Autó-Motor, 1954. július-december (7. évfolyam 13-24. szám)

1954-07-01 / 13. szám

A FŐVÁROSI AUTÓBUSZÜZEM rövidesen 30 újabb Ikarus 30-as autóbuszt kap, amelyeket a meg­lévő járatok sűrítésére használnak­­fel.* ÉRVÉNYBE LÉPETT az egész or­szágban a távolsági autóbuszjára­tok új nyári menetrendje. Ez a menetrend további fejlődésről ta­núskodik: 23 újabb községet kap­csoltak be május 23-ától a forga­lomba!* A KÖZLEKEDÉSÜGYI MINISZ­TER és a Statisztikai Hivatal el­nökének együttes utasítása szerint június 30-ig be kellett jelenteni a kezületek, intézmények, vállalatok, szövetkezetek által üzembentartott gépjárműveket az 1954. május 31-i állapotnak megfelelően. * KÍNÁBÓL írt levelet a Csepel Autógyár dolgozóinak Jerome Ká­roly, a Mogilrt képviselője. Arról a sikerről számol be, amit a „VIT- tehergépkocsi” aratott Pekingben. Ezt az autót a Csepel Autógyár fiataljai küldték ajándékba a kí­nai ifjúságnak. „Ez a kocsi bizo­nyítéka annak — olvassuk a levél­ben —, milyen jó és szép a Cse­­pel-autó, ha gondosan és szeretet­tel van elkészítve. Sokezer kilo­méter után a kocsira ma is büsz­kén tekinthetünk. Festése kifogás­talan, minden része úgy működik, mint az óra..” Majd így végződik a levél: „Kérjük az elvtársakat, tegyenek meg mielőbb mindent, hogy a gyárból kikerülő valameny­­nyi Csepel-teherautó ,VIT-kocsi’ mi­nőségű legyen." PAPÍRGYŰJTÉSI HÓNAPOT szer­veztek országszerte június 15 és július 15 között. Az autószakma is ki akarja venni a részét az orszá­gos mozgalomból. Minden vállalat­nál műhelyrészlegenként felelősö­ket jelöltek ki és elkészítették a gyűjtési terveket. Az „üzemi há­romszög” mindenütt megállapította, hogy milyen levelezést kell kiselej­tezni az irattárakból. Reméljük, dolgozóink ezen a téren is meg­teszik a magukét. ♦ A VASAS-EGYÜTTESEK zenei fesztiválján az Ikarus-gyár gyer­­mek-balettcsoportja is szerepelt és nagy sikert aratott Strauss ,,Me­sék a bécsi erdőről” c. táncjáté­kának előadásával. TOVÁBBFEJLESZTIK a szovjet­ városok trolibusz-hálózatát. Előre­láthatólag még ez évben megjele­nik a legújabb TBU—1 típusú 7S személyes trolibusz, amely a leg­korszerűbb közlekedési igényeket is kielégíti. VARSÓBa megérkeztek az első ZISZ-autóbuszok. Az elmúlt hónap­ban összesen 100 ilyen autóbuszt állítottak már forgalomba a len­gyel főváros utcáin. A JÁNOS­HEGYI-ÚTNAK a Tün­­dérhegyi-út és a Kilátó közötti szakaszát útjavítás miatt július 10-ig lezárták. A Kilátót csak a Normafa-úton és az Eötvös-úton lehet megközelíteni. MONOSTORI REZSŐ, a Főteru sztahanovista gépkocsivezetője — aki nemrég teljesített 200 000 km-t Csepel-autóval — május 31-én a 41. sz. AKÖV dolgozóinak meghí­vására Székesfehérvárott tapaszta­latcsere-megbeszélést tartott. A megbeszélés kölcsönösen tanulsá­gosnak bizonyult. A GUATEMALA­ KORMÁNY ké­résére a taxik és személyautók tulajdonosai a hadsereg rendelke­zésére bocsátották gépjárműveiket csapatszállítás céljára. A gépjár­művezetők is tevékenyen bekap­csolódtak tehát az igazságos küz­delembe, amelyet a kis Guatemala népe az amerikai United Fruit Co. Tröszt által pénzelt agressziós zsoldos­csapatok ellen folytat. A FÜRDŐIDÉNY ALATT munkaszüneti napokon az ipar- és bányavidékek dolgozói külön autó­­buszjáratokon utazhatnak az üdü­lőhelyekre. Ilyen járatokat indíta­nak, pl. az ajkai bányák környéké­ről Hévízre, Egercsehi és Ózd vi­dékéről Bükkszékre, Komlóról Si­­kondára, Pécsről Harkányfürdőre, Inota és Várpalota környékéről a Balaton mindkét oldalához. A FALU ÁRUELLÁTÁSÁNÁL megjavítására beváltak az ú. n. „koordinált” darabárus teherautó­­járatok. Ezek a menetrend szerint közlekedő járatok a vasúttól tá­­voleső községek boltjaihoz szállí­tanak árukat és lehetőleg kapcso­lódnak a­­ közeli vonatjáratokhoz. A kormányprogramol elősegítésére az ilyen járatok számát az év vé­géig 34-ről 80-ra emelik. Már jú­nius hónapban nyolc újabb járat indult.* A GÉPÁLLOMÁSOK vontató- és traktorvezetőit — munkahelyük szét­szórtsága miatt — nem lehet köz­pontilag szervezett KRESZ-oktatás­­ban részesíteni. Nagy jelentősége van tehát annak, hogy az autó­közlekedés dolgozói vállalták a traktorvezetők KRESZ-oktatását. Ezen a téren a legjobb eredményt eddig a pécsi AKIG érte el, amely­hez tartozó vállalatok dolgozói a bólyi, kaposvári, szekszárdi, villá­nyi és más gépállomásokon tartot­tak már előadásokat az új KRESZ- ről. A pécsiek után a keszthelyi AKIG végezte a legjobb munkát. . AZ AUTÓSZAKMÁBAN a legjobb gumijavítónak eddig Oberhardt Géza bizonyult, a Mávaut Főmű­hely többszörös sztahanovistája, aki immár harmadik ötéves tervén dolgozik. Tevékenysége nyomán általános emelkedés mutatkozik a Mávaut gumiműhelyében. A Kon­gresszus után kibontakozó verseny­ben például Szabó Gyula gumi­­javítónak sikerült 1%-kal felülmúl­nia Oberhardt eddig meg nem dön­tött csúcsteljesítményét. TERVSÉRTÉSI BÍRSÁGOKAT számítanak fel áprilistól kezdve azoknak a fuvaroztatóknak, akik a kötbéres gépkocsikat nem használ­ják ki elég gazdaságosan, vagy nem használják azokat a szerződé­sek szerint. A bírság­rendszer be­vált: áprilisban már csak harmad­rész annyi ilyen irányú „tervsértés" mutatkozott, mint amennyit már­ciusban tapasztaltak. DETROITBAN május 28-án ma­gyar sportkiállítás nyílt meg. A SZOVJETUNIÓ Begyűjtési Mi­nisztériumához tartozó Autóközle­kedési Főigazgatóság autótelepein új erővel bontakozik ki a gépkocsi­vezetők versenye, amely arra irá­nyul, hogy a kolhozokból a gabona­­tárolókhoz a terményt az ú. n. „gyorsszállítási terv” szerint juttas­sák el. Ennek az a lényege, hogy a megadott súlyú mennyiséget mi­nél kevesebb idő alatt mozgassák meg. HÍREK A BUDAPESTI TEFU-VÁLLALATOK — amint már erről hírt adtunk — csaknem félmillió forintos költséggel dolgozóik gyermekei részére üdülőt létesítettek Badacsonyban. Az első 40 főből álló nyaraló­csoport június 18-án érkezett meg. A kívül-belül frissen tatarozott villaépületben az idén előreláthatólag 300 gyermek tölt el két hetet. A festői környe­zetben jól felszerelt játszószoba, pihenőterasz biztosítja a kényelmet, szórakozást. A napi négyszeri bő­séges étkezésről az üdülő saját konyhája gondoskodik. Élüzem-feltételek a vI. negyedévre A Minisztertanács és a SZOT 1954. február 1-én életbe lépett ismeretes rendelete szerint az illetékes minisztériumnak és szakszervezetnek minden negyedévben újból kell megállapítania egy-egy szakmára azokat a feltéte­leket, amelyeknek teljesítésével bármelyik vállalat a negyedév végeztével elnyerheti az élüzem címet. A határozatokat minden vállalatnál feltűnő helyen ki kell függeszteni és más módon is gondoskodni kell arról, hogy a dolgozók ezeket megismerjék. Ezeket a feltételeket kell azután „lebontani” üzemekre, műhelyekre, csoportokra, hogy végül is minden dolgozó tudja, mit kell teljesítenie ahhoz, hogy vállalatát — a dolgozóknak ezt a kisebb „családi” közössé­gét — a megtisztelő kitüntetéshez hozzásegítse. Azt is tudnia kell minden dolgozónak, hogy ez nemcsak kitüntetést jelent, hanem a rendelet azt is előírja, hogy az élüzem cím és az ezzel járó vándorzászló elnyerésével egyidejűen a vállalat pénzjutalomban is részesül. A pénzjutalom összege a vállalat dolgozóinak számától függően: 500 főig 5000 Ft, 1000 főig 10 000 Ft, 5000 főig 25 000 Ft. A feltételeket tehát most nem részletezzük, mert azok a szakma három legfontosabb ágában — az autójavítóiparnál, a teherautófuvarozásnál és a személyszállító közlekedési vállalatoknál — általában ugyanazok marad­tak, mint a múlt negyedben. De felsoroljuk a változásokat, hogy ily módon is felhívjuk azokra a dolgozók figyelmét. AZ AUTÓJAVÍTÓI­PAR vállalatainál ezentúl nem elég a munkadíjbevé­­teli árutermelési tervet egyszerűen 15%-kal túlteljesíteni, hanem csak az a vállalat teljesíti ezt a feltételt, amelyik „a tervszerűséget legalább 76%-ig betartja”. Átfogalmazták az 5. pontot, amely szerint: „A munkadíjbevételi árutermelés tervteljesítése az egyes dekádokban megszabott mértékben úgy, hogy a dekádonkénti termelési értékek között 12%-nál nagyobb különbség ne legyen.” Ezzel bevonult a feltételek közé az ütemes termelés! Megvál­tozott a 7. pont is: „A garanciális órák száma nem haladhatja meg a pro­duktív órák 0,7%-át.” (A múlt negyedben az előző negyedév garanciális óráinak számához lehetett viszonyítani.) A TEHERAUTÓFUVAROZÁSNÁL nagyjelentőségű változás, hogy a be­vételi terv túlteljesítése nem szerepel a feltételek között. Megszűnik tehát a hajsza azért, hogy a teherautófuvarozó vállalat „forintok gyártására" törekedjék. Ehelyett a 3. pont így szól: „A forgalmi utazó-dolgozók 100 Ft bérére eső fizető árutonnakilométer-tervét 5%-kal teljesíti túl.” Új fel­tétel az 5. pont: „Az előirt I. és II. számú szemléket 80%-ra teljesíti." Általában igyekeztek világosabban megfogalmazni az egyes, többfélekép­pen értelmezhető pontokat. A SZEMÉLYSZÁLLÍTÓ KÖZLEKEDÉSI VÁLLALATOKNÁL ezentúl nem az ,,egy kocsikm-re eső önköltséget” kell 5%-kal csökkenteni, hanem „Az Autóbusznál egy utaskm-re eső önköltséget, Taxinál egy hasznoskm-re eső önköltséget”. A bevételi terv teljesítését itt is felváltották a következő fel­tételre: „100 Ft forgalmi utazó bérre eső tervét — Autóbusznál utaskm­­tervét, Taxinál hasznoskm-tervét — 5%-kal túlteljesíti.” Az összehason­lítás alapját ezek szerint nem általában a „forgalmi dolgozók", hanem csak az „utazó" ,forgalmi dolgozók bére képezi. Az új negyedévben tehát az eddiginél reálisabb feltételek mellett in­dulhat meg a küzdelem az újabb dicsőségért és megbecsülésért! 4

Next