Révay József szerk.: Athenaeum 1942. Új folyam 28. kötet (Budapest, 1942)

1. szám - Hunyady Piroska: Az aevum

A lét háromféle lehet: 1. Az önmagától való isteni lét, ahol a lét egyúttal lényeg, quidditas is. 2. A szerzett, a tökéletes, de bizonyos szempontból po­tenciális lét, amilyen az angyalok léte. Végül 3. a többi teremtmények léte, amely potenciá­val kevert s így szukcessziót tartalmaz. A háromféle létnek Szent Tamás háromféle tartamot, ill. mértéket vesz fel. És pedig az isteni lét tartama, ill. mértéke az aeternitas; az angyali lét tartama, ill. mértéke az aevum; a korruptibilis dolgok tartama, ill. mértéke pedig az idő. Az aeternitas tehát a permanens lét tartama, a léte­zés permanenciájától való eltávozás mértékében távolodik el valami az aeternitástól. Így a legmesszebb esik tőle a változáson alapuló korruptibilis dolgoknak a tartama, minden mozgás, ezek léte a változás szubjektuma. Van­nak olyan létezők, melyek léte nem alapszik ugyan válto­záson, de kapcsolatos vele, így az égitestek szubsztan­ciáiig léte változatlan, de a helyváltoztatás következtében változással összekötött. Hasonlóképpen az angyalok léte, természetüket tekintve, változatlan, de értelmi és akarati képességük változással kapcsolatos. Az aevum az aeternitastól, Szent Tamás szerint, így részint abban különbözik, hogy míg az aeternitas nem­csak nem változó, de nincs is összekötve változással, addig az aevumban önmagában nincs változás, de kapcsolód­hatik vele. Az aevum a szukcesszív idővel szemben viszont egé­szen egyszerre van és nem osztható. A tartam minden felosztása és szukcessziója ugyanis a mozgásból származik; az aevum az aeternitashoz hasonlóan annak a létnek a tartama és mértéke, amelyhez nem járul megújulás moz­gás által. Amint az idő a mozgásban levő száma a meg­előző és következő szerint, úgy az aevum az egysége a lét permanenciájának, vagyis az aevum az általa mért do­lognak megfelelően az egység módja szerinti mértéke. Tévedés feltenni, hogy az aevumnak „totum simul" sajátossága a lét végtelenségét vonja maga után. Szent Tamás különbséget tesz a quantum módján való és a negatív határoltság között. Az angyalok léte negatív mó­don végtelen; ez azt jelenti, hogy az időben nincs határa,­­vagyis nem határolja olyan tartam, melyet nem bír. Nem lehet az nevum és az idő különbségnélküliségét

Next