Apărarea Patriei, ianuarie-iunie 1970 (Anul 26, nr. 1-52)

1970-01-07 / nr. 1

PENTRU PATRIA NOASTRĂ, REPUBLICA SOCIALISTĂ ROMÂNIA Jili y? Om 111 H Nr. 1 (1995) #Apararea patriei ~~ H 1 . 8 PAGINI -I LEU VI u ORGAN CENTRAL AL MINISTERULUI FORȚELOR ARMATE ALE REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA 1 : : " \ :ni : ■! ? ■- T ■■ ■ CHENAR ...Așa cum îi stă hinp IR RIP’a tUP EJiBBBV secretarului Eram contrariat. Cină l-am întrebat pe comandantul regimentului care este, după părerea sa, cel mai bun secretar de partid de la divizia ane, mi-a spus fără să stea pe ghidări . Samfireag ! maiorul ALEXANDRU SAMFIREAG Un bun șef de stat major de divizion și un bun secretar al biroului organizației de bază de partid. La comitetul de partid același nume, aceleași aprecieri. De unde ■contrarierea? In notările ■ de serviciu apăreau, pe lingă aprecierile bune și recomandări de genul : „să fie thai disciplinat față de șefii săi“ ; „să nu depășească limitele politeței militare"; „ieșirile nepoliticoase diminuează realizările“; „să se debaraseze de aroganță, să fie mai modest“. Ani un șir continuă asemenea recomandări. Dar, parcurgînd notările de serviciu, iată că ajung și la cea din acest an. ...Au dispărut recomandările de genul celor de mai sus. In locul lor ? Comandantul de divizion . Deși nou in funcția de șef de stat major, datorită priceperii, voinței și hotărîrii sale se achită bine de îndatoririle ce-i revin. Locotenent-colonel GH. SUHARU (Continuare în pag. a V-a) Foto! ST. IONESCU In condiții ASPRE DE IARNĂ Unitatea ,mecanizată comandată de colonelul , â. Sereubiau a executat cu succes,în ultimele zile ale anului 1969, aplicația tactică cu trageri de luptă prevăzută pentru acest ciclu de instrucție. Personalul unității, cadrele ei ca și ofițerii din conducerea aplicației tactice, de la marea unitate, au realizat cu pricepere și simț de răspundere multiplele sarcini ale instruirii, au pregătit minuțios, cu spirit de prevedere și inițiativă, complexa activitate soldată în final, în poligon, cu lovirea a sute de obiective (80% din totalul țintelor instalate) și obținerea aprecierii de „BINE“ la acțiunea tactiră. In orice anotimp ar fi executată, aplicația tactică cu trageri de luptă cu regimentul îmbracă aspecte de o mare diversitate. Multe din acestea însă capătă un caracter ascuțit iarna. Este cunoscut bunăoară că zăpada depusă în straturi groase îngreuiază manevra trupelor, că gerul afectează funcționarea normală a tehnicii de luptă și complică măsurile de protecție sanitară a personalului. Timpul scurt de lumină, instabilitatea vremii,posibilitatea iscării oricînd a viscolului sînt, de asemenea, servituți importante. Inerente greutăți apar în ce privește echiparea poligonului. Intradevăr nu-i de loc ușor sa instalezi și să asiguri funcționarea, a sute de obiective, cu ținte în marea lor majoritate telecomandate, încadrate în programul regulamentar de apariție ,și care înregistrează automat loviturile. Cunoscînd toate acestea, comandamentul marii unități organizatoare și cel al unității executante au luat din timp măsuri cuprinzătoare, pentru ca aplicația tactică cu trageri de luptă să aibă loc la termenul prevăzut,, indiferent de starea vremii.. S-a asigurat executarea tuturor tragerilor individuale, urmărindu-se ca trăgătorii cu armamentul principal al subunităților să îndeplinească , în totalitate ședințele. S-a dat.atenție pregătirii cadrelor, instrucției tactice a subunităților, pregătirii din vremea autovehiculelor și întregii, tehnici de luptă.. Militarilor li s-a dat echipament călduros. Concluziile și învățămintele desprinse ,în, aplicație, și la tragerile desfășurate în condiții aspre de iarnă din anii trecuți au fost valorificate judicios. Organele și organizațiile de partid ,au contribuit efectiv, ca cerințele regulamentare să fie bine cunoscute, iar experiența practică pozitivă să fie larg popularizată In rîndul militarilor, pe categorii de specialități funcții.. S-a obținut ca fiecare șofer și și mecanic conductor, transmisionist și cercetaș, ochitor la piesă de artilerie etc. să cunoască ce are de făcut, care-i sînt îndatoririle în cazul apariției unor fenomene meteorologice specifice.Fiecare militar a reținut că aplicațiile, în timpul iernii constituie o adevărată piatră de încercare, a măiestriei tehnice de specialitate și, a tărie: morale. Cu două zile înainte de plecarea în zona de aplicații a avut loc, revista de front al regimentului. Colonelul Vasile Jîbleanu, conducătorul aplicației tactice, împreună cu colonelul M. Bîe- Al IMIAM FMTPurrm muhnu iot m «mmm ALE EXPERIENȚEI Înaintate leșeanu, secretarul consiliului,, politic, au controlat personal, și prin ofițerii specialiști veniți de la marea unitate, situația din toate subunitățile și compartimentele unității. A fost văzut om cu om, piesă cu piesă la fiecare armament, mașină, aparat,, material. S-a verificat dacă au presate toate mașinile care transportă oameni , s-a ordonat să se aștearnă un strat corespunzător de paie in autocamioane pentru previnHpe prăfciir înrvrp timpul transportului. De asemenea, să se asigure militarilor o hrănire adecvată și cantități sporite de ceai fierbinte. S-a cerut să fie întinse șenilele la tancuri și autotunuri pentru prevenirea „descălțării“ ; s-a verificat existența materialelor pentru despotmolire și autoscoatere. A fost controlată încărcarea acumulatoarelor la stațiile de radio. La bilanțul revistei de front s-a arătat ce completări mai trebuie făcute în concordanță cu prognoza vremii și cu scopurile urmărite în aplicație. S-a insistat, spre exemplu, ca ofițerii să aibă complete trusele de lucru pe hartă, ca toate cadrele să se îngrijească de păsColonel E. COSTACHESCU (Continuare în vag. a II-a) în acest număr : Viata de partid Faptele definesc atitudinea față de propuneri (pag. a IlI-al Participarea activă a specialiștilor români la cercetările spațiale "INTERCOSMOS" O nouă serie de sateliți științifici (pag. a Vl-al AssULi AAf ! A șadar am început noul an. Cu optimism, cu încredere, !ncadența întregului popor, împreună cu cei de lîngă agregatele siderurgice și panourile de comandă ale centralelor electrice, cu cei de pe părtiniturile în care, sub zăpadă, se plămădește recolta anului, împreună cu toți cei ce făuresc societatea noastră socialistă multilateral dezvoltată pornim in 1970 deciși să ne punem întreaga energie, toate cunoștințele și puterea de muncă în slujba înfloririi și întăririi patriei. Ne cheamă datoria, ne cheamă mesajul înflăcărat al tovarășului Nicolae Ceausescu rostit în pragul noului an : „în fața noastră stă datoria de a pune în valoare la un nivel și mai înalt potențialul uman și material al societății, de a munci și mai intens pentru a duce mai departe opera de construcție socialistă..." IA UN NIVEL ȘI MAI ÎNALT, da, acesta este imperativul anului în care pornim, acesta este cuvîntul de ordine în toate domeniile vieții patriei. Noi, ostașii, care trăim din plin atmosfera de avînt a țării dragi, privim munca noastră, îndeplinirea misiunii încredințate prin prisma comandamentului noilor exigențe. Ne vom aduce din plin contribuția specifică la îndeplinirea programului de muncă al țării. In anul care a trecut am acumulat o nouă experiență în perfecționarea vieții militare. Acum, ea trebuie fructificată și îmbogățită cu noi elemente valoroase. In anul în care am pășit toate eforturile vor fi îndreptate pentru a obține rezultate superioare în însușirea specialităților, în perfecționarea instrucției focului, în executarea aplicațiilor tactice, pentru călirea morală și fizică a luptătorilor. In acest scop vor fi folosite cu chibzuință, cu eficiență maximă, timpul de instrucție, armamentul și tehnica din înzestrare, toate resursele puse la dispoziție. Pe prim plan al preocupărilor va sta perfecționarea stilului de muncă la toate eșaloanele, pe toate treptele ierarhiei. Vor trebui abordate în chip științific problemele construcției militare, stimulat spiritul novator al cadrelor — comandanți, activiști de partid, stat-mojoriști, specialiști, ingineri — al tuturor, de toate armele și gradele. Organism viu, avînd porțile larg deschise în fața creației, armata noastră populară nu se poate împăca cu rutina, cu ceea ce este perimat în formele de organizare și conducere a instrucției și educației, în concepția tactică, metodică, sau în folosirea rațională a tuturor bunurilor armatei. în 1970 ne așteaptă noi aliniamente în munca amplă, de majoră responsabilitate cu omul, cu omul în uniformă, aflat sub drapel. Nu uităm că printre succesele, incontestabile, cu care ne mîndrim, au fost și lucruri necorespunzătoare, unele neajunsuri. în noul an, acestea nu trebuie să se mai repete. O exigență fermă, o disciplină de fier, o ordine militară desăvîrșită, împletite inseparabil cu dragostea și înțelegerea față de oameni și nevoile lor — iată un obiectiv pentru atingerea căruia trebuie să persevereze toți cei ce poartă grade, funcții și răspunderi în armată, toți militarii. Ne așteaptă ciclul nou și cicluri noi de instrucție, exerciții și aplicații mai grele și mai pretențioase ca în anii trecuți. Ștafeta o ducem mai departe, ștacheta o săltăm mai sus. Numai prin aplicarea riguroasă a regulamentelor și normelor, în litera și în spiritul lor, vom reuși să ne bucurăm de încununarea cu succes eforturilor pe care le vom depune. Legile și reagulile vieții noastre militare sînt pe cît de exacte și severe, pe atît de încărcate de omenie. Și, în același timp, sînt deschizătoare de drumuri largi pentru idei, inițiative. Aplicîndu-le întocmai, se asigură desfășurarea optimă a pregătirii trupelor, se creează condiții pentru manifestarea plenară a capacităților creatoare, a personalității fiecărui ofițer, maistru militar, subofițer, gradat și soldat. în noul an, organizațiile de partid sînt chemate spre rezultate superioare în activitatea lor. Tot ceea ce se întîmplă în unitate sau marea unitate interesează organizațiile de partid, pe comuniști, de la realizarea procesului de instrucție și educație, pînă la împlinirile sau necazurile personale ale militarilor, de la grija față de păstrarea, minuirea și îmbunătățirea tehnicii militare, pînă la etica în societate și familie a cadrelor și ostașilor. Organizațiile de partid trebuie să vegheze deopotrivă asupra respectării disciplinei și ordîinii, ca și asupra atitudinii principiale, tovărășești, care trebuie să caracterizeze raporturile dintre cei ce comandă și cei comandați, să militeze cu însuflețire pentru statornicirea unui climat de muncă plină de abnegație, de principialitate comunistă, a unor relații demne de profilul nobil al armatei noastre. Ne avîntăm spre cotele anului 1970 — ultimul an al cincinalului — animați de înălțătoarele sentimente ale dragostei de patrie, popor și partid. Sîntem puternic înarmați cu tezaurul de învățăminte pe care ni le oferă documentele Congresului al X-lea al partidului, cuvîntările tovarășului Nicolae Ceaușescu — tot atîtea luminoase linii directoare și chemări fierbinți adresate întregii societăți românești. Pe drumul în urcuș al noului an, marșul nostru al tuturor armelor va fi neobosit, așa cum neobosit și ferm pășește înainte poporul întreg, sub stindardul desfășurat al partidului. Vom fi la datorie și în 1970, vom răspunde cu cinste grijii și încrederii acordate forțelor armate. Acesta ne este angajamentul cu care pornim și-l vom respecta ca pe un sacru legămint ostășesc față de partid și popor. LA ÎNCEPUT DE AN REFLECȚII DESPRE VALORIFICAREA MOȘTENIRII GÎNDIRII MILITARE ROMÂNEȘTI In ultimii ani, condițiile optime create de partid au stimulat permanent interesul cadrelor militare față de valorile autentice din gîndirea militară românească, în cadrul ministerului nostru, al unor comandamente și instituții s-au depus și se depun eforturi stăruitoare pentru a pune in lumină și a integra în prezent ceea ce s-a creat durabil în trecut. Editura militară a tipărit o serie de lucrări originale și câteva antologii. Ziarul nostru și revista „Munca politică“ au publicat de asemenea contribuții și puncte de vedere In multe grupe de pregătire politico-ideologică se dezbat teme de teorie și doctrină militară cu referire la gîndirea militară românească, întrucît valorificarea moștenirii gîndirii militare românești prezintă multiple ipostaze, unele din ele necesitînd încă dezbateri și elucidări, ziarul nostru a organizat pe această temă o masă rotundă la care au participat : general-maior 1. CUPȘA, colonel E. BANTEA căpitan de rangul 1 E. MANGUT, colonel V. MILITARU, colonel M. ARSÎNTESCU, colonel GH. MATEI, colonel GH. TUDOR. Discuția a subliniat atenția cu care partidul nostru privește tradițiile înaintate ale trecutului, preocuparea pentru aprecierea și valorificarea moștenirii spirituale a înaintașilor pe baza concepției materialismului dialectic și istoric, singura in măsură să ofere criterii științifice sigure de separare a valorilor de non-valori. Acțiunea de valorificare a moștenirii gîndirii militare, in lumina marxism-leninismului, presupune rigoare științifică, obiectivitate, spirit critic, distincții și nuanțări chiar in cadrul aceleiași opere sau aceluiași autor, analiza la obiect, interpretare ferită de prejudecăți, extragerea și punerea in circulație a elementelor care folosesc mersului nostru înainte, educării patriotice și civice a personalului. Ce avem în vedere cîndorbim de moștenirea gîndirii militare românești ? Ce criterii trebuie să jaloneze acțiunea de valorificare ! In ce stadiu ne aflăm? Ce tendințe și perspective se conturează în acest domeniu ? Iată o parte din problemele asupra căror participanții la masa rotundă au făcut un interesant schimb de păreri ACCEPȚIUNI ALE CONCEPTULUI RED. Propunem ca la început discuțiile să încerce, atît cît este posibil și fără pretenții exhaustive, o delimitare și fixare de principiu a cadrului gindirii militare, intrucțt unii consideră ca facing parte din moștenirea gîndirii militare doar lucrările de teorie și doctrină militară constituite, în acest caz, nouă celor de azi ne-ar reveni misiunea fie de a retipări integral sau nu antologii pe cele mai valoroase și în deplină concordanță cu preocupările noastre, fie de a elabora studii și considerații critice cu privire la ele. Alții includ în această noțiune și ideile prezente, chiar fragmentar, în diferite acte, ordine, instrucțiuni, regulamente, jurnale de operații, scrisori, mărturisiri etc., de unde sarcina cercetătorilor de a proiecta o lumină adecvată asupra lor. Colonel E. HANTEA : Mai întîi aș vrea să arăt că actualizarea valorilor veritabile din gîndirea militară românească are o mare importanță. Prin această acțiune, noi nu numai că ne îmbogățim cunoașterea, că demonstrăm legăturile de continuitate organică dintre trecut și prezent, dar putem realiza evaluări și comparații mai precise între nivelul gîndirii militare de acum și nivelele din epocile anterioare, putem pune la îndemina practicii de instruire și educare a trupelor unele învățăminte și concluzii, avem posibilitatea să intrăm în posesia a noi argumente menite să stimuleze și mai mult cercetarea științifică, pe de o parte, și educația patriotică a militarilor, pe de altă parte. Este limpede că nu putem fi adepți fără rezerve a tot ce s-a gîndit și creat în trecut. Unele idei, teze, puncte de vedere, vehiculate în diferite epoci, sînt de joasă înălțime spirituală, sau pur și simplu speculații, iar altele, de-a dreptul retrograde. E necesar ca spiritul critic, disociativ să acționeze în toate împrejurările, să delimiteze ce reprezintă factor progresist față de acele concepții ale claselor exploatatoare care au avut rol reacționar privitor la aria de cuprindere a gîndirii militare cred că nu trebuie s-o restrîngem doar la formele în care o găsim exprimată coerent, sistematizat. Adesea scrieri prețioase nu reușesc declt în mică măsură să ne edifice asupra problemelor reale care au frămîntat și preocupat gîndirea militară românească la un moment dat. Din mai multe motive. Ori că autorul n-a reușit să desprindă esențialul din epocă sau atunci cînd l-a desprins n-a izbutit să-l redea exact, ori că n-a dispus la vremea respectivă de o documentare de primă mînă. Se știe că la etajul superior al armatei, în diferite perioade, s-au discutat multe lucruri legate de organizarea, înzestrarea, instruirea și rolul armatei. Cîteodată au avut loc și confruntări de concepții. Toate au fost consemnate în documente păstrate azi în arhive. Studierea și confruntarea lor atentă, sînt sigur, Convorbire consemnată de Colonel M. INOAN Locotenent-colonel I. STRUJAN (Continuare in pag. a V-a) RESPECTUL DEMNITĂȚII - OBLIGAȚIE ! NI CHESTIUNE DE BUNĂVOINȚA tru comandant, pentru organizația de partid, pentru toți, ci ,un izvor de elan, inițiativă și responsabilitate. Unitatea aceasta, departe de a reprezenta o excepție, se încadrează întrutotul firesc în coordonatele pe care se desfășoară activitatea în forțele noastre armate. Am pornit de la acest exemplu caracteristic, în replică la atitudini și practici care contrazic flagrant esența armatei socialiste. In ultima vreme, ziarul nostru a înfățișat cititorilor săi și a supus atenției unor foruri militare câteva fapte care merită oprobriul public. Revenim acum asupra problemei pentru că ele se repetă. Un sergent, Gheorghe Măgeanu, este înjurat și bătut de șeful său, locotenent-colonelul Gheorghe Militaru, cu prilejul unui control al ordinii interioare. Rețineți : al ordinii interioare. Sergentul n-a fost singurul asupra căruia s-a exercitat o astfel de corecție. (Confirmarea nu vine din partea consiliului politic al marii unități). Un maior, Constantin Dobreanu, face pedagogie cu „te ia mama dracului“. Un locotenent-colonel, Cornel Istrate, îl pune la punct pe un maistru, invectivîndu-l ca potlogar, nesimțit, nerușinat. Redacția este în posesia și a altor sesizări care atrag atenția asupra unor manifestări de acest gen. Se pare că pe ici, pe colos au dezgropat obiceiuri cazone din alte timpuri, pe care societatea noastră nu le poate nici admite, nici suporta. Fără îndoială că cei vinovați vor suporta consecințele. Trebuie să fie limpede înțeles de toți că respectarea legalității — pentru care partidul militează cu fermitate — nu este o chestiune de opțiune, nici de campanie. Ea este o îndatorire elementară a fiecăruia, indiferent de poziția sa și de împrejurări. Legile și regulamentele militare — emanație a orînduirii socialiste — creează cadrul de desfășurare a vieții și muncii din unități în conformitate cu interesele generale ale poporului și ale personalității umane și sînt un instrument valabil în orice moment și față de toți. Cine le încalcă, oricare ar fi motivațiile, trebuie să fie chemat la ordine. Sînt unii oameni care își închipuie că învestitura ce le-o dau gradului funcția — am numit astfel și gradați, și subofițeri și ofițeri — îi sustrag obligativității elementare de a acționa numai și numai în spiritul normativelor și le dau, chipurile, dreptul de a face ei legi. Mentalitatea este evident feudală. Subunitatea, formațiunea sau serviciul nu-i un domeniu personal pe care se poate institui bunul plac. Mai dăinuie și părerea că nervii sau dorința de a pune la punct lucrurile sînt circumstanțe suficiente pentru a fi absolviți de orice măsură disciplinară sau penală. Părere întărită și de înțelegerea pe care o găsesc la suflete caritabile , sînt tovarăși buni, vor să facă treabă și de aceea mai sar și ei peste cal. Și respectivii tot fiind tovarăși buni și vrind să facă treabă, iar de atîtea ori peste cal Colonel GH. BARBU (Continuare in pag. a lul ai După cum menționa o însemnare din numărul precedent, la absolvirea școlii, trei ofițeri au cerut cu insistență să fie repartizați în unitatea unde-și făcuseră stagiul ca elevi. Unitatea respectivă își are garnizoana intr-un oraș care nu se compară cu Bucureștiul, Clujul, Iașul, Constanța sau alte municipii de primă mînă i-a atras aici, in mod deosebit, climatul din regiment. După un an, doi de muncă, ei au toate motivele să fie mulțumiți. Obțin rezultate bune și se simt înconjurați de o atmosferă încurajatoare în care pot să se afirme și să crească. Starea lor de spirit este caracteristica și celorlalți ofițeri. Ceea ce, dincolo de orice calificativ, constituie un motiv de mîndrie pen