Állami Fa- és Fémipari Szakiskola, Arad, 1896

I. A magyar nyelv és irálytan tanítása fa- és fém­ipari szakiskoláinkban. Senki sem hibáztathatná fa- és fémipari szakiskoláink szer­vezetét azért, hogy a tantervben a szaktárgyak oktatása és főleg az ipar gyakorlati része oly nagy óraszámban, a viszonylagos mértéket is messze felülhaladó terjedelemben szerepel. Végre is, sem a nyelv minden csinját-binját ismerő iskolamestert, sem mathematikust, fizikust vagy könyvelőt az iskola nem képez, hanem legfeljebb olyan iparost, ki egy levelet, számlát, költség­előirányzatot stb. tűrhető helyességgel ír meg és a számvetéseit a maga körében, teljes biztonsággal és szabatossággal végezi, nem is szólva arról, hogy ipara körébe vágó rajzait okvetetlenül kell tudnia. Ha tehát a tantervben kifejezésre jutott irányelv ellen egészében kifogást nem tehetünk, az egyes tárgyak körén belül az oktatás contemplált módszere és a tananyag beosztása ellenében volna néhány észrevételünk,,amelyeknek közlésére legyen szabad az eme évi értesítőben kínálkozó tért és alkalmat felhasz­nálnunk. A magyar nyelvi oktatásnak ab ovo is egész más jelleget kívánnánk adni, mint a­minőt az iskola hivatalos tanterve kife­jezésre juttat. Vegyük fontolóra, hogy, eltekintve a szak­jellegtől, az iskola mint olyan, nemcsak iparost, de egyszersmind hazafit és polgárt is tartozik nevelni. Nem elég, ha a tanuló jó és ügyes gépészszé vagy műasztalossá válik, hanem hazafias érzelmű, erkölcsös emberré is kell nevelődnie. Ily szempontot azonban a jelenlegi tanterv teljesen mellőz. Oly tömegesen nehezedik az egyoldalú szakismeret a növendékre, hogy lelki emelkedést egy órában sem érez; nincs oly tárgy, mely nemesebb eszmekörbe ragadná, nincs oly idő, a­midőn érzelmi világa némi mozgalomba jönne. Nagy, nehéz testi fáradalmát nem kevésbbé fárasztó szel­lemi munka váltja fel, és ez is egyoldalú, hogy úgy mondjam : sivár. Még a magyar nyelvi órákban is nyelvtani szabályokon, a cliablonszerű levelekben törődik; olvasmány nem üdü­i, érdekes és humánus ismeret nem szórakoztatja. Pedig elsősorban a magyar nyelv oktatása van hivatva arra, hogy a humánus irány elemeit bevegye azon iskolába, melyben a szakismeret oly minden egyebet kirekesztő !*

Next