Athenaeum, 1874/8. kötet

1873-12-03 / 49. szám

II. évfolyam. Előfizetési Ár: félévre 6 ft. negyedévre 3 ft. 49. sz. Szerkesztői laku­g. Budavár uri­ utca 42. sz. VIII. kötet. ATHENAEUM. TÁRSADALMI, POLITIKAI, MŰVÉSZETI ÉS IRODALMI HETILAP. 1­UDAPEST, 1974. DECEMBER .9. A TUDOMÁNYOS KUTATÁSOK FRANCIA- ÉS NÉMETORSZÁGBAN. (Második és befejező közlemény.) M­indazokban, a­kik valamely német egyetemből oly készültséggel kerül­nek ki, hogy egyik vagy másik kollégám­­ban mint tanárok működhetnek, azon erős meggyőződés él, hogy e minőségük­ben egy csomó hasznos munkát fognak véghez vinni. Jól tudják ők, hogy mi a tudomány, miként kell anyagot gyűjteni, mily mérvben járulnak szűk körre szorí­tott munkálkodásaik az általános fejlő­déshez. A pozitív kutatások foglalkoztat­ják őket, tények, melyeknek értékét a leg­gyakrabban nem nehéz konstatálni. Ily­­képen szoros fegyelem alatt egy légió napszámos dolgozik hangya szorgalom­mal a közös célra. Ily feltételek alatt azt mondhatni, hogy alig van szükség valami különös tehetségre, elég a jóaka­rat. Minden fölvilágosult szellem fölfogja a módszert, s minden búvár tudja azt alkalmazni. Ha tévedések fordulnak elő, az író ellenében könnyű azokat kimu­tatni. De hogyan lehetne meggyőzni egy srót ízlés dolgában, a­ki saját fölfogását helyezi ellenébe a mások nézetének ? Nincs közös szabály, melyből kiindulva megbírálni lehessen a szellem termékeit. A tudománynak szabályai vannak, s ha valaki vét ellenük, utoljára is kénytelen beismerni tévedéseit. Valamely véle­ményhez való makacs ragaszkodás, mely annyi tehetséges fiatal embert tesz tönkre, lehetetlen a nyelvészetben, a régészet­ben, s minden oly tudományban, mely­nek módszere kétségbevonhatatlan. Az oly munka, melynél az iró biztosítva van a közvélemény elismeréséről, báto­rítja az irót; egyik feladatot követi a másik; az értelem, a­mely szigorú fegye­lemhez van szoktatva, nem csak bizonyos speciális kutatásokra nézve izmosodik, hanem minden társtanulmányra nézve is, s igy szerény kezdettel, a legma­gasabb tárgyakig emelkedik, működési köre messze kiterjed a tudomány nagy hasznára. Ellenben mily bizonytalanságban van azon fiatal tudós, a ki jogot nyer a taní­tásra, a nélkül azonban, hogy bölcsész, vagy történész, vagy nyelvész lenne! Több esze, több ízlése van, mint a német tanárnak, de nincs tisztában aziránt, hogy mitévő legyen. Nincs tájékozva aziránt, hogy vannak könnyű, elemi kutatások, melyek kezdőkhöz illenek; nincs közös cél, melyre törjön. Az irodalmi tanul­mányok kifejtik az egyéniséget, de ha közelebbről tekintjük a dolgot, az önbi­zalom csak látszólagos, igenis hamar ad helyet bizonyos műkedvelői kicsinylésnek; a megvető mosoly pedig csak gyönge fegyvere oly embernek, a­ki elégü­­letlen önmagával, s a­ki el akarja rejteni valódi gondolatát. Egy bírálathoz szo­kott szellem nem menekülhet bizonyos adag ekpeticizmustól; azt a finomságot, melyet mások megítélésében fejt ki, saját egyéniségének megbírálásánál is alkalmazza; mintegy megszokja kétségbe vonni azon munkák komolyságát, me­lyekben az ízlésre van fő súly fektetve. Nem lévén se költő, se regényíró, de még szoros értelemben véve író sem, az által akar kiválni, hogy semmit sem termel. Ez az eset fordul elő az egyetemi taná­rok nagy részénél, a­kik ezzel büszkélked­nek, s nem éppen indokolatlanul: leg­ Athenaeum 49. sz. 97

Next