Ars Hungarica, 1988 (16. évfolyam, 1-2. szám)
1. szám - Tanulmányok - Németh Lajos: Bevezető
Az ELTE ВТК Művészettörténeti Tanszéke és az MTA Művészettörténeti Kutató Csoportja 1986. november 3—5. között tudományos ülésszakot rendezett Visegrádon. Az ülésszak lényegében folytalása volt a Fülep Lajos születésének 100. évfordulóján rendezett konferenciának — mindgyikük része a két intézmény közös tudományos munkájának. E kutatómunka lényegében két nagyobb kérdéscsoporthoz kapcsolódik: 1. A művészet és a nemzeti identitástudat 2. A ,^nemzeti művészet" program és fogalom jelentésváltozásai a 19—20. század magyar művészetében. A kutatás témája tehát mindenekelőtt a művészetnek, mint a népinemzeti identitástudat tükrözőjének és alakítójának vizsgálata, a nemzeti művészet fogalma é^ követelményrendszere történelmi jelentésváltozásainak analízise. A kutatás feladata annak feltárása, hogy milyen szerepet játszott a művészet, annak intézményes rendszere a nemzettudat alakításában, mindez hogyan tükröződött a konkrét műalkotásokban, hogyan realizálódott az egyetemes ós a nemzeti viszonya a magyar művészetben. A visegrádi konferencia e kutatási témakörből emelt ki két problémát. Az első az avantgarde és a hagyomány viszonyát tárgyalta, mindenekelőtt a magyar avantgarde művészetre koncentrálva. E témakörnek aktualitást adott a szentendrei Vajda Lajos múzeum megnyitása. Ezért az ülésszakon a Vajda életmű kutatói tartottak beszámolót a kutatás problémáiról, a hagyománynak Vajda művészetében játszott szerepéről. A másik témakör Visegrád és a Dunakanyar művészetével foglalkozott: az előadások azt vizsgálták, hogy milyen szerepet játszott a historizáló nemzettudat kialakításában. » Lajos Németh: Einleitung Das Institut für Kunstwissenschaft der Philologischen Fakultät der Universität Loránd Eötvös von Budapest und die Forschungsgruppe für Kunstgeschichte der Ungarischen Akademie der Wissenschaften haben vom 3. bis 5. November 1986 in Visegrád eine wissenschaftliche Tagung abgehalten. Im wesentlichen war es die Fortsetzung der Konferenz anläßlich des 100. Geburtstages von Lajos Fülep, und beide waren Bestandteile der gemeinsamen wissenschaftlichen Arbeit der beiden Institutionen. Diese Forschungsarbeit umfaßt zwei Fragenkomplexe: 1) Die Kunst und das Bewußtsein der nationalen Identität, 2) Bedeutungswandlungen der „nationalen Kunst" als Programm und Bedeutung in der ungarischen Kunst des 19. und 20. Jahrhunderts. Die Forschungsarbeiten sind also vor allem auf die Untersuchung der Kunst als Widerspiegelung des nationalen Identitätsbewußtseins und auf die Analyse der historischen Bedeutungswandlungen des Begriffes und des Forderungskatalogs der nationalen Kunst ausgerichtet. Die Forschung hat also die Aufgabe, nachzuweisen, welche Rolle die Kunst und deren Institutionssystem in der Gestaltung des nationalen Bewußtseins spielte, wie sich dies im einzelnen in den Kunstwerken widerspiegelte und wie sich das Verhältnis des Universalen und des Nationalen in der ungarischen Kunst realisierte. Für die Konferenz in Visegrád wurden aus diesem Problemkreis zwei Themen herausgegriffen: Zum ersten das Verhältnis von Avantgarde und Tradition, mit der ungarischen Avantgardekunst im Brennpunkt. Aktualität erhielt dieses Thema durch die Eröffnung des Lajos-Vajda-Museums in Szentendre. Aus diesem Anlaß hielten die Erforscher des Lebenswerkes von Vajda Referate über die Probleme ihrer Forschungen und über die Rolle der Tradition im Oeuvre Vajdas. Zum zweiten die Kunst von Visegrád und des Donaukniegebietes. Die Referate behandelten die Rolle dieser Kunst in der Herausbildung des historisierenden Nationalbewußtseins.