Apărarea Patriei, iulie-decembrie 1970 (Anul 26, nr. 26-52)

1970-07-15 / nr. 28

NI- 236022?_____________________________________________________________APĂRAREA PATRIEI , Pag. 3 HOTĂRÎRE cu privire la aniversarea semicentenarului Partidului Comunist Român (Urmare din pag. 1) cismul. Partidul comunist s-a dovedit neînfricatul detașament revoluționar de avangardă al proletariatului și, totodată, exponentul intereselor vitale ale maselor largi de oameni ai muncii, ale țărănimii și intelectualității, ale unor largi categorii sociale progresiste. Partidul nostru a luptat cu consecvență și fermitate împotriva asupririi naționale, pentru prietenie și solidaritate frățească între toți oamenii muncii, fără deosebire de naționalitate: în rîndurile sale au activat fiii cei mai buni ai poporului român și ai naționalităților conlocuitoare. Stegar al intereselor naționale fundamentale ale poporului român, partidul comunist s-a ridicat in apărarea independenței și suveranității țării, a militat pentru o politică externă de pace și colaborare cu celelalte popoare, împotriva dominației imperialismului străin, pentru prietenie și alianță între România și Uniunea Sovietică, în istoria patriei va rămâne ca un simbol strălucit al spiritului revoluționar al comuniștilor, al dăruirii lor pină la sacrificiu pentru cauza libertății poporului, lupta împotriva fascismului și a ocupației naziste, pentru eliberarea României și recîștigarea independenței naționale. In anii ilegalității, comuniștii români, devotați ideilor internaționalismului proletar, au manifestat un înalt spirit de solidaritate cu lupta comuniștilor, a clasei muncitoare, a popoarelor din alte țări, împotriva reacțiunii, a fascismului, pentru drepturi democratice și o viață mai bună, pentru libertatea și independența țărilor lor. Numeroși au fost membrii partidului nostru, ai Uniunii Tineretului Comunist, alți militanți revoluționari care, in anii ilegalității, dictaturii militaro-fasciste, au înairuntat închisorile și lagărele, au plătit cu prețul vieții devotamentul față de cauza socialismului și a libertății patriei. Partidul nostru, întregul popor român dau o înaltă prețuire activității comuniștilor, a tuturor militanților revoluționari care — călăuziți de idealul făuririi unei societăți mai drepte pe pâmîntul României — au înfruntat cu abnegație greutățile luptei împotriva regimului burghezo-moșieresc, și-au consacrat întreaga viață eliberării oamenilor muncii, progresului României. Unul din momentele cele mai glorioase ale istoriei partidului comunist este organizarea și conducerea insurecției armate din August 1941. Dînd glas frămîntărilor poporului, aspirațiilor uriașei majorități a națiunii, partidul comunist a reușit să coalizeze cele mai largi forțe sociale patriotice, democratice, progresiste, cadrele militare și armata și să asigure răsturnarea dictaturii militaro-fasciste, întoarcerea armelor împotriva Germaniei naziste și alăturarea țării coaliției antihitleriste. O importanță deosebită pentru victoria luptei de eliberare duse de poporul român au avut strălucitele izbînzi obținute de glorioasa Armată Roșie, de eroicele popoare ale Uniunii Sovietice, care au dus greul războiului antihitlerist, dînd contribuția hotărîtoare la eliberarea popoarelor de sub jugul fascist. Partidul nostru a fost forța hotărîtoare care a asigurat participarea poporului român, cu toate resursele sale economice, militare și umane, în războiul dus alături de armata sovietică, pentru eliberarea deplină a teritoriului patriei, pentru zdrobirea fascismului, până la victoria finală asupra Germaniei naziste. Partidul comunist a condus cu succes revoluția populară, lupta pentru democratizarea țării și cucerirea puterii politice , sub conducerea sa, în furtunoase bătălii de clasă, de o amploare necunoscută in istoria României, clasa muncitoare —care și-a afirmat cu vigoare spiritul său consecvent revoluționar — in alianță cu țărănimea muncitoare, cu masele largi de oameni ai muncii a infrint forțele reacțiunii, a instaurat guvernul revoluționar democrat de la 6 Martie 1945, a înlăturat monarhia și a proclamat Republica, făurind apoi statul socialist. Un rol de cea mai mare importanță l-a avut realizarea, încă in condițiile ilegalității, a colaborării dintre Partidul Comunist și Partidul Social-Democrat ; prin unirea lor în 1948 — pe baza ideologiei marxist-leniniste — s-a constituit partidul unic al clasei muncitoare, Partidul Muncitoresc Român, țara noastră fiind printre primele în care s-a realizat unitatea politico-organizatorică a clasei muncitoare. Această însemnată victorie politică a împlinit o imperioasă necesitate istorică, experiența României demonstrînd că unitatea clasei muncitoare constituie una din premisele fundamentale pentru cucerirea puterii și făurirea noii orînduiri sociale. Indeplinindu-și măreața misiune încredințată de popor, Partidul Comunist Român a deschis cea mai luminoasă epocă din îndelungata istorie a patriei noastre — epoca revoluției și construcției socialiste ; sub conducerea sa, România a cunoscut în ultimul pătrar de veac transformări radicale în întreaga structură economică și de clasă, în organizarea socială și de stat, în modul de viață al oamenilor muncii , exploatarea burghezo-moșierească a fost lichidată pentru totdeauna, socialismul a triumfat definitiv la orașe și sate. La semicentenarul partidului comunist, România prezintă imaginea unui stat socialist în plin avint, care ocupă un loc demn in rindul popoarelor lumii ; pe baza făuririi unei industrii socialiste moderne au crescut puternic forțele de producție , cooperativizarea agriculturii a schimbat profund viața satelor și a situat agricultura pe linia dezvoltării intensive și multilaterale ; s-a îmbogățit tezaurul spiritual al țării — invățămîntul, știința, arta și literatura cunoscînd o puternică înflorire, afirmîndu-se ca factori de seamă in edificarea societății socialiste, în condițiile progresului dinamic al economiei, a crescut an de an venitul național și, pe această bază, nivelul de trai al poporului — obiectivul suprem al politicii partidului, al orinduirii noastre socialiste. Una din marile victorii ale politicii Partidului Comunist Român este lichidarea inegalității, discriminării și asupririi oamenilor muncii de alte naționalități, rezolvarea in spiritul marxism-leninismului a problemei naționale. Societatea noastră socialistă a creat condițiile afirmării libere, nestingherite, în viața socială a tuturor cetățenilor, indiferent de naționalitate, a întărit prietenia și unitatea frățească dintre poporul român și naționalitățile conlocuitoare. Politica partidului comunist, făurirea orinduirii socialiste au dat o nouă strălucire națiunii române, asigurând fructificarea tuturor energiilor sale creatoare, întărind coeziunea societății pe baza comunității țelurilor și intereselor majore ale tuturor celor ce muncesc. Alianța și prietenia dintre clasa muncitoare și țărănime, unitatea social-politică a tuturor oamenilor muncii s-au consolidat trainic în jurul Partidului Comunist Român, al conducerii sale. Nu există astăzi forță care să poată răpi poporului român cuceririle sale revoluționare, să-l abată de pe calea pe care pășește ferm și sigur, sub flamura partidului — calea socialismului și comunismului. Desigur, istoria de cinci decenii a Partidului Comunist Român nu reflectă o evoluție rectilinie, partidul nu a fost ferit de greutăți, greșeli și neajunsuri în elaborarea liniei politice, a tacticii, in stabilirea formelor de activitate. Caracteristic este insă faptul că partidul a găsit in rîndurile sale, ale clasei muncitoare, suficiente forțe pentru a corecta greșelile comise, a depăși greutățile, a asigura victoria socialismului, în lupta pentru învingerea greutăților și lipsurilor. Partidul Comunist Român s-a întărit și maturizat, a dobîndit o bogată experiență, și-a sporit capacitatea de a rezolva problemele complexe ale luptei revoluționare și construcției socialiste intr-un mod creator, original, corespunzător cerințelor obiective și condițiilor concrete ale țării noastre. Mărețele realizări obținute de-a lungul acestui drum istoric de o jumătate de secol reprezintă cea mai concludentă dovadă a justeței politicii Partidului Comunist Român, care s-a călăuzit întotdeauna și se călăuzește neabătut după concepția revoluționară a proletariatului despre lume și viață, după ideile marxism-leninismului, aplicîndu-se creator la condițiile României, la particularitățile fiecărei etape a dezvoltării societății. Ele constituie, totodată, o mărturie grăitoare a faptului că partidul comunist, trup din trupul poporului român, al clasei muncitoare, țărănimii, intelectualității, nu are țeluri mai înalte, scopuri mai nobile decît servirea intereselor fundamentale ale poporului, a cauzei socialismului și comunismului, că întreaga sa politică internă și externă este expresia fidelă a cerințelor dezvoltării ascendente a societății românești, a ridicării României pe culmi tot mai înalte de civilizație, a sporirii contribuției sale la întărirea forțelor socialismului și păcii în lume. Tocmai de aceea politica partidului este însușită și înfăptuită cu elan de toți oamenii muncii, indiferent de naționalitate, tocmai de aceea partidul comunist este urmat cu deplină încredere și devotament nețărmurit de întregul nostru popor. Aniversarea semicentenarului Partidului Comunist Român constituie un prilej de evocare a glorioaselor tradiții revoluționare ale mișcării noastre muncitorești, clocotitoarei istorii de lupte și victorii a partidului, de trecere în revistă a mărețelor realizări dobîndite de poporul nostru sub conducerea sa încercată. în această perioadă vor fi sărbătorite o serie de evenimente importante din istoria luptei clasei muncitoare care au precedat crearea Partidului Comunist Român, între care un loc de seamă ocupă aniversarea semicentenarului grevei generale din octombrie 1920. Vor fi marcate, de asemenea, prin manifestări sărbătorești, împlinirea unui sfert de secol de la Conferința Națională a partidului din 1945, precum și aniversarea unor figuri de seamă ale mișcării noastre muncitorești din trecut. împlinirea a 150 de ani de la nașterea lui Friedrich Engels va prilejui, de asemenea, manifestări menite să releve caracterul marxist-leninist creator al politicii aplicate cu consecvență de Partidul Comunist Român; în întîmpinarea marii sărbători va fi editată Istoria Partidului Comunist Român ; de asemenea, editurile vor tipări lucrări consacrate trecutului istoric al partidului, mișcării comuniste și muncitorești din România, în preajma aniversării semicentenarului partidului, va fi inaugurat Muzeul de Istorie al Republicii Socialiste România, iar muzeele județene vor organiza expoziții documentare consacrate tradițiilor mișcării noastre muncitorești, istoriei partidului comunist, realizărilor dobîndite în epoca construcției socialiste in țara noas Prilejuind un bogat bilanț al activității de cinci decenii a partidului nostru, jubileul va reprezenta, totodată, un eveniment politic deosebit de important pentru munca de viitor a partidului ; el va marca intensificarea activității partidului și statului, a întregului nostru popor, pentru obținerea de noi succese în construcția socialistă. Comitetul Central al partidului cheamă muncitorii, țăranii, intelectualii, pe toți oamenii muncii, fără deosebire de naționalitate, să întîmpine gloriosul semicentenar sporindu-și eforturile pentru înfăptuirea grandiosului program adoptat de cel de-al X-lea Congres al P.C.R. de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate, pentru înflorirea economică, socială și culturală a patriei, pentru ridicarea României pe noi trepte ale civilizației. Obiectivul fundamental ce stă în fața partidului și a întregului popor este dezvoltarea tot mai puternică a bazei tehnico-materiale a societății, creșterea forțelor de producție, realizarea unei viguroase industrii moderne și a unei agriculturi intensive, bazate pe introducerea largă în producție a cuceririlor științei, toate acestea trebuind să ducă la lichidarea decalajului care ne desparte de țările cu economie avansată. Partidul adresează tuturor oamenilor muncii chemarea de a-și concentra forțele spre sporirea și perfecționarea continuă a producției de bunuri materiale, spre creșterea avuției noastre naționale, spre ridicarea eficienței și a nivelului calitativ al întregii activități economice. Pe această bază se vor asigura creșterea continuă a venitului național, sporirea veniturilor cetățenilor, îmbunătățirea condițiilor de trai ale populației, satisfacerea în tot mai largă măsură a cerințelor oamenilor muncii. Punerea deplină în valoare a superiorității noii orînduiri sociale, accelerarea procesului de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate impun să se acționeze cu perseverență pentru perfecționarea relațiilor de producție, a tuturor raporturilor sociale, a activității statului nostru socialist, a formelor de conducere și organizare a societății socialiste. Este necesară continuarea acțiunilor inițiate de partid pentru îmbunătățirea conducerii, planificării și organizării economiei naționale, întărirea rolului planului unic, precum și a răspunderii și inițiativei tuturor organismelor economice. Pentru continuarea procesului de adincire a democrației socialiste — necesitate obiectivă a progresului continuu pe calea socialismului și comunismului— este necesar să se creeze cadrul corespunzător în vederea participării tot mai active a maselor la conducerea statului, la dezbaterea și elaborarea politicii interne și externe, la adoptarea celor mai importante decizii și măsuri privind evoluția societății, în cadrul vastei activități consacrate perfecționării și întăririi noii orînduiri sociale, vor trebui promovate in continuare cu fermitate principiile echității și dreptății sociale, ale umanismului socialist, creînduse cele mai favorabile condiții pentru manifestarea plenară a personalității umane. Afirmarea deplină a forței societății noastre impune să acordăm o neslăbită atenție întăririi alianței muncitorești țărănești — temelia trainică a orinduirii noastre — unității social-politice și coeziunii națiunii noastre socialiste, dezvoltării prieteniei frățești dintre poporul român și naționalitățile conlocuitoare. Unitatea întregului popor în jurul partidului constituie principalul izvor al forței și trăiniciei de nezdruncinat a orinduirii noastre sociale și de stat. Orientarea justă a procesului complex de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate pune in fața partidului cerința imperioasă de a-și perfecționa neîncetat activitatea politică și organizatorică, formele prin care își exercită rolul conducător în societate, de a da un caracter științific întregii munci de conducere a vieții sociale. Exprimînd voința, gindurile și aspirațiile întregului popor, afirmindu-se ca forță motrice a societății, participînd direct, nemijlocit la întreaga viață socială, organizind, prin membrii săi, prin organele și organizațiile de partid, activitatea creatoare a muncitorilor, țăranilor, intelectualilor, a tuturor oamenilor muncii, indiferent de naționalitate, partidul comunist va reprezenta și în viitor izvorul care vitalizează energia creatoare a poporului în procesul făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate, forța care dinamizează societatea noastră și asigură mersul ascendent spre comunism. Unul din factorii esențiali ai victoriilor de ieri, de azi și de miine ale Partidului Comunist Romăn, ai capacității sale de a-și înfăptui in continuare misiunea de forță politică conducătoare a societății îl constituie unitatea politico-organizatorică, coeziunea de granit a rîndurilor sale. Mai puternic și unit ca oricînd, reprezentînd o uriașă forță politică, organizatorică și ideologică, Partidul Comunist Român va acționa și în viitor cu toată hotărirea pentru păstrarea și întărirea unității sale de nezdruncinat — bunul său cel mai de preț, prima condiție a forței sale de luptă, a potențialului său m ic rmobilizator și organizator al poporului in opera de construcție socialistă îndeplinirea rolului ce-i revine în societate impune, de asemenea, înfăptuirea neabătută a principiilor democrației interne și a centralismului democratic, respectarea strictă a normelor disciplinei de partid, precum și statornicirea muncii colective in activitatea tuturor organelor centrale și locale, valorificarea înțelepciunii colective a cadrelor, a întregului efectiv al partidului, afirmarea tot mai largă a inițiativei comuniștilor, participarea lor la găsirea soluțiilor celor mai juste, a hotărîrilor celor mai corespunzătoare cerințelor dezvoltării patriei. Aniversarea semicentenarului Partidului Comunist Român constituie un prilej deosebit pentru intensificarea activității noastre ideologice. Prin stimularea gândirii creatoare, a spiritului novator, prin aplicarea originală a legilor generale ale construcției socialiste în funcție de cerințele obiective particularitățile societății noastre și evitînd transpunerea mecanică a unor forme și metode proprii altor condiții social-economice — Partidul Comunist Român își va aduce și în viitor contribuția la dezvoltarea experienței mișcării comuniste și muncitorești internaționale, la tezaurul teoretic și practic al marxism-leninismului. Este datoria oamenilor de știință, a cercetătorilor din domeniul științelor sociale de a elabora lucrări care să oglindească fenomenele noi ale evoluției societății noastre, să contribuie la elucidarea teoretică problemelor privind perfecționarea a organizării societății, a relațiilor de producție, a vieții social-politice, evoluția în perspectivă a societății noastre, a proceselor care au loc în lume, în condițiile epocii contemporane, în întîmpinarea jubileului partidului, Academia de științe sociale și politice, Institutul de studii istorice de pe lingă C.C. al P.C.R., Academia de învățămint social-politic „Ștefan Gheorghiu" și Academia Republicii Socialiste România vor organiza o sesiune științifică comună cu participare internațională. Institutele de cercetări științifice, institutele de invățămînt superior, societățile științifice ale cadrelor didactice vor organiza sesiuni de comunicări și simpozioane cu teme adecvate acestui eveniment Aceste manifestări, ca și lucrările ce urmează a fi publicate, vor releva bogata activitate teoretică și practică desfășurată de Partidul Comunist Român in conducerea operei de edificare a societății socialiste, problemele actuale privind dezvoltarea economiei, culturii, a vieții sociale, activitatea internațională a partidului și statului Intimpinarea aniversării partidului trebuie să fie o perioadă de intensificare a muncii politice pentru educarea comunistă a oamenilor muncii, pentru formarea și dezvoltarea conștiinței socialiste a maselor. In cluburi, case de cultură, cămine culturale, școli, institute de învățământ superior, unități militare vor fi organizate cu acest prilej conferințe, simpozioane și alte manifestări politico-educative. Presa centrală și locală, revistele teoretice și social-culturale, radioul și televiziunea vor desfășura o amplă și multilaterală activitate politico-educativă consacrată oglindirii eroicelor tradiții de luptă ale partidului, cultivării devotamentului tuturor oamenilor muncii față de politica sa marxist-leninistă, mobilizării întregului popor la înfăptuirea sarcinilor trasate de partid. Dezvoltarea culturii și artei va constitui și în viitor una din preocupările majore ale partidului și statului. Partidul va acționa neobosit pentru îmbogățirea vieții spirituale a poporului, pentru cultivarea înaltelor trăsături ale omului nou, făuritor conștient al propriei sale istorii, pentru lărgirea orizontului cultural al maselor populare. In acest sens, scriitorii, compozitorii, pictorii, sculptorii, toți creatorii de artă sunt chemați să-și afirme talentul, forțele creatoare în opere literare, artistice, cinematografice infățișînd lupta revoluționară a comuniștilor, a forțelor înaintate ale poporului, viața nouă, tumultuoasă a societății noastre socialiste, care să înaripeze poporul în lupta pentru înflorirea patriei. Sărbătorirea a 50 de ani de activitate revoluționară constituie, de asemenea, pentru partidul nostru comunist un prilej de dezvoltare a relațiilor de colaborare solidarizate cu toate țările socialiite, cu toate partidele comuniste și muncitorești frățești, cu forțele democratice, antiimperialiste, de intensificare a activității internaționale puse in slujba cauzei nobile a socialismului și comunismului, a progresului social, a luptei pentru destindere, securitate și pace în lume. Concentrîndu-și eforturile asupra dezvoltării construcției socialiste în țara noastră, Partidul Comunist Român își indeplinește o înaltă îndatorire față de popor și, totodată, se achită de o obligație esențială față de clasa muncitoare din întreaga lume, față de forțele socialismului și păcii. Pornind de la înaltele răspunderi ce îi revin ca detașament activ al mișcării revoluționare contemporane, P.C.R. va acționa și în viitor in spiritul internaționalismului proletar, care a caracterizat viața și lupta partidului nostru de-a lungul întregii sale istorii. In acest spirit, Partidul Comunist Român va situa cu fermitate în centrul politicii sale dezvoltarea prieteniei, alianței și colaborării multilaterale cu toate țările socialiste, va milita în continuare neabătut pentru depășirea dificultăților existente între țările socialiste, pentru întărirea unității lor, pe baza principiilor independenței și suveranității naționale, ale egalității în drepturi, neamestecului în treburile interne, întrajutorării și avantajului feminnin Partidul Comunist Român va intensifica relațiile de solidaritate, colaborare și prietenie cu toate partidele comuniste și muncitorești, își va aduce contribuția refacerea și întărirea unității mișlocării comuniste și muncitorești, pe baza marxism-leninismului și internaționalismului proletar, a respectării independenței fiecărui partid, a dreptului său de a-și elabora de sine stătător politica internă și externă, strategia și tactica revoluționară, formele de organizare și conducere. In strînsă legătură cu partidele comuniste și muncitorești vor fi organizate manifestări adecvate în străinătate, pentru aniversarea semicentenarului Partidului Comunist Român — expoziții, conferințe publice, tipărirea de lucrări consacrate acestui eveniment, Partidul nostru va dezvolta în continuare legăturile de colaborare cu mișcările de eliberare națională, cu organizațiile democratice și progresiste, cu popoarele care luptă împotriva colonialismului neocolonialismului, pentru libertatte socială și națională, pentru apărarea independenței și suveranității naționale, va milita cu toată energia pentru întărirea unității și solidarității frontului antiimperialist. Partidul nostru va milita în continuare pentru dezvoltarea colaborării și cooperării cu toate statele lumii, pentru promovarea în relațiile dintre state a principiilor independenței și suveranității naționale, egalității în drepturi, neamestecului în treburile interne, avantajului reciproc, pentru respectarea dreptului fiecărui popor de a-și hotărî de sine stătător destinele. P.C.R. va acționa neobosit pentru însănătoșirea climatului internațional, stingerea focarelor de încordare și război, soluționarea pe cale pașnică a problemelor litigioase, pentru întărirea securității internaționale, pentru victoria cauzei generale a păcii și progresului social. Comitetul Central al Partidului Comunist Român își exprimă convingerea că împlinirea a 50 de ani de la crearea partidului va fi întîmpinată de comuniști, de uleciști, de toți oamenii muncii printr-o activitate însuflețită, prin mobilizarea energiilor creatoare pentru înfăptuirea politicii partidului, a programului trasat de Congresul al X-lea, asigurând mersul ascendent al economiei, culturii și științei, înflorirea multilaterală a națiunii noastre socialiste, sporirea contribuției României socialiste la intărirea forțelor păcii și progresului în lume. La aniversarea semicentenarului sau, Partidul Comunist Român asigură clasa muncitoare, țărănimea, intelectualitatea, întregul popor că iși va îndeplini și de acum înainte cu abnegație și devotament misiunea de forță politică conducătoare a societății, cu care a fost investit, că va călăuzi în mod ferm România pe calea progresului și civilizației, slujind cu nemărginită dăruire interesele patriei noastre socialiste, cauza generală a socialismului și comunismului. COMITETUL CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Măsuri de mare însemnătate pentru dezvoltarea societății noastre (Urmare din pag. I)I al anului trecut, cu 12,4 la sută, sarcinile planului de stat fiind înfăptuite în proporție de 101 la sută și obținîndu-se peste plan produse în valoare de 1,5 miliarde lei. Se realizează în condiții bune sarcinile privind creșterea productivității muncii, îmbunătățirea calității produselor, îndeplinirea planului de investiții, de export etc. Recolta de păioase este estimată ca mulțumitoare și sînt perspective pentru producții bune la culturile de toamnă, ceea ce va asigura acoperirea nevoilor de produse agricole ale țării. Plenara a relevat și o serie de lipsuri care se mai manifestă în îndeplinirea planului de stat, subliniind necesitatea descoperirii și mobilizării tuturor rezervelor, intensificării eforturilor pentru realizarea integrală a tuturor prevederilor de plan, pentru depășirea lor, pentru recuperarea în întregime, pină la sfîrșitul anului, a pagubelor suferite de industrie de pe urma inundațiilor, pentru crearea condițiilor necesare trecerii la înfăptuirea noului cincinal. Măsuri de cea mai mare însemnătate au fost dezbătute și stabilite în vederea înlăturării efectelor calamităților naturale din primăvara anului 1970. Sînt cunoscute vasta activitate desfășurată de partid și de stat, eroismul oamenilor muncii, al militarilor forțelor noastre armate, al gărzilor patriotice și al detașamentelor de pregătire militară a tineretului pentru prevenirea, limitarea și în prezent lichidarea efectelor catastrofei în plenară și la sesiunea Marii Adunări Naționale s-a dat o înaltă apreciere faptului că, în acele momente grele, tovarășul Nicolae Ceaușescu, ceilalți conducători de partid și de stat s-au deplasat operativ in zonele calamitate. Prezența secretarului general al partidului în mijlocul populației, analizele făcute la fața locului împreună cu organele locale de partid și de stat, cu specialiștii și oamenii muncii, măsurile concrete întreprinse cu acest prilej au avut un rol hotărîtor în înlăturarea efectelor inundațiilor și normalizarea activității economice și social-culturale. S-a vădit din nou încrederea nestrămutată a maselor în partid, în Comitetul său Central, în conducătorul lor iubit, tovarășul Nicolae Ceaușescu, hotărirea de a înfăptui politica partidului. Constituie un prilej de mare satisfacție, un însuflețitor îndemn în activitatea armatei noastre aprecierea făcută la tribuna plenarei de secretarul general al partidului „Consider că este de datoria mea să subliniez și în cadrul plenarei rolul important jucat de militarii forțelor armate, malta răspundere și devotamentul cu care ei și-au îndeplinit datoria față de patrie în aceste grele împrejurări“ Datorită eforturilor întregului popor au fost depășite unele din greutățile provocate de inundații. S-a manifestat din plin capacitatea partidului de a-și îndeplini în orice împrejurare rolul de forță conducătoare a națiunii noastre socialiste, de a organiza și îndruma toate energiile poporului, de a înfăptui unitatea de voință și acțiune a tuturor cetățenilor României socialiste. Întreaga populație a țării și-a exprimat, în cele mai variate forme, solidaritatea cu cei care au avut de suferit de pe urma inundațiilor. O demonstrează cele peste două miliarde lei subscrise, cele peste 10 milioane de articole de îmbrăcăminte, încălțăminte și obiecte de uz casnic, precum și importantele cantități de alimente donate de populație și distribuite sinistraților. Cu o mare putere s-a manifestat forța și superioritatea orinduirii noastre, înalta conștiință socialistă, patriotismul profund, abnegația și spiritul de sacrificiu al poporului în apărarea realizărilor dobîndite, voința sa nestrămutată de a munci cu toată energia pentru progresul continuu al țării. In momentele de grea încercare, poporul român a simțit solidaritatea opiniei publice internaționale, a țărilor socialiste frățești, a altor state, a guvernelor, organizațiilor, asociațiilor internaționale, a unor firme care ne-au trimis importante ajutoare materiale și bănești. Acestea sînt o expresie a prețuirii și prestigiului de care se bucură România socialistă pe plan internațional, a politicii sale consecvente de pace, de colaborare cu toate țările lumii. întregul nostru popor este ferm hotărît să nu precupețească nimic pentru recuperarea pagubelor provocate de inundații și asigurarea ritmului continuu ascendent de dezvoltare a economiei naționale. De asemenea, se acordă o mare grijă pregătirii și înfăptuirii programului național cu privire la gospodărirea rațională a resurselor de apă, extinderea lucrărilor de îndiguiri, irigații, desecări, de combatere a eroziunii solului. Pe baza indicațiilor conducerii partidului, ale tovarășului Nicolae Ceaușescu personal, se elaborează un program suplimentar de lucrări în acest scop, în care accentul se pune, alături de eforturile mari pe care se face statui, pe o largă participare a populației prin muncă patriotică și contribuție materială la efectuarea lucrărilor pentru apărarea împotriva inundațiilor. în acest sens, Marea Adunare Națională a însărcinat Consiliul de Miniștri să stabilească măsuri concrete și eșalonate la realizarea cărora fiecare unitate economică, organizație de masă și familie din zonele inundabile să contribuie, astfel ca să devină imposibilă repetarea calamităților suferite de țara noastră în primăvara acestui an. La efectuarea lucrărilor din cadrul acestui complex program, la fel ca și în alte acțiuni de dezvoltare a economiei, țării, militarii își vor aduce cu întreaga răspundere și însuflețire patriotică contribuția lor. Pe linia programului de măsuri stabilit de Conferința Națională a partidului din 1967, menite să asigure perfecționarea întregii activități economice și social-culturale din țara noastră, sesiunea Marii Adunări Naționale a adoptat, după ce au fost dezbătute în prealabil și în Plenara C.C. al P.C.R., legile cu privire la organizarea producției și a muncii în agricultură, la gospodărirea mijloacelor materiale și bănești, organizarea și funcționarea controlului financiar, la organizarea și funcționarea cooperației de consumMăsurile privind organizarea producției și a muncii în agricultură constituie o completare a celor prevăzute în legea care reglementează organizarea și disciplina muncii în unitățile industriale și alte organizații de stat. Este cunoscut rolul agriculturii ca ramură de bază a economiei naționale. Organizarea temeinică a producției și a muncii in agricultură în vederea creșterii continue a producției vegetale și animale constituie o sarcină majoră care necesită reglementări legale pe toate planurile. Tocmai de aceea legea revede un șir de măsuri și obligații atît pentru organele de stat, pentru lucrătorii din I.R.S.-uri, cit și pentru cooperatori și producătorii individuali, menite să asigure executarea în timp și în mod corespunzător a lucrărilor agricole, să ridice calitatea muncii și a producției, să întărească ordinea și disciplina în acest sector, să îmbine în mod just cointeresarea materială a producătorilor cu cantitatea și calitatea lucrărilor executate, a producției realizate. Este normal ca în condițiile orinduirii socialiste statul să vegheze pentru crearea în toate sectoarele a celor mai optime condiții în vederea desfășurării activității, a înfăptuirii cu succes a sarcinilor de plan. Societății noastre socialiste nu-i poate fi indiferent modul în care se lucrează într-o asemenea ramură vitală cum este agricultura. După cum se știe, proiectul legii a fost larg dezbătut și a obținut aprobarea oamenilor muncii din agricultură, ceea ce demonstrează nivelul înalt al conștiinței socialiste a țărănimii noastre, justețea reglementărilor. In ceea ce privește legea privind gospodărirea mijloacelor materiale și bănești și organizarea controlului financiar, ea are drept scop să precizeze clar rolul și răspunderea conducerilor de întreprinderi și organizații socialiste în folosirea cu rezultate cât mai eficiente a mijloacelor materiale și bănești încredințate de către stat. Această problemă are o importanță capitală pentru desfășurarea cu succes a construcției socialiste, buna gospodărire, cheltuirea cu maximum de eficiență a mijloacelor pe care statul, poporul le investesc în economie, constituind una din verigile hotărîtoare ale progresului. Legea realizează o îndrumare unitară a controlului financiar, stabilește răspunderi precise, creează posibilități ca oamenii muncii, adevărații stăpîni ai tuturor mijloacelor de producție, ai bunurilor materiale ale societății noastre să simtă răspunderea și să participe efectiv la buna lor gospodărire. Adoptarea noii legi a cooperației creează acestei instituții cadrul legal necesar intensificării schimbului economic dintre sat și oraș, reglementează căile unei mai bune valorificări a produselor agricole și ale aprovizionării corespunzătoare a populației rurale cu mărfuri industriale. Legea stabilește atribuțiile cooperației de consum în ceea ce privește dezvoltarea prestărilor de servicii, producerea de bunuri de consum îndeosebi prin valorificarea resurselor locale de materii prime și materiale. Este precizat, de asemenea, regimul juridic al bunurilor cooperației. Un capitol special stabilește sprijinul pe care îl acordă statul în desfășurarea și dezvoltarea cooperației de consum. Legile amintite, ca și cele adoptate anterior, împreună cu cele care vor fi aprobate de forul legislativ pină la sfîrșitul anului, concretizează programul stabilit de Conferința Națională a partidului din 1967. Urmează, așa cum arăta tovarășul Nicolae Ceaușescu în cuvîntarea sa, ca la începutul anului 1971 să se raporteze partidului — probabil în cadrul unei Conferințe Naționale — despre felul cum s-a realizat sarcina de perfecționare a activității economice și social-culturale din țara noastră. Împreună cu întregul popor, militarii forțelor noastre armate au primit cu unanimă satisfacție și își exprimă deplina adeziune față de documentele adoptate de Plenara C.C. al P.C.R., de sesiunea Marii Adunări Naționale, hotărirea de a munci cu toată energia pentru îndeplinirea sarcinilor ce le revin.