Apărarea Patriei, martie 1965 (Anul 21, nr. 38-41)

1965-03-05 / nr. 38

PENTRU PATRIA NOASTRA.REPUBLICA POPULARA ROMÂNA! " ......... ■ -------“ ---- *“ ........... ANUL XXI B% &b I^A ^f=4b^BA B ii"c,i mat,i ms fljj I III ^g| III %JF I APARE saptaiuinal * ’ Sp *■ * 2 8 PAGINI — 1 LEU LA 7 MARTIE.CU TOȚII LA VOI Duminică 7 martie, într-o atmosferă plină de însuflețire, milioane și milioane de cetățeni ai țării noastre — muncitori țărani, intelectuali, militari bărbați și femei de toate profesiile se prezintă cu bucurie în fața urnelor pentru a-și îndeplini unul dintre cele mai de seamă drepturi înscrise în Constituție : alegerea deputaților în Marea Adunare Națională și în organele locale ale puterii de stat — sfaturile populare. Alegerile constituie o manifestare grăitoare a profundului democratism al orînduirii noastre socialiste, în care întreaga putere politică aparține poporului stăpîn deplin al soartei și roadelor muncii sale , orînduire în care toate organele puterii de stat, de la cele locale pînă la cel suprem, sînt exponente ale intereselor și năzuințelor maselor populare. Eveniment de seamă în viața țării alegerile care încununează ampla desfășurare a campaniei electorale, prilejuiesc întregului popor un bogat bilanț al rodnicei sale activități, desfășurate sub conducerea înțeleaptă a Partidului Muncitoresc Romîn. Cu o puternică forță de convingere este înfățișată imaginea de azi a Romîniei socialiste în Manifestul Consiliului Național al Frontului Democrației Populare. Biruințele înscrise în acest înflăcărat Manifest sînt rodul activității pline de avînt și abnegație a întregului popor care înfăptuiește cu succes sarcinile mărețe stabilite de Congresul al III-lea al partidului pentru desăvîrșirea construcției socialismului. Victoriile noastre reflectă marea forță și superioritate a orînduirii socialiste care a descătușat energia creatoare a maselor largi populare, participante active la conducerea statului, a treburilor obștești , confirmă justețea politicii științifice a partidului pusă în slujba intereselor vitale ale poporului. Votînd pentru candidații Frontului Democrației Populare, eroica noastră clasă muncitoare, harnica țărănime, intelectualitatea întăresc cea mai reală cucerire dobîndită de oamenii muncii din țara noastră — victoria definitivă a socialismului la orașe și sate, lichidarea pentru totdeauna a oricărei exploatări și asupriri. Votul de la 7 martie consfințește remarcabilele biruințe în industrializarea țării, în dezvoltarea agriculturii socialiste, în înflorirea culturii și ridicarea nivelului de trai al celor ce muncesc. Acest vot reprezintă, totodată, o nouă adeziune dată politicii externe a Republicii Populare Romîne, care, în strînsă alianță și prietenie cu celelalte țări socialiste, se manifestă ca un factor activ în lupta pentru consolidarea păcii. Votul de la 7 martie este și un vot pentru viitorul nostru luminos, întregul popor își sporește eforturile în lupta pentru realizarea sarcinilor ultimului an al sesenatului, făurind astfel temeliile trainice ale succeselor viitoare. In prezent se elaborează Directivele cu privire la noul plan cincinal a cărui înfăptuire va duce la obținerea unor noi victorii pe calea dezvoltării economice a țării, a ridicării nivelului bunăstării maselor, a înălțării patriei noastre pe culmi și mai înalte ale progresului și civilizației. Cu sentimente de înaltă mîndrie patriotică, de optimism și încredere în viitor, milioanele de alegători vor păși la 7 martie în fața urnelor pentru a-și da votul candidaților Frontului Democrației Populare, oameni pe care ei înșiși i-au propus, vrednici de încrederea poporului, devotați cu trup și suflet intereselor celor ce muncesc, gospodari pricepuți ai treburilor obștești. Votînd la 7 martie candidații Frontului Democrației Populare, poporul nostru votează pentru noi succese în industrie și agricultură, pentru înflorirea științei și culturii, pentru dezvoltarea orașelor și satelor, pentru bunăstare și fericire. Votul nostru va exprima încă o dată dragostea și încrederea întregului popor față de puterea populară, unitatea sa de nezdruncinat în jurul partidului, al Comitetului său Central în frunte cu tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, atașamentul față de politica partidului, hotărîrea de a înfăptui cu fermitate această politică. Votînd candidații Frontului Democrației Populare, militarii armatei noastre, împreună cu muncitorii, țăranii și intelectualii, își vor manifesta din nou devotamentul nețărmurit față de poporul muncitor, față de orînduirea socialistă, față de Partidul Muncitoresc Romîn, conducătorul nostru încercat, față de patria dragă pe care o străjuiesc cu vigilență. Votînd pentru candidații Frontului Democrației Populare, candidați ai întregului popor, votăm pentru întărirea cuceririlor noastre revoluționare, pentru noi victorii în desăvîrșirea construcției socialismului, pentru pace și înțelegere între popoare, votăm pentru luminosul prezent ce-1 trăim, pentru viitorul care ne deschide orizonturi de viață și mai fericită. LA 7 MARTIE — CU TOȚII LA VOT ! TRĂIASCĂ VICTORIA ÎN ALEGERI A FRONTULUI DEMOCRAȚIEI POPULAREI (Desen de JURA CĂLĂRAȘU) Plinii pilimi im îndeplinirea optimă a misiunilor ce decurg din specificul fiecărei zile sau nopți de zbor depinde de pregătirea preliminară temeinică, efectuată la sol de către comandanți și piloți. In cele ce urmează mă voi referi la unele aspecte ale acestei activități. Timp judicios folosite control eficient Controalele efectuate au reliefat faptul că, de regulă, hotărîrea pentru zborul ce urmează a avea loc se elaborează de către comandanții de unități la termenul indicat. Acesta este un lucru pozitiv. După ce a fost luată hotărîrea, atenția comandanților de subunități este îndreptată deîndată, în mod deosebit, spre întocmirea documentelor de planificare, folosirea integrală, rațională a timpului afectat pregătirii preliminare, spre asigurarea unei calități cât mai înalte Studiului personal, organizării întregii activități ce precede declanșarea zborului. Printre căile prin care comandanții de subunități reușesc să cuprindă un volum mai mare de acțiuni într-un timp mai scurt, menționăm : desfășurarea riguros planificată și bine organizată a activității personale, folosirea rațională și în scopuri majore a fiecărui minut din timpul la dispoziție, angrenarea tuturor ajutoarelor pentru buna organizare și conducerea activităților prevăzute, folosirea experienței proprii și a altor subunități cu practică îndelungată de zbor. Astfel, este posibil ca documentele de planificare și planurile conspecte personale să fie întocmite după metodica indicată, să fie clare și concise, ușor de exploatat. Unii comandanți afirmă că nu ar fi suficient întotdeauna timpul ce se afectează pregătirii preliminare pentru realizarea unei instruiri calitative. Lucrurile s-ar prezenta într-adevăr așa numai atunci cînd s-ar afecta — deși în înzestrare există avioane supersonice — timpul minim regulamentar. Dar este știut că acest timp poate fi mărit de comandantul unității ori de cite ori consideră necesar, în funcție de cerințele tehnicii de luptă, de numărul și complexitatea exercițiilor de zbor, de gradul de antrenament atins de piloți. Asigurarea unui raport just, direct proporțional, între timpul de pregătire și cel de execuție a zborurilor constituie o îndatorire de seamă a fiecărui comandant de unitate. Nu se poate trece cu vederea însăși faptul că uneori sînt irosite ore cu refacerea unor documente de planificare întocmite inițial incorect. Multe minute prețioase se pierd și cu darea prelungită, uneori nejustificat, a indicațiilor privind desfășurarea pregătirii preliminare, cu deplasările de la sălile de pregătire la pistă etc. De aceea, organizarea temeinică a activităților și respectarea lor strictă trebuie să stea continuu în atenția comandanților. Calitatea muncii desfășurate depinde mult de promptitudinea, competența și exigența cu care comandantul execută controlul asupra modului în care subordonații se pregătesc pentru zbor. In unitatea în care-și desfășoară activitatea locotenentcolonelul Fl. Rain, controlul nu a îmbrățișat de fiecare dată toate sectoarele și laturile activității. Așa a fost posibil ca inginerul unității să nu prezinte cu regularitate în fața piloților schema organizării startului tehnic al avioanelor, din care cauză aceștia nu au știut întotdeauna din timp locul de dispunere a avioanelor, ordinea de rulaj, modul de acțiune în cazul schimbării startului. Pe aerodromul unde muncește maiorul A. Bodiș s-a constatat că nu toate planurile conspecte fuseseră verificate de comandanții nemijlociți. De aceea, unele din ele erau incomplete. Intr-un asemenea document, un comandant de patrulă nu indica, de exemplu, cazurile speciale de rezolvat în aer, cazuri prevăzute în regulamentul de zbor și în instrucțiunile de exploatare a avionului plan conspect, supersonic. In alt un locțiitor al comandantului unei escadrile nu conspectase un exercițiu de zbor de noapte (interceptare aeriană) pentru motivul că „l-ar cunoaște bine“. Bazînduse pe faptul că e de mai mulți ani pilot clasa 1 și că are deci o bogată experiență, ofițerul începuse să nu mai manifeste în pregătirea sa conștiinciozitatea care-l caracteriza mai înainte, să nu mai folosească judicios timpul afectat pregătirii preliminare. Ofițerii de la eșalonul superior care au analizat acest caz i-au demonstrat pilotului ce urmări nedorite pot avea loc atunci cînd el nu și-ar reîmprospăta prin studiu caracteristicile fiecărui exercițiu (viteze, înălțimi, cuplarea forțajului, racurs, distanță de tragere și de degajare, reguli de securitate a zborului pe timpul executării atacului etc.), mai ales că nu zburase de mai mult timp în condiții meteo grele, noaptea. E de datoria comandanților, așadar, să ia toate măsurile necesare pentru a asigura folosirea integrală și eficientă timpului afectat pregătirii preliminare, să execute cu exigență controlul, pretinzînd tuturor subordonaților nemijlociți să procedeze la fel. Studiului — un caracter cuprinzător Zborul pe avioane supersonice, în comparație cu cel de pe subsonice, se caracterizează nu numai prin creșterea numărului și complexității manevrelor, ci și prin reducerea substanțială a timpului la dispoziție pentru executarea acestora. Mai mult decît atît, zborul în condiții meteo grele, cu cabina acoperită sau noaptea, reduce sfera informației senzoriale în principal la indicațiile aparatelor de bord, fapt care atrage după sine un nou tip de orientare și deci o mai mare capacitate de abstractizare din partea piloților. Pentru ca personalul navigant să poată găsi în orice împrejurare soluții de răspuns optime s-a impus cu stringență sporirea eforturilor lui în direcția lărgirii domeniului de cunoștințe tehnico-profesionale și de cultură generală. Aceste cunoștințe se acumulează în cursul activității de instruire în general și în cadrul pregătirii preliminare în special, pe temeiul specificului exercițiilor ce urmează a fi executate, al concluziilor analizelor anterioare, al necesităților de pregătire simțite de fiecare pilot. Calitatea studiului îmbracă o multitudine de aspecte, dar în rîndurile de față ne vom opri numai asupra cîtorva. Desfășurarea sită o organizare studiului neceși o conducere competentă. Există pe multe aerodroame practica, obligatorie de altfel, ca preliminară a piloților pregătirea să fie condusă personal de către comandantul unității sau de către locțiitorii săi (în funcție de numărul subunităților stabilite să zboare și de gradul de dificultate a misiunilor). Calificarea înaltă și experiența lor îndelungată contribuie la stimularea dezbaterilor, la elucidarea celor mai dificile probleme pe care și le pun sau sînt puse niloților Participînd nemijlocit la îndrumarea studiului subordonaților, un comandant a constatat că unii dintre piloții cu experiență, se limitau să calculeze și să consemneze în jurnalul de (Continuare în vag. 2-a) General-maior GH. GHERGHINA Votul dat candidaților Frontului Democrației Populare va exprima dragostea și încrederea poporului față de puterea populară, față de conducătorul încercat al operei de construcție socialistă — Partidul Muncitoresc Romîn, va fi un vot pentru întărirea cuceririlor noastre revoluționare, pentru socialism, pentru pace și înțelegere între popoare. (Din :,Manifestul Consiliului Național al Frontului Democrației Populare“J TELEGRAMA Ministrului Apărării Naționale a Republicii Democrate Germane Tovarășul general de armată HEINZ HOFFMANN BERLIK Stimate tovarășe ministru. Cu prilejul celei de-a 9-a aniversări a Armatei Populare Naționale a Republicii Democrate Germane, vă transmit dumneavoastră și întregului personal al armatei R. D. Germane un salut tovărășesc și sincere felicitări. Militarii forțelor noastre armate prețuiesc prietenia ce unește armatele noastre și se bucură din toată inima de succesele dobîndite de militarii armatei R. D. Germane în pregătirea de luptă și politică, în perfecționarea măiestriei lor ostășești. . Cu ocazia acestei sărbători, vă urez dumneavoastră și tuturor militarilor Armatei Populare Naționale a Republicii Democrate Germane noi și însemnate succese în întărirea capacității de luptă a unităților și marilor unități pentru apărarea cuceririlor socialiste ale poporului R. D.Germane, în interesul cauzei socialismului și păcii. Ministrul Forțelor Armate ale Republicii Populare Romîne General de armată LEONTIN SALAJAN Actuala campanie electorală, pe care duminică o încheiem prin evenimentul sărbătoresc al alegerii celor mai buni fii ai poporului în organele puterii de stat, s-a caracterizat prin larga participare a maselor, prin patosul patriotic manifestat în muncă și în activitatea obștească. Prin multiplele sale manifestări, ea a reliefat, o dată mai mult, realitățile luminoase ale anilor noștri — unitatea moralpolitică a poporului în jurul partidului și guvernului, democratismul profund al orînduirii noastre, afirmarea viguroasă a inițiativei populare In tabloul democratismului nostru socialist — așa cum l-au visat și pentru care au luptat atîția eroi ai clasei muncitoare și care a devenit realitate prin lupta poporului condus de partid, stegarul marilor noastre victorii — își are locul său firesc și ostașul-cetățean. Căci puterea populară a statornicii, pentru întîia oară în istoria Romîniei, și dreptul militarilor de a alege și a fi aleși. Semnificația articolului din Constituție ce fixează și garantează acest drept — în cadrul marilor drepturi și libertăți cucerite de popor — ne apare cu atît mai puternică cu cât, în regimul burghezomoșieresc, revendicarea unui asemenea deziderat era considerată ca un atentat împotriva ordinii și a legilor impuse de exploatatori. Făurind armata populară, apărătoare de nădejde a independenței și suveranității naționale a patriei, a cuceririlor revoluționare ale oamenilor muncii, parti- OST/VSUL CETA ÎE/Va dul nostru, puterea populară au acordat militarilor aceleași mari drepturi ca tuturor cetățenilor Republicii Populare Romîne. In Marea Adunare Națională și în sfaturile populare, alături de ceilalți reprezentanți ai oamenilor muncii, deputații militari iau parte activă la elaborarea legilor, hotărîrilor și măsurilor ce privesc statul nostru, regiunile sau raioanele, orașele sau comunele țării. Ca alegători, laolaltă cu toți oamenii muncii, prin votul pe care îl dau celor mai buni fii ai poporului, militarii își exprimă convingerile lor, contribuind la continua întărire a orînduirii noastre socialiste. Ostașul-cetățean este o prezență activă la toate marile evenimente pe care le trăiește poporul. Campania electorală a subliniat din nou acest fapt. La adunările pentru desemnarea candidaților Frontului Democrației Populare, la întîlnirile cu aceștia, ofițeri, subofițeri, gradați și soldați au luat cuvîntul, au făcut numeroase propuneri în problemele dezbătute, exprimînd, deopotrivă cu toți oamenii muncii, gîndurile și sentimentele lor de bucurie pentru mărețele realizări obținute de poporul nostru în desăvîrșirea construirii socialismului, năzuința lor de a sluji cu abnegație interesele poporului, și Multe alte aspecte vin să concretizeze în viața militară luminoasele prevederi ale Constituției. Grija de zi cu zi pentru traiul și sănătatea militarilor, cluburile și bibliotecile, fiecare cu mii și mii de volume, amploarea activităților culturale, artistice, sportive, ziarele și revistele ce intră pe porțile cazărmilor — acestea și multe altele exprimă în fapt drepturi și libertăți socialiste de care se bucură ostașul-cetățean. Cu conștiința drepturilor lor cetățenești și a îndatoririlor de onoare și răspundere ce le revin, cu mîndria pentru prezentul și viitorul patriei căreia îi stau strajă cu dîrzenie se vor prezenta militarii la marea sărbătoare a alegerilor. Citez cuvintele unor militari, rostite cu prilejul diferitelor activități organizate în timpul campaniei electorale. „Votez pentru prima dată — spunea soldatul Silviu Petru. Nu pot să redau bucuria pe care o simt. Voi lăsa faptele să vorbească. Votul meu îl voi da din toată inima candidaților F.D.P. Mă voi strădui să obțin în pregătire numai calificative foarte bune“. „M-am născut în cetatea aurului negru, Ploiești — povestea sergentul Ion Simion. Am simțit din plin grija partidului și guvernului pentru tineret. După terminarea cursului mediu am urmat o școală tehnică de electricieni. Am fost repartizat la Hunedoara — cetatea de foc — devenită în anii socialismului inima de oțel a țării. Mîndru că voi avea cinstea să-mi dau votul candidaților Frontului Democrației Populare, îmi voi exprima în acest fel recunoștința pentru viața nouă, hotărîrea de a învăța și mai bine să apăr cuceririle revoluționare ale poporului“ Se definește în aceste gînduri profilul ostașului crescut și educat de partid, ce se identifică cu poporul căruia îi apără independența, suveranitatea, cuceririle istorice, ale cetățeanului ce se simte stăpîn in țara sa liberă, în continuă înnoire. In numele dragostei fierbinți față de patria socialistă, față de partid și popor, al marilor înfăptuiri istorice din viața Republicii Populare Romîne, al perspectivelor viitorului însorit, se vor prezenta militarii în fața urnelor dînd votul lor candidaților Frontului Democrației Populare. In numele cauzei pe care o slujesc cu devotament, ei își vor întări votul lor prin muncă plină de elan pentru îndeplinirea calitativă a tuturor sarcinilor pregătirii de luptă și politice, pentru întărirea ordinii și disciplinei militare, pentru ridicarea continuă a capacității de luptă a subunităților și unităților. Votul pe care-1 vor da la 7 martie, ca și întreaga lor activitate în procesul de instruire și educare, exprimă ferma hotărîre a militarilor forțelor noastre armate de a-și consacra toate energiile întăririi scumpei noastre patrii, Republica Populară Romînă. Colonel GH. BEJANCU