Apărarea Patriei, ianuarie-iunie 1966 (Anul 22, nr. 1-26)

1966-01-05 / nr. 1

» 7 î ,m. * ^escu-îăși „ . .......... ———------------| PENTRU PATRIA NOASTRĂ» REPUBLICA SOCIALISTĂ ROMÂNIA! sJäIgf ,.S|| î tr| Jl% LJ' n tf *t Û |P% i | MIERCURI 5 IANUARIE 1966 ■ H «H m ^M| ht *MF Jggjg gBgr^ Mr. M| Mp w mw >■ KM (PHI f ■ W 3 •«wuhric laoo ■ B^P UI IJI V mI BJ III üÿ I I ? /f ORGAN CENTRAL AL MINISTERULUI FORȚELOR ARMATE ALE REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA DIN PRIMELE ZILE ALE LUI 66 Anul 1965, pe care îl vom păstra cu drag în amintire prin bogăția și măreția evenimentelor sale, în primul rînd fiind istoricul Congres al IX-lea al Partidulu Comunist Român, a predat ștafeta noului an 1966. Pe meleagurile ce sînt vatra și moșie poporului român, clipa ce a marcat trecerea pragului Anului Nou am întîmpinat-o, după datina cea bună, cu sărbătorească veselie. In acea clipă, de la un capăt la altul al țării, răsunau în conștiința a 19 milioane de cetățeni, făuritori ai propriului lor destin, ecourile caldelor cuvinte rostite la posturile de radio și televiziune de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al C.C. al P.C.R. : „Ingăduiți-mi să felicit cu prilejul Anului Nou, în numele conducerii partidului și statului, pentru marile succese obținute, eroica noastră clasă muncitoare, harnica și priceputa țărănime, valoroasa noastră intelectualitate, pe toți oamenii muncii români, maghiari, germani și de altă naționalitate, tineri și vîrstnici, bărbați și femei, care alcătuiesc marea familie a României Socialiste... Fie ca noul an să aducă poporului român bucurii și împliniri tot mai mari, noi succese in înfăptuirea aspirațiilor sale de fericire și prosperitate, să sporească și mai mult puterea materială și spirituală a patriei noastre, să asigure noi victorii forțelor care luptă pentru progres social, pentru triumful păcii în lume" Cu sentimentul puternic al apartenenței la marea familie a României Socialiste, am privit pe fereastra prezentului spre viitor și am văzut treapta pe care vom urca în cele 365 de zile de început al cincinalului. In cinstea României anului 1966 — in urma căreia stau decenii de lupte, de strădanii, și în cinstea celui ce-o conduce spre noi victorii, Partidul nostru Comunist, am închinat paharul. Din primele ore și primele zile ale lui ’66, în focul furnalelor și cuptoarelor, in fluxul viu din uzine și de pe șantiere, in goana „Dieselelor" electrice și a „Carpaților", pe filele de poezie, în retoric, oamenii țării au rostuit cele dintîi șarje de oțel și mașini și apartamente, cei dinții kilometri, cele dintîi versuri și experimente de laborator ale cincinalului. Cu energia sa mereu întinerită și sporită, poporul iși amplifică ofensiva pe tărimul creației valorilor materiale și spirituale, spre culmi mai înalte de progres și civilizație. S-au înscris, în cronicile regimentelor, și primele fapte ostășești. In ritm alert, militarii din toate armele au pornit să străbată zilele noului an cu voința de a stăpîni mai bine armamentul și tehnica de luptă, de a acumula bogăția de cunoștințe, priceperi și deprinderi necesare misiunii lor nobile. In acest ritm, tradițiilor și experienței dobîndite pune acum tezaur turnat din talentul și munca de zi cu zi a comandanților, lucrătorilor politici, ofițerilor de stat major, inginerilor, tehnicienilor, a contingentelor de militari și se vor adăuga noi elemente de preț ; din hărnicia și conștiinciozitatea cotidiană se vor contura alte și alte profiluri de fruntași și specialiști minunați în toate domeniile de activitate militară, lărgindu-se astfel fondul de aur al unităților noastre. Eforturile ostășești pe terenul de instrucție, în poligon, în tancodrom, pe aerodrom și pe mare, in săli de specialitate au ceva din temperatura șarjelor siderurgiștilor, din simțirea versurilor poeților și din ardoarea căutărilor din lumea științelor și li se aliniază în același consens al muncii și al luptei cuprins în chemarea de pe drapele : Pentru patria noastră, Republica Socialistă România ! Semne bune anulare — spune urarea din bătrîni. Semne bune anulare — spun faptele tinere ale țării, în traiul lor limpede și hotărît. A trăi intensitatea realitatea „luptei" Intr-una din aplicațiile tactice executate recent au existat condiții deosebit de complexe pentru verificarea capacității de luptă a unităților și subunităților. Trupe mecanizate, de tancuri și artilerie au dus fără răgaz, timp de mai multe zile, acțiuni dinamice, trecînd de la o formă de luptă la alta în situații tactice ce evoluau cu repeziciune și se schimbau brusc. Terenul — in bună măsură muntos-împădurit — cu comunicații puține, de capacitate redusă și în multe porțiuni nerezistente tonajelor mai mari, starea vremii foarte capricioasă , cu piei, lapoviță și zăpadă, cu îngheț și moină, au cerut trupelor eforturi mari și prelungite, precum și o înaltă măiestrie în conducerea mașinilor, în mînuirea întregii tehnici de luptă. Și chiar din capul locului consemnăm aprecierea făcută la bilanțul aplicației : „Trupele ambelor părți au învins curajos greutățile, au manifestat impetuozitate în ofensivă, dîrzenie și fermitate în apărare, o inepuizabilă voință bărbătească în învingerea adversităților terenului și ale stării vremii pentru îndeplinirea cu promptitudine a misiunilor primite". Pe pisc, fa cota „foarte bine" In raionul aplicației a existat un pisc care a constituit o adevărată piatră de încercare a măiestriei trupelor ambelor părți. Era situat pe un itinerar greu accesibil, care necesita amenajări. Drumul puteau sa-l parcurgă în bune condiții, intr-un sens sau în celălalt, numai subunități temeinic instruite, hotărîte să nu cruțe nici un efort pentru a ajunge la timp pe aliniamentele de coordonare, subunități cu șoferi și mecanici conductori iscusiți. Dar mai era nevoie de ceva. Exprimîndu-ne în cîteva cuvinte, acest „ceva“ înseamnă trăirea realității „luptei“ de către comandanți și ajutoarele lor. Se impunea deci ca statul major al unității ce urma să se angajeze pe itinerarul cu pricina — în măsura în care condițiile situației tactice permiteau — să asigure din vreme executarea recunoașterilor pentru stabilirea locurilor grele de trecere și a posibilităților de varientări, de amenajări genistice (reparări și consolidări, nivelarea făgașelor și a ridicăturilor de pe platforma drumului, înlăturarea abatizelor din copaci prăbușiți etc.). Sau dacă nu erau posibile recunoașterile să se ia cu toată grija măsurile regulamentare de prevedere ce se impuneau. Unitatea care a întrunit condițiile arătate mai sus foarte succint, care a dat toată atenția „deschiderii comunicațiilor“ în teren muntos (problemă de însemnătate excepțională în lupta modernă) a obținut succesul dorit. Este o unitate de tancuri, care a primit de altfel — pentru întreaga activitate și comportare din aplicație — calificativul maxim Trăirea realității „luptei" de către întreg personalul unității, începînd cu comandanții, măiestria mecanicilor conductori care la un moment dat au intrat curajos cu tancurile și au și ieșit cu succes dintr-o mlaștină de pe fundul unei văi sînt factori principali care au ajutat unitatea să răzbească pînă pe înălțimi, pînă la cota piscului despre care aminteam anterior și pe care participanții la aplicație și-o vor reaminti neîndoielnic sub denumirea de cota „foarte bine“. Colonel E. COSTACHESCU Continuare in pan. 2-a CUp Æ flicKpl In marș, spre raionul acțiunilor de „luptă“ Foto: ȘT. IONESCU Pe teme de pedagogie și psihologie Priceperi, deprinderi, obișnuințe (pag. 2-a) De la instructajele cu organele conducătoare de partid Pornind de la cerințele vieții (pag. 3-a) Istoria patriei — izvor de mîndrie patriotică Mihai Viteazul văzut de contemporanii săi Teorii militare imperialiste tendințe controversate ACELAȘI CARACTER AVENTURISI (pag. 5-a] (pag. 8-a] Eficiență maximă în folosirea mijloacelor materiale și financiare Trupele apărării antiaeriene a teritoriului, ca de altfel întreaga noastră armată, sînt înzestrate — prin grija permanentă a partidului și guvernului — cu armament, aparatură și tehnică de luptă moderne, la dispoziția lor găsindu-ise însemnate mijloace materiale și financiare, bunuri de mare valoare. Prin munca neîntreruptă a comandanților, a organelor și organizațiilor de partid, a organizațiilor U.T.C., militarii sînt educați, îndrumați și mobilizați să răspundă acestei griji printr-o înaltă pregătire de luptă și politică, o atitudine plină de grijă față de avutul armatei, o folosire chibzuită a bunurilor materiale și financiare. Despre atitudinea înaintată față de tehnica din înzestrare se pot spune multe, foarte multe lucruri bune, se pot da numeroase exemple. Se desfășoară în unitățile noastre o activitate intensă, rodnică de cunoaștere și asigurare a funcționării tehnicii la parametri maximi, de prevenire a defecțiunilor, a uzurii premature a unor piese și organe, de prelungire a duratei ei de serviciu. Se vădește astfel preocuparea de a se evita cheltuielile neraționale, îndeplinirea cu rezultate bune și foarte bune a planului pregătirii de luptă ca exemplu poate fi dată și unitatea în care își desfășoară activitatea ofițerul I. Puia — este posibilă datorită, cum e și firesc, și grijii cu care această tehnică este pregătită, exploatată și îngrijită Cu toate acestea pe alocuri se înregistrează și neajunsuri, soldate uneori cu risipă de bani și cu efecte de altă natură care nu pot fi nici într-un caz tolerate. Iată de ce ne-am propus ca, în cele ce urmează, să ne ocupăm de astfel de probleme. îndeplinirea cu cele mai bune rezultate a sarcinilor puse de Congresul al IX-lea al Partidului Comunist Român privind mobilizarea tuturor eforturilor pentru a se obține efecte maxime cu cheltuieli minime va fi cu atît mai mult posibilă cu cit vom lichida în primul rînd lipsurile care mai există în folosirea mijloacelor materiale și financiare. După cum se știe un mare număr de utilaje, de sortimente de piese de schimb etc. sînt produse în țară, fără a mai fi nevoie să le importăm, fapt ce are importanță pentru economia națională. Inginerii, muncitorii și tehnicienii noștri își dovedesc măiestria în executarea acestor repere, realizate astfel mai economicos. Este necesar să stimulăm și în viitor o astfel de orientare, căutînd neobosit să sporim numărul de repere și să găsim soluțiile cele mai avantajoase. In timpul perioadelor de garanție comandanții și în special organele de specialitate au obligația să urmărească îndeaproape funcționarea tehnicii de luptă la parametri optimi, a agregatelor și a pieselor de schimb ale acestora, să întocmească la timp documentația cu eventualele neajunsuri și să se îngrijească de înlăturarea lor în contul furnizorului (dacă, bineînțeles, cauzele nu se datoresc beneficiarului). Procedîndu-se astfel, crește răspunderea reciprocă, se preîntâmpină deschiderea unui canal prin care s-ar scurge nejustificat fonduri bănești. In achiziționarea de agregate, tehnici de luptă, utilaje, piese de schimb pentru nevoile noastre prezintă o mare însemnătate întocmirea documentației. în majoritatea cazurilor această operațiune se realizează în urma unei analize temeinice, a confruntării mai multor soluții, a găsirii variantei celei mai avantajoase, în scopul asigurării necesarului, la calitatea corespunzătoare. Cu atît mai de neînțeles este tendința unor compartimente de a spori, de la an la an, volumul prevederilor cu toate că, în mod practic, în multe locuri, sarcinile din acest punct de vedere rămîn sensibil constante. O unitate, de exemplu, a solicitat pentru acoperirea nevoilor de transport ale anului trecut peste 1 000 000 motokilometri. După un calcul minuțios efectuat la eșalonul superior, s-a stabilit necesarul la mai puțin de jumătate din numărul cerut. Practica a confirmat justețea calculului efectuat. Cu toate acestea, unitatea a cerut și pentru acest an un număr de motokilometri peste necesar Ce se desprinde din acest caz ? Insuficienta analiză a sarcinilor și a nevoilor, tendința de a cere „ca să fie“ fără a se înțelege că acest mod de a proceda constituie un canal de risipă. Cazuri de cereri exagerate, lipsite de o analiză profundă s-au ivit și în domeniul stabilirii necesarului de tuburi electronice. Organul de specialitate al trupelor radiotehnice, deși a cunoscut că anul trecut s-a consumat abia 1/5 din tuburile existente, pentru acest an a solicitat o cantitate mai mare chiar decît cea prevăzută anul trecut. Anomalii asemănătoare au apărut și în alte locuri — la trupele de transmisiuni și de rachete — creîndu-se stocuri inutile, în timp ce în alte părți tuburile erau așteptate. Cu o mai mare preocupare din partea compartimentelor respective s-ar fi evitat și confecționarea de hanorace din piele pentru piloți (în fond, inutilizabile), cererea unor fonduri fără motivare economică, fără a prezenta de fiecare dată documentația completă și varianta optima, comiterea unor erori în documentele de aprovizionare (în loc de elemenți filtre pentru grupurile electrogene s-au cerut 920 de... filtre), birocratismul în întocmirea unor cereri (o bază tehnică de aerodrom a solicitat materiale de salvare, deși acestea îi fuseseră asigurate doar cu 5—6 luni mai înainte) ; într-un cuvint, s-ar fi evitat irpsirea de fonduri și de ore de muncă, formarea de stocuri de materiale cu mișcări lente sau fără mișcări Continuare în pag. 2 <i General-maior L. MEDVEDOVICI Activitatea sa se caracterizează prin competență și pasiune în organizarea și desfășurarea muncii politice pentru mobilizarea militarilor la îndeplinirea sarcinilor trasate de partid, la realizarea integrală și calitativă a planului pregătirii de luptă și politice. Perseverent în pregătirea personală și a subordonaților. Bun trăgător, el a acționat cu siguranță, rapiditate și spirit creator în aplicații, a dovedit competență în conducerea jocului subunități. Aprecierile pozitive sînt unanime Rezultatele foarte bune obținute de subunitate în cursul anului de instrucție la , tragerile cu armamentul de infanterie au fost confirmate și la ultima inspecție a eșalonului superior. Succesele obținute zi cu zi în pregătirea de luptă și politică a echipajului, ordinea și disciplina din subunitate au făcut ca, la verificarea din luna august, navei să i se acorde titlul de frunte. S-a evidențiat în mod deosebit prin contribuția substanțială la elaborarea principială a schemei electronice pentru lucrarea pe care o execută cu un colectiv. Disponibilitatea maximă a materialului volant pentru zbor, prevenirea premiselor și a evenimentelor de zbor, iată prin ce se materializează priceperea, spiritul de răspundere și hărnicia sa și a personalului tehnic subordonat Locotenent-colonel P. GEORGE secretarul unui comitet de partid Locotenent-colonel M. DOBRE comandant de subunitate Maior G. SUMAN comandant de subunitate Căpitan de rangul 3 G. GROSU comandant de dragor Căpitan ing. ADRIAN MUȘEȚEANU, șef grupă retranslate și televiziune Căpitan ing. FLORIN BEJAN inginer de escadrilă