Kornis Gyula szerk.: Athenaeum 1925. Új folyam 11. kötet (Budapest, 1925)

4-6. szám - Magyary-Kossa Gyula: Adatok a magyar géniusz biológiájához

ismeréssel vagy felnem ismeréssel különösen gyakran ta­lálkozunk a gyorsabban fejlődő lángész (például a köl­tők) esetében. Ez okozza, hogy a poéták életének első felét oly gyakran teszi boldogtalanná a hivatalos kritika, mely­nek nagy érdemei vannak, ha csak nyeseget, de nagy bűnei is lehetnek, ha a fejlődő növényt derékon vágja ketté. A kritika botlásairól hatalmas kötetet lehetne írni; itt csak egy-két jellemző példáját akarom említeni a mi irodalmunkból. Kazinczy és Kölcsey nem tudták felis­­­merni Csokonai­ban a született költőt és sohasem tekin­tették egyébnek, mint ügyes naturalistának. Vörösmarty-Inak első verseit Kisfaludy Károly nem tartotta érdemes­nek a közlésre, visszautasította őket, két másik versét pe­dig közölte ugyan a Koszorú szerkesztője, de azzal a hozzáadással, hogy helytelen az interpunkciója és az ortográfiája, néhány verssora pedig nem kifogástalan!3 . Kölcseynek metsző gúnnyal írt, rideg bírálata végleg el­némította legnagyobb ódaköltőnket, Berzsenyi-t. (Erészben Berzsenyi sorsa emlékeztet a jeles angol költő, Cowley (1618—1667) esetére*.) Mindnyájan tudjuk, hogy Jókainak milyen kevés el­ismerő szó jutott életében a kritikusok részéről. Egyik legtehetségesebb bírálója (Péterfy Jenő) „hülyéknek" mondja regényalakjait, őt magát pedig jeles „fabulátor­nak" (és­­semmi másnak) nevezi Gyulai Pál. Gyulai szug­gesztív erejű tekintélyének köszönhető, hogy ma már mindenki (még olyanok is, kik különben nagyrabecsülik Jókait), csak mint fabulátorról beszélnek leggeniálisabb íróink egyikéről. És említsem-e Petőfi-t, kinek egyik bírálója azt rójja fel, hogy nagyon „parasztos" és nem elég szerény, a má­sik azt tanácsolja neki, hogy ne írjon „garasos komédiá­kat", a harmadik (1844-ben) azt mondja, hogy semmi köl­tői tehetsége sincs és ha mégis hű akar maradni a költé­szethez, akkor ne csak azt nézze, hogy mennyit ír, hanem azt is, hogy mit? Császár Ferenc, az úri szalonok költője „betyárosnak" nevezi Petőfinek népies költészetét s egyik­ e Gyulai Pál: Vörösmarty életrajza, (1919) 39. — Olyanforma eset, mint mikor Tompát felszólították, hogy az Akadémia 1859-i Kazinczy-ü­nnepére verset írjon s a költő ezt meg is tette, de Toldy Ferenc előbb visszaküldte neki a költeményt, avval a megjegyzéssel, hogy egy helyen mikor helyett midőnt írjon stb., amitől a különben is nagyon érzékeny lel­kű­ poétának „arcába szökött a vér." 4 Cowley, teljes meghasonlásban a világgal­­és önmagával, ma­gányba vonult, hűtlen lett a költészethez, melyről élete végén úgy beszél, mint a legnagyobb ostobaságról, melytől fiát — ha volna — atyai jóindulattal óvná. „From all, which I have written, I never re­ceived the least benefit or the least advantage; but, on the contrary, have felt sometimes the effects of malice and misfortune", mondja .„Cutter of Coleman Street" c. munkája előszavában.

Next