Athenaeum, 1840/1. félév

1840-02-23 / 16. szám

’S a’ ki nem akarná elismerni, arra kény­­szerilteth­etik. Ez a’ kényszerítési jog. Tehát röviden az ős jogok ezek: I. Anyagi- és szellemiek egyszersmind : 1. Életjog. 2. Szerződés’ kötésének ’s megtartásá­nak joga. 3. Egyenlőségi jog. 4. Kényszerítési jog. II. Különösen anyagiak: 1. Külső szabadság (élet fönntartása). 2. Tulajdon- vagy birtokjog. III. Különösen szellemiek 1. Belső szabadság (szólás-, sajtó- és h­itszabadság). 2. Becsület joga. Ezeknek biztosítása főczélja az országos életnek. III. Próbáljuk a’ mondott jogokat vagy né­­mellyeket közölök az életre ’s valóságra köze­lebbről, és több képen alkalmazni. Mindenek fölött el ne feledjük, hogy az ősjogoktól senki az embert még maga magát sem foszthatja meg; tehát azok sérthetetlenek, ’s elidegeníthetlenek , de — korlátoltak. Mert az egész jogph­ilosophiának fö alapja, mint a’ fentebbiekből tudjuk. Mindenki csak úgy léte­sítheti (anyagi és) szellemi boldogságát, hogy a’ másokéval megférhessen. De azt se feledjük el, hogy azon elidege­­níthetlenség csak jogviszonyban áll, nem er­kölcsiben , ’s hogy az erkölcs fölötte áll a’ jognak. A’ ki embertársai’ boldogításáért életét föláldozza, erkölcsileg tesz, ’s ha a’ fiú ellen­ség’ fogságába veti apjáért magát, az erkölcsi kötelesség ’s hála ezt nem csak meg engedi, hanem meg is kívánja, stb. IV. IV. Az é­letj­o­gr­ól. Mint minden ösjog, úgy ez sincs (jogilag) egy embernek sem úgy hatalmában, hogy az életét másnak eladhassa ’s másra ruházhassa; sőt a’ ki életemet jogtalanúl megtámadja, ’s én azt máskép nem védhetem, szabad a’jog­talan megtámadót meg is ölnöm. Ezen jogot sérti meg a’ megcsonkittatás is, mert az ember’ épsége csaknem egy életé­vel. ’S véleményem szerint i­lyesmire sem kö­telezhetné senki magát. A’ mi a’ polgári társaság’jogát egyes pol­gárok’ életére nézve illeti: úgy látszik a’ pol­gári társaság soha sem lehet olly állapotban, — kivévén, midőn mint egyes személy, ellen­ség előtt áll védőinek egyedeiben — hogy e­­gy­es polgárai’ életének megölésével kelljen ma­gát védenie. V. A’ külső szabadságról. Az életnek mind fönntartására, mind némi tökéletes dű­lésü­nkre megkivántatik a’ külső szabadság, vagy testi ’s lelki tehetségünknek munkásságunk’ külső körében arra használása, hogy életerőnket fönntartsuk, ’s általa az em­beriség’ végczéljához a’ szellemi és anyagi összehangzó boldogsághoz a’ tehetségig köze­ledjünk. Ezzel ellenkezik a’ rabszolgaság, vagy is a’ külső szabadságnak teljes és örökös elnyo­mása, melly egészen jogtalan. ’S mivel minde­­nik ősi jog elidegeníthetlen, tehát rabszolgaság alá sem vetheti senki magát, annál kevésbbé másokat, p. o. gyermekét. Minthogy azonban a’ rabszolgaság né­­melly országokban historiailag még fönnáll, s a’ fönnálló törvények’ megengedése mellett szerzett jogaitól senki kártalanítás vagy kie­gyenlítés nélkül meg nem fosztathatik, ennek elintézése az országjoghoz tartozik. Legszebb példát adott ebben Anglia, melly a’ rabszol­gák’ birtokosait az egész ország által kártala­nította. Nem azért kell a’ külső szabadságot meg­adni ’s elismerni, mert az emberek érdemlik, hanem, mert joguk van ahhoz. Fogarast. (Folytattatik.) .­’ s sort­­alatr­ól. (Vége.) A' szavaló’ szükséges sajátságai különö­sen belső- ’s külsőkre oszlanak, azokat lelki és szellemi, ezeket testi tehetségeknek nevez­hetjük. Az elsőkhöz tartozik: a) a’ tiszta ér­telem , átható ’s finom itéletére, jelesen ki­művelt ész, elmeél, és mélyelmüség, hogy nem csak az egyes állítások, hanem az egész elszavalandó mű’ értelmét, kapcsolatát, czél­­ját, ’s characteristicai szellemét fölfoghassa, és alkalmas hang- ’s mimi­ai nyelv által szé­pen, aestheticai kedvtelést szerzőleg, adhas­sa elé. b) Szeszély, éles belátás, és combinatio, mert minden legkisebb változást, ’s különféle-

Next