Autó-Motor, 1970. július-december (23. évfolyam 13-24. szám)
1970-11-21 / 22. szám
A forgalombiztonság előtérbe helyezése Moszkvában írta: DR. KOLLER SÁNDOR műszaki egyetemi docens „A forgalombiztonság az egész szovjet nép fontos problémájává vált.” „A forgalomszervezés műszaki berendezéseinek nagy fejlesztése nélkül nem képzelhető el fejlődés. — Nagy fejlesztés szükséges a modern forgalomirányító berendezések terén. A forgalomfejlődés igényli a műszaki berendezéseket, ugyanekkor ezek új lehetőségeket adnak a forgalomszervezésben.” „A gépkocsigyárakat törvényekkel kell kötelezni a szükséges fejlesztések végrehajtására." „A legnagyobb probléma az, hogy a forgalom fejlődése messze megelőzi az utak fejlesztését. Az utak kialakítása nem felel meg a mai igényeknek. A forgalombiztonság növelését célzó összegeket a következő ötéves tervben háromszorosra növelik!” „Az új lakónegyedekben minden nagyon szép, csak a forgalomszervezés és a forgalombiztonság kérdéseire nem gondoltak.” „A tanácsi szerveknél nincs olyan részleg, amelyik ért a forgalomszervezéshez, és foglalkozik vele.” Ezek a megállapítások az 1970. október 1—3. között Moszkvában rendezett, „A gépkocsiközlekedés és a városi közlekedés forgalombiztonsági problémái” c. össz-szövetségi tudományos konferencia megnyitójában és első előadásaiban hangzottak el. Az ott hallottak alapján ez a konferencia nagyszabású fejlődés megindulását jelenti. A konferenciát az Autóközlekedési és Útügyi Műszaki Tudományos Egyesület Központi Vezetősége és a Belügyminisztérium szervezte. A konferencián az egész Szovjetunió területéről nagy számban vettek részt a különböző minisztériumok, intézetek, műszaki és rendőri szervek szakemberei. A konferencián elhangzott előadásokat és hozzászólásokat a hiányosságok nyílt feltárása, az egyenes, őszinte és közvetlen hangnem, az éles kritika és önkritika, valamint a fejlesztések szenvedélyes sürgetése jellemezte. Általános szólamok nem hangzottak el, és mellébeszélés sem volt hallható. Ezt elősegítette a konferencia sajátos lebonyolítása is: az előadások folyamán írásban kérdéseket vittek ki, amelyekre az előadó közvetlenül előadás után válaszolt. (Ezt a módszert célszerű lenne a magyarországi konferenciákon is bevezetni, ez az előadókat is felelősségteljesebb és eredményesebb működésre ösztönözné.) A konferenciát a Belügyminisztérium vezető beosztású képviselője nyitotta meg és vezette az első együttes ülést. Az első, átfogó előadást dr. Afanaszjev egyetemi tanár (a Moszkvai Autó- és Autóútépítő Intézet Autóközlekedési, Forgalomszervezési és Forgalombiztonsági Tanszékének vezetője) tartotta „A motorizáció (automobilizáció) és a közúti forgalombiztonság problémái a Szovjetunióban” címmel. Hivatkozott a motorizációs fejlesztésre vonatkozó párt- és kormányhatározatra, és a Minisztertanács mellett működő Műszaki Tudományos Tanács 1970 elején tartott, a forgalombiztonság helyzetével foglalkozó tárgyalására. Hangsúlyozta a gyors fejlesztések szükségességét. A gépjárművezető-képzés és az alkalmassági vizsgálatok, a gyermekek iskolai oktatása, a gépkocsigyártás, a gépjárművek időszakos műszaki felülvizsgálata, az utak fejlesztése, a forgalommal való szakszerű foglalkozás terén, az egyetemek ilyen irányú szakképzése körül egyaránt jelentős fejlesztéseket tartott szükségesnek, és ilyen irányú javaslatokat tett. A forgalombiztonsággal kapcsolatos tudományterületek és szakterületek összehangolt, átfogó tevékenysége, több minisztérium és szerv komplex intézkedései szükségesek a balesetmegelőzés sikerességéhez — hangsúlyozta az előadó. Az összes érdekelt szervek és hatóságok erőit egyesíteni kell határozott eredmények elérése céljából, és feltétlenül létre kell hozni a közúti forgalombiztonság növelésének egységes állami szervezetét. „A jelenlegi konferencia nagy lépést jelent a kutatások fejlesztésében és a forgalomszervezés gyakorlati feladatainak megoldásában.” Nyikityin mérnök-ezredes (Belügyminisztérium) a városi forgalomszabályozás műszaki eszközeinek fejlődéséről és perspektíváiról tartott előadást. Hangsúlyozta, hogy a forgalomszabályozás alapvető célja: a forgalom lehető legnagyobb sebességének és a közlekedők biztonságának a biztosítása. Kiemelte a jelzőtáblák, útburkolati jelek és jelzőlámpák fontos szerepét. (Moszkvában kb. 600 csomóponton van jelzőlámpás forgalomirányítás, ezek fő számát a következő években kétszeresre akarják növel i