, executînd trageri reale). Deși in aplicație accentul s-a pus pe obținerea unor rezultate bune la trageri, acțiunile tactice nu au fost neglijate. Mai mult chiar, aș vrea să relev că problemele de conducere a focului subunităților în luptă au fost executate pe timpul acțiunilor tactice. Această idee merită să fie reținută pentru că adesea aplicațiile tactice cu trageri de luptă în mod greșit încep de pe același aliniament și în același cadru tactic ca și în anul precedent. Unele aplicații pot cuprinde, de exemplu, executarea marșului dintr-un raion de concentrare și desfășurarea ulterioară a subunităților în vederea luptei de întîlnire, atacul unui inamic trecut în grabă la apărare sau desfășurarea luptei ofensive în adîncimea apărării inamicului (prin introducerea eșalonului doi), forțarea unui curs de apă etc. Corespunzător celor arătate mai sus, unele aplicații tactice cu trageri de luptă pot începe ca o aplicație obișnuită, cu dublă acțiune sau inamic marcat, și o dată cu ieșirea subunităților pe un aliniament favorabil să se continue cu executarea tragerilor de luptă. Altele pot începe cu executarea tragerilor de luptă, urmărind ca după rezolvarea pro  Continuare în vag. 3-a) Pentru o mai bună folosire a capacității furnalelor HUNEDOARA, 31 (coresp. Agerpres. La fabrica de aglomerare a minereului de la Combinatul siderurgic din Hunedoara s-a pus în practică un procedeu prin care se elimină minereul mărunt din încărcătura furnalului. O dată cu aceasta s-au adus și alte îmbunătățiri procesului tehnologic, ceea ce a contribuit la mărirea concentrației în metal a minereului aglomerat. Capacitatea furnalelor a putut fi astfel mai bine folosită, fapt oglindit în creșterea cu aproape 3 la sută a indicelui de utilizare a agregatelor față de realizările din anul trecut. Totodată, colectivul fabricii de aglomerare a realizat o producție sporită, punînd la dispoziția jurnaliștilor, peste plan, de la începutul anului, o cantitate de materie primă (minereu aglomerat) cu care se pot elabora aproximativ 8.500 de tone de fontă. Pregătiri pentru campania de recoltare a cerealelor Ceferiștii și lucrătorii din unitățile auto au început de pe acum intense pregătiri pentru a transporta la timp și în condiții cît mai bune cerealele din noua recoltă. Astfel, la reviziile de vagoane din toate direcțiile regionale C.F.R. au fost organizate echipe complexe de reparații, formate din muncitori calificați, cu multă experiență. Până acum, aceste echipe au pregătit aproape 40 la sută din vagoanele destinate transportării cerealelor. Din lanurile îndepărtate de calea ferată unitățile agricole socialiste vor transporta în bună parte cerealele cu mijloace auto. Pentru acest lucru întreprinderile regionale de transporturi auto au întocmit planuri concrete de acțiune, repartizînd în unitățile agricole socialiste un mare număr de autocamioane și remorci utilate cu prelate și cu instalații contra incendiilor. Concomitent cu aceste măsuri, la magazii și silozuri se revizuiesc capacitățile de depozitare și se repară mijloacele mecanice de încărcare-descărcare. (Agerpres) Fier vechi, oțelariilor In cinci luni — 18 460 kg î Organizațiile U.T.M. din subunitatea construcții de linii și refacții unde locțiitor politic al comandantului este locotenentul-major N. Pogoran au acordat atenție deosebită strîngerii de fier vechi pentru oțelării. g Astfel, militarii din această subunitate, mobilizați de organizațiile U.T.M., au strîns și a predat la I.C.M. de la 1 ianuarie a.c. și pînă acum 18.460 kg * % fier vechi. In această frumoasă acțiune patriotică s-au evidențiat organizațiile U.T.M. în care activează caporalii I. Leocuța și Neagu, soldații-fruntași V. Tămăioagă și Ion Oprescu Locotenent-major ST. SALOMA Inițiativă Ajunși în tabără, atemiștii din organizația de bază al cărei secretar al comitetului este locotenentul-major S. Ciobanu au luat inițiativa de a continua acțiunea patriotică de strîngere a fierului vechi. Ei au strîns pînă acum peste 1500 kg. Această inițiativă a fost preluată și de celelalte organizații U.T.M. din unitate. Pînă în prezent, în unitate au fost strînse peste 4000 kg fier vechi. Maior V. PAL o«»«»« 5*V53 » Ziua copilului - ziua........ bucuriei * Sînt zile în viața omului care VERONICA PORUMBACU invită la re ____ memorarea trecutului. Și deși Ziua copilului e, poate, dintre toate sărbătorile, aceea care implică cel mai mare procent de viitor, ea nu face mai puțin apel la amintiri. Cu aproape două decenii în urmă, ca învățătoare, mi-am petrecut ani întregi numai între copii. Intre ei am țesut primele vise de lumină, printre felinarele camuflate, dar visele s-au prefăcut în coșmare, în țărînă, între puieții sădiți de noi și doborîți în timpul bombardamentelor. Așa am început să scriu , în fața caietelor rămase în urma a două victime de opt ani, în fața paginilor albe ce nu avea să le mai umple niciodată scrisul copilăresc. Pe filele școlarilor mei uciși am scris primul protest împotriva războiului, prima pledoarie pentru ziua, pentru era copilului ! Lupta pentru pace era o „chestiune personală“ în anii în care aerul Europei fumega de incendii. Și astăzi e cu atît mai personală cu cît am de apărat nu numai viața unor elevi pe care-i deprind cu tainele scrisului, ci direct, și viața copilei mele, de curînd pionieră. Acum cîteva luni, împreună cu un grup de colege, a primit cravata roșie pe locul unde fuseseră împușcați în 1918 muncitorii tipografi. In solemnitatea primei mari sărbători a fetei intra nu numai emoția preluării ștafetei vechilor luptători care au deschis prin jertfa lor drumul de azi al tinerelor generații. Pentru noi, cei maturi, prezența copiilor și florilor în piața teatrului, avea și un alt sens. Copiii noștri deveneau, în această piață, pionierii unei lumi libere, o lume în care puii de om și puii de pom sînt ocrotiți, în care tot ce se face, tot ce se construiește este spre bucuria oamenilor. Copiii noștri s-au născut în plină lumină, nu între felinare camuflate. S-au născut într-o vreme prietenă, caldă, umană, într-o patrie care le închină strădaniile de fiecare clipă, le face viața tot mai luminoasă, le deschide școli și universități, ■ porțile prietenoase ale științei și artei, ale progresului. Soarele le bronzează vara trupurile în tabere, în colonii, ultravioletele îi fortifică în timp de iarnă în orice policlinică de țară, în orice dispensar de oraș. Excursii îi așteaptă în vacanță la munte... Cită vreme e de cînd distanța între două flori de pe pajiște părea kilometrică fetiței mele? Și azi, și ea, ca și sute de mii de copii, vor cutreiera zburdind poiana narciselor, luminișurile smălțuite de flori ale patriei, bucurîndu-se de aerul tare de munte ori de aerosolii de pe litoral. Iar toamna... toamna vor păși iar pe pragul școlilor, în lăcașuri cum n-au avut parte niciodată școlarii mei înainte de eliberare. Pe atunci copiii își aduceau mezinii de doi-trei ani și-i așezau alături în bănci, căci n-aveau unde-i lăsa în timp ce părinții erau duși la lucru. Iar cînd accesul lor era interzis, ce asta le rămînea decît praful ulițelor ori al maidanelor ? Pe cînd azi ? Aproape că nu treci o stradă în oraș, și nu străbați o comună din fund de țară fără să auzi, într-o curte ori să recunoști pe drum grupul vesel al copiilor. Ce voioase sînt glasurile lor, ca un ciripit de păsări. Și cît de mare e dragostea ce le înconjoară cu aripi calde, materne, copilăria fericită ! De obicei, de Ziua copilului se aduc înaintea ochilor numai imaginile însorite, pașnice. Dar noi, părinții, care le-am pregătit nu numai darul de 1 Iunie, închizînd în el un simbol de fiece an, dar le ridicăm prin munca noastră zi de zi lumea de mîine, nu uităm și alte imagini. Căci n-au trecut încă două decenii de cînd milioane de copii în Europa se jucau, în loc de cuburi, cu rămășițele și molozul propriilor lor case. Și mai sînt și azi în lume tărîmuri, unde copiii cad victimă în încăierările fasciste ca în Franța și Algeria, țări unde mlădițele părinților șomeri se ofilesc de foame, înainte de a înflori. Acolo, în țările majoritatea copiilor capitaliste, nu știu ce-i zîmbetul, cîntecul, joaca. Știu însă de mici ce-i grija, mizeria, foamea. Azi e ziua voastră, copii ! E ziua cînd toate gîndurile părinților, ale învățătorilor, ale tinerilor și bătrînilor, ale comuniștilor și tuturor cetățenilor, ale civililor și ostașilor noștri, vrednici apărători ai păcii, se întîlnesc într-un singur gînd, într-o singură năzuință : să vă întărească această lume a voastră, să facă din viața voastră o imensă Zi a Bucuriei ! Finala celui de-al IX-lea concurs al echipelor artistice de la Casele ofițerilor și cluburile de garnizoană Bilanț rodnic — perspective îmbucurătoare De curînd s-a încheiat cel de-al IX-lea concurs al echipelor artistice de la Casele ofițerilor și cluburile de garnizoană. El a demonstrat intensa preocupare comandanților și organelor politice, a organizațiilor de partid și a celor atemiste pentru munca artistică, pentru conținutul ei educativ. Prin întreaga sa desfășurare, concursul a constituit o largă manifestare artistică de masă. El a demonstrat posibilitățile artistice ale ofițerilor, subofițerilor și familiilor acestora, contribuția pe care entuziaștii artiști amatori o aduc la educarea militarilor și oamenilor muncii în fața cărora prezintă spectacole. Un singur exemplu este edificator. Numai echipele artistice participante la finala concursului pe forțele armate au prezentat pînă acum peste 150 de spectacole la care au participat peste 70.000 de spectatori, militari și oameni ai muncii. In anul acesta, colectivele artistice au dovedit o mai bună orientare în pregătirea și prezentarea spectacolelor. Ele au oglindit cu mai multă forță de convingere problemele actuale din viața și lupta oamenilor muncii din patria noastră, care, sub conducerea partidului, desăvîrșesc construcția socialismului. Sînt multe la număr echipele artistice ale căror spectacole pot fi date ca exemplu în această direcție. Așa se poate vorbi despre spectacolul „Cu patria in inimă și în gînd“, prezentat de Casa ofițerilor din Cluj, „Un pas cu viața“, prezentat de Casa ofițerilor din Bacău, „Spre zorii luminoși ai comunismului“, prezentat de Casa ofițerilor din Sibiu, și altele. Este bine că o bună parte din echipele artistice au avut un program numere reușite care înfățișează realizările oamenilor muncii din regiunile, orașele și satele în care au prezentat spectacolele. Astfel se găsesc în multe programe ale echipelor artistice numere ca acestea : „Nuntă pe Someș“, „Săvinești — cetatea chimiei“, ,„Pe drumul vieții noi“ și altele, prezentate sub formă de tablouri sau de montaje literarmuzicale. Pozitiv este faptul că toate echipele artistice au inclus în spectacolele prezentate la concurs numere care au reflectat cu multă vigoare marele eveniment din viața poporului nostru — încheierea procesului de colectivizare a agriculturii cu aproape patru ani înainte de prevăzut în documentele termenul celui de-al III-lea Congres al partidului. Folosind cîntecul și dansul, poezia și sceneta, echipele artistice au prezentat sugestiv și convingător viața nouă a satului nostru, perspectivele mărețe ce se deschid Întregului popor prin Înfăptuirea politicii partidului. Spre deosebire de anul trecut, în programele prezentate la concurs in acest an de către echipele artistice de la Casele ofițerilor și cluburile de garnizoană s-a scos mai mult in relief viața militarilor armatei noastre, in multe spectacole, cum au fost cele prezentate de Casele ofițerilor din Cluj, Bacău, Mangalia și de cîteva cluburi de garnizoane, o mare atenție s-a acordat prezentării vieții ofițerului armatei noastre, a familiei sale. De asemenea, o bună parte din spectacolele prezentate au cuprins piese intr-un act și scenete menite să contribuie la dezvoltarea unor calități morale și de luptă ale militarilor armatei noastre. Pot fi citate, spre exemplu, scenetele „Un concurs de împrejurări“, „Geanta verde“ și „Cu Maior AURELIAN ȘENDROIt Căpitan ANCU STANCIL .(Continuare în pag. 3-al