Autó-Motor, 1954. július-december (7. évfolyam 13-24. szám)
1954-07-01 / 13. szám
A FŐVÁROSI AUTÓBUSZÜZEM rövidesen 30 újabb Ikarus 30-as autóbuszt kap, amelyeket a meglévő járatok sűrítésére használnakfel.* ÉRVÉNYBE LÉPETT az egész országban a távolsági autóbuszjáratok új nyári menetrendje. Ez a menetrend további fejlődésről tanúskodik: 23 újabb községet kapcsoltak be május 23-ától a forgalomba!* A KÖZLEKEDÉSÜGYI MINISZTER és a Statisztikai Hivatal elnökének együttes utasítása szerint június 30-ig be kellett jelenteni a kezületek, intézmények, vállalatok, szövetkezetek által üzembentartott gépjárműveket az 1954. május 31-i állapotnak megfelelően. * KÍNÁBÓL írt levelet a Csepel Autógyár dolgozóinak Jerome Károly, a Mogilrt képviselője. Arról a sikerről számol be, amit a „VIT- tehergépkocsi” aratott Pekingben. Ezt az autót a Csepel Autógyár fiataljai küldték ajándékba a kínai ifjúságnak. „Ez a kocsi bizonyítéka annak — olvassuk a levélben —, milyen jó és szép a Csepel-autó, ha gondosan és szeretettel van elkészítve. Sokezer kilométer után a kocsira ma is büszkén tekinthetünk. Festése kifogástalan, minden része úgy működik, mint az óra..” Majd így végződik a levél: „Kérjük az elvtársakat, tegyenek meg mielőbb mindent, hogy a gyárból kikerülő valamenynyi Csepel-teherautó ,VIT-kocsi’ minőségű legyen." PAPÍRGYŰJTÉSI HÓNAPOT szerveztek országszerte június 15 és július 15 között. Az autószakma is ki akarja venni a részét az országos mozgalomból. Minden vállalatnál műhelyrészlegenként felelősöket jelöltek ki és elkészítették a gyűjtési terveket. Az „üzemi háromszög” mindenütt megállapította, hogy milyen levelezést kell kiselejtezni az irattárakból. Reméljük, dolgozóink ezen a téren is megteszik a magukét. ♦ A VASAS-EGYÜTTESEK zenei fesztiválján az Ikarus-gyár gyermek-balettcsoportja is szerepelt és nagy sikert aratott Strauss ,,Mesék a bécsi erdőről” c. táncjátékának előadásával. TOVÁBBFEJLESZTIK a szovjet városok trolibusz-hálózatát. Előreláthatólag még ez évben megjelenik a legújabb TBU—1 típusú 7S személyes trolibusz, amely a legkorszerűbb közlekedési igényeket is kielégíti. VARSÓBa megérkeztek az első ZISZ-autóbuszok. Az elmúlt hónapban összesen 100 ilyen autóbuszt állítottak már forgalomba a lengyel főváros utcáin. A JÁNOSHEGYI-ÚTNAK a Tündérhegyi-út és a Kilátó közötti szakaszát útjavítás miatt július 10-ig lezárták. A Kilátót csak a Normafa-úton és az Eötvös-úton lehet megközelíteni. MONOSTORI REZSŐ, a Főteru sztahanovista gépkocsivezetője — aki nemrég teljesített 200 000 km-t Csepel-autóval — május 31-én a 41. sz. AKÖV dolgozóinak meghívására Székesfehérvárott tapasztalatcsere-megbeszélést tartott. A megbeszélés kölcsönösen tanulságosnak bizonyult. A GUATEMALA KORMÁNY kérésére a taxik és személyautók tulajdonosai a hadsereg rendelkezésére bocsátották gépjárműveiket csapatszállítás céljára. A gépjárművezetők is tevékenyen bekapcsolódtak tehát az igazságos küzdelembe, amelyet a kis Guatemala népe az amerikai United Fruit Co. Tröszt által pénzelt agressziós zsoldoscsapatok ellen folytat. A FÜRDŐIDÉNY ALATT munkaszüneti napokon az ipar- és bányavidékek dolgozói külön autóbuszjáratokon utazhatnak az üdülőhelyekre. Ilyen járatokat indítanak, pl. az ajkai bányák környékéről Hévízre, Egercsehi és Ózd vidékéről Bükkszékre, Komlóról Sikondára, Pécsről Harkányfürdőre, Inota és Várpalota környékéről a Balaton mindkét oldalához. A FALU ÁRUELLÁTÁSÁNÁL megjavítására beváltak az ú. n. „koordinált” darabárus teherautójáratok. Ezek a menetrend szerint közlekedő járatok a vasúttól távoleső községek boltjaihoz szállítanak árukat és lehetőleg kapcsolódnak a közeli vonatjáratokhoz. A kormányprogramol elősegítésére az ilyen járatok számát az év végéig 34-ről 80-ra emelik. Már június hónapban nyolc újabb járat indult.* A GÉPÁLLOMÁSOK vontató- és traktorvezetőit — munkahelyük szétszórtsága miatt — nem lehet központilag szervezett KRESZ-oktatásban részesíteni. Nagy jelentősége van tehát annak, hogy az autóközlekedés dolgozói vállalták a traktorvezetők KRESZ-oktatását. Ezen a téren a legjobb eredményt eddig a pécsi AKIG érte el, amelyhez tartozó vállalatok dolgozói a bólyi, kaposvári, szekszárdi, villányi és más gépállomásokon tartottak már előadásokat az új KRESZ- ről. A pécsiek után a keszthelyi AKIG végezte a legjobb munkát. . AZ AUTÓSZAKMÁBAN a legjobb gumijavítónak eddig Oberhardt Géza bizonyult, a Mávaut Főműhely többszörös sztahanovistája, aki immár harmadik ötéves tervén dolgozik. Tevékenysége nyomán általános emelkedés mutatkozik a Mávaut gumiműhelyében. A Kongresszus után kibontakozó versenyben például Szabó Gyula gumijavítónak sikerült 1%-kal felülmúlnia Oberhardt eddig meg nem döntött csúcsteljesítményét. TERVSÉRTÉSI BÍRSÁGOKAT számítanak fel áprilistól kezdve azoknak a fuvaroztatóknak, akik a kötbéres gépkocsikat nem használják ki elég gazdaságosan, vagy nem használják azokat a szerződések szerint. A bírságrendszer bevált: áprilisban már csak harmadrész annyi ilyen irányú „tervsértés" mutatkozott, mint amennyit márciusban tapasztaltak. DETROITBAN május 28-án magyar sportkiállítás nyílt meg. A SZOVJETUNIÓ Begyűjtési Minisztériumához tartozó Autóközlekedési Főigazgatóság autótelepein új erővel bontakozik ki a gépkocsivezetők versenye, amely arra irányul, hogy a kolhozokból a gabonatárolókhoz a terményt az ú. n. „gyorsszállítási terv” szerint juttassák el. Ennek az a lényege, hogy a megadott súlyú mennyiséget minél kevesebb idő alatt mozgassák meg. HÍREK A BUDAPESTI TEFU-VÁLLALATOK — amint már erről hírt adtunk — csaknem félmillió forintos költséggel dolgozóik gyermekei részére üdülőt létesítettek Badacsonyban. Az első 40 főből álló nyaralócsoport június 18-án érkezett meg. A kívül-belül frissen tatarozott villaépületben az idén előreláthatólag 300 gyermek tölt el két hetet. A festői környezetben jól felszerelt játszószoba, pihenőterasz biztosítja a kényelmet, szórakozást. A napi négyszeri bőséges étkezésről az üdülő saját konyhája gondoskodik. Élüzem-feltételek a vI. negyedévre A Minisztertanács és a SZOT 1954. február 1-én életbe lépett ismeretes rendelete szerint az illetékes minisztériumnak és szakszervezetnek minden negyedévben újból kell megállapítania egy-egy szakmára azokat a feltételeket, amelyeknek teljesítésével bármelyik vállalat a negyedév végeztével elnyerheti az élüzem címet. A határozatokat minden vállalatnál feltűnő helyen ki kell függeszteni és más módon is gondoskodni kell arról, hogy a dolgozók ezeket megismerjék. Ezeket a feltételeket kell azután „lebontani” üzemekre, műhelyekre, csoportokra, hogy végül is minden dolgozó tudja, mit kell teljesítenie ahhoz, hogy vállalatát — a dolgozóknak ezt a kisebb „családi” közösségét — a megtisztelő kitüntetéshez hozzásegítse. Azt is tudnia kell minden dolgozónak, hogy ez nemcsak kitüntetést jelent, hanem a rendelet azt is előírja, hogy az élüzem cím és az ezzel járó vándorzászló elnyerésével egyidejűen a vállalat pénzjutalomban is részesül. A pénzjutalom összege a vállalat dolgozóinak számától függően: 500 főig 5000 Ft, 1000 főig 10 000 Ft, 5000 főig 25 000 Ft. A feltételeket tehát most nem részletezzük, mert azok a szakma három legfontosabb ágában — az autójavítóiparnál, a teherautófuvarozásnál és a személyszállító közlekedési vállalatoknál — általában ugyanazok maradtak, mint a múlt negyedben. De felsoroljuk a változásokat, hogy ily módon is felhívjuk azokra a dolgozók figyelmét. AZ AUTÓJAVÍTÓIPAR vállalatainál ezentúl nem elég a munkadíjbevételi árutermelési tervet egyszerűen 15%-kal túlteljesíteni, hanem csak az a vállalat teljesíti ezt a feltételt, amelyik „a tervszerűséget legalább 76%-ig betartja”. Átfogalmazták az 5. pontot, amely szerint: „A munkadíjbevételi árutermelés tervteljesítése az egyes dekádokban megszabott mértékben úgy, hogy a dekádonkénti termelési értékek között 12%-nál nagyobb különbség ne legyen.” Ezzel bevonult a feltételek közé az ütemes termelés! Megváltozott a 7. pont is: „A garanciális órák száma nem haladhatja meg a produktív órák 0,7%-át.” (A múlt negyedben az előző negyedév garanciális óráinak számához lehetett viszonyítani.) A TEHERAUTÓFUVAROZÁSNÁL nagyjelentőségű változás, hogy a bevételi terv túlteljesítése nem szerepel a feltételek között. Megszűnik tehát a hajsza azért, hogy a teherautófuvarozó vállalat „forintok gyártására" törekedjék. Ehelyett a 3. pont így szól: „A forgalmi utazó-dolgozók 100 Ft bérére eső fizető árutonnakilométer-tervét 5%-kal teljesíti túl.” Új feltétel az 5. pont: „Az előirt I. és II. számú szemléket 80%-ra teljesíti." Általában igyekeztek világosabban megfogalmazni az egyes, többféleképpen értelmezhető pontokat. A SZEMÉLYSZÁLLÍTÓ KÖZLEKEDÉSI VÁLLALATOKNÁL ezentúl nem az ,,egy kocsikm-re eső önköltséget” kell 5%-kal csökkenteni, hanem „Az Autóbusznál egy utaskm-re eső önköltséget, Taxinál egy hasznoskm-re eső önköltséget”. A bevételi terv teljesítését itt is felváltották a következő feltételre: „100 Ft forgalmi utazó bérre eső tervét — Autóbusznál utaskmtervét, Taxinál hasznoskm-tervét — 5%-kal túlteljesíti.” Az összehasonlítás alapját ezek szerint nem általában a „forgalmi dolgozók", hanem csak az „utazó" ,forgalmi dolgozók bére képezi. Az új negyedévben tehát az eddiginél reálisabb feltételek mellett indulhat meg a küzdelem az újabb dicsőségért és megbecsülésért! 4