Athenaeum, 1841/2. félév

1841-07-01 / 1. szám

10 zavarodásba jó és képtelenné lesz, a’ valódi ál­láspontot, mellyröl ez vagy amaz iskolát tekin­tenie kellene, feltalálni. Innen sem a’ Louvre­­ben sem a’dresdai képtárban magát a’ kezdő, de még­ a’ g­yakorlottabb ismerő sem találja olly hamar otthonosnak, mint a’ müncheni Pinaco­­thecában, a’ berlini Museumban vag­y a’ bécsi Belvedereben, mert mind e’ háromban az isko­lák folyvást szemmel tartvák; mi eg­y időben, vag­y eg­y művészeti irányból keletkezett, az e­­gyütt terjesztetik a’ néző’ elébe ’s íg­y őt köny­­nyebben helyezteti azon álláspontra, melly eg­ye­­dű­l czélszerü ’s gyümölcsöző. A’ bécsi Belve­­derében még az is hozzá járul, miként nemcsak az iskolák, de azok’ ágazatai is tekintetbe vé­­tetvék, ’s így p. o. a’ németalföldi arczképek ez iskola’ genre-, virág- ’s tájképei egymás mel­lé helyeztetvék, mestereiknek egymás közötti annál könnyebb összehasonlítása’ tekintetéből. Azonban mit fölebb a’ Louvre’ képtáráról, a’ dresdai gyűjteményről ’s hozzájok hasonló el nem rendelt galleriákról mondok, nem magokra az ott felhalmozott műkincsekre vonatkozik, ha­nem egyedül az elrendelés’ rendszerét illeti, mi­vel némi szorgalommal, m­ai ismeret­tel és türe­lemmel e’ képtárokat is bizonyára szintolly él­vezhetőkké ’s gyümölcsözőkké tehetni, mint a’ fölőbb említett müncheni, bécsi ’s berlinieket. A’ criticailag elrendelt gyűjteményekben a’ néző el nem kábítathatik , mert képessé tétetik egyes iskolák’ eredetét, haladását, más isko­lákkal összefüggését ’szeff. organicailag átte­kinteni, ’s az egyes mestereket egymás között összehasonlítani. Itt mint valamelly csendes fo­lyón nyugalommal haladhat előre, mert a’ sok­féle változó modor’ habjai­­t nem helyezik hul­lámzó tengerre, hol a’ vihar’nagyszerűségének csak legáltalánosabb eszméjét kapja, míg az egyes hullámtorlatokkal ismerkedni képtelen. Régi classicus műveket el lehet rendelni, mert azok egyes iskolák’, de a­mi még sokkal többet tesz, egyes nemzetek’ jellemteljes ered­ményei, ’s igy a’ művészt környező nemzeti éle­tet sajátosan tárgyalván, bizonyos, meghatáro­zott irányt szoktak követni. Régi korban a’ mes­terek’ saját jelleme a’ közönség’ irányától soha sem távozott el annyira, hogy a’ valódi mű­is­­merő, a’mű' keletkeztének korára rá ne ismer­hetne. A’ sajátos nemzeti jellem minden classi­cus műben megvan, ebből következik, hogy illy műveket jó sikerrel rendelhetni el; ellenben mai korunkban, hol a’ múlt idők’ sokféle művé­szeti irányait csak felülegesen utánozni de újat magunk teremteni nem tudunk, hol ennek követ­keztében , minden festész leginkább azon stylt majmolja, melly legjobban felel meg szeszélyé­nek , hol az elcsábított közönség mindenféle, többnyire egymással homlokegyenest ellenkező modorok után vagy, hol a’ valódi egyszerű mű­­érdem nem annak, de pedánsságnak ismertetik , mai korunkban hogy’ lehet a’ művészeti irány’ amaz egyszerűségének keletkeznie, melly nem a’ közönség’zavaros kívánat­ainak, hanem egye­dül a’ művészet’ kellékeinek hódolna. Lehet-e feltenni, hogy művészeink magoknak egy czélt kitűzve, annak elérése közben a’divatot, a’túl­ságos hatásvadászatot mellőzzék ’s m­ellytől e­­gyedül várhatni gyümölcsöt, nemzeti irányt kö­vessenek ? De ha korunk­ művészeiben olly sokféle az irány és modor , természetes az is, hogy művei­ket elrendelni aligha sikerű­lene. Ismerünk olly festészeket, kik határozatlan habozásokban mo­doraikat esztendő alatt is két- háromszor meg­­változtaták , ’s így ön zavartságok által a’ m­ü­­kiállításoknál mind a’ rendezőt, mind a’ közön­séget zavarba hozák. Ugyanazon mükiállításon majd olasz-német , majd olasz-franczia képekre találunk; egy fesztész Raphaelt, a’ másik Ru­­benst, a harmadik Rembrandot utánozza, sőt néha az , ki egy készítményében Raphaelt maj­molta, másikában Rubenstöl vagy mástól oroz­za el a’ színezetet. E’ temérdek zavarban lehet-e aztán a’ műveket úgy elrendelni, hogy szem­lé­­letök által a’ közönség’ ítélete ’s ízlése megerő­­sítessék, gyarapítassék ’s kim­iveltessék ? A’ ren­dezők jól látván, miként a’sokféle művek’mind­egyikét egy meghatározott czélszerű rendszer után a’ maga helyére iktatni lehetetlen, azokat kényök ’s tetszésük szerint helyezik el, a’ mint t. i. megérkeznek, vagy a’ mint a’ művészt pár­­tolják, vagy más efféle silány ’s kárhozatos né­zetektől vezéreltetve, miből következik, hogy a’már, fájdalom, annyira megzavart közönség még inkább megzavarodik ’s a’ kiállításban sze­mét csak olly műre veti, melly magát legmeg­lepőbb hatással tünteti ki a’ többi közöl. ’S igy az ízlés a’ helyett, hogy a’ m­űkiállitások által napról napra míveltessék, inkább s inkább félre vezettetik , hanyatlásba ejtetik , ’s utójára majd csak egészen el is enyészik. Való ugyan, hogy a’ nagy közönségnek valódi művészeti ítélete soha sem volt, de helyette, olly korban, midőn a’ művészetekben bizonyos meghatározott irány

Next