Apărarea Patriei, septembrie 1964 (Anul 20, nr. 207-232)

1964-09-16 / nr. 220

r Pentru patria noastra. Republica Populara Romîna / ★APARAREA PATRIEI nr Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. ANUL XX Nr. 220 (5613) Miercuri 16 septembrie 1964 4 PAGINI — 20 BANI La instrucție și in aplicații Artieriști antiaerieni la un exercițiu de antrenament. Și de data aceasta precizia și rapiditatea iși spun cuvintul. Foto: C. NISTOR Antrenament cu ținte reale Timp de mai multe ore, militarii din punctul nostru de comandă au acționat cu precizie și rapiditate în cadrul exercițiului de antrenament cu ținte reale. Comisia eșalonului superior ne-a acordat calificativul foarte bine. Acesta este rezultatul unei munci perseverente a fiecărui militar, al antrenamentelor executate cu simț de răspundere sub îndrumarea permanentă a comandanților. Radiotelegrafiști cum sunt caporalul N. Papuc, soldatul-fruntaș I. Iordănescu, soldatul G. Ștefan, specialiști clasa a 2-a, lucrînd în condiții complexe, au menținut permanent legătura radio cu eșalonul superior. Dictori, dintre care cei mai buni sînt soldații-fruntași A. Luca și Gh. Nuță, au transmis cu rapiditate și corect mesaje la planșetă. Ca urmare, planșetiștii au reușit să conducă un număr sporit de ținte față de cel prevăzut în barem Exercițiul de antrenament a dovedit înalta pregătire a militarilor din punctul nostru de comandă. Ei fac cinste subunității de frunte în care se instruiesc (De la un corespondent voluntar) Toate plutoanele foarte bine, la tragerile de noapte și de toamnă, îmbarcați pe mașini, militarii din subunitatea noastră pornesc spre poligonul de trageri pentru a executa ședința de tragere cu armamentul de infanterie pe timp de noapte. întunericul se lăsase de mult. In liniștea nopții, plutoanele se pregătesc. Ofițerii dau ultimele indicații. După darea comenzii, pe linia de tragere se prezintă prima serie de militari din plutonul comandat de ofițerul P. Stolojanu. Țintele iluminate difuz se zăresc în depărtare. Se dă comanda de deschiderea focului. Primele gloanțe răzbat negura nopții, străpungînd țintele. Se face verificarea rezultatelor primei serii : ținta 1... lovită, ținta 2... lovită ținta 3... lovită. Și așa, toate celelalte ținte sînt străpunse. Prima serie obține calificativul „foarte bine“. Alte și alte serii se prezintă pe linia de tragere. Fiecare țintă este lovită cu multă precizie. Aceleași calificative se obțin militarii din subordinea ofițerului V. Crăciun și a sergentului-major A. Șerban. 85 la sută dintre militarii subunității au obținut calificativul foarte bine, evidențiindu-se îndeosebi caporalul C. Tănăsescu, soldații I. Coman, S. Catană și P. Croitoru. Soldat-fruntaș GH. BARBU Viitorii mecanici conductori în tancodrom Zilele acestea militarii din plutonul de ofițerul M. comandat Bălan susțin ultimele examene în vederea obținerii brevetului de mecanic conductor. Examinarea a scos în evidență înaltul grad de pregătire al militarilor la toate categoriile de instrucție. Faptul că ostașii cunosc în bune condițiuni tehnica din înzestrare, că aplică în practică regulile de conducere și că știu să se folosească cu pricepere de mijloacele de transmisiuni a contribuit în mare măsură ca la exercițiile de conducere în tancodrom să obțină rezultate bune și foarte bune. Soldatul-fruntaș Șt. Andrei a terminat exercițiul cu două minute mai devreme decît prevăd haremurile pentru calificativul „foarte bine“. Asemenea calificative au obținut și soldații St. Zsigmond, C. Păun, Locotenent-major I. BUZOIANI In misiune de cercetare In aplicația care a avut loc zilele plutonul nostru a trecute, fost repartizat într-un detașament de cercetare, înainte de a pleca, comandantul ne-a cerut să depunem toate eforturile pentru a îndeplini misiunile la nivelul ce se impune unei subunități de frunte, titlu pe care l-am cucerit recent. Ajunși la detașamentul de cercetare, am primit misiunea de a furniza date genistice asupra itinerarului de deplasare. Plutonul nostru a fost împărțit în două patrule de cercetare. ...Se înnoptase. Am primit ordinul de a pleca în misiune. Mașina mergea cu viteză. Legătura radio era menținută în permanență, iar informațiile se raportau la timp. La un moment dat, mașina intră într-o pădure. Deodată, observăm o patrulă a părții adverse depărtîndu-se în direcția opusă. Comandantul a hotărît să mascăm mașina și să executăm o ambuscadă. Folosind cu ingeniozitate terenul, patrula adversă a fost capturată, reușind să culegem date deosebit de prețioase. Continuîndune deplasarea, am ajuns la locul ordonat. Misiunpfi r a fost îndeplinită cu două ore înainte de termen. Pe fața fiecăruia dintre noi se putea citi bucurie, mîndrie. Ne îndeplinisem misiunea așa cum ne ceruse comandantul nostru Sergent M. STECKO Cu cîteva zile în urmă am avut prilejul să vizitez o unitate care urmează să participe la o aplicație. Sincer să fiu, am rămas profund impresionat. In acele clipe mi-au trecut prin minte zilele de examene la facultate. Emoții, întrebări peste întrebări, cărți și caiete deschise peste care frunți ginditoare căutau să soarbă tot ce mai era posibil în acel moment. Dar aici ? Oare militarii acestei unități nu erau in preajma unui mare examen ? De ce atita calm ? De altfel, răspunsul nu a întîrziat. A fost un răspuns prompt, simbolic. Militarii noștri sunt gata in orice clipă, în orice moment, să îndeplinească și cele mai grele misiuni. Iată de ce meticuloși, grijulii, dar cu mult calm, militarii de care vă vorbesc își executau conștiincioși, într-o armonioasă organizare, misiunile primite. Laconic spus, am văzut un colectiv disciplinat, harnic și entuziast, hotărît să-și facă cu cinste datoria ostășească. ...Știam că la aplicație vor participa și noile autocamioane romînești. M-am gindit să-mi petrec cîteva ore printre șoferi. Doream să le aflu părerile lor despre tehnica care le-a fost pusă la dispoziție să se instruiască, gîndurile lor, misiunile pe care urmează să le îndeplinească. Am rămas profund impresionat de cunoștințele lor tehnice multilaterale, de entuziasmul lor. Cu toate că sunt „electronist“ am putut să-mi dau seama că pentru șoferii militari nu numai modernul „Carpați“ dar și „Dieselul“ romînesc și „U-650“ capătă putere de simbol. In inima lor pulsează vibrațiile unei profunde minăuii patriotice. Mindrna omului chemat să apere cuceririle poporului condus de partid, bogățiile patriei, libertatea si independenta ei. — Frumoase camioane, mă adresez eu unui caporal, care tocmai cobora din cabină. Frumoase... e prea puțin spus. Eu care am condus și pe ,,bătrânul“ — SR-101 —• îmi dau seama bine de calitățile lui deosebite. Și nu numai atît. Am îndrăgit foarte mult automobilele. Pot să vă dau numeroase exemple. Dar important e că drumul colectivului brașovean de muncitori, ingineri și tehnicieni punctat de succese, de progreese calitative, ale căror valențe le găsim înmănuncheate în priceperea oamenilor, în dorința lor de a-și însuși și stăpîni tehnica modernă, de a o face să rodească din plin. Autocamionul romînesc poartă în el pagini de o neasemuită frumusețe, scrise de oamenii uzinei prin munca lor plină de dăruire. Noi le aducem prinosul recunoștinței noastre, printr-o pregătire temeinică, printr-o grijă deosebită față de tehnică. In jurul nostru se adunaseră în acest timp numeroși șoferi. Oameni zimbitori, vorbăreți. Comandantul ne-a îngăduit să terminăm discuția începută. De altfel, începea și pauza regulamentară, prescrisă cu litere mari in programul de pregătire pentru aplicație, încă o dovadă că totul decurge normal, firesc. — Așadar, sînt demne de remarcat performanțele autocamioanelor romînești, am continuat eu. In această problemă, nici nu mai există discuții — a intervenit un soldat fruntaș, cu fața zimbitoare, scăldată în lumină. Din acest motiv, ochii lui căprui păreau mereu căutători. Am dat această observație fugitivă pe seama agerimii caracteristice fiecărui șofer. Dar ca să mă convingă, el a înmănuncheat cîteva performanțe caracteristice : Autocamionul „Carpați SR- 131“ are o sarcină utilă de 3 tone, iar greutatea proprie de 2,7 tone. Echipat cu un motor de 140 C.P., camionul poate atinge 90 km pe oră, avînd un consum de combustibil de 25 litri la suta de kilometri. Răspunsul mi-a plăcut. El îmi demonstra că stau de vorbă cu oameni care cunosc la perfecție tehnica ce le-a fost încredințată. Reflecția mea a fost întregită de intervenția unui alt militar care a amintit că după „Carpați SR-131“ a fost fabricat autocamionul „Carpați SR-132“. După cite știu aveți in primire o asemenea mașină. Ce părere aveți despre ea ? — Numai cuvinte de laudă. Pe „Carpați SR-132“ am obținut numai succese frumoase, îmi iubesc mașina cu ochii din cap. Și am și de ce. Prevăzut cu dublă tracțiune (față și spate), „Carpați SR-132" are o mare capacitate de trecere pe terenuri în afara șoselelor, pe drumuri grele, accidentate. Consumul este mic, iar viteza mare. Faptul ca acest autocamion este înzestrat cu trei rezervoare de benzină în care pot încăpea 400 litri, dă posibilitatea să parcurgem distanțe lungi fără mai fi nevoie să alimentăm manșina. Sunt convins, a ținut să precizeze acest ager șofer, că in aplicația la care particip nu va fi misiune care să nu o pot îndeplini conform ordinelor primite. Și cîte nu am mai discutat cu acești tineri destoinici ! Despre „Bucegi SR-113“, despre colectivul de muncitori de la „Steagul Roșu“, despre peisajul industrial al țării, despre viața nouă, viguroasă, caracteristică tuturor meleagurilor patriei, despre orizonturile zilei de mîine. Cu toate acestea am rămas foarte surprins de finalul discuției. Toți m-au rugat să nu le dau încă în vileag numele în ziar. Mi-au zis ei : „Ce rost are acum ? Avem în față un mare examen ! E mai bine să scrieți despre noi, după ce ne-am îndeplinit misiunea. Va fi mai frumos atunci. Și nu numai atit. Atunci vom fi și noi satisfăcuți. Ne-am luat doar un angajament. Să-l îndeplinim și după aceea să se vorbească in presă despre faptele noastre. Și apoi, vom fi foarte bucuroși că îngă numele noastre vor mai apărea și altele. Va fi o mare bucurie. O bucurie a noastră, o bucurie a tuturor militarilor“. Peste puțin timp ne vom intilni din nou. Aștept cu nerăbdare această întîlnire. Voi însela atunci elanul vostru, dragostea voastră față de tehnică. Dirzenia voastră, hotărirea voastră perseverența și dăruirea voastră, vor face loc cronicelor binemeritate de cinstire și respect. Maior inginer I. MURARESCL Despre șoferi, mașini și... un angajament :v: Pe șantierul Uzinei de aluminiu din Slatina Pe șantierul Uzinei de aluminiu din Slatina, lucrările se desfășoară într-un ritm viu. Construcția halelor de anozi cruzi și copți, turnătoria și depozitul de materii prime se află în prezent în stadiul de finisaj, iar în hala de electroliză sud s-a terminat de curând montarea cuvelor La acoperirea fațadei halei de electroliză cu panouri prefabricate durata de execuție a fost redusă cu 160 de zile. De asemenea, prin folosirea cofrajelor glisante la construcția castelului de apă și a silozurilor de alumină durata de lucru a fiecărui obiectiv se reduce cu 90 de zile, realizîndu-se economii de circa 300 mc de material lemnos. Utilizarea celor mai moderne macarale la ridicarea și montarea stîlpilor prefabricați la hala de electroliză a dus la creșterea ritmului de lucru de aproape 3 ori față de metodele obișnuite. Deja Colectivul secției II de furnale de la Combinatul siderurgic Hunedoara a anunțat îndeplinirea planului de producție pe primele trei trimestre. Utilizînd mai productiv capacitatea de producție a agregatelor, jurnaliștii din această secție au elaborat peste prevederi în primele 8 luni ale anului o cantitate de fontă echivalentă cu metalul necesar pentru fabricarea a peste 6 360 tractoare. Concomitent cu sporirea producției de fontă, muncitorii, tehnicienii și inginerii care deservesc furnalele automatizate au redus consumurile specifice și celelalte cheltuieli de producție. Ei au realizat astfel de la începutul anului economii suplimentare în valoare de peste 11 milioane lei. Constanta Colectivele exploatărilor Trustului minier Dobrogea au îndeplinit planul producției globale și marfă pe primele 9 luni ale anului. In această perioadă au fost realizate peste plan 9 400 tone pirită concasată, 4 600 tone concentrat de barită, 1200 tone cretă măcinată, 6 800 tone argilă caolinoasă și alte produse. De asemenea au fost depășite și unele angajamente anuale luate în întrecerea socialistă. Productivitatea muncii a crescut cu 5,2 la sută, peste sarcinile de pian, Bacău Unitățile industriei locale din regiunea Bacău au îndeplinit cu 16 zile mai devreme sarcinile de pian prevăzute pe primele trei trimestre ale anului. In această perioadă s-a obținut în plus o producție care depășește cu 9,5 milioane lei pe cea planificată. Peste 70 la sută din sporul producției industriale a întreprinderilor s-a realizat pe seama creșterii productivității muncii, care a înregistrat un spor de 3,6 la sută față de plan. In perioada care a trecut din acest an, s-au introdus în fabricație 55 sortimente noi, numărul acestora ajungînd în prezent la peste 300. Totodată s-au realizat economii la prețul de cost peste sarcina planificată în valoare de peste 2 500 000 lei și 2 000 000 lei beneficii suplimentare, îndeplinind astfel angajamentele stabilite pentru întregul an.Agerpres; CU PLANUL PE NOUA LUNI ÎNDEPLINIT Uzina de aluminiu Slatina, regiunea Argeș. La secția electroliză a uzinei se lucrează intens la montarea utilajului. Foto: AGERPRES Sistem îmbunătățit de releu electromagnetic La Uzina mecanică Tr. Severin a fost pus la punct un sistem îmbunătățit de releu electromagnetic. Noul dispozitiv funcționează în bune condițiuni la variații ale curentului electric de pînă la 30 la sută. Folosirea noului dispozitiv la transformatoarele de curent pentru sudură reduce consumul de energie electrică. Noi sate electrificate De curînd au fost terminate lucrările de electrificare a comunei Făgețelu din raionul Vedea, regiunea Argeș. De la începutul anului, lumina electrică s-a aprins în 25 de sate din regiune. In prezent în întreaga regiune sînt electrificate 514 sate, alte 26 de localități rurale fiind în curs de electrificare. ». Primul ministru al Republicii Arabe Unite a făcut o escală la București La 15 septembrie, primul ministru al Republicii Arabe Unite, Al- Sabry, însoțit de Abdel Mohsen Abo El Nor, vicepremier, a făcut o escală la București în drum spre Moscova. Cu același avion călătorește ambasadorul U.R.S.S. la Cairo, V. Erofeev, înalții oaspeți au fost salutați la aeroport de Ion Gheorghe Maurer, președintele Consiliului de Miniștri, Gheorghe Gaston Marin și Gogu Rădulescu, vicepreședinți ai Consiliului de Miniștri, Victor Ionescu, ministrul comerțului exterior, Gheorghe Rădoi, ministrul industriei construcțiilor de mașini, Mircea Malița, adjunct al ministrului afacerilor, externe, de membri ai conducerii unor ministere, precum și de alte persoane oficiale. Au fost, de asemenea de față dr. Sedky Aziz, vicepremier al R.A.U., conducătorul delegației guvernamentale care s-a aflat într-o vizită în țara noastră, precum și Mohamed Fahmy Hamad, ambasadorul R.A.U. la București, și membri ai ambasadei. Intre președintele Consiliului de Miniștri al R. P. Romîne, Ion Gheorghe Maurer, și primul ministru al R.A.U., Aly Sabry, a avut loc o convorbire care a decurs într-o atmosferă cordială. Cu același avion au plecat din țara noastră și membrii delegației guvernamentale a R.A.U., care a încheiat acordul de colaborare economică și tehnică între R. P. Romînă și R.A.U. De la bordul avionului, primul ministru al Republicii Arabe Unite, Aly Sabry, a adresat președintelui Consiliului de Miniștri al R.P. Romîne, Ion Gheorghe Maurer, o tele<gramă prin care exprima călduroase mulțumiri pentru primirea cordială ce i s-a făcut cu prilejul trecerii sale prin țara noastră. (Agerpres). PRIMA ZI DE ȘCOALĂ Din primele ore ale dimineții de ieri, în curtea mare din fața clădiri moderne, cu mai multe etaje, a școlii de 3 ani nr. 52 din Capitală au început să sosească elevii, îmbrăcați in noile și frumoasele uniforme, cu cravate roșii la gît, cu ghiozdane și serviete, mulți dintre ei purtind cu grijă in brațe buchete mari de flori. Emoțiile și bucuriile acestui început de an școlar sunt deopotrivă simțite de elevi, profesori și părinți. Pe poarta școlii intră un puști bălai, ținut de mină de către tatăl lui, subofițerul F. Petre. „De cîteva zile — ne spune tatăl său — e cu gîndul numai la școală, l-am cumpărat uniformă, ghiozdan, caiete. In clasă o să primească și cărțile. Mă uit la copiii din curtea școlii, îmbrăcați și încălțați bine, odihniți și hrăniți cum trebuie, primesc gratuit cărțile, învață într-o școală mare, curată și luminoasă. Cînd eram ca ei, eu mergeam trei kilometri de-acasă pină la școală — un fel de baracă șubredă, iarna pe viscol, primăvara și toamna pe timp frumos ori pe ploaie, încălțat cu opinci și cu o traistă în spinare. Am un singur băiat și îmi crește inima cînd văd că el o să trăiască altfel decit am trăit eu la anii lui“. Freamătul din curtea școlii se potolește dintr-odată. La tribuna improvizată in fața intrării urcă directorul școlii, Nicolae Nistor.. In cuvintarea sa, ascultată cu atenție deopotrivă de către elevi, cadre didactice și părinți, directorul vorbește despre condițiile optime de învățătură pe care le au elevii în noul an școlar, despre generalizarea învățămîntului de 8 ani — realizare importantă înfăptuită sub îndrumarea partidului — despre noul regulament școlar și încheie urîndu-se tuturor elevilor și cadrelor didactice succese cit mai mari in noul an școlar. In fața microfonului urcă apoi cițiva elevi care exprimă, în cuvinte calde dragostea față de partid, hotărirea lor de a învăța ci mai bine in noul an școlar. La rindul lor, părinții se angajează să păstreze o strânsă legătură cu școala, cu cadrele didactice, pentru a contribui la educația copiilor, la pregătirea lor pentru viață. Dind ropotul aplauzelor se stinge, se aude clinchetul unui clopoțel. E glasul care, in această primă zi de școală, cheamă la clase cei aproape 3 500 000 de elevi din întreaga țară. Noul an școlar a început, va fi un an de muncă care va duce neîndoielnic la noi succese in activitatea didactică pentru formarea unui tineret multilateral pregătit, cu un larg orizont cultural, animat de dragoste fierbinte față de patrie, constructor de nădejde al societății socialiste. C. D. Vacanța a luat sfîrșit. Din nou în sala de clasă în tovărășia cărților și caietelor. î m AGERPREi La Liceul militar „Ștefan cel Mare“ Alături de sutele de mii de copii și tineri care au pășit • ieri, într-un nou an școlar au fost și elevii Liceului militar „Ștefan cel Mare“. La festivitatea de deschidere a cursurilor, șeful liceului a urat elevilor bun venit și succes la învățătură. In numele acestora au luat cuvintul elevulplutonier Paul Șchiopu și elevul Gh. Andreescu. Ei au mulțumit partidului și guvernului pentru condițiile deosebite create tineretului patriei noastre pentru învățătură și dezvoltare multilaterală și s-au angajat că vor răspunde acestei griji prin muncă stăruitoare cu cartea, printr-o comportare demnă. După festivitatea de deschidere a anului de invâțămînt, subunitățile de elevi s-au îndreptat spre clase, unde au avut loc primele ore de curs. Căpitan I. NITU