Athenaeum, 1838/2. félév

1838-10-25 / 34. szám

539 540 amelly szorosabb értelemben egyedül nevez­tetik polémiának, az igazság, tehát tudo­mány’ kifejlődésére minden időben védtelen befolyása volt, mint ezt a’ literaria história bizonyítja. Az igazság’ kimutatása tudniillik mély búvárkodást, következésképen időt kí­ván , miben a’ szóbeli vitatkozásoknál szű­kölködünk ; továbbá az ezekkel összekö­tött nagyobb nyilvánosság? tehetségeinket végső erőködésre készteti, ’s így minden kellékek egy­esülnek, nem csak az igazság’ kinyomozására, hanem élénk és hathatós e­­lőadására is. Rousseau’ levele Beaumont párisi érsekhez, Junius’ levelei ’s Les­sing?’ Klotz­­ellen intézett phsilippicája , azért nem csak a’ hatalmas polémia , hanem egyszersmind az élénk és hathatós próza’ ed­dig; felül nem múlt remekei. Illy gyümölcsöket azonban, magára néz­ve, csak az arathat, ki tiszta kebellel, az igazságtól buzdítva, polemizál. Az illyen el­ismeri ellenfelében az észt; mert esztelennel nem lehet azon czélból vitatkozni, hogy az igazságot kinyomozzuk ; hathatósan ugyan , de nyugodtan szól, ’s még hiúságát is alá­rendeli az igazságnak; ’s így győzzön vagy húljon el a’ harczban, mindig becsülettel él és hal; mert ha az igazság’hű szeretetét az emberben nem tiszteljük, mi létezhetik azon kívül benne, a’ mit még tisztelhetnénk? Az önérdeke mellett polemizáló ellenben mindig csak a’ diadal’díjáért küzd; győzni, a kar­ja­el­ly úton és módon, akármelly fegy­verrel. De ha igaz, hogy az igazság ren­deltetésünk’ ’s ennélfogva társasági életünk’ czélja is, ’s ez ott fenn nem állhat, a’ hol,­önséges okokból indíttatva, a’ tévelygés és előítélet’ bálványai kiállíttatnak, úgy tagad­ni nem lehet, mikép az emberiség’ érdeke kívánja, hogy az igazságtalan megtámadó helyett az igazság’ védője diadalmaskodjék. Ki igazság ’s jog ellen vi, életben vagy li­­teraturában, az emberiség ellensége ’s önsé­ges indító okai, eszközei és czéljai’leleplezé­­­e, minden becsületes embernek — legalább an­nak, a’ ki ezt teheti — kötelessége , mint em­beri kötelesség igazságtalanul megtámadott felebarátunkat védeni. Ez okoknál fogva egy­szersmind világos, hogy az igazság mellett vívónak a’ diadalmat kezéből kicsikartatni engedni nem szabad , ’s ha ennélfogva igaz­ságtalan és személyes fegyverekkel támadta­tik meg, hogy azt sikeresen visszaverhesse, némileg hasonló fegyverekhez nyúlnia kell, nem ugyan koholmányokhoz ’s rágalomhoz, erre soha sem szorúl ’s ezzel igazságos fi­­gyét csak koczkáztatná, hanem legalább an­nyiban, a’mennyiben a’megtámadó’ önséges indító okai eszközei ’s czéljai’ leleplezése po­lémiájának szükségkép személyes irányt ad; mi arra nézve elmulaszthatlan, hogy a’ köz­vélemény’ ítéletét megállapíthassa ’s a’ bű­nösöket a’ Nemesis elérhesse. Még az illy polémia sem h­aszonnélkü­li, nem ugyan a’vi­tatkozókra, hanem a’ közönségre nézve. A’ zaj összecsődíti a’ sokaságot, tudakozód­­j­ak annak oka iránt, részvétet gerjesztet­nek, ’s végre önszemekkel látni. ítélni akar­nak ; ’s így megtöretik a’ közönségben a’ vis inertiae ’s ollyanok is belé vonatnak a’ literaturába, kik máskép részvétlenek voltak. A’ botránkozás pedig, melly a’ heves polé­miát követni szokta, a’sokaságot vissza nem ijeszti; mert ez szereti az erős szereket, mindenek felett pedig a’ nagy, borzasztó lát­ványokat. Alkalmazzuk ezen elméletet a’ Hírnök’ polémiájára, hogy azt, szerkesztőjével és se­gédjével együtt, közelebbről megismerhessük. A’ Hírnök’ vitatkozási álláspontja pro­­grammájából kitűnik. A’ 73. számú Hírnök’ szemléje szerint ez velejében: ,,a’ constituti­­onalis előre haladásnak, az óvatos ’s meg­fontolt, ’s ugyan azért lassú javításoknak, minden szerény vélemény és nézet’ kihallga­tásának, ’s az ország’ reális érdekeinek hir­detése és előmozdítása“. Lehet-e valamelly hírlapnak ennél szebb ’s igazabb programmá­ja? Itt az igazi közép a’ hit­telenkedő ’s az­ért rontó újítás, ’s tespedés közt ki van mu­tatva. Ezen programmát ennélfogva igazi o­­kokkal ’s csak igaziakkal lehet támogatni ’s a’ szerkesztő és segéde teljesen megfelelnek tisztöknek, ha h­írlapjokat ezen szellemben szerkesztik, ’s Századjukban ezen program­ma’ eszméit komolyan, nyugalommal, a’ nem­zet’ szelleméhez ’s műveltségi fokához mér­ve, fejtegetik ’s magyarázzák. De tette-e ezt Orosz József és segéde Csató Pál? ’S birnak-e ehhez elegendő philosophiai, politi­cai ’s históriai tudománynyal, ember­es vi­lágismerettel? Az eddig adott próbák ellen­kezőt bizonyítanak. Polemiájuk felvilágosí­tás helyett boszonkodást gerjesztett is végre

Next