Apărarea Patriei, ianuarie-iunie 1968 (Anul 24, nr. 1-26)

1968-02-14 / nr. 7

PENTRU PATRIA NOASTRĂ, REPUBLICA SOCIALISTĂ ROMÂNIA! >äJ|notor*0ondriai ]f#ti|ididred politici TM ORGAN CENTRAL AL MINISTERULUI PORTELOR ARMATE ALE REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA s paginii leu Consfătuirea pe tară a Uniunii Tineretului Comunist CUVÎNTAREA TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU Dragi tovarăși, Consfătuirea pe țară a activului Uniunii Tineretului Comunist dezbătut probleme de mare însemanătate pentru activitatea viitoare a tineretului din patria noastră. In centrul discuțiilor a stat hotărîrea Comitetului Central al partidului cu privire la îmbunătățirea activității Uniunii Tineretului Comunist și a muncii de educare a tinerei generații. Consider necesar să subliniez în fața activului U.T.C. din întreaga țară înalta apreciere pe care Comitetul Central al partidului o dă activității desfășurate de organizația tineretului, contribuției prețioase pe care a adus-o la educarea și formarea tinerei generații, la întreaga activitate de edificare a orînduirii socialiste în România. (Aplauze puternice). De la înființare, Uniunea Tineretului Comunist s-a aflat în primele rînduri ale luptei tineretului pentru progres social. Membrii U.T.C., înfruntînd prigoana, teroarea și închisorile regimului burghezo-moșieresc, au fost organizatorii luptei maselor largi ale tineretului împotriva asupririi, pentru cucerirea drepturilor economice și politice, pentru apărarea libertăților democratice, împotriva fascismului și a războiului. Tineretul și-a adus aportul de seamă la înfăptuirea actului istoric de la 23 August 1944 care a dus la răsturnarea dictaturii fasciste și a deschis drumul înfăptuirii revoluției populare în România. Răspunzînd chemării Partidului Comunist, mii și mii de tineri uteciști s-au înrolat voluntar în războiul pentru eliberarea patriei și zdrobirea definitivă a fascismului. Vor rămîne veșnic în memoria tineretului, a întregului nostru popor, eroismul și abnegația tinerilor comuniști care și-au dat viața pentru libertatea și independența patriei, pentru bunăstarea și fericirea poporului român. (Vii și puternice aplauze). In anii construcției socialiste, tineretul a participat cu entuziasm la lupta și munca întregului nostru popor pentru făurirea noii orînduiri sociale. In tot ce s-a înfăptuit în acești ani în România, sub conducerea Partidului Comunist, este încorporată și munca generațiilor tinere. Merită subliniat, în mod deosebit, faptul că, în decursul anilor, zeci și sute de mii din cei mai buni uteciști au intrat în rîndurile Partidului Comunist, mulți din ei devenind activiști de bază ai partidului și statului. Cu un elan deosebit participă tineretul la înfăptuirea hotărîrilor Congresului al IX-lea al partidului. Apreciind rolul important pe care îl joacă tineretul în societate, înțelegând că viitorul patriei noastre socialiste este legat de educarea și pregătirea tinerei generații, partidul și guvernul au acordat și acordă o atenție deosebită formării multilaterale a viitorilor constructori ai socialismului și comunismului în patria noastră. M-am referit, pe scurt, la activitatea de pînă acum a U.T.C.-ului, a întregului tineret, pentru a sublinia și cu această ocazie prețuirea pe care partidul și guvernul o dau aportului adus de tineretul țârii la toate realizările de însemnătate istorică obținute de poporul nostru pe drumul construcției socialiste. (Aplauze puternice). Dragi tovarăși, întregul popor înfăptuiește cu entuziasm programul elaborat de Congresul al IX-lea al partidului de dezvoltare și înflorire multilaterală a patriei noastre socialiste. In primii doi ani ai cincinalului, planul producției industriale a fost nu numai realizat, dar și depășit — ceea ce ne dă garanția că prevederile întregului cincinal vor fi îndeplinite și depășite. Succese deosebite s-au obținut, de asemenea, în creșterea producției agricole, cerealiere și animaliere. Merită subliniat că, în ce privește creșterea animalelor, sarcinile cincinalului sînt aproape de pe acum realizate la toate speciile, ceea ce va avea urmări deosebit de importante pentru dezvoltarea agriculturii noastre. Se îndeplinesc sarcinile stabilite de Congresul partidului privind învățămîntul, știința, cultura. Vă sînt cunoscute măsurile preconizate de partid privind îmbunătățirea învățămîntului de toate gradele, — măsuri care vor avea o influență de mare însemnătate pentru formarea și educarea tinerei noastre generații. In acești ani au fost luate o serie de măsuri privind ridicarea nivelului de viață al oamenilor muncii. Au fost majorate salariile mici, au fost sporite pensiile și s-a introdus un nou sistem de pensionare, iar în prezent, pe baza hotărîrilor plenarei Comitetului Central al partidului, din toamna anului trecut, sînt în curs de aplicare măsurile privind majorarea salariilor pentru toți salariații ; aceasta creează condiții pentru a realiza, pînă în anul 1970, prevederile înscrise în Directivele Congresului al IX-lea privitoare la creșterea salariului real cu circa 25 la sută. Pe baza sarcinilor trasate de Congresul al IX-lea au fost adoptate o serie de măsuri privind îmbunătățirea activității în toate domeniile. Conferința Națională a partidului a adoptat un program multilateral — în curs de aplicare — în vederea îmbunătățirii și perfecționării întregii activități economice și sociale. Stadiul de dezvoltare în care se găsește țara noastră impune ca o necesitate obiectivă renunțarea la o serie de forme organizatorice și metode de muncă perimate și adoptarea altora care să corespundă noilor condiții economico-sociale din România. In acest cadru se înscriu și măsurile privind îmbunătățirea activității Uniunii Tineretului Comunist, a muncii de educare a tinerei generații. Relevînd succesele obținute de Uniunea Tineretului Comunist în activitatea sa, nu putem trece însă peste faptul că, în decursul anilor, în munca organizațiilor de tineret s-au manifestat și unele lipsuri, că au existat și o serie de greșeli. In Hotărîrea Comitetului Central al partidului s-a vorbit despre ele și de aceea nu voi mai insista acum asupra lor. Consider însă că este necesar să menționez că, față de marile transformări sociale care au avut loc în țara noastră, formele organizatorice și metodele de lucru ale Uniunii Tineretului Comunist au rămas cu mult în urmă, în fond, cu mici deosebiri, Uniunea Tineretului Comunist are aceeași formă organizatorică și folosește aproape aceleași metode de lucru ca în primii ani de după eliberare. După cum se știe, în cei peste 20 de ani ce au trecut de la eliberarea țării s-au produs multe transformări în societatea noastră, în activitatea diferitelor instituții și organizații care au menirea de a asigura formarea și educarea tineretului. De aceea sarcinile și activitatea U.T.C. treibuie să țină seama de aceste transformări, să adopte forme corespunzătoare noilor condiții. Menținerea acelorași forme și metode învechite de lucru are o influență negativă asupra eficienței activității UTC.ului, o împiedică să se desfășoare la un nivel corespunzător cerințelor tineretului, noilor condiții și să-și aducă pe deplin aportul la formarea multilaterală a tinerei noastre generații. De aceea, Comitetul Central al partidului a apreciat că sînt necesare măsuri hotărîte pentru îmbunătățirea activității Uniunii Tineretului Comunist, a întregii munci de educare și formare a tinerei generații. Discuțiile care au avut loc în organizațiile de tineret, cit și dezbaterile din această consfătuire au subliniat în mod unanim că aprecierile partidului sînt juste, că ele corespund realităților societății noastre Pentru a defini mai bine rolul și sarcinile U.T.C. în noile condiții, trebuie să pornim de la obiectivele principale ale activității U.T.C., de la rolul tineretului în societatea noastră socialistă. După cum cunoașteți, una din preocupările centrale ale partidului și guvernului, a întregii societăți este creșterea, formarea și educarea tinerei generații pentru a fi gata să ducă mai departe făclia progresului și civilizației, să asigure înflorirea continuă a națiunii noastre socialiste. (Vii aplauze). Munca de educare a tineretului trebuie să se bazeze pe tot ceea ce a creat mai bun omenirea pînă acum, pe cunoașterea trecutului glorios de luptă și muncă al țării noastre, pe minunatele creații științifice, literar-artistice, pe tot ceea ce poporul nostru a făurit în decursul veacurilor — și care reprezintă o moștenire minunată pe care trebuie s-o prețuim și să o folosim la justa ei valoare. (Aplauze) întreaga activitate de educație trebuie să sădească în inimile tineretului patriotismul socialist, dragostea față de patrie, hotărîrea de a munci și lupta, de a-și pune întreaga pricepere în slujba înfloririi națiunii noastre socialiste, bunăstării poporului român. (Vii aplauze). O atenție deosebită trebuie acordată educării tinerei generații în spiritul prieteniei frățești între tinerii de diferite naționalități care vor avea menirea să ducă mai departe ceea ce au făurit în comun părinții lor, să asigure progresul și ridicarea pe culmile cele mai înalte de civilizație a patriei lor comune — Republica Socialistă România. Munca de educație trebuie să cultive în sufletul tineretului sentimentul nobil al solidarității internaționale cu lupta tineretului de pretutindeni, pentru libertate, împotriva războiului și imperialismului, pentru progres social, întreaga activitate de formare și educare a tinerei generații trebuie să ducă la pregătirea tineretului pentru muncă și viață. Pentru desfășurarea acestei munci, societatea noastră socialistă dispune de toate mijloacele necesare. Doresc să subliniez, în primul rînd, grija pe care o acordă partidul și statul nostru îmbunătățirii condițiilor materiale, creșterii copiilor și a tineretului patriei noastre, grija pentru apărarea sănătății, pentru formarea unui tineret multilateral dezvoltat. Un rol de o deosebită însemnătate în întreaga muncă de educație și de formare a tinerei generații îl are școala. începînd cu învățămîntul preșcolar și terminînd cu cel superior, școala dispune de cele mai variate mijloace de educare și de formare a tineretului de toate vîrstele. Actualmente, pînă la vîrsta de 14—15 ani, întregul tineret urmează cursurile școlii de 8 ani, iar pe baza recentelor hotărîri privind îmbunătățirea învățămîntului, întregul tineret va urma învățămîntul de 10 ani , o parte însemnată va urma liceul, iar după aceea zeci de mii de tineri vor frecventa cursurile învățămîntului superior. Iată, deci, că, în acest cadru, sînt create condiții ca tineretul patriei noastre să învețe, să primească cunoștințele necesare — științifice, culturale, istorice, de educație patriotică — să se pregătească temeinic pentru muncă, pentru activitatea sa viitoare. Doresc să subliniez, de asemenea, că în școlile de toate gradele își desfășoară activitatea peste 150 000 de educatori, învățători, profesori secundari și universitari, care depun o muncă plină de abnegație pusă în slujba educării copiilor și tineretului, a răspîndirii culturii și științei în orașele și satele patriei. Acest valoros corp didactic are menirea de mare cinste și răspundere de a educa și forma tineretul țării noastre. , După cum știți, tovarăși, este un merit al partidului nostru, al politicii sale marxist-leniniste că a știut să găsească căile de unire a tuturor eforturilor intelectualității noastre pe drumul servirii poporului, a construcției socialiste. Putem spune astăzi că atît intelectualitatea mai în vîrstă, care și-a format pregătirea în anii regimului burghezomoșieresc, cît și intelectualitatea nouă, creată în perioada construcției socialiste, acționează ca un tot unitar, înfăptuind neabătut politica partidului ; intelectualitatea constituie un sprijin de nădejde în întreaga muncă de răspîndire a științei și culturii în rîndurile tineretului și ale tuturor oamenilor muncii, în ridicarea nivelului general de cultură al întregului nostru popor. (Vii și puternice aplauze). Comitetul Central al partidului și guvernul țării sînt convinse că și în viitor corpul didactic, intelectualitatea noastră își vor îndeplini cu cea mai mare răspundere misiunea ce le revine, că vor face totul pentru a răspunde cu cinste înaltelor îndatoriri ce le au față de patrie, față de popor. (Aplauze Îndelungate). Iată de ce partidul și guvernul consideră că rolul principal, în condițiile actuale, în formarea și educarea tinerei generații revine școlii, iată de ce socotim că trebuie luate toate măsurile pentru ca școala să-și îndeplinească în cele mai bune condiții rolul pe care îl are în societatea noastră socialistă. Societatea noastră socialistă, statul dispun de mijloace de foarte mare eficacitate, cum sînt : radioul, televiziunea, presa, care aduc o contribuție însemnată la întreaga activitate de educare a tinerei generații. Cred că tovarășii care lucrează în aceste sectoare de activitate vor ține seama de criticile care li s-au adus în această consfătuire, că vor lua măsuri pentru a îmbunătăți activitatea instituțiilor respective, că se vor îngriji ca radioul, televiziunea, presa să se ocupe mai mult de problemele tineretului, să promoveze în programele sau în paginile lor mijloace menite să sprijine mai eficient întreaga operă de formare și educare a tinerei generații. In educarea și formarea mecetului un rol important revin literaturii și artei. Avem și în acest domeniu lucruri bune — nu doresc să vorbesc acum despre rezultatele obținute în creația noastră literară și artistică în general. Mă refer în special la literatura și arta pentru tineret. S-au realizat, în acest domeniu, multe progrese, există o serie de tineri scriitori, artiști, compozitori care dau opere valoroase ; aceasta nu înseamnă că ei nu pot realiza opere și mai bune, că nu trebuie să depună, în continuare, eforturi ca operele lor să se situeze la nivelul cerințelor tineretului nostru, atît din punct de vedere al formei artistice cît și din punct de Continuare in pag. a IlI-a Pe timpul unui antrenament Foto, M. I’OJOGEANL „ZIUA CEFERIȘTILOR“ Anul acesta, tradiționala sărbătoare a feroviarilor coincide cu o glorioasă aniversare — împlinirea a 35 de ani de la luptele muncitorești de mare amploare desfășurate în ianuarie—februarie 1933 de ceferiști și petroliști sub conducerea Partidului Comunist Român. Continuatori ai minunatelor tradiții ale înaintașilor lor, ceferiștii României Socialiste se îmbogățesc an de an cu noi fapte puse în slujba propășirii patriei. Pornind de la București, ca dintr-o inimă, arterele de oțel ale căii ferate împînzescara. Ziua și noaptea, sute de garnituri de tren străbat în viteză depărtări.?, asigurînd deplasarea confortabilă și rapidă a călătorilor, aprovizionînd cu materii prime și materiale uzinele și șantierele de construcții, făcînd să pulseze viața economică a orașelor și satelor. Indeplinindu-și cu înaltă conștiinciozitate datoria, neclintiți la posturile lor, ceferiștii veghează la siguranța și buna desfășurare a traficului feroviar. Ca întotdeauna, „Ziua ceferiștilor" constituie un prilej de trecere în revistă a succeselor obținute în dezvoltarea transportului feroviar din tara noastră, în activitatea lucrătorilor din acest sector important al economiei naționale pentru îndeplinirea sarcinilor puse de cel de al IX-lea Congres al partidului In 1967, fată de anul precedent, volumul mărfurilor expediate a crescut cu 8,31 la sută, iar numărul călătorilor transportați cu 7,6 la sută. Căile ferate au fost înzestrate cu 75 locomotive Diesel-electrice de 2100 C.P., 6 locomotive electrice de 6 950 C.P., 22 locomotive Diesel și Diesel hidraulice, 4 220 vagoane de marfă, 121 vagoane de călători. S-a terminat electrificarea căii ferate pe distanța Brașov—Ploiești. Transporturile efectuate cu tracțiune Diesel și electrică au reprezentat 57,9 la sută din volumul total al transporturilor de mărfuri și călători. A continuat acțiunea de modernizare și automatizare a proceselor de exploatare feroviară. La realizarea acestor succese, o contribuție importantă au adus și militarii feroviari — constructori, impiegați de mișcare, mecanici de locomotivă, fochiști, lăcătuși de revizie, personal inferior de mișcare. Ei au participat activ la lucrările de deviere a căii ferate și șosetei naționale în zona hidrocentralei de la Porțile de Fier, la realizarea tuturor viaductelor și zidurilor de sprijin. In momentul de față lucrează la montarea căii pe terasament și la construcția stației Orșova Militarii feroviari au contribuit la modernizarea căilor ferate pe o distanță de 480 km în cadrul Complexului București, al Complexului Ploiești, pe porțiunea Craiova—lg. Jiu, la electrificarea liniilor dintre Ploiești și București și Craiova — Fl Iași, sistematizări de stații etc. Prin strădania întregului personal militar feroviar, planul valoric pe anul 1967 a fost îndeplinit în proporție de 101,58 la sută , productivitatea muncii a fost depășită cu 1,01 la sută. Continuare in parta V a Pe magistralele de otel ale patriei. "Foto: ȘT. IONESCU PLANUL DE INVESTIȚII Constructorii militari au început un nou an de muncă. îndeplinirea sarcinilor cantitativ și calitativ sporite în 1968 necesită preocupări și măsuri deosebite, deoarece trebuie să fie soluționate în continuare multiple probleme legate de îndeplinirea integrală și ritmică a planului de investiții și reparații capitale, de crearea condițiilor in vederea reducerii duratei de execuție a obiectivelor și a prețului de cost. în acest context, se cuvine să tragem maximum de învățăminte din activitatea desfășurată anul trecut. Analiza retrospectivă a muncii proprii, a modului în care am îndeplinit planul în anul precedent relevă, încă o dată, importanța deosebită a sarcinii trasată de conducerea de partid și de stat — realizarea în primul trimestru al anului a 20—25 la sută din volumul anual de lucrări. Folosirea mai rațională a mijloacelor materiale și umane pe șantiere, planificarea forțelor de muncă corespunzător volumului de lucrări rezultat din documentația tehnică, Întocmirea planului de materiale potrivit sarcinilor de plan și procesului tehnologic, o mai bună pregătire a lucrului pe timp friguros, continuitatea impusă procesului de producție au condus la realizarea General-maior ing. I. NEDELCU in trimestrul unu 1967 — pentru prima dată de către constructorii militari — a circa 20 la sută din valoarea anuală de plan, ceea ce a constituit o premisă esențială pentru ca lucrările planificate în celelalte trimestre ale anului să fie realizate ritmic și la termenele stabilite Pe lingă folosirea în continuare a pîrghiilor cărora le datorăm rezultatele bune obținuite pînă acum în acțiunea de pregătire, a planului pentru acest an, obiectivul central al preocupărilor noastre l-au constituit stabilirea și aplicarea neîntârziată a unor măsuri cît mai eficiente în vederea realizării investițiilor. Ținînd seama de experiența pozitivă ca și de lipsurile avute în anii anteriori, am urmărit ca lucrările cuprinse în planul de investiții pe acest an să fie asigurate cu proiecte de execuție la un nivel superior față de 1967. în acest scop s-a reorganizat sectorul de proiectare și, în locul atelierelor de specialitate din compunerea sa, își care executau proiecte fragmentare, au fost create ateliere complexe, mai puține la număr, dar mai robuste, capabile să rezolve în întregul ei orice sarcină de proiectare. Acest procedeu s-a dovedit a fi mai adecvat sarcinilor noastre, și prin aplicarea lui capacitatea de proiectare a sectorului a crescut cu aproximativ 30 la sută. Ca urmare, la sfîrșitul lunii decembrie, proiectele de execuție au fost elaborate pentru 80 la sută din volumul de investită planificat pentru 1968. Amintim și faptul că unele proiecte, care prin soluțiile constructive abordate și prin eficiența lor s-au dovedit valoroase, vor fi refolosite la lucrările similare din acest an. S-au creat astfel condiții pentru pregătirea din timp a șantierelor, ceea ce va determina o execuție ritmică a lucrărilor din primul trimestru. Este necesar ca, pe parcurs, proiectanții să dovedească operativitate în definitivarea unor soluții, în rezolvarea neconcordanțelor care apar în execuție, să asigure asistența tehnică pe șantiere, pe faze de construcții, pentru ca anumite retușuri ( de dorit ar fi să nu avem asemenea cazuri) să fie făcute la timp. Este un adevăr unanim recunoscut că esențial în realizarea în bune condiții a investițiilor este concentrarea mijloacelor materiale, financiare și a forței de muncă pe un număr mai restrîns de obiective. Aplicînd principiul enunțat, anul acesta, la un volum sporit de investită, numărul punctelor de lucru va fi mai mic cu aproximativ 380 la sută, în comparație cu anul trecut. Aceasta va permite o mai bună organizare a muncii, folosirea eficientă a mijloacelor tehnice, a potențialului material și uman .sînt întrunite toate condițiile pentru realizarea unui volum sporit de lucrări de investiții și reparații, capitale, pentru scurtarea duratei de execuție a lucrărilor și îmbunătățirea calității lor. Se desprinde însă necesitatea urmăririi desfășurării lucrări (Continuare în pag. a II-a) realizat ritmic și la preț de cost cît mai redus! ARGUMENTUL Propun... Fac propunerea... îmi întemeiez propunerea pe... Sunt cuvinte pe care le auzim cele mai diferite împrejurări, al căror sens este plin de semnificații. Izvorâre din sentimentul răspunderii, din dorința sinceră de Contribui efectiv la bunul mers a al treburilor, la realizarea obiectivelor stabilite de partid in diferite domenii, rezultat al confruntării opiniei personale cu a celor din jur, cu practica — propunerile dovedesc receptivitatea autorilor față de nou, capacitatea de observare atentă a fenomenelor, hotărîrea de a înlătura aspectele de birocratism și de paralelism, de a smulge de la tehnică maximum de randament, a folosi rațional și economicos bunurile, a găsi căile cele mai scurte și mai eficiente care asigură îndeplinirea calitativă a tuturor sarcinilor. Mai sînt insă situații cind, unii din cei care fac propuneri, nu au întotdeauna in vedere ca propunerea lor să Întrunească o condiție vitală, să exprime o ,necesitate actuală, să vizeze îmbunătățirea reală a muncii in perspectivă, in sprijinul ei aduci no ARGUMENTE — stîlpi de susținere trainici. Nu valorează nimic „propunerile“ de genul: „Eu zic să procedăm cam așa, în tot cazul să nu se mai tacă cum s-a făcut pină acum, ci altfel, să...“ Dacă o propunere este bine chibzuită, studiată multilateral, privită în strânsă corelație cu alți factori, aplicarea ei va contribui la îmbunătățirea muncii, va ocoli sinuozitățile și va găsi o cale mai dreaptă spre atingerea obiectivului muncii noastre. Dacă insă ea e „alcătuită“ in pripă sau este rezultatul „prinderii din zbor“ a unei idei — va fi respinsă. Sau dacă Intimplă- Locotenent-colonel T. DINU (Continuare în pag. a Vil-a]