Apărarea Patriei, septembrie 1962 (Anul 18, nr. 207-232)

1962-09-16 / nr. 220

!»£ •V - y \ \ \ ^ U' ........... ..........—-i Pentru patria noastra, Republica Populara Romina ! AAPARAR EA PATRIE ! ^ Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. ANUL XVIII Nr. 220 (4993) Duminică 16 septembrie 1962 4 PAGINI - 20 BANI $A Ä Călduroasa primire facuta de populatia Capitalei delegației de partid și guvernamentale a R. D. Germane llllll!llllll!llllllllllll!lllllllll!lllllllllllllllllll|||||||||!lllllllllllll|j|||l!ll!l|j|l!lll!IIII!:il|||||i:il||tl||||illll|||!|||||||||||||||||M Sîmbătă la amiază a sosit în Capitală delegația de partid și guvernamentală a Republicii Democrate Germane în frunte cu tovarășul Walter Ulbricht, prim secretar al C.C. P.S.U.G., președintele Consiliului de Stat al R. D. Germane, care, la invitația Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romîn, a Consiliului de Stat și a Consiliului de Miniștri al R. P. Române, face o vizită de prietenie in țara noastră. Din delegație fac parte : Bruno Leuschner, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri al R.D.G., membru al Biroului Politic al C.C. P.S.U.G., membru al Consiliului de Stat, dr. Lothar Bolz, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, ministrul Afacerilor Externe al R.D.G., președintele Partidului Național Democrat din Germania, Hans Reichelt, ministrul Agriculturii, Colectărilor și Silviculturii, Günther Wyschofsky, vicepreședinte al Comisiei de Stat a Planificării, Erwin Kerber, adjunct al ministrului Comerțului Exterior și Intergerman, Johannes König, adjunct al ministrului Afacerilor Externe, prof. dr. Wolfgang Schirmer, membru supleant al C.C. al P.S.U.G., directorul uzinelor „Walter Ulbricht“ — Leuna, Frieda Sternberg, președinta Cooperativei agricole de producție „Ernst Thälmann“ din Bennewitz, raionul Wurzen, Annerose Seifert, muncitoare chimistă la Uzinele „Walter Ulbricht" — Leuna, și Wilhelm Rick, ambasador extraordinar și plenipotențiar al R.D.G. in P P.R Tovarășul Walter Ulbricht este însoțit de tovarășa Lotte Ulbricht, soția sa. ...Aeroportul Băneasa era pavoazat festiv cu drapelele de stat ale R D. Germane și R.P. Romine. Pe clădirea aerogării se aflau portretele tovarășilor Walter Ulbricht și Gheorghe Gheorghiu-Dej. Pe mari pancarte erau scrise, în limbile romînă și germană, urările „Bine ați venit, oaspeți dragii“, „Trăiască prietenia frățească dintre Republica Populară Romînă și Republica Democrată Germană .“ Pe aeroport se afla un mare număr de reprezentanți ai oamenilor muncii din întreprinderile și instituțiile Bucureștiului, veniți să salute sosirea in țara noastră a înalților oaspeți, erau de față tineri din R. D. Germană aflați la studii în țara noastră. In întîmpinarea delegației R. D. Germane au venit tovarășii Gheorghe Gheorghiu-Dej, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraș, Petre Borilă, Chivu Stoică, Alexandru Drăghici, Coliu, Leonte Răutu, Dumitru Leontin Sălăjan, Ștefan Voitec, Mihai Dalea, Corneliu Mănescu, ministrul Afacerilor Externe, membri ai C.C. al P.M.R., ai Consiliului de Stat și ai guvernului, conducători ai instituțiilor centrale și ai organizațiilor obștești, generali și ofițeri superiori, oameni de știință. [(.Continuare în pag. 3-a) Pe drumul de la aeroport spre oraș, tovarășii Walter Ulbriecht și Gheorghe Gheorghiu-Dej răspund aclamațiilor zecilor de mii de locuitori ai Capitalei. Foto : AGERPRES Cuvîntarea tovarășului GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ Dragă tovarășe Ulbricht, Dragi tovarăși membri ai delegației de partid și guvernamentale a Republicii Democrate Germane. La sosirea dumneavoastră pe pămîntul patriei noastre, permiteți-mi ca în numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romîn, al Consiliului de Stat și al guvernului Republicii Populare Romîne, în numele întregului nostru popor, să vă urez un călduros și frățesc bine , ați venit. Vizita dumneavoastră în Republica Populară Romînă va prilejui încă o manifestare a prieteniei de nezdruncinat ce leagă țările și popoarele noastre. In zilele ce le veți petrece în mijlocul nostru vom fi bucuroși să vă împărtășim din rezultatele muncii pe care o desfășoară cu abnegație poporul romîn în desăvîrșirea construcției socialismului, înfăptuind neabătut Directivele Congresului al III-lea al Partidului Muncitoresc Romîn pentru continua dezvoltare și înflorire a patriei sale. Poporul romîn dă o înaltă prețuire succeselor de seamă obținute sub conducerea Partidului Socialist Unit din Germania de către oamenii muncii din Republica Democrată Germană, în opera de construire a socialismului și de întărire a primului stat german al muncitorilor și țăranilor. Statele noastre, împreună cu celelalte state socialiste, duc cu consecvență o politică externă îndreptată spre salvgardarea păcii, militează pentru coexistența pașnică a statelor cu sisteme sociale diferite, pentru înfăptuirea dezarmării generale și totale sub un strict control internațional, pentru reglementarea pe calea tratativelor a problemelor internaționale litigioase. Republica Populară Romînă sprijină întrutotul inițiativele Uniunii Sovietice și ale Republicii Democrate Germane pentru lichidarea rămășițelor celui de-al doilea război mondial prin încheierea Tratatului de pace german și transformarea pe această bază a Berlinului occidental în oraș liber, demilitarizat. Ne exprimăm convingerea, dragi tovarăși, că vizita dv. în Republica Populară Romînă, convorbirile pe care le vom avea, vor contribui la dezvoltarea relațiilor de prietenie și colaborare dintre țările și partidele noastre, la întărirea unității de nezdruncinat a puternicei comunități a țărilor socialiste și a mișcării comuniste mondiale, vor prilejui o nouă afirmare a hotărîrii noastre de a apăra pacea. Să trăiască și să se dezvolte neîncetat prietenia dintre Republica Populară Romînă și Republica Democrată Germană Trăiască familia frățească țărilor socialiste ! Trăiască pacea în lumea întreagă ! " Cuvîntarea tovarășului WALTER ULBRICHT Dragă tovarășe Gheorghiu-Dej, Dragă tovarășe Maurer, Scumpi tovarăși și prieteni, Dragi locuitori ai orașului București Ingăduiți-mi să vă transmit dumneavoastră și prin dumneavoastră întregului popor frate romîn cel mai călduros salut frățesc în numele Partidului Socialist Unit din Germania precum și în numele tuturor partidelor unite în Frontul Național al Germaniei Democrate, în numele Camerei Populare, al Consiliului de Stat, al guvernului și al populației Republicii Democrate Germane. să Vă mulțumesc, scumpe tovară- Gheorghe Gheorghiu - Dej, pentru cordialele dumneavoastră cuvinte de salut. Ele exprimă prietenia de nezdruncinat dintre cele două popoare comunitatea țelurilor ale noastre, și luptei noastre. Puteți fi siguri că această prietenie, această comunitate de țeluri și de luptă este foarte apropiată inimilor noastre. Vă mulțumim dv. dragi locuitori ai Bucureștiului, pentru primirea atît de însuflețită ce ne-ați făcut. Salutăm în persoana dv. pe reprezentanții frumoasei și glorioasei dv. capitale. Delegația de partid și guvernamentală a Republicii Democrate Germane a sosit în frumoasa dv. țară la invitația Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romîn, a Consiliului de Stat și a guvernului Republicii Populare Romîne. Vă exprimăm mulțumirile noastre pentru această invitație la care am răspuns cu mare bucurie. Ne bucurăm mult să putem vedea și studia în timpul șederii noastre noile realizări ale muncitorilor, țăranilor colectiviști și intelectualilor țării dv. socialiste. Suntem ferm convinși că vizita noastră în țara dv. și convorbirile noastre comune vor întări și intensifica relațiile politice și economice dintre țările noastre. Aceasta va contribui la mersul inainte al construcției socialiste în cele două țări ale noastre, la întărirea sistemului mondial socialist și la asigurarea păcii în Europa Vizita noastră în țara dv. dragi tovarăși și prieteni, are loc într-o perioadă de luptă încordată a tuturor forțelor păcii pentru triumful principiilor coexistenței pașnice între state cu orînduiri sociale diferite, pentru dezarmarea generală și totală, pentru asigurarea unei păci trainice în Europa și în lumea întreagă. In această luptă are o însemnătate deosebită încheierea Tratatului de pace german și lichidarea situației anormale, primejdioase, din Berlinul occidental, prin transformarea acestuia într-un oraș liber, demilitarizat. Noi — Uniunea Sovietică, Republica Democrată Germană, Republica Populară Romînă, pre ț Continuare în pag. 3-a) Din viața unităților Mîndria escadrilei „Foarte bine“ este calificativul obținut de escadrila din care face parte maiorul Dumitru Ștefureac la tragerile pe de noapte cu timp armamentul de infanterie. Cei mai buni trăgători s-au dovedit a fi maiorii N. Dimitrie și V. Gîlgău, căpitanul P. Drăgulescu, plutonierul-major I. Radu și fruntași I. soldatul Idunteanu. (Plutonier ION MATEIAȘ). Aparatele au funcționat neîntrerupt Transmisioniștii din unitatea unde muncește nent-colonelul locote Gh. Micu au obținut calificativul „bine“ In aplicația tactică la care au participat. Aparatele au funcționat neîntrerupt. Cu deosebită grijă și-au pregătit stafia pentru aplicație sergentul Gh. Bunea ajutat de soldatul V. Moroșan, ambii specialiști de clasă. Ei au dovedit încă o dată că sînt demni de titlul pe care-l poartă, sa în mod deosebit evidențiat grupa de construcși ini linii comandată de sergentul Ichim. Bine pregătiți, militarii acestei grupe au întins, intr-un timp record, peste 100 km cablu, neavînd nici un deranjament pe tot timpul aplicației. (Locotenentmajor S VLAD). Cu tancurile pe sub apă De curînd, viitorii mecanici conductori din unitatea în care muncește maiorul Constantin Radu au executat un exercițiu de conducere a mașinilor de luptă pe sub apă. Subunitățile comandate de căpitanii Ion Nicolăescu și Ion Simion și de locotenentul-major Ion Cioran au obținut la conducere calificativul general „foarte bine“. Cu acest prilej s-au evidențiat în mod deosebit mecanicii conductori: soldatul fruntaș Grigore Chifor,soldații Nicolae Banciu, V. Buhăianu și Elemei Kelemen. (Căpitan C.IRIZEA). Răspuns la o scrisoare de mulțumire Pe adresa locotenent-colonelului Gh. Bîrnea a sosit o scrisoare în care se spune printre altele : „Profund emoționată de aprecierile elogioase ce le faceți la adresa fiului meu, vă mulțumesc, tovarășe comandant, pentru strădania dv de a-l forma ca cetățean folositor patriei și poporului muncitor. Scrisoarea e semnată de mama soldatului fruntaș Petre Jelinski, militar de frunte. (Locotenent F. MOCANU). Deschiderea noului an de învățămînt Sîmbătă s-au redeschis în întreaga țară cursurile școlilor de cultură generală profesionale și tehnice. După o vacanță plăcută și reconfortantă, petrecută pe culmi de munți sau pe țărmul mării, în drumeții și tabere, sutele de mii de elevi s-au reîntîlnit cu profesorii și învățătorii lor care îi vor ajuta să dobîndească noi cunoștințe. Anul de învățământ a început sub semnul înfăptuirii prevederilor cuprinse în Directivele celui de-al III-lea Congres al P.M.R. cu privire la dezvoltarea învățămîntului. Sarcina trasată de Congres privind generalizarea invățămîntului de 7 ani a fost îndeplinită cu un an înainte de termen, iar trecerea la învățămintul general de 8 ani se înfăptuiește treptat. Numărul copiilor și tinerilor care frecventează cursurile școlilor de 8 ani și medii de cultură generală în acest an școlar trece de 3 milioane, fiind cu peste 200.000 mai mare decît în anul școlar precedent. Pentru a se asigura cuprinderea în școli a tuturor copiilor din clasele I-VII, își deschid porțile încă 410 școli noi de 8 ani, iar rețeaua școlilor medii sporește cu 64 de noi unități. Școlile profesionale cuprind de asemenea cu circa 20.000 mai mulți elevi decît în anul trecut, iar cele tehnice agricole cu aproximativ 13.500. Pentru învățămintul de cultură generală s-au editat in acest an 386 de titluri de manuale, într-un tiraj de 20.600.000 de exemplare. Dintre acestea 17.400.000 de exemplare au fost distribuite gratuit elevilor din clasele I-VII, în prima zi de școală. Anul acesta va marca o creștere a calității conținutului învățământului. De asemenea, va continua întărirea legăturii studiului cu viața, cu practica. Astfel, printre altele, a fost introdus un obiect nou de studiu la clasele V—Vil-a ale școlilor sătești — „Agricultura”1. Pretutindeni, în întreaga țară, la festivitățile care au avut loc cu prilejul deschiderii noului an școlar, cadrele didactice și elevii s-au angajat să răspundă cu noi succese la învățătură condițiilor tot mai bune de muncă și viață pe care le asigură partidul și guvernul. (Agerpres) începerea convorbirilor dintre delegațiile de partid și guvernamentale ale R. P. Romine și R. D. Germane In după-amiaza zilei de 15 septembrie, la Palatul R. P. Romine au început convorbirile dintre delegațiile de partid și guvernamentale ale R. P. Romine și R. D. Germane. Din partea romînă la convorbiri participă : Gheorghe Gheorghiu-Dej, prim-secretar al C.C. al P.M.R., președintele Consiliului de Stat, Ion Gheorghe Maurer, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., președintele Consiliului de Miniștri, Chivu Stoica, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., secretar al C.C. al P.M.R., Mihai Dalea, secretar al C.C. al P.M.R., președintele Consiliului Superior al Agriculturii, Mihai Florescu, membru al C.C. al P.M.R., ministrul industriei petrolului și chimiei, Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, Mihail Petri, adjunct al ministrului comerțului exterior, Ștefan Cleja, ambasador extraordinar și plenipotențiar al R. P. Române în R. D. Germană. Din partea R. D. Germane la convorbiri participă : Walter Ulbricht, prim-secretar al C.C. al P.S.U.G., președintele Consiliului de Stat al R. D. Germane, Bruno Leuschner, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri al R. D. Germane, membru al Biroului Politic al C.C. al P.S.U.G., membru al Consiliului de Stat, dr. Lothar Bolz, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri și ministrul afacerilor externe al R. D. Germane, președintele Partidului Național Democrat din Germania, Hans Reichelt, ministrul agriculturii, colectărilor și silviculturii, Günther Wyschofsky, vicepreședinte al Comisiei de Stat a Planificării, Erwin Kerber, adjunct al ministrului comerțului exterior și intergerman, Johannes König, adjunct al ministrului afacerilor externe, prof. dr. Wolfgang Schirmer, membru supleant al C.C. al P.S.U.G., directorul Uzinelor „Walter Ulbricht“ — Leuna, Frieda Sternberg, președinta Cooperativei agricole de producție „Ernst Thälmann“ din Bennewitz, raionul Wurzen, Annerose Seifert, muncitoare chimistă la Uzinele „Walter Ulbricht" — Leuna, Wilhelm Bick, ambasador extraordinar și plenipotențiar al R. D. Germane în R. P. Romînă. Convorbirile s-au desfășurat într-o atmosferă cordială, prietenească. Dezbaterea cifrelor planului de stat pe 1963 In toate regiunile țării au avut loc ședințe pe ramuri de producție, la care au participat cadre de conducere din întreprinderi, delegați ai ministerelor și altor organe centrale, avînd ca scop principal dezbaterea sarcinilor ce decurg din planul de Totodată, a fost stat pe 1963, analizat și mersul îndeplinirii planului de stat pe anul în curs de Metal, tot mai mult metal calitate superioară — aceasta e sarcina care stă continuu în fața harnicilor noștri siderurgiști. In primele luni ale acestui an, toate întreprinderile siderurgice din regiunea Banat și-au îndeplinit și depășit planul producției globale și de marfă. In lumina sarcinilor planului de stat pe 1963, în cadrul ședinței colectivelor de conducere ale întreprinderilor siderurgice din regiunea Banat, care a avut loc la Reșița, au fost făcute numeroase propuneri. In mod deosebit, accentul a fost pus pe ridicarea calității metalelor. Obiectivul principal al planului pe 1963 va fi axat pe elaborarea de noi mărci de oțeluri și creșterea substanțială a procentului de oțeluri speciale și aliate, necesare realizării de utilaje la cel mai înalt nivel tehnic. Ridicarea productivității muncii și reducerea prețului de cost al produselor sînt alte două direcții în care s-au făcut, de asemenea, interesante propuneri. Valoarea producției dată peste plan de către petroliștii ploieșteni din cadrul unităților aparținînd departamentului foraj extracției de 36.410.000 lei. Totodată, au fost realizate economii de 27.200.000 lei și 24.000.000 lei beneficii peste plan. In ședința în care au fost discutate cifrele plan pe 1963 s-au făcut numederoase propuneri care au fost axate mai ales pe problema extinderii proceselor tehnologice avansate în schelele petroliere (de pildă, propunerea de a se extinde la toate schelele forajul cu turbina), ceea ce va da posibilitate muncitorilor petroliști să-și îndeplinească cu cinste sarcinile sporite ce se vor avea în viitorul an „Fiecare construcție, la termen și de bună calitate“ — iată sarcina pusă de partid în fața constructorilor. Zilele trecute, la Bacău, în ședința care a avut loc, în mod deosebit au fost subliniate metodele avansate de lucru folosite în construcții. Propunerile făcute în lumina cifrelor de plan pe 1963 au avut în vedere extinderea cet mai largă a folosirii panourilor la construcții, precum și aplicarea metodei cofrajelor glisante, metode de lucru verificate deja pe multe din șantierele țării ca fiind cele mai operative și economicoase. Ședințe asemănătoare in care au fost dezbătute cifrele planului de stat pe 1963, au avut loc in cadrul tuturor ramurilor principale ale industriei noastre. REP.