Pozsonyi Frigyes, Vajda György Mihály szerk.: Athenaeum 1947. Új folyam 33. kötet (Budapest, 1947)

Szemere Samu: Filozófia és demokrácia

Már a Kr. e. V. században Athénben, ahol pedig egészben gondolatszabad­ság volt, istentelenséggel vádolták és súlyos pénzbírságra ítélték Anaxagorast s csak Perikies befolyása mentette meg a halálbüntetéstől. Ugyancsak az isten­telenség vádja miatt kellett Protagorasnak, a nagy szofistának is menekülnie Athénből. A hetvenéves Sokrates is az Ineptió-nak és az ifjúság megrontásának vádjával terhelten állott bírái előtt; a halálos ítéletet nyugodtan fogadta abban a tudatban, hogy az igazságkeresés szabadságáért, a filozófiai szabadságért, meghalni­ is érdemes. A középkor nem ismerte a filozófiai szabadságot, a filo­zófia a teológia szolgálatában állott. Minden szabadabb megmozdulás súlyos következményeket vont maga után. Így a tapasztalat nagy elvi jelentőségét felismerő Roger Bacon a XIII. században hosszantartó börtönbüntetést szen­vedett új tudományos törekvéseiért. A filozófiának ez az alárendeltsége érteti meg az ú. n. kettős igazság tanának létrejöttét, amely szerint az ész meg­ismeréséből eredő filozófiai igazság és a kinyilatkoztatásra támaszkodó teoló­giai igazság homlokegyenest ellenkezhetnek egymással. Valószínűleg a XII. században keletkezett ez a tanítás, de erősen dívott az újkorhoz átvezető, ú. n. átmeneti időben is. Így pl. Pomponazzi a XVI. században a természetes ész alapján Aristotelésszel egyetértően vallja a lélek halandóságát, de ugyanakkor magáévá teszi az egyház tanítását is, hogy a lélek halhatatlan. Az ilyen, az igazság logikai lényegének ellentmondó kettősség elfogadása olykor őszinte feltárása az ellentétes indítékok között hányódó lélek meghasonlottságának; gyakran azonban a megfélemedett gondolkodás kibúvója oly következmények elkerülésére, amelyeket a megtorló hatalom zúdíthatna az igazhitűség ellen vétére. A kettős igazság tanának nyomaival az újkori századokban is találko­zunk egészen Lockeig és Leibnizig. Lord Bacon a diplomata finomságával kü­lönböztet tudományos megismerés és vallásos megismerés között s nem nyug­talankodik a kettőnek esetleges ellentmondásossága miatt. A lelki bonyodal­makat nem kedvelő filozófus megtalálja a kellő formulát a dolgok szép elren­dezésére. Az ember néha az ész csónakjából átszáll az egyház hajójába. Csak éppen az az érzésünk, hogy ebben az elrendezésben több a hűvös ész, mint az őszinteség: a filozófus engedményt tesz a hatalomnak. — Ily engedmény meg­tagadásáért a filozófiai szabadság vértanúja lett Giordano Bruno 1600-ban. Nem valamilyen pozitív hitért, nem is valamely dogma megtagadásáért halt meg, hanem új filozófiai igazságok hirdetéséért, tragikus áldozataként egy egyenlőtlen küzdelemnek, amelyben az egyén, a maga új világnézetét hirdetve, szembeszáll a régi világnézetet képviselő hatalommal s elbukik ennek jól meg­szervezett anyagi erejével szemben. Másként reagál Descartes a hatalomra. Ő sem hozott értelmi ádozatot oly meggyőződés színlelésével, amelyet valójá­ban nem vallott, de nem is akart összeütközésbe kerülni a hatalommal. Óvako­dik tehát minden olyan kérdés feszegetésétől, amellyel kihívhatná az államot vagy egyházat. Amikor pedig tudomására jutott, hogy Galileit perbe fogta az inkvizíció a kopernikusi tanítás mellett való állásfoglalása miatt, a megriadt filozófus nem adja ki új természetfilozófiáját tartalmazó, már kiadásra kész munkáját. Spinoza elszántabb. Korán levonta filozófusi mivolta következmé­nyeit, pedig sajátos viszonyai között ez kiátkoztatást, társtalanságot, majdnem társadalmon kívüli helyzetet jelentett. Mégis vállalta ezt az állapotot, mert így vélte biztosíthatni filozófiai szabadságát. De a filozófiai szabadság — Spi­noza esete mutatja legjobban — nem lehet egyoldalú. A filozófus félelem nélkül, az igazság és őszinteség szellemében írta meg műveit, de a közvéle­mény, a tudományos közvélemény sem érlelődött még odáig, hogy be is fogadja őket. Midőn a „Teológiai-politikai traktátus" megjelenése után híre ment, hogy Spinoza egy újabb művet készül közreadni, egyházi és világi ténye­zők összefogtak, hogy az államhatalommal eltiltassák az új mű megjelenteté­sét. Spinoza jobbnak látta lemondani főművének, az „Etiká"-nak, kiadásáról, s az csak halála után látott napvilágot. Így festett a filozófiai szabadság Európá-

Next