Autó, 1948. május-december (1. évfolyam 1-20. szám)
1948-03-01 / 1. szám
66 villamosszerencsétlenség közül 40-nek nő az áldozata KEVESEBB KÖZLEKEDÉSI SZERENCSÉTLENSÉG TÖRTÉNT, MINT 1938-BAN — A MENTŐK LEGÚJABB STATISZTIKÁJA SZERINT Akár hiszi, akár nem, nyáron majd kétszer annyi a baleset mint télen — mondta még ezzel kapcsolatban a mentők Markó utcai székházában a főorvos, aki amikor meglepetésemet látta, azonnal megmagyarázta a különös jelenség okát Télen, a csúszós, havas időben óvatosabbak az emberek. Mikor jó idő van, nem néznek körül a járókelők, a villamosok, gépkocsik vezetői sem olyan éberek a forróságban, mint máskor, így könnyebben történik baleset. A mentőorvos másik érdekes megállapítása az volt, hogy a baleseti statisztikában viszonylag alacsony számmal szerepelnek a járművek. Egy hétfői napon, február 16-án például 34- szer vonultak ki a mentők, a jármű okozta balesetek száma azonban csak A volt. Ekkor is kétszer azért kérték amentők segítségét, mert a villamos ellenkező oldalán „lógó” sérülteket a teherautó lesodorta a lépcsőről. A főorvos tömören így fejezte ki megfigyeléseit: — A legtöbb esetben az a hibás, aki a sérülést szenvedte. A közönségnek kellene jobban vigyáznia magára. Különösen a nőknek. Januárban például 66 villamosszerencsétlenség közül 40 esetben nő volt az áldozat-Januárban egyetlen halálos autógázolás volt, a villamost, a vonat 1 embernek okozta halálát. Összesen 17 autógázolás és 10 karambol történt. Az ittasan okozott balesetek száma örvendetesen csökken. Januárban mindössze két soffőr csinált részegen bajt. Az úrvezetők aránytalanul nagyobb számban szerepeltek a baleseti statisztikában, mint a hivatásosak, akiknek a kenyere az autóvezetés. A jelenlegi baleseti statisztika 1938-hoz képest alig mutat eltérést. Ha figyelembe vesszük azonban, hogy akkoriban 70 százalékkal kevesebb autó futott Budapesten, mint ma, a mai közekedést egy árnyalattal biztonságosabbnak mondhatjuk az akkorinál. Az új francia kisautó a „Juliet" Biztos módszer — Mi történt a kocsiddal? — Kicseréltem az első kereket. Most állandóan lefelé megyünk és rengeteg benzint megtakarítunk. C~er«rí @=a QI . Barátság helyett bátorsággal köszönt — már nincs MATEOSZ engedélye Kévés János körösladányi Mateosz tag egy alkalommal bement a Mateosz helyi irodájába. A bent ülőkét — mindenki megdöbbenésére — bátorsággal köszöntötte. Felelősségre vonták. Ekkor azzal védekezett, hogy nyelvbotlás volt: barátságot akart mondani. Az iroda vezetőjének feltűnt ez a különös nyelvbotlás. Elkezdett Kévés János múltja után kutatni. Csak hamar kiderült: nem volt véletlen a nyelvbotlás, Kévés Jánosnak nemzetvédelmi keresztje is volt. Az esetet jelentették a Mateosz központi igazgatóságának és a közlekedésügyi minisztériumnak. Kévés Jánostől azonnal megvonták a Mateosz engedélyt. A leghűségesebb állat Nem a kutyáról hanem az autóról szeretnék beszélni. Akinek valaha volt kocsija, vagy ahogy hivatalosan, de értelmetlenül becézik: gépjárműje, az tudja, hogy nincs kedvesebb, megbízhatóbb, hűségesebb valami az autónál. Ha eladja az ember, vagy úgy alakulnak a körülményei — ilyen is van, — hogy nem tarthat autót, valósággal nyomoréknak érzi magát a volt autótulajdonos. Akinek nem volt kocsija, sohasem érezhette a szabadságnak igazi mámorító érzését, azt a határtalan boldogságot, ami csak annyiból áll, hogy oda mehetek, ahova akarok. Nekem már nagyon sok kocsi volt, de egyiket sem szerettem annyira, mint a Bözsit, aki egy tündéri Pontiac kocsi volt. Azon tanultam meg a sofőri pályát, San Franciskóban. Igaz, ha szigorúan vesszük a dolgot, igazán autót vezetni ma sem tudok. Pontosabban: tudni tudok, de nem ülnék bele abba a kocsiba, amit én hajtok. Már rosszul kezdődött autós karrierem. San Franciskóban, a tükörsima tengerparton tettem le a mestervizsgát. Akkor már mindent tudtam a háromféle sebességet, benzint tudtam adagolni szabályosan és ■— ami a legfontosabb — meg is tudtam állni, ha nem is mindig és ha nem pontosan ott, ahol szerettem volna. Ebben a korszakban történt, hogy barátomtól, aki oktatott, átvettem a kormány vezetését. Irány: előre, a tengerparton. Autó nem volt több az elhagyott úton, sem előttem, sem mögöttem. Mögöttem, elég messzire, csak egy csenevész kis fa szomorkodott. Indítottam, megnyomtam a benzinpedált és másodpercek alatt elütöttem a szerencsétlen fát. Barátom megmagyarázta hogy indításkor előre kell menni, nem hátrafelé el is hittem neki, de néha elfelejtettem a tanításokat. Szórakozott vagyok, mint alapfoglalkozás és szórakozott embereknek nem tudom szívből igazán ajánlani a sofőri mesterséget. Én bizony gyakran elmerengtem a kormánykerék mellett, mialatt Bözsim gyanútlanul száguldott alattam és az a szép szál rendőr, aki gyorshajtás miatt leállított a San Franciscóból Los Angelesbe vezető országúton, csak a csodának köszönheti életét és annak, hogy hihetetlen lélekjelenléttel, az utolsó pillanatban f°lreugrott a biztos halál elől. Eleinte azt hittem, hogy ez a keznek sorsa. De amint most az időb én egyre roszszabbul vezettem. Pedig biztos voltam magamban, mert végtelenül egyszerűnek látszott az egész ügy. Mégsem tudtam megtanulni soha, azt a sima, zöttymentes indulást, ami a jó sofőröket annyira jellemzi. Amikor megállítottam a kocsit, az utasom holtbiztosan m megsebesült, mert legjobb esetben úgy lendült előre, hogy a hirtelen megállásától beverte fejével az autó ablakát. Tudtam, hogy a jó vezető legfontosabb tulajdonsága a koncentrálás. Koncentráltam is. Izgatottan figyeltem az utat, de amikor simán, szépen száguldottunk, elfelejtettem figyelni. És ezért volt, hogy hol a sárkányom veszett el nyomtalanul az úton, hol a kocsi egyik ajtaja maradt le a rohanásban, csak azért, mert induláskor elfelejtettem becsukni. A többit akár egy fa, vagy szikla is elintézte, anélkül, hogy nekem gondom lett volna vele. Görcsösen ragaszkodtam mégis kis Rözsimhez, „aki" — úgy érezvem viszonozta szerelmemet, mert nőimét elképzelhetetlen hűséggel tartott ki mellettem, pedig hetek alatt, viharvert, öreg kocsit csináltam belőle. Horpadt lett, ütődött, de a motorja jó volt és ment, mint a veszedelem. Ütöttem, vertem, kínoztam, esőben, hóban, sárban, mégis kitartott mellettem, csak a mindennapi benzinjét és néha az olaját kívánta meg, mással nem törődött. Megcsúnyult Bözsikém a kezem alatt és anyák óvták gyermekeiket, hogy az utcán tartózkodjanak, amikor Bözsike elsuhant mellettük. Barátaim végülis szociális érzékemre hivatkoztak és követelték, hagyjam abba átmenetileg az autóvezetést és váljak meg Bözsikémtől. Beláttam, hogy nincs mentség. Végkielégítést adtam neki, szépen megmostam, megitattam, megetettem, megfésültem és eladtam egy idegen, amerikai embernek, noha pénz olyan fájdalmat még nem okozott nekem, mint amikor felvettem a vérdíjat, Bözsikémért. Ez volt a hála. Szégyellem magam. Bözsike nem szólt semmit, amikor az idegen, amerikai elhajtott vele, de a lámpája furcsán hunyorgott rám, mintha kacsintott volna. Még sokáig az volt az érzésem, hogy egy éjszaka, amikor nem vigyáznak rá, visszaszokik hozzám, mint egy hű kutya. Királyhegyi Pál A TELEKFOLYADÉK BIZTONSÁG! MINDEN SZAKÜZLETBEN KAPHATÓ! Megérkezett az angol SCHRADER légnyomásmérő, az amerikai SHARHIT transzformátor elosztófej, megszakító alkatrészek MAY KÁLMÁN VI., Jókai-tér 5. Telefon 1. 123-823 Úgy te Pista nem gondolná, hogy most vezetek először autót. KIK FUVAROZNAK engedély nélkül? Alig múlik el nap, hogy néhány teherautót rajta ne csípnének engedély nélküli fuvarozáson. Alább felsorolunk néhányat a leleplezett kontárfuvarozók közül: Trésszel Lajos, Szolnok U 9404; Ónodváry Gyula, Ónod U 7674; Darócz Jenő, Pestiszentlőrinc S 0824; Locska János, Kecskemét S 2068; Weisz és Nyuszai, Budapest U 6857; Kalmár Károly, Budapest S 6877; Szerényi G., Bpest U 6693; Molcsi Jenő, Örkénytábor S 6323; Szakács Pál, Ménfőcsanak U 6867; Németh Ferenc, Győr U 6917; Grünczweig Jakab, Győrfalu U 6804; Bokodi Zoltán, Tét U 6923; Grammer Ferenc, Szolnok S 1423; Temesi Mihály, Gizmód U 2153; Muzsinkai Béláné, Bpest U 9569; Fenyvessy Sándor, Piliscsaba S 8250; Ring Lajos, Győr U 6911; Nagy István, Lázi U 6881; Nyuszai Mihály, Magyaróvár U 6857; Pongrácz Géza, Tét U 6913; Gilver J., Bánhida U 6607; Kahán József, Tata U 1506; Dobos F., Alsógalla U 9701; Szabó S., Pilisvörösvár S 5980; Zeichtmeister Ödön, Beled U 8362; Engel Ferenc, Nyálka S 1920. MEGSZÍVLELENDŐ VERSIKE 1. EGY RÉGI VERSIKE 13. Nagyon, nagyon régi 14. Hullanak a könnyei 15. Valódi, nem ál 16. Női név 17. Megkönnyez 18. Autóhoz is szükséges 19. Harag — latinul 21. Karddal verekszik 23. Szellemi munkás, vagy tejtermék 24. Én és Te 25. Priznic 28. Rangjelző szócska 30. Falun van szárazság idején 31. A 27 függőleges fordítva 33. A kaukázusi faj egyik nyelvcsoportja 36. Hegylánc Ciprusz szigetén 39. A tyúkanyó teszi a szemétdombon 40. Nem a tetejére 41. Délamerikai folyó 44. Ahol az előadás lejátszódik 46. ZKD 47. Szlovák 48. Príma rövidítése 50. Belélegzés 52. Olaszország legnagyobb folyója 53. Krisztus előtt 55. Fénytelen — franciául 56. Mesterkélt testtartás 57. Borjú — németül 59. Esős időben ilyen az időjárás ! 60. Veni, vidi .... 61. ítéletet mond felette 63. NGA 64. Seprő készül belőle tJltLja le. kjL a: 1. A VÍZSZINTES 1 FOLYTATÁSA 2. Lásd a vízszintes 14. sort 3. Női név 4. Korszak 5. Római szám: 51 6. Pesti utca 7- Verekedés — jasszosart 8. Follyó Hátsó-Indiában 9. Római szám: 501 10. Én — latinul 11. Becézett Lajos 12. Neves spanyol utazó voltegyébként menyasszony névelővel 20. Átmásolni 22. Valamire oktatás 22. Francia regényíró 27. Bír 29. Egypatájú hatalmas emlős 32. A fülkagyló lelógó része 34. Ritka — németül 35. Létezik 37. Ipari növény 38. Parancsolója, vagy férje 42. Az azonos mesterséget folytatók egyesülésének középkori formája 43. Jó! megmondogatja a magáét 44. Megállapít, megszab, példátmutat 45. ZOL 49. Gazdasági munkás 51. Olasz zenei műszó 52. Rágcsáló emlős 54. Az ember legalább holtáig „ezt" teszi 56. Becézett Piroska 58, BLÉ 60, Ital 62. Római szám: 49 64. A kobalt vegyjele VÍZSZINTES.