Pauer Imre szerk.: Athenaeum 1905. 14. kötet (Budapest, 1905)

1. szám - Kozáry Gyula: A positivismus és a katholicismus mint szövetségesek III.

A POSITIVISMUS ÉS A KATHOLICISMUS, MINT SZÖVETSÉGESEK. — Befejező közlemé­ny. — Hetedik fejezet. A positivismus és a katholicismmus Angliában. Comte-nak legszigorúbb tanítványai közé tartozik Congreve, a­ki szintén elvált Laffittetől. Az ő iskolája az emberiség vallá­sának cultusát a Positivist School-lista folytatja (London, 19. Chapel Street, Lamb's Conduit Street). Ez az iskola képviseli Comte katholikus hagyományait, melyek Anglia protestáns milien­jében nem nyilvánulnak ugyan olyan élesen és határozottan, mint Francziaországban és Dél-Amerikában, mégis félreismerhetetlenek és érdekes világot vetnek a positivismus törekvéseire.­ Congreve beszédeiben eléggé megnyilatkozik a katholicis­mus iránt való rokonszenv, az egyesülés vágya. Jelszava: „Humán Catholicism." A következőkben adjuk Congreve nézeteit. A világmozgalmak a katholicismus felé irányulnak, az álta­lános vallás felé, más szavakkal olyan egység felé, mely az embernek erkölcsi és szellemi természetét teljesen kielégíti.­ Ezen czél felé törekedett hol öntudatlanul, hol öntudatosan az emberiség. Ezt minden vallásos szellemnek el kell ismerni: Mint- 1 Essays Political, Social, and Keligion. By Richárd Congreve Vol. II. London. Reeves and Turner. 1892. 2 Sermon I. On the Festival of Humanity. 1875. jan. 1. u. o. 227—253. 1.: The direction of the world's movement is towards Catho­licism, that is, towards an universal religion, or in other words towards an unity satisfying fully man's morál and spiritual nature." U. o. 228. 1. ATHENAEUM.

Next