Királyi főgimnázium, Arad, 1913

I. A középiskolai önképzőkörök és szervezetük. A tárgy, melyről e helyen írni óhajtok, nem új. Régi, szinte elkop­tatott témája ez a pedagógiának és irodalomnak egyaránt, melyek révén csaknem olyan ismertté lett a közönség előtt, amilyen kevéssé figyelemre méltatott az illetékes körök részéről évtizedek óta maga az intézmény, mely — különböző néven bár és alakban vagy célzattal is élt, — egy keletű magával az iskolával. Sokan foglalkoztak már e kérdéssel és fog­lalkoznak ma is. Nemcsak egyesek írtak és írnak erről folyóiratokban és szaklapokban, de társas megbeszéléseket folytattak és szakértekezleteket is tartottak róla. Sajnos azonban, mind e munka —eddig legalább — minden észrevehetőbb eredmény nélkül maradt. Ifjúsági önképzőköreink ma is ott vannak, hol e cikkek, megbeszélések és értekezletek előtt voltak: a kezdet kezdetén, mgoldásra váró feladat. Más alakban és szavakban kifejezve „eredeti egyoldalú rendeltetésükben és kezdetleges formájuk­ban, a közoktatás és köznevelés modern feladatainak, amelyek főkép a tanuló egyéniségének számbavevését, az ahhoz való alkalmazkodást és annak kifejlesztését célozzák, ma már sehog­ysem felelnek meg.“1) Ez az épen nem örvendetes tény és az a remény, hogy ami nem sikerült a múltban, még mindig megvalósulhat legalább a jövőben, a tárgy és intézmény szeretete ösztönöznek arra, hogy annyi hiábavalónak bizonyult kísérlet után is valóban kedvvel foglalkozzam ezzel a kérdés­sel ismételten is. Hiszen ez­ ifjúsági önképzőkörök olyan szép hivatást teljesítettek a múltban s olyan nemes feladatuk lehetne ma és a jövőben is az ifjúság nevelése terén, hogy méltán megérdemlik a velük foglalkozást és figyelmet minden érdekli és illtékes tényező részéről. Kedves szórako­zásom mellett és közben hát e kötelességet akarom és vélem teljesíteni, midőn ezen iránycikkemben a középiskolai önképzőkörök feladatáról és szervezetéről írva, nemcsak magának a legközelebbi érdekelt tanuló ifjúságnak óhajtok benne neki való, hasznos és érdekes olvasmányt adni, de a kérdés egész compresussára kiterj­eszkedésben a munkakörről és en­ *) Szabó A: Önképzőkör és szakkörök (Magy. közép­isk. V. évf 1.1.)

Next