Nyilvános Polgári Iskola, Arad, 1881

n­ dolkozásban való önállóságára szorítkozott. Ily körülmények között isko­lánk soha sem kandikált a középiskolák felé, nem tekintettük iskolánkat a gymnáziumok és reáliskolák melegágyául, hanem egyenesen azon célok szolgálatában maradtunk, melyeket iskolánk alapítása alkalmával elünkbe adtak. És épp e szerencsés körülménynek köszönhetjük iskolánk virágzá­sát, hogy a helybeli középiskolákat tekintetbe nem véve, egyes egyedül iskolánk és annak magasztos céljai érdekében működtünk. Hogy iskolánk alapításához visszatérjünk, az I. osztályt évenként egy-egy osztálylyal bővítették ki, míg 1875-ben négy osztályúvá nőtte ki magát. 1875. óta hat folyamot bocsátottunk ki szárnyaink alól. Tanítvá­nyaink többsége az iparos és kereskedői pályára vonutt. Csak a szeren­csésebb anyagi körülmények között lévők látogatták a budapesti keres­kedelmi akadémiát. Azok, kik a kereskedelmi akadémiát elvégezték, nem­csak hogy előnyös állásban vannak, hanem városunknak és iskolánknak is díszére szolgálnak, így egyik tanítványunk, alig 20 éves létére „Az orszá­gos földhitelintézeténél, a másik meg „A kisbirtokosok hitelintézeténél“ van alkalmazásban. Több tanítványunk lépett a közigazgatási hiva­talnokok sorába, a­mint azt alább egy táblázatos kimutatásból majd fog­juk látni. Jól esik lelkünknek fölemlíteni azon körülményt, hogy intézetünk­ből más intézetekbe ment tanítványaink mindenütt örömünkre és becsü­letünkre váltak, a­kik a budapesti, gyulai, lippai, szegedi polgári isko­lába mentek, épp úgy dicsőséggel végezték a tanfolyamot, mint kik reál­iskolába vagy gymnasiumba léptek át. Az aradi kir. főreáliskolában a mi volt növendékeink, a legjobb növendékek közé tartoznak, erkölcsi ma­­guk viselete és szorgalmuk minden irányban kielégítő. A kik a tanító­­képezdébe mentek át, ma többnyire képesítő oklevél birtokában vannak. Nem egy tanítványunk volt az aradi állami tanítóképző intézetnél a szor­galom mintaképe. A­kik pedig iparos- vagy kereskedő pályára léptek, megbízható, ügyes szakférfiakká lettek. Nem egynek van már anyagilag is és társadalmilag is előnyös állása. Ezt pedig csakis az alapos tanításnak és nevelésnek köszönhetik. Fősúlyt fektettünk intézetünkben a nevelésre. Becsületes, önzetlen, tiszta jellemképzésre fordítottuk minden törekvésünket. Nem egy tanítványunk­kal történt meg, hogy feddhetetlen magaviselete miatt, a tanulmányok előmenetelében való megbírálásánál eltértünk a rideg szigorúságtól, és a gyengébb tehetségű ifjút áteresztettük, soha sem akarván valakit termé­szettől kapott gyengébb tehetségei miatt sújtani. Inkább akartunk egye­

Next