Athenaeum, 1837/1. félév

1837-01-22 / 7. szám

sósai köztti; nyakkendőjét ma is olly vasfa­jon köti, mint hajdan nyalka toborzó káp­­láraink. Amott ejy gondolkodó fő meclyen a’ rendes úton kívül andalolva, szétfoszlott kabátja’ mindegyik zsebéből ejy­ ejy kendő fityelvén ki; ejy öres úr leállás előtte szin­te a’ nem rendes ösvényen, ma­gyar jála öl­tözetben, mellynek eredetiét az 1792-diki koronázáskor jelen volt fő urak’ festett ké­pein láthatja a’ he­gyes olvasó. Ezen ’s ha­sonló különködéseknek egyéb jó oldalát ha­marjában nem lelem, minthogy talán az iz­­lékonyabb vérű nézőket kellemes mosolyra terjesztik, vagy ama boldos hajdan-időkre emlékeztetik. De hogy az illy különködő viseletfiek nem ritkán a’ társas életben ide­­jenekül nézetnek, ’s gyakran a’ nálok érde­mileg alábbvalók után rendeltetnek, vagy is, hogy kü­lsejökről belsejükre tétetik követ­keztetés , az csakulyan e’ kü­lönködésnek rész oldalul szóljál. De térjünk komolyabb dolgokra. Társalkod­ási külön­köd­és. Társas élet által szüvetsé­gbe állván az emberek, haj­landókká lesznek az e­gymásh­oz alkalmazko­dásra. A’ viszonyos alkalmazkodás lassan­ként szokássá válik, ’s bizonyos rendet állít fel a’ társalkodási életben. A’ társaságok sokfélék, kisebb és nagyobb terjedelműek, al és felsőbb rendűek lévén, a’ bennök me­g­­alapított szokások is különbözők. Ha már valaki azon társasá­gnak, mellyhez szorosab­ban tartozik, bevett szokásait melveti, ’s más egyesületbeli vagy egészen saját cse­lekvésmódot követ, méltán kü­löncznek tar­­tatik. Ollyan volna, ki az európai vagy ha­zai tisztelkedés helyett afrikait gyakorlana. Vannak ulyan, kik eltérvén a’ sokaságtól, sajátsa jós módjokkal tűnnek ki, ’s kü­lün­­ködésök szinte kedvelteti maját, sőt néha ollyanok, kiknek, mint mondani szokás, a’ nyersesé­g is illik ; de ezek ritka madarak, Genie fő, úgy tartja a’ közvélemény, illyes vonások nélkül ritkán létezik, ’s ennek kité­réseit készek va­gyunk elnézni, de a’ köz el­me szabja maját a’ közönségh­ez, vagy tűr­je csendesen, ha kiválaszkodásáért nevetsé­g és megvetés érendi. Ranjbeli kü­l­önköd­és. Hála az e­jeknek , hála az ész’ vilá­gító fáklyájának! érteni kezdi a’ najy közünsét, hogy nincs valódi becsület érdem nélkül; érteni kezdi , hogy ranjban nem a’ hiú fényt, hanem az erényt kell tisztelnie. Vannak mindazáltal, kik májokban tiszteletre méltó érdemet nem gyanítván , azt holmi külsőségekkel, miilye­nek: születés, birtok, czím, gondolják elér­hetni , ’s ezek’ rovására ma jókat a’ más ren­dűek’ társasá­gától elszakasztván, kívánnak fényleni. És itt alapul a’ ranjbeli külön­­ködések’ főoka. A’ valódi érdem nem vá­­laszkodó , hanem barátja a’ népszerűsé­g­­nek, melly az erényen épült tekintetet nem csökkenteni, de nevelni szokta. Mi­­ a’ ranjbeli ’s születési kiváltságaiban elbízott némi h­idegsésjel visszataszítja az alsóbb rendüeket; a’ népszerű méltósá­g ke­gyes le­ereszkedéssel emeli őket majához, ’s midőn amannak minden ideái saját énje’ kisded körében kerin­tenek ; emez szóval, példá­val, biztatásaival ’s közmunkálatival a’ kö­­zönsé­get kerin­teti maja körül. Érdeki különködések. Mit értek az érdeki különködések által, példákban a­­karnám kifejezni. m Egy menye töltést akar a’ vízáradások ellen készíteni; de fő uradal­mainak , vagy közbirtokosságainak egyike nincs a’ jó szándék mellett, mivel köz kült­­sénnel kellene a’ dolonnak vérre hajtatnia, az ő földeik, léteik pedig töltés nélkül is mentek a’ kiöntésektől. — Tajosztályt sű­r­­tet a’ közbirtokosok’ nagy része, de egy tűzzel-vassal ellenzi; mert a’ léji gazdálko­dást tartja lejjobbnak — majára nézve. — Némelly ügyvéd idő­, sőt törvényszerűnek is­meri ugyan , ho­gy ma­gyar nyelven folyjanak a’ perek , de mé­g is....mert nem tud ma­gya­rul. E’ példákból, mellyek’ számát véletlen véris szaporíthatni, úgy vélem , kitünhetik , mit értek az érdeki különködések által. De ezek mind olly neműek, mellyek a’ köz jó­létet, boldogulást, ipart hátráltatják, ’s nyil­ván tanúk, mennyire hatalmas indító ok em­berre nézve az önzés. Vannak azonban kü­­­lönködő érdekek, mellyek más osztályba tar­toznak. Tudniillik a’ nagy társaság , mellyet nevezzünk országos társasá­gnak ; más ki­sebbekre oszlik fel, miilyenek a’ kerületek, melyek, vidékek, városok, falvak ’s egyes családok. Mindezeknek tiszvesen van egy köz-érdekök, mellyet a’ status’ czéljával azon­­e­gynek mondhatunk ; de azon köz-érdek kü­­­lünkü­lön utakon mozdítatik elé, ’s ennél foj­­va kell lenni különös érdeknek is. Ha to­

Next