Prohászka Lajos szerk.: Athenaeum 1934. Új folyam 20. kötet (Budapest, 1934)

1-3. szám - Halasy-Nagy József: Madách bölcsessége

látta: „megy-e előbbre majdan fajzatom. Más szóval , van-e haladás a történetben? Így vált a mű az ember tragédiájából az emberiség, az emberi nem tragédiájává, s ezzel hitem szerint teljesen más síkba tolta Madách pro­blémáját, akit szemmel láthatóan az embernek, mint kon­krét valóságnak, s ilyformán az egyénben megtestesült lénynek sorsa izgatott. A történet és az emberiség az ember tragédiájához csak annyiban tartoznak hozzá, hogy min­den ember metafizikai valója szerint történeti lény, s hogy a mindig ugyanaz és mégis mindig új Ádám és Éva sok egyéni sorsából tevődik össze az emberiségé. Madách költeménye azonban az örök­ egy ember egyéni sorsának és világhelyzetének metafizikai gondjából, nyugtalanságá­ból született meg. Annak a létnek értelme izgatja, melyet születés és halál két mesgyéje között kiki átél. Ez benne a fontos, ez a probléma a mű tartó gerince. A kor hibája, hogy ehelyett az illusztratív járulékon, a történeti képek tarkaságán akadt meg a szeme, mert a metafizikum — a költemény mozgató lelke — iránt nem volt apáinknak érzékük. Tudom, hogy Goethe szavai szerint ... Liest doch nur jeder Aus dem Buch sich heraus, und ist gewaltig, so liest er In das Buch sich hinein, amalgamiert sich das Fremde, mégis azt hiszem, hogy mi ma jobban értjük Madách gon­dolatait, mert több bennünk a fogékonyság a költő pro­blémája iránt. A múlt század végének az ember nem volt többé kérdés. Lénye világosan állott előtte: a legmaga­sabbrendű gerincest látta benne, aki értelme által a fejlő­désnek oly magas fokára emelkedett, hogy valamennyi versenytársát legyőzte. „Az ember a természetben" nem volt problematikus, csak arról lehetett szó, vájjon meg­tartja-e állandóan, sőt fokozza-e ezt a megszerzett fölé­nyét, vagy jöhetnek olyan körülmények, hogy köztük kénytelen lesz visszasüllyedni az alacsonyabb fokra, eset­leg talán teljes pusztulásával is kell számolnunk. E tudat fényében nézte e kor Madách művét is. Az ember lényére nézve ez a derűs és magabízó hie­delem azonban immár elpárolgott, s tudománytalan csöke­vényként él tovább az úgynevezett népszerű természet­tudomány rekvizítumai között. Sorsunk és lényünk ér­telme sokkal problematikusabbá vált számunkra, mint valaha, s ma újra megértjük a görög tragikust, aki sze-

Next