Athenaeum, 1839/1. félév

1839-01-13 / 4. szám

53 54 fok’ kiküzdésére vagyunk teremtve, ’s e’ mun­kánkban a’ párt’ eszméje, nemcsak nem el­lenséges gátlónk, de hasznos segítőnk. De alkalmazásaiban, czélzásaiban, tárgyaiban le­het a’ párt nemcsak igaztalan, hanem kárté­kony, sőt veszedelmes is. Például: minden haramia-dandár ugyannyi elvekben egymás­sal rokonult lények’ társulata, ugyanannyi párt, és ki merné tagadni káros voltukat? Ez tehát a’ sarok, mellyen az egész megfor­dul: valamennyi egyesület’ munkásságé, tö­rekvése, ipara’ pályájául, akár némellyek’ e­­lőre kiszámított hasznát másoknak megrontá­sával , eltiprásával, akár az egész emberi nem’ jólétének (mellynek eszközlésére , a’ józan­­ész’ törvényei, ’s vallásosság’ tiszta fogalmai által, köteleztetik minden, valaki becsületes kíván maradni) gátlását tűzte ki, mind az megszűnt igazságos, hasznos, és törvényes lenni, sőt igaztalanná, ártóvá’s valóságos bűnczimborasággá fajult el. Nincs pedig semmi, melly hatalmas!) se­gélyekkel támogatná, az emberi nem’ köny­­nyen tántorodó lépteit, a’ jólét’ és tökéletes­ség’ üdvös honja felé vándorlásában, mint a’ tudomány. Egy velünk utazó jótékony nap ez, mellynek pályánk’ elébe lederengő szép fénye felmutatja haladásunk’ akadályait, miken vas­szorgalommal áttörnünk­, elünkbe zárja az elsüllyesztő mélységeket, miket éber léptek­kel tova kerülnünk kell. Egy pharosi kalau­zoló világgal előttünk lebegő vezércsillag ez, melly ha a’ fáradalmas nehéz úton erőnk ros­kadozni, hitünk csf­ggedezni akar, mosolyogva lelkűnkbe villantja bájos sugarát, ’s szívün­ket feszültebb küzdésre, csű­ggedetlenebb i­­parra, újabb merénypróbára edzi meg. Egy olly kulcs ez a’ halandó birtokában, mellyel az okok’ és következések’ élébe gondosan tapogatódván , felnyitja azon titkos réseket, miken a’ sejtekben működő természetre setét műhelyében rá lophat, olly kulcs, melly utat jár neki a’ nagyság’ és dicsőség’ fenséges templomához. Tanúnk a’ tapasztalás, mikép a’ nemzetek mindig azon fokán állnak a’ nagy­ságnak , melly fokán a’ tudományos mívelt­­ségnek; és több mint gyanítás, mikép a’ tu­dományok’ teljes kifejlése, mint szü­kséges­­képenn okozatot, az emberi nemnek teljes tö­kéletességre — mellyre ugyan mehető — e­­melkedését fogja vonni maga után. — De a’ tudományok’ országa még egy, csak némelly partszéli apró részleteiben, fölfedezett, na­gyobb részt egészen ismeretlen tartomány, hol ezer tév-útak’ elvesztő összebonyolulásai, töméntelen meredek sziklabérczek’ meghág­­hatatlan tetői, ’s számtalan ködülte setét tá­jak’ sivatag éji homálya, teszik a’ vizsgálódó­nak veszélyessé az útazást. Gyenge ész is tisztán láthatja, mikép­p’ zárgátak’ átszegé­­sére sok egyesített, mint pusztán egy magá­nos erő mindig hatóbb sikerrel dolgozhatik. Különben is az emberelme egy olly kődarab gyanánt tekinthető, melly ha magára hagyat­va, elvetve hever, há­borúi csakhamar az értelmetlenség’ köde; ha pedig másokkali súrlódás által köszörültetik, kígyóinak benne az értelem’ lángjai, ’s századok’ viharjain ke­­resztűl­ tündöklendő fényt és ragyogványt fel­fogni képes. Értőnek, úgy vélem, elég ennyi annak megmutatására, hogy a’ párt, egy a­­zon czélra egyesülés, egymást kölcsön se­­gélylyel támogató szövetkezés nem gyakorol ártó behatást a’ tudományok’ mezején fárado­­zók közt is, ’s így az írói világban sem. De vannak még nyomós okok , mik ez állítást feldönthetetlenül támogatják. Ugyanis, a’ szép’ és jó magvait hinte­getni ’s így az erény’, igazság’ és közjólét’ terjedését eszközleni olvasói közt, az írónak nagy tiszte. Úgy de e’ tisztében: ínívelt íz­let, ügyes tapintat, mélyen feneklett ember­ismeret, sokoldalú tudomány stb. nélkül, hí­ven mint járand el? Mert bár a’szépségek’ temérdek raktára, a’ természet’pompás temp­loma, egyiránt zárva mindenki előtt, valljon egyiránt képes-e valamennyi okos lény, tisz­tán érző kebellel, felfogni ennek szépségeit? Bár ama’ csalhatatlan próbakő a’ lelkiüsmé­­ret megvesztegetlenül megmondja minden szívnek, mi legyen jó, mi gonosz, valljon tesznek-e azért jókká, erényesekké, kivétel nélkül, valamennyi erköltsi lényeket egyedül a’ lelkiösméret szent sugalmai? Ha már a’ szépnek és jónak csupán felfogására, és saját magunkral alkalmazásában is , némi készüle­tek nélkül, képesek nem vagyunk: mennyivel kevésbbé lehetünk elégségesek arra, hogy ezeknek megkedvelésére, követésére egye­beket szívethatólag, sikert gyümölcsözőleg buzdíthassunk, rábeszélhessünk? És ki vonná immár kétségbe, mikép az illynemü készüle­tek’ — mint a’ kiformált ízlet, éles tapintó ész, mély emberiesméret, széles tudomány stb. — 4 *

Next