Apărarea Patriei, mai 1963 (Anul 19, nr. 102-126)

1963-05-03 / nr. 102

Pentru patria noastră, Republica Populară Conjrfrtà ! #APARAREA PATRIEI Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. ANUL XIX Nr. 102 (5186) 1 Vineri 3 mai 1963 4 PAGINI - 20 BANI Sărbătorirea zilei de 1 Mai In scumpa noastră patrie a constituit o strălucită demonstrație a unității poporului în jurul partidului și guvernului ; ea a prilejuit trecerea în revistă a mărețelor victorii dobîndite, sub conducerea partidului, pe drumul desăvîrșirii construcției socialiste, o nouă manifestare a prieteniei frățești cu popoarele țărilor socialiste, a solidarității cu mișcarea comunistă și muncitorească internațională, cu forțele păcii și progresului din întreaga lume. Marea demonstrație de 1 Mai a oamenilor muncii din Capitală O puternică manifestare a unității dintre partid, guvern și popor Bucureștii, inima țării, a sărbătorit ziua de 1 Mai împodobit în haina, multicoloră a primăverii, a steagurilor arborate pe toate străzile și pe clădiri ; s-a sărbătorit în entuziasmul și bucuria oamenilor săi care sub conducerea partidului luptă împreună cu întregul popor pentru desăvîrșirea construcției socialiste. Piața Aviatorilor — locul tradiționalelor demonstrații. Prospețimea dimineții de mai se contopește armonios cu seninul și bucuria din inimile oamenilor. Pe tribuna centrală, încadrat de drapele roșii și tricolore, se profilează pe albastrul cerului un mare panou reprezentînd globul pămîntesc, înconjurat de un brîu roșu pe care scrie înflăcărată chemare: „Proletari din toate țările, uniți-vă!". Pe tribuna din cealaltă parte a pielii sînt portretele marilor învățători și conducători ai proletariatului — Marx, Engels, Lenin —sub care se află lozinca : „Trăiască unitatea și coeziunea mișcării comuniste și muncitorești internationale!". Pe mari pancarte roșii sînt înscrise lozincile : „Trăiască și să se întărească în veci prietenia și colaborarea frățească între poporul romîn și popoarele țărilor socialiste!", „Trăiască pacea și prietenia între popoare !". Este ora 9. Răsună îndelungi urale și ovații adresate conducătorilor partidului și statului. In tribuna centrală iau foc tovarășii : Gheorghe Gheorghiu-Dej, Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraș, Petre Borilă, Nicolae Ceaușescu, Chivu Stoica, Alexandru Drăghici, Ion Gheorghe Maurer, Alexandru Moghioroș, Alexandru Bîrlădeanu, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălajan, Ștefan Voitec, Mihai Dalea, Gh. Gaston Marin, membri ai Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romîn, ai Consiliului de Stat și ai guvernului. In tribunemeroși invitați , sînt prezenți nnconducători ai instituțiilor centrale de stat și ai organizațiilor de masă, reprezentanți ai întreprinderilor și instituțiilor Capitalei, fruntași în întrecerea socialistă, academicieni și alți oameni de știință și cultură, generali și ofițeri superiori, ziariști. Sînt de față, de asemenea, numeroși oaspeți de peste hotare. In tribuna rezervată corpului diplomatic se află șefii misiunilor diplomatice acreditați în R. P. Romînă și alți membri ai corpului diplomatic. Fanfara militară intonează Imnul de stat al Republicii Populare Romîne. Apoi tovarășul Florian Dănălache, membru al C.C. al P.M.R., prim-secretar al Comitetului orășenesc București al P.M.R., declară deschis mitingul. Ia cuvîntul tovarășul Emil Bodnăraș, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri al R. P Romîne. Cuvîntarea sa este subliniată în repetate rînduri de aplauze și aclamații puternice, prelungite. începe marea demonstrație de 1 Mai în Capitala patriei ! Zecile de mii de muncitori, tehnicieni, intelectuali, școlari și studenți, oameni de cultură și artă, tineri și vîrstnici — poartă cu ei portretele marilor dascăli ai proletariatului, Marx-Engels-Lenin — ale conducătorilor partidului nostru, în frunte cu tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Deasupra coloanelor se văd panouri și grafice care oglindesc realizările de seamă în înfăptuirea sarcinilor trasate de Congresul al III-lea al P.M.R. ; ele ilustrează dezvoltarea trainică, rapidă și proporțională, pe o linie mereu ascendentă, a economiei naționale , arată că oamenii muncii din București dau azi economiei țării de peste 9 ori mai multe bunuri materiale decît in anul 1938, că producția globală a industriei noastre a fost anul trecut de aproape 8 ori mai mare decît cea din 1948. Cu un an în urmă, aici, în Piața Aviatorilor, demonstrau participanții la Sesiunea Extraordinară a Marii Adunări Naționale consacrată încheierii colectivizării — care a consfințit victoria definitivă a socialismului la orașe și sate — demonstrau cei 11.000 de reprezentanți ai țărănimii înfrățite pe veci în muncă, unite pe drumul belșugului și bunăstării. Astăzi, din toate colțurile țării aflăm vești despre elanul și hotărîrea cu care țărănimea, condusă de partid, cu sprijinul permanent și neprecupețit al statului nostru, luptă pentru întărirea economicoorganizatorică a gospodăriilor colective, pentru sporirea producției vegetale și animale. 1 Mai 1963 este sărbătorit cu înfăptuiri însemnate în dezvoltarea științei și a culturii, în ridicarea nivelului de trai al oamenilor muncii. (Continuare in pag. 2-a) WWW «ra $i ilĂf BfWil Tribuna centrală In timpul demonstrației oamenilor muncii din Capitală (in torent de oameni, purtînd tablouri și drapele, grafice și flori, trece neîntrerupt prin fara tribune) Cuvîntarea tovarășului Emil Bodnăraș Dragi tovarăși și prieteni. Stimați oaspeți de peste hotare Poporul romîn sărbătorește astăzi, împreună cu oamenii muncii din întreaga lume, Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua luptei unite a clasei muncitoare de pretutindeni pentru pace, democrație și socialism. Cu acest prilej, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Romîn, Consiliul de Stat și guvernul Republicii Populare Romîne transmit clasei muncitoare, țărănimii colectiviste, intelectualității, întregului nostru popor un fierbinte salut și felicitări pentru succesele dobîndite în dezvoltarea economiei și a culturii, în lupta pentru desăvîrșirea construcției socialismului Salutăm din inimă pe oaspeții noștri, reprezentanți ai oamenilor muncii din alte țări, care împreună cu noi iau parte la această mare sărbătoare Poporul romîn cinstește ziua de 1 Mai cu noi succese obținute în realizarea sarcinilor trasate de Congresul al III-lea al Partidului. Economia noastră națională crește rapid și în mod proporțional. Se înfăptuiește industrializarea țării și dezvoltarea multilaterală a agriculturii. Crește sistematic nivelul de trai al poporului Muncitorii, inginerii și tehnicienii noștri, muncind cu avînt și pricepere, au îndeplinit cu succes planul de stat pe primul trimestru al acestui an. Producția industrială obținută în primele trei luni ale anului 1963 depășește cu aproape 10 la sută producția trimestrului corespunzător al anului trecut și este de mai bine de odată și jumătate de ori mai mare decît întreaga producție industrială a Romîniei pe anul 1938. Țărănimea noastră colectivistă, harnică și pricepută, desfășoară cu forțe sporite și însuflețire munca ei rodnică pentru a întări și dezvolta gospodăriile colective și a mări producția agricolă vegetală și animală. Zeci de mii de tractoare și mașini de tot felul însoțesc munca milioanelor de brațe neobosite, în efectuarea la timp și în bune condiții a lucrărilor agricole, pentru asigurarea unei recolte bogate. Intelectualitatea țării noastre, slujind cu credință poporul, aduce prin talentul, priceperea și entuziasmul ei o valoroasă contribuție la dezvoltarea economiei naționale, la educarea tinerei generații, la înflorirea științei și a culturii. Rezultatele obținute de oamenii muncii de la orașe și sate în desăvîrșirea orînduirii noastre socialiste se întăresc încrederea în forțele lor proprii, le sporesc dragostea și atașamentul față de încercatul lor conducător — Partidul Muncitoresc Romîn. Dragi tovarăși și prieteni. Forțele socialismului, ale progresului și ale păcii din întreaga lume sărbătoresc ziua de 1 Mai prin unirea mai strînsă a rîndurilor lor, printr-un nou avînt de luptă împotriva forțelor reacțiunii, ale imperialismului. Pentru primii demonstranți de 1 Mai de acum peste trei sferturi de secol, socialismul era un țel îndepărtat. In zilele noastre, el este întruchipat într-un puternic sistem mondial, începuturile căruia au fost puse de Marea Revoluție Socialistă din Octombrie, creatoare a primului stat socialist din lume. Sub conducerea gloriosului Partid Comunist al Uniunii Sovietice, întemeiat de marele Lenin, poporul sovietic înfăptuiește cu succes programul construirii comunismului și obține în această măreață operă victorii remarcabile. Succese de seamă dobîndesc popoarele din celelalte țări socialiste. Sistemul mondial socialist cîștigă noi poziții în întrecerea economică pașnică cu capitalismul și exercită o influență tot mai însemnată asupra dezvoltării întregii societăți umane. Relațiile de tip nou dintre statele socialiste, bazate pe deplina egalitate în drepturi, pe respectarea strictă a suveranității naționale, pe colaborare și întrajutorare tovărășească, în scopul întăririi fiecărei țări în parte și a sistemului mondial socialist în ansamblu, au o mare putere de înrîurire asupra tuturor popoarelor lumii Transmitem salutul nostru de prietenie frățească popoarelor din țările socialiste, urîndu-le numeroase și însemnate realizări în făurirea noii orînduiri sociale. In lumea capitalistă, masele populare, în frunte cu clasa muncitoare se ridică cu tot mai multă vigoare împotriva jugului monopolurilor capitaliste și a exploatării. Ele luptă cu dîrzenie împotriva restrîngerii drepturilor democratice și a încălcării independenței și a suveranității naționale, împotriva pregătirilor de război, pentru apărarea intereselor lor vitale, pentru democrație, pace și progres social. Adresăm, în această zi de 1 Mai, oamenilor muncii din țările capitaliste, încercatelor lor partide comuniste și muncitorești, tuturor luptătorilor pentru progres, care înfruntă eroic teroarea burgheziei, un călduros mesaj de solidaritate frățească și de simpatie. Poporul nostru este solidar cu lupta popoarelor din Asia, Africa și America Latină pentru lichidarea colonialismului și a dominației imperialiste, sub orice formă s-ar prezenta ele. El sprijină noile state suverane în dobîndirea independenței lor economice, în opera de renaștere națională și dezvoltare pe calea progresului Cheză și a tuturor victoriilor dobîndite de sistemul mondial socialist, de mișcarea comunistă internațională o constituie coeziunea lor indestructibilă sub steagul marxism-leninismului și al internaționalismului proletar. Chemarea lansată de Marx și Engels — „Proletari din toate țările, uniți-vă !" — răsună și azi cu putere neslăbită. Credincioase acestei istorice chemări, partidele comuniste și muncitorești se călăuzesc după linia elaborată în comun la Consfătuirile din 1957 și 1960, unindu-și eforturile în lupta împotriva exploatării, a reacțiunii și a forțelor agresive ale imperialismului, pentru victoria cauzei păcii și a socialismului. Astăzi, sute de milioane de oameni din toate țările, avînd convingeri politice, sociale și religioase diferite, își exprimă hotărîrea de a apăra pacea, de a împiedica imperialismul agresiv ca, prin război, să dezlănțuie o catastrofă termonucleară. Oamenii muncii de pretutindeni își manifestă încrederea că războiul poate fi preîntîmpinat, deoarece forțele păcii și ale socialismului precumpănesc asupra forțelor războiului, ale imperialismului. Țara noastră, împreună cu celelalte state socialiste, exprimînd interesele vitale ale poporului, promovează cu consecvență, în politica externă, principiile leniniste ale coexistenței pașnice a statelor cu sisteme sociale diferite. Acționînd neobosit pentru rezolvarea prin tratative a problemelor internaționale litigioase, împotriva planurilor și manevrelor cercurilor imperialiste agresive, Rominia militează pentru lichidarea rămășițelor celui de-al doilea război mondial, pentru înfăptuirea dezarmării generale și totale — cale sigură de instaurare a unei păci trainice. Dragi tovarăși și prieteni Succesele în desăvîrșirea construcției socialismului constituie principalul aport al poporului nostru la victoria cauzei păcii și a socialismului în lumea întreagă. Partidul și guvernul țării noastre cheamă oamenii muncii să-și înzecească eforturile, să muncească cu și mai multă abnegație pentru a înfăptui mărețele sarcini ale planului nostru de 6 ani, politica partidului de dezvoltare continuă a economiei naționale și de creștere a bunăstării celor ce muncesc, pentru a întări necontenit noastră — Republica Populară patria Romină. Trăiască 1 Mai — Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc ! Trăiască unitatea și coeziunea marii comunități a popoarelor din țările socialiste ! Trăiască clasa muncitoare internațională și unitatea de luptă a mișcării comuniste mondiale ! Trăiască și înflorească patria noastră ! Trăiască minunatul ei popor, vrednic și talentat constructor al vieții noi, socialiste ! Trăiască Partidul Muncitoresc Romîn, Comitetul său Central și guvernul Republicii Populare Romîne !Trăiască pacea în întreaga lume !