Aranyosvidék, 1924 (34. évfolyam, 1-52. szám)

1924-01-05 / 1. szám

h JCSC­OV. éjrfolym*. í Mám Turda (Torda), 1924 január S POLITIKAI ÉS TÁRSADALMI HETILAP. — MEGJELENIK HETENKÉNT SZOILATON. mnaiUiklvatszli­j Szerkesztőség : »a«8j JiB-iSf köiyrkeresíedéso PiztB Mihafei „ , .. Turda—Tord», Calea Ferdinand (E?rdi*i»l7a-»Lt| No. 36 (Főtér),ahol » hirdeténak is Feielfts ««erke.*t* : 1Q< ^ szerkeszt5ségi telefon 8, M. A Up HI0ÍlMr„ 2Cleö**tésl ár: 34’ PR. BÁRÓMN'/ ISTVÁN. részét illető közlemények hetenk­ént legkésőbb _ , .. . . ,. „ . . 0. r . .. . ■ csütörtök délig a szerkesztőség címére küldendők Kgáss 96 Let. 11 Negyed évre 24 Let. ügyvéd. j 6 8 L?21 é?re 48 Lsi. || Egy számára 3 Leu. I Kéziratokat vissza nem adunk. „A hit Isten ajándéka.“ Irta: Lovassy Andor. A vallás, a hit, nem állati ösz­tön, hanem az öntudatos emberi el­mének és szívnek isteni megnyilvá­nulása. Nem földi agyvelőnek alko­tása, nem törpe halandók földi tör­vénye, hanem egy hatalmas és erős fa, mely az élő ember lelkébe sugá­­rozza gyökérszálait, melyeket kiirtani nem tud semmiféle hatalom. Egy Krisztusnak kellett az ég­ből szállani, hogy évezredes­­­ vallá­sokat döntsön porba s a régi rom­jain egy újat építsen; de az Isten fia se erőszakkal rombolta le a régi oltárokat, hanem a szeretet és egyen­lőség tanainak hirdetésével hódította meg a pogány világot. Mennél jobban üldözték az hit apostolait, annál jobban terjedtekul Uiihtiu utLi ^ IliiÍLi . cl 1 LüV cl-4 , *••<;**I­lyet az üvöltő vihar akar elfőj­ni, eloltani. Nero és társainak kegyetlenke­dése talán még magasabb lángolásra késztették az első keresztények ol­tárainak a tüzét, mint­ azok az egy­szerű emberek, kik a Gettbzáreth-tó vidékéről, messze idegenbe szakadva, hirdették az isteni igét. Az erőszakra dac volt a válasz. A vér­tanúba­rát dicsőség, az üldözte­tés a lelkeket nem megfélemlítette, hanem megszilárdította. A középkor vallási villongásai és kegyetlenkedései egy lépéssel sem maradtak mögötte Róma po­gány cézárjainak s akkor se tudták elfojtani az emberiség nagy töme­gének uj hitét, mert az akció reak­ciót szült. „A hit Isten ajándéka!“ — mondá az apostol s ezt az ajándékot könnyelműen senki el nem pazarolja. I-ső Lipót és Kollonich korában a magyarság is keresztül élt egy ilyen átkos és véres korszakot, mely­nek rettenetességeitől maga a haza­fias magyar katholikus főpapság is megdöbbent, de erőtlen és gyenge volt hozzá, hogy gátat vessen igazságtalanságoknak. Protestánsok, görögkeletiek és zsidók egyaránt átélték ennek a sötét időknek borzalmait. A barlangok ismét templomok lettek, de mégsem némult el az aj­kakon sem a zsoltár, sem az imádság. A tizenkilencedik század világos­sága tudott csak fényt deríteni és melegséget árasztani a középkori sö­tétségbe és a felvilágosodás szövét­­neke mellett csak akkor hirdethet­ték a külömböző vallások papjai, az uralkodók és a törvényhozó testüle­tek a vallási egyenlőséget. Habár a nemzetek és fajok elnyomásával néha-néha még fellobbant a gyűlölet lángja éte a templomok falainak ágyukat szegeztetve, buzgólkodó hí­veket akart az osztrákok zsarnok­sága •életi­ . De már akkor bátrak és erősek valának a lelkek s midőn a császár nevében felosz­latták a gyülekezetet, az „Isten ne­vében“ mégis megtartották azt.*' Egy krisztusi érzésű főpap, Bar­­takovics Béla egri érsek kelt az ül­dözöttek védelmére, mert az ügy nemcsak vallási, hanem nemzeti ügy is volt. A hatalom megdöbbent a szívós és kitartó harcosok lelki fegyveré­től, mert ez a fegyver az igazság szent tüzén acélozódott meg. Most, a huszadik század harma­dik évtizedében, a világháború vér­szagától elvadult emberi lelkek, is­mét fel akarják idézni a letűnt kö­zépkor kísérteteit. Pedig okulni kel­lene a múltak történetén, hogy val­lási téren sohasem a támadó, hanem mindig a megtámadott győzedel­meskedik. Krisztus a szeretetet hirdette s aki gyűlöletet prédikál, az nem az ő vallásának apostola, hanem a po­gányság antikrisztusa. Azután a nagy világfelfordulás után, mely a rettentő embermészár­az­lást követte, nagyon megváltozott Európa térképe. Az elfáradt, a meg­korbácsolt emberiség, az új államha­tárok között testi és lelki nyuga­lomra vágyakozik. Románia vezető államférfiainak százszor és ezerszer meg kellene fon­tolni, hogy a lelkek és kedélyek lá­zas állapotában, szelídséggel és jó­sággal kezeljék a még mindig felfa­kadó és folyton vérző sebeket. szenvedély és bosszú mindig rossz A tanácsadó, éppen azért a vallási kér­dések megoldását, szelíd lelkű, elfo­gulatlan és higgadt férfiak kezére kellene és kellett volna bízni az első perctől fogva, mert darázsfészek az, melyet ha megbolygatnak, falánkja is lehet neki, hiszen az egyes fele­kezet­ek összekötő szálai nincsenek országhatárokhoz kötve, hanem az egész művelt világon szétágaznak s külföldre is kihallik a jaj­kiáltás, panasz. Tudom én azt, hogy e felszinre hozatalánál a cenzura kérdés meg­köti az én kezemet és az én tolla­mat: de ha meg nem kötné is, ak­kor se írnék többet és szenvedélye­sebben, mert ebben a kérdésben az én elmémnek és lelkemnek az irány­tűje az állam iránt való jóindulat Tanácsadás ez, minden mellék­cél nélkül, ha meghallgatják, nem­csak mi a panaszkodók, hanem maga az ország vezetői és a nép össze­­sége veszi hasznát. Kérdem: a kormánynak vallási téren tett eddigi intézkedéseivel meg­vannak-e elégedve a római katholi­­kus, a helvét hitvallású, az ágostai evangélikus, az unitárius és az izra­elita felekezetű állampolgárok ? És meg van-e elégedve maga a görög­­katholikus hívek tábora és papsága? Pedig ezeknek a zöme faj-román. És miért hangzik fel a panasz ! Azért, mert emberi kéz és emberi törvények által akarják kormányoz­­tatni az isteni törvényeket valló híveket A hitélet megnyilvánulását nem volna szabad rendőri felügyelet alá ■ m női- és férfi­divatápulatáta Farsangi újdonságok dús választékban. Grenadinok, Crepmarochenek, Crepdeschinek, Ara I lei

Next