Ars Hungarica, 1995 (23. évfolyam, 1-2. szám)

2. szám - Szemle

322 van Hongarije, Königin tussen keizers en kunstenaars. Ha már szóba került ez a katalógus, akkor ér­demes megemlíteni, hogy nem csak ez a darab szerepel benne, hanem a Gersei-Pető címereslevél is (IX-54, ott 23), valamint a tolnai kincslelet (VIII-47, ott 41). Még néhány sajtóhiba: 33. o., tuba­fedő­lap tumba-fedőlap helyett, 488. o. 1. kép: „1725 körül festett pergamen", 489. o. 2. kép: „1725 körül rézmetszet Győ­r" szerepel. A bibliográfiába is került néhány tévedés, pL Radocsay 1963: Gótikus falfestmények Magyarországon szerepel, a könyv címe valójában Gótikus festmé­nyek Mgyarországon. Bár ellenő­rizni nem tudtam, nem vagyok biztos benne, hogy a bibliográfiá­ban szereplő minden tételt érdemes volt rövidíteni. Mindent összevetve azonban az előnyök könnyen elfeledtetik a hiányosságokat. Külön emlí­tendő a kötet jó elrendezése, az hogy a tanulmányok be vannak olvasztva a katalógus szövegébe, és nem külön kötetben szerepelnek. Nagyon hasznos a német nyelvű összefoglaló, a bibliográfia és a mutatók, örvendetes, hogy csaknem minden műtárgyról fotó is látható a katalógusban. Külö­nösen örömteli, hogy a képek jelentős része színes. Szeretném megemlíteni a kiadványt tervező Lengyel János nevét, valamint az Egyetemi Nyomdát, ahol a kiváló minőségű katalógus elkészült. A legnagyobb eredmény azonban az, hogy rengeteg újonnan előkerült, közöletlen, először kiállí­tott dolog szerepel a katalógusban, amely a megnyitó napjára elkészült és rögtön kézbevehető, megvásárolható volt. Jékely Zsombor Iván Chalupecky: Chrám Sv. Jakuba v Levoci, Vydavatel'stvo Osveta, Martin 1991.148 1. 66 kép A lőcsei Szent Jakab templom - bármennyire meglepő - mindezideig nem részesült monografi­kus bemutatásban. Bár a „monografikus" szót az itt ismertetendő könyvvel kapcsolatban sem hasz­nálhatjuk, végtére is az a részletes történelmi háttérre építő, analógiákkal operáló, oklevelekre hi­vatkozó, jegyzetekkel ellátott tudományos művek számára van fenntartva, de egy minden részleté­re kiterjedő bemutatásra végül sor került. És h­a a fentebb említett tudományos apparátus valóban hiányzik is, ez azonban nem kell hogy kétségeket támasszon a mondanivaló megalapozottságával szemben. A szerző, a lőcsei levéltár tudós tisztviselője a városi plébániatemplom legalaposabb isme­rője napjainkban, a könyvében leírtaknak tehát mindenképp hitelt adhatunk. Sajnos, a tudományos könyvkiadás helyzete nyilván Szlovákiában sem jobb, mint Magyarorszá­gon, önálló könyv megjelentetésére ott is akkor van nagyobb esély, ha az például az idegenforgalom által keltett érdeklődésre számíthat, így Chalupecky könyvének esetében egy minden látható rész­letre kiterjedő leírást tarthatunk kezünkben, ami azonban nem topográfikus alaposságú, hiszen jól olvashatónak kellett lennie. Ezt úgy kell értenünk, hogy az építéstörténet minden fontos esemé­nyét megemlíti, de csupán nyolc, még nagyméretű fotókat is tartalmazó oldalt szánva rá, és bár vé­gigmegy a belső berendezésen, de az epitáfiumok vagy a mortuáriumok közül csak a néhány leg­jelemző­bbet mutatja be részletesebben. A könyv ilyen módon egy alapos, de nem tudományos, műemlékvédői alapossággal érdeklődő olvasóréteget céloz meg, de az utóbbiak figyelmét is megér­demli. Egyrészt mert itt együtt talál az ember mindent a templom történetéről, a benne őrzött műtárgyakról (mégpedig a nem csekély terjedelemnek köszönhetően meglehetősen részletesen), másrészt mert a képanyag is igen bőséges. Sőt - ez talán az idegenforgalom igényeiből adódik -a képeknek több mint a fele színes, és bár a színesek nyomása néha túl sötétre sikerült, a kompo­zíciójuk kivétel nélkül nagyon jó. A hangvétel olvasmányosságából következik a magyarázó, de nem szájbarágó hangvétel Ez ér­vényes a bevezetőre vagy a méltán leghosszabbra sikerült részre, az építéstörténetre, de az olyan passzusokra is, amelyek azt akarják megvilágítani, hogy milyen szerepe volt a freskóknak az írástu­datlan városi lakosok tanításában, vagy arról, hogy milyen liturgikus funkciót töltöttek be a szár­nyasoltárok. Talán ehhez illik egy-két olyan megállapítás, amelyet tudományosan alátámasztani aligha sikerülne, de amelyek a nagy műalkotások körül alakuló folklór báját mondhatják maguké­nak. Ilyen az a feltételezés, hogy a főoltár Apostolok kiűzése-domborművének a hátterében a vá- Ars Hungarica , 995/2

Next