Ars Hungarica, 2005 (33. évfolyam, 1-2. szám)

1. szám - Tájékozódás - A művészettörténet professzionális kérdései

l­ gozatoknak a személyes állásfoglalásoktól kezdve a tárgyi információkon keresztül egészen az élménybeszámolókig terjedő skálájával olyan gondolatébresztő megfonto­lásokat próbáltunk meg különböző témákra és foglalkozási csoportokra vonatkozóan összegyűjteni, melyek reprezentatív jellegre talán nem tarthatnak igényt, de a véle­mények és tapasztalatok tükrét nyújthatják, további vitára ösztönözve. Rohamos tempóban változik a „művészettörténész" hivatásról kialakult kép. A köz­szolgálatban - a műemlékvédelemben, múzeumokban vagy egyetemeken­­ betöltött, né­hány évtizeddel ezelőtt még biztos pozíciók megszűnnek, és olybá tűnik, hogy jövőjük sem igen mondható biztatónak, tekintettel a költségvetés megszorításaira. Manapság a bachelorként vagy magiszterként végzett pályakezdőket, csakúgy, mint egyetemi dokto­rátussal rendelkező vagy éppen habilitált művészettörténészeket egyaránt az a veszély fenyegeti, hogy a magasan kvalifikált, ám munkanélküli humán értelmiségiek folyama­tosan növekvő csoportjában találják magukat. Sokan ilyenkor döntenek úgy, hogy a sza­badfoglalkozású lét egyelőre ingoványos terepére lépnek, egy-egy adott munka elvég­zésére vagy határozott időre szóló munkaszerződéseket kötnek, gyakornokoskodást, szakmai vezetéseket, előadásokat, szakértői vagy oktatói megbízásokat vállalnak. Ez ugyan nem biztos útja az egzisztencia fenntartásának, viszont gyakran az egyetlen jár­ható út, ha valaki a szakterületén hivatását gyakorolva meg szeretne maradni. Willibald Sauerländer a „nyugdíjas" szemszögéből veszi számba hivatásunknak azokat a múltbeli mulasztásait, melyeken többek között a szakterület mai rossz hely­zete alapul. Lioba Schollmeyer arról számol be glosszájában, hogy milyen órabérre számíthat egy doktorátussal rendelkező művészettörténésznő, ha galériában helyez­kedik el. A VDK (Verband Deutscher Kunsthistoriker - Német Művészettörténészek Szövetsége) elnökségében végzett tanácsadó tevékenységének poentírozott benyomá­sait osztja meg velünk Sibylle Ehringhaus. Susanna Partsch azt meséli el, hogy mit jelent szabadúszó szerzőnek lenni. Korszerű-e még egyáltalán a gyakornokság intéz­ménye, teszi fel a kérdést Donatella Cacciola. Azt, hogy egy adott munka elvégzésére vonatkozó szerződés megkötésekor mire kell odafigyelni, azt egy névtelen világítja meg. Brigitte Raschke arról ad hírt, hogy mit élhet át egy művészettörténész, amikor felkeresi a munkaügyi hivatalt, végül Claudia Denk amellett érvel, hogy minden mű­vészettörténészt meg kellene, hogy illessen a felvétel lehetősége a művészek társada­lombiztosítási pénztárába (Künstlersozialkasse - KSK). A jogász Stefan Haupt szer­zőijogi kérdéseket világít meg: ez a téma mindazokat a művészettörténészeket érinti, akik írnak és publikálnak. További dolgozatok foglalkoznak a felsőfokú tanulmányok és a hivatás gyakorlásá­nak keretfeltételeiben végbement mélyreható változásokkal. A felsőoktatási tanulmá­nyi rend előírt átalakítása kihatással lesz a munkaerőpiacra, mint ahogy a munkaerő­piac adottságait is óhatatlanul tekintetbe kell venni a tantervek készítésekor. Ez a köl­csönviszony elég bonyolult, és valószínűleg nincs is, aki azt gondolná magáról, hogy nála van a bölcsek köve. A bravúr aligha teljesíthető, az egyetem nem tud mindenki­nek a kedvére tenni, és nyilvánvalóan megteheti, hogy alapkompetenciáira hivatkozik. A felsőbb tanulmányok rendeltetése, hogy a hallgatót alkalmassá tegyék a szakma gya­korlására, de szakmai rutint soha nem adhatnak - ez így volt mindig, és mindig is így lesz. A BA-diplomára vonatkozó írások, melyeket összegyűjtöttünk, felvetnek néhány olyan, megfontolásra érdemes szempontot, amelyek alapul szolgálhatnak a szekcióban folyó vitához. (Gondolok itt Roland Kanz, Antje Allroggen, Bettina Uppenkamp és Do­rothea Ley írásaira.) A habilitáció státusa és - közvetve ezzel összefüggésben - a juni-

Next