Athenaeum, 1840/2. félév

1840-10-25 / 34. szám

532 egy hatalmas uralkodót a’ test-szerkezet’ állati életén. Már lakhelyül is a’ test’ legmagasb ré­szét, a’ fejet, választá ki magának, ’s körű­l­­építkezik egy gömbölyű várral a’ koponyával. Másod, és első rangú szolgái — az idegek — által, több mint ötszáz izomnak, egyedül ön­kényétől függőknek, szórja parancsait, hogy mindegyik mozogjon a’ maga módja szerint ’s engedelmeskedjék vakon; parancsol az érzék­müveknek, és viszont értesittetik rögtön: mit tapintanak az ujjak, mit ízlel a’ nyelv, mit sza­gol az orr, lát a’ szem, hall a’fü­l. Megtörtén­hetik , hogy az érzési, vagy mozgási idegszol­gák’ valamellyike meghal, munka vagy munkát­­lanság miatt, ’s akkor maradhat ugyan ép szer­kezetben (tengéletére nézve) az érzékmű, pél­dául a­ szem, de az elhalt vagy elbénult lázideg (nervus opticus) szolga nem vihetvén hírül urá­nak a’ látnivaló tárgyakat, a’ vakságnak egy neme áll elő, melly lát bén 11 lásnak (amau­rosis) rész néven fekete hályognak nevez­tetik, így veszhet el a’ többi érzékek’ tehetsé­ge, így a’ mozgó tagoké is szélütés, bénulás alakban. Lakik még testünkben egy kisebb rangú u­­ralkodó agy, a’ dúczidegrendszer’ központja, melly hasi­regi lakásában a’ belrészek’ élete — tehát a’ tengélet —fölött őrködik. A’ belek nem a’ koponya, hanem a’ hasagy’ intésére hajla­nak , mivel a’ parancsvivő idegek’ nagy száma, a’ dúczrendszerböl szolgál a’ belrészekre. Az agyrendszer az állati (érző ’s mozgó) és szellemi, a’ dúczrendszer a’ növényi életet kor­mányozza. Az agy parancsosztó, az ideg pa­rancsvivő. — A’ koponyaagy büszkébb és ne­mesebb a’ hasagynál. Mutatja már azt a’ pom­pás lakhely is a’ fejen, tömött nagysága, ren­deltetésének nemesebb czélja stb. Honnan ama’ mintegy napja, eme’ pedig holdja lehet testünk’ planétái rendszerének. A’ lélek a’ koponyaapgat választotta ma­gának életművéül, ’s míveli benne és általa, mit mivelnie lehet. De támadhat zavar és ideg­tusa az életmíiségben, akár betegség, akár delé­­jes húzások (mesmerismus) által; mikor a’ lélek kényteleníttetik elhagyni őstanyáját a’ napot; átköltözni alacsonyabb telekbe a’ holdba, hol fölemeli a’ növényi életet állativá, az állatit tiszta szellemivé, ’s munkálódik lazább kötelé­kek között. Miért és miképen esik az? nem tud­hatni ’s nem tapogathatni ki; de hogy még is megeshetik, és hogy akkor szokatlan tünemé­nyek jöhetnek szőnyegre, a’ következő pontok vezessenek a’ megfejtéshez. 1. A’ lélek’ némelly munkálatai korlátlanabbak és szabadabbak a’ rendszerinti természetes álomban is mint ébrenlétkor; tehát a’ rend­ki­v­ü­l­i álomban, még szabadabbak ’s bámulatosbak lehetnek. A’ balzain­­hintó, ’s halállal testvér álom állati életünk’ leg­fontosabb működéseit szünteti meg; lágyan ta­pintó újjainak illetésével idegeket és izmokat al­tat el, érzékek’ munkáit oltja el. A’ lélek azon­ban folyvást űzi munkálatait saját birodalmában, ’s minél mélyebb az álom, annál szabadabban. Álomban elevenebbeknek tetszenek az érzések , hevesbeknek az indulatok, hatóbbaknak a’ tet­tek; a’ gondolat ’s tehetség’ összekötése köny­­nyebb , tekintetünk vndorabb, a’ környező fény szebb; — lépésünk sokszor repüléssé válik, termetünk nagyobb, elhatárzásunk erőteljes!) , munkásságunk szabadabb. ’S noha mindezek a’ testtől függnek, — minthogy a’ léleknek min­den legkisebb körülménye kényteleníttetik egy­­hangulatban lenni a’ testtel — mindazáltal az álom’ csoda tapasztalásából kisül, hogy létszer­kezetünknek nem minden része tartozik egyen­lően hozzánk, hogy testgépü­nknek művei ellan­kadhatnak, midőn a’ fő, a’ teremtő erő, csupán a’ visszaemlékezésből eszményesben, eleveneb­ben, szabadabban működik, így áll a’ dolog a’ rendszerinti álommal is; és ez csak úgy bá­mulásunkra szolgálna mint a’ deléjes álom’ tü­nete , ha a’ minden éjjeli szokás által nem csök­kenne a’ csodálkozás’ ereje ; hát mikor önként, vagy mesmerismus által hintetik el a’ deléjes á­­lom’ balzama , mikoron a’ lélek még teljesebben oldozhatja fel magát testi kötelékeiből, választ­ván magának tetszés szerinti orgánumot, miért ne tüntethetné ki teljesebben hatalmas erejét a­­maz isteni szikra a’ lélek ? miért ne láthatna­k a dolgok’ legmélyebb sötétségébe, ’s legnagyobb távolságába ? miért ne pillanthatna a’ jövendők’ titkaiba? Hiszen már Mura­tori (Tract. de imaginatione) ezt mondá: „Miképen csodálhat­ják az emberek a’ jövendölést; midőn az elmúl­taknak elmébe vissza hozásán az emlékezésen nem csodálkoznak ; holott ezen tehetségét a’ lé­ az agyacs, és a’ nyultagy ; B) a’ koponya- és gerinczagyból eredő idegek. 2. Diícz (v. növény életi) idegrendszer. Ide tartozik a’ nagy együttérz ideg az idegdú­­czokkal (ganglia) és fonatokkal (plexus).

Next