Templom utczai Leánytanoda, Arad, 1886

, — mint szintén kimondottuk már, csakis a sokszoros és igen korai gya­korlás útján tulaj­doníthatja el a nő. Az iskola, mint a szülői ház segédje, ennek okáért igen helyesen cselekszi, hogy a lánykákat már az iskoláztatás első éveiben kény­szeríti a női kézimunkákban való gyakorlásra. És a szülői ház soha okosabbat nem tesz, mintha a leánykák kiművelését a kézi ügyessé­gekben minél hathatósabban támogatja. Az iskola, kivált az aradi lányiskolák már a második osztályt látogató hét éves lánykákat kénysze­rüek heti négy órán át kézimunkákat végezni. Később midőn a lánykák tíz és több évesek, t. i. a felsőbb osztályokban, meg éppen hat-nyolcz órát szentelnek iskoláink a kézimunkának, illetőleg a kézügyesség fejlesztésének. Igen, inkább ez utóbbi kifejezés felel meg az is­kola feladatának,és tévesnek kell kijelentenünk azon kö­zönséges felfogást, mintha az iskola az értelem­fej­lesztés mellett kész varrónőket tartozik a család­nak nevelni. Ez oly feladat, mely az iskoláztatási koron túl esik és külön szakiskolák körébe tartozik, minő — sajnos — Aradon még nincs. Tehát, hogy visszatérjünk az iskola feladatához, a kézügyesség fejlesztésére iskoláink elég sok időt szentelnek nevelési szempontból és czélból. Azonban a szülőknek egy tekintélyes része, igyekszik gyer­mekét e gyakorlás alól kivonni. Méltóztassék csak megnézni a kimu­tatási táblázatokat és látni fogják, hogy kivált az alsóbb osztályokban mennyien mentetik fel gyermekeiket a kézimunka alól! Ez nem szolgál sem a gyermekek jövőjének, sem a társadalmi életnek javára. Vannak lánykák, kiknek kézizü­lete annyira merev, hogy a kézi­munkákra előszabott anyagot sehogysem képesek elvégezni. Némely szülő ezért aztán az iskolát és tanítási rendszerét okozza. Nem helyes felfogás az olyan. Sokkal nagyobb joggal okozhatná az iskola a szü­lőket, amiért otthon semminemű munkát nem adnak gyermekük kezébe, hogy otthon is gyakorolván magukat, legyőzzék a kéz merevségét és hajlékonynyá, mozgékonynyá tegyék azt, tehát alkalmassá arra, hogy később otthonjukat paradicsommá varázsolják. Igen helyes eljárás len­ne, ha az iskolai dolgozat mellett, talán teljesen hasonlót otthon is kez­denének és végeznének az iskolás lányok. Nem azért, hogy belőlök megannyi varrónő váljék, (van elég a városban), hanem azért, hogy szorgalmas, ügyes, mindig tevékeny, soha az unalomtól nem gyötört, önmaguk és a hozzájuk tartozók életét kellemessé s a családi életet ál­dásossá tevő nők neveltessenek a társadalomnak. Mennyi öröme van a lánykának, ha hosszú idő és sok fáradság után elkészült kézimunkájával? azt jól tudják a mamák, és jól tudjuk mi tanítók is. Továbbá mennyi öröme van a családfőnek, ha környe­zete neje és gyermekei kézügyességét hirdető számos kézimunkával van megrakva ? azt is jól tudjuk mindnyájan. És minél több örömünk van, annál szebb az életünk , tehát a nők kézügyessége egyenlő az élet­örömök szaporításával. A női kézimunka-tanítás igen fontos ága az iskolai nevelésnek, már akkor is, ha eltekintünk annak gazdasági oldaláról, melyet e helyen fejtegetni szükségtelennek tartjuk, mivel leginkább jobb módú szülők.

Next