Pauer Imre szerk.: Athenaeum 1908. 17. kötet (Budapest, 1908)

1. szám - Thót László: A harmadik iskola. Büntetőjogbölcseleti tanulmány II.

A HARMADIK ISKOLA. 3 nem is használhatók, sőt — bizonyos szempontból­­— ellentétes jelentésűek is, mert a társadalom a természet ellen reagál, a­melytől meg akarja szabadítani a bűntetteseket. De ezenkívül — folytatja Bevilaqua — a tudomány kimutatta a természet­vallás és a természetjog hiábavalóságát s ugyanezt megállapíthat­juk a természetes bűntettre nézve is. A természet nem ismer se jót, se rosszat, se igazat, se igazságtalant. Ezen fogalmak a társadalommal születnek és csak abban érthetők meg. A bűncselekmény tanulmányozását ,így jogi, mint társa­dalmi szempontból, hasznosnak tartja a szerző, mert — szerinte­­ a jog és bűntett, ha nem párhuzamosan fejlődnek, elválaszt­hatatlanok egymástól s mindketten a társadalomtól valók : átala­kulnak és módosulnak, anélkül, hogy egymást kiküszöbölnék. VIII. Viveiros De Castro, rio-de-janeirói törvényszéki bíró. „A nova escola penal" czímű munkáját is azon művek közé sorozhatjuk, a­melyek a classikai és az új iskolák főbb dogmái­nak az összeegyeztetésén fáradoznak. A classikai iskola írói — Castro szerint — a bűntettet oly szándékos és szabadon elkövetett sérelemnek tekintették, a­mely a positív törvényhozásban sanctionált absolut igazságosság elvét érintette. E definitióból két alapelv domborodik ki, a.­m. egy változtathatatlan igazságosságnak minden időkre és társadal­makra nézve örökéletűsége s a szabadakarat, mint az emberi magatartás, vezetője. Mindkettő hamis. Sem az igazságosság nem a­bsolut és változtathatatlan, sem szabadakarat nincs. Az ember, a legerősebb motívum alapján, önmaga szabja meg a saját magatartását s az igazságosság elve is relativ, mert a különböző társadalmi állapotok etnikai nívója szerint váltakozik. Ha csak egy röpke pillantást vetünk is az emberiség történetére, azon­nal belátjuk, hogy az igazságosság eszméje azon arányban alakul meg és fejlődik ki, a­melyben — az érzelem fejlődésével és nevelésével — az ember elméje kifejlődik. Ez magyarázza meg ama tényt, hogy a vadnépek előtt teljesen ismeretlen az igazsá­gosság fogalma. — A szabadakarat tana pedig — Castro szerint — azért veszélyes, mert gyöngíti a társadalmi védelmet is, mert — alapelvének a logikai következményeként — a vesze­delmes bűntettesek egy nagy osztályát büntetlenül hagyja, mert — a classikai elmélet szerint — a­mely pillanatban a szabad­akarat hiánya kétségbevonhatatlan beigazolást nyerne és mihelyt

Next