Autó-Motor, 1970. július-december (23. évfolyam 13-24. szám)

1970-11-21 / 22. szám

A forgalombiztonság előtérbe helyezése Moszkvában írta: DR. KOLLER SÁNDOR műszaki egyetemi docens „A forgalombiztonság az egész szovjet nép fon­tos problémájává vált.” „A forgalomszervezés műszaki berendezéseinek nagy fejlesztése nélkül nem képzelhető el fejlő­dés. — Nagy fejlesztés szükséges a modern for­galomirányító berendezések terén. A forgalom­fejlődés igényli a műszaki berendezéseket, ugyanekkor ezek új lehetőségeket adnak a for­galomszervezésben.” „A gépkocsigyárakat törvényekkel kell kötelezni a szükséges fejlesztések végrehajtására." „A legnagyobb probléma az, hogy a forgalom fejlődése messze megelőzi az utak fejlesztését. Az utak kialakítása nem felel meg a mai igé­nyeknek. A forgalombiztonság növelését célzó összegeket a következő ötéves tervben három­szorosra növelik!” „Az új lakónegyedekben minden nagyon szép, csak a forgalomszervezés és a forgalombizton­ság kérdéseire nem gondoltak.” „A tanácsi szerveknél nincs olyan részleg, ame­lyik ért a forgalomszervezéshez, és foglalkozik vele.” Ezek a megállapítások az 1970. október 1—3. között Moszkvában rendezett, „A gépkocsiközlekedés és a v­árosi közlekedés forgalombiztonsági problémái” c. össz-szövetségi tudományos konferencia megnyitójában és első előadásaiban hangzottak el. Az ott hallottak alapján ez a konferencia nagyszabású fejlődés megindu­lását jelenti. A konferenciát az Autóközlekedési és Útügyi Műszaki Tudományos Egyesület Központi Vezetősége és a Bel­ügyminisztérium szervezte. A konferencián az egész Szovjetunió területéről nagy számban vettek részt a különböző minisztériumok, intézetek, műszaki és rendőri szervek szakemberei. A konferencián elhangzott előadásokat és hozzászólá­sokat a hiányosságok nyílt feltárása, az egyenes, őszinte és közvetlen hangnem, az éles kritika és önkritika, va­lamint a fejlesztések szenvedélyes sürgetése jellemezte. Általános szólamok nem hangzottak el, és mellébeszélés sem volt hallható. Ezt elősegítette a konferencia sajátos lebonyolítása is: az előadások folyamán írásban kérdé­seket vittek ki, amelyekre az előadó közvetlenül előadás után válaszolt. (Ezt a módszert célszerű lenne a magyar­­országi konferenciákon is bevezetni, ez az előadókat is felelősségteljesebb és eredményesebb működésre ösztö­nözné.) A konferenciát a Belügyminisztérium vezető beosz­tású képviselője nyitotta meg és vezette az első együt­tes ülést. Az első, átfogó előadást dr. Afanaszjev egyetemi tanár (a Moszkvai Autó- és Autóútépítő Intézet Autóközleke­dési, Forgalomszervezési és Forgalombiztonsági Tanszé­kének vezetője) tartotta „A motorizáció (automobilizá­­ció) és a közúti forgalombiztonság problémái a Szovjet­unióban” címmel. Hivatkozott a motorizációs fejlesztésre vonatkozó párt- és kormányhatározatra, és a Miniszter­­tanács mellett működő Műszaki­ Tudományos Tanács 1970 elején tartott, a forgalombiztonság helyzetével fog­lalkozó tárgyalására. Hangsúlyozta a gyors fejlesztések szükségességét. A gépjárművezető-képzés és az alkal­massági vizsgálatok, a gyermekek iskolai oktatása, a gépkocsigyártás, a gépjárművek időszakos műszaki felülvizsgálata, az utak fejlesztése, a forgalommal való szakszerű foglalkozás terén, az egyetemek ilyen irányú szakképzése körül egyaránt jelentős fejlesztéseket tar­tott szükségesnek, és ilyen irányú javaslatokat tett. A forgalombiztonsággal kapcsolatos tudományterületek és szakterületek összehangolt, átfogó tevékenysége, több minisztérium és szerv komplex intézkedései szükségesek a balesetmegelőzés sikerességéhez — hangsúlyozta az előadó. Az összes érdekelt szervek és hatóságok erőit egyesíteni kell határozott eredmények elérése céljából, és feltétlenül létre kell hozni a közúti forgalombizton­ság növelésének egységes állami szervezetét. „A jelen­legi konferencia nagy lépést jelent a kutatások fejlesz­tésében és a forgalomszervezés gyakorlati feladatainak megoldásában.” Nyikityin mérnök-ezredes (Belügyminisztérium) a városi forgalomszabályozás műszaki eszközeinek fejlődéséről és perspektíváiról tartott előadást. Hangsúlyozta, hogy a forgalomszabályozás alapvető célja: a forgalom lehető legnagyobb sebességének és a közlekedők biztonságának a biztosítása. Kiemelte a jelzőtáblák, útburkolati jelek és jelzőlámpák fontos szerepét. (Moszkvában kb. 600 csomóponton van jelzőlámpás forgalomirányítás, ezek f­ő számát a következő években kétszeresre akarják növel­­ i

Next