Autó-Motor, 1970. július-december (23. évfolyam 13-24. szám)

1970-11-21 / 22. szám

ISMÉT „FOGJUK MEG ” I­gen nagy érdeklődést váltott ki az AM 16. számában megjelent olvasó­levél, amely a motorkerékpártolvaj elcsípésének lehetőségével foglalkozott. Erre az ötletre egy újabb, még jobb öt­let született, de az sem volt hibátlan. Most kaptuk meg id. Horny Gábor, új­pesti olvasónk rajzos levelét, amelyből az alábbiakat idézzük: Miután a motort állványra húztuk, át­váltjuk a rejtett kapcsolót. Aki ezután a motort mozgásképessé akarja tenni, az elsőként leugratja a járművet az állvá­nyáról, amitől az S-es kapcsoló zár, és megszólal a kürt, ugyanekkor a jelfogó tekercse a B és N pont között áram alá kerül, majd az ND K pontok közötti fegy­verzetet magához rántja, miközben ál­landó zárt áramkört létesít. A tolvaj már hiába állítja vissza állványzatára a jár­művet, a kürt nem némul el mindaddig, amíg a titkos, 7-es kapcsolót nem váltjuk vissza. A Jelfogó 43 forintért bármelyik Autóker­­bottban megvásárolható „KM 12—14” je­lű autókürt-rdlé néven. (A csatlakozópon­tok B, N, K betűkkel vannak jelölve.) KETTEN A RIGÍN...? TO­LVAJT" Az AM munkatársai nagyrabeceüik az OLVASÓT. Ezt bizonyára ezren és ezren igazolják. Igaz, ez nem érdem, hanem kedves kötelesség. Mindezt csak azért bocsátottam előre, hogy felmentést kapjunk utólag. A lapzárta lázában égett a szerkesztőség, amikor belépett szobánkba az Olvasó. Kezében egy kerékpárköpeny, fejében a rögeszme. Látva a lázas igyekezetét, azonnal a tárgyra tért. Valahogy így. — Vitatkozni akarok! Igaz, vitatkozó nemzet vagyunk, hiszen mi is éppen azon vitatkoztunk, hogy ki szaladjon el a nyomdába a megkésett anyaggal. Mondtam is az idős Olvasónak, hogy idő híjában elé­gedjék meg velem, szívesen vitatkozom vele, ha győzi tüdővel, ugyanis nekem futni kell. Fussunk együtt, közben vitázhatunk. Ugyanis a többieknek sürgős ínnivalójuk akadt. (Holnap is etetni kell a fenevadat, a nyomdát.) Az Olvasó ráállt és már igyekeztünk le a lépcsőn. Vitapartnerem jól bírta a tempót, hiszen — ahogy elmondta — sportember volt ifjú korában, nagyon sokat kerékpározott, mégpedig olyan jól, hogy közben belekapaszkodott a robogó villamos lépcsőfogantyújába. — Írják meg, hogy két személy motorozhasson a Rigán. Csak bátran. Ezt nemcsak én kérem, hogy az unokámat vihessem kirándulni, hanem valamennyi Rigás kívánja ezt. Hivatkoztam a gyenge közlekedési morálunkra, de nyomban letorkolt azzal, hogy a szocia­lizmusban a többség akarata a döntő, és ők, mármint a Rigások, nagyon sokan vannak. Több ezren. Mind szaporábban kapkodtam a levegőt, de a gondos Nagypapa csak fújta a magáét. Érveim velem együtt gyengültek. Hiába hivatkoztam a szomorú baleseti statisztikára, meg a nem csekély temetkezési költségekre. És amitől féltem, elhangzott a legszörnyűbb vád is: „Igen, maguk félnek »felfelé» bírálni­­. De ekkor már lihegett. A mérgelődéstől vagy a korával járó légszomjtól, azt nem tudom. Majd így folytatta. — Legalább azt Intézzék el, hogy felnőttesíthessük a Rigát...­­ (Vajon ez azt jelenti, hogy rendszámot kíván a Rigára? Ezen tűnődtem az eszméletvesztésem határán.) Miután a Nagypapa Olvasó úgy ítélte meg vitánkat, hogy az nem volt számára termékeny, lépteit lassítani kezdte, és én már csak annyit hallottam, hogy ezek után felkeresi a mi­nisztert, aki földije, és az biztosan átírja a rendeletet. (Hogy ő, a szerető Nagypapa, aki eleresztett kormánnyal biciklizett egykor a főváros utcáin, most unokáját kápráztathassa el motoros­ tudásával, maga mögé ültetve a Rigán — kockáztatva mindkettőjük életét, nem kímélve embertársait sem ...) (R—a) 1. Akkumulátor 2. Jelfogó 3. Kürt 4. Kürtkapcsoló 5. Középállvány­­kapcsoló 6. Középállvány 7. Rejtett kapcsoló F. Fegyverzet 20 NEM LEHETNE ÍGY? Mármint a festéket szórni azokra a folytonossági hiányokra, ahol megsérült a fényezés, ott kellene ez az anyagot szóró fes­­tékesdoboz. Dupli-Color a neve ennek az aerosolos festéknek, amelyet szinte gyerekjáték felhordani — ez esetben a villa­­szárra. A hazai festékgyár igazán kiváló festékét a hagyományos — és tegyük mindjárt hozzá, felhasználás szempontjából nem gazda­ságos — dobozban hozza forgalomba. Aligha kell magyarázni, hogy ez a csomagolás azért nem gazdaságos, mert a használat­ból visszamaradt festék a tárolásban megsűrűsödik, kiszárad, arról nem is szólva, hogy az ecsettel való felhordás pazarolja a festéket, és még nem is egyenletes, azaz csúnya. Mindennek ellenkezője a nyomás alatti festékszórás, ezért kérik ezt mind a félmilliót számláló motorosok, mind az egyre jobban népesedő autósok, továbbá a növekvő „Csináld magad" mozgalom tábo­rának tagjai is. (És a festékgyárnak sem lenne ez olyan rossz üzlet, ha figyelembe vesszük, hogy az időnként kapható import aerosolos festékért közel száz forintot fizetnek a hazai vásárlók.) Ez ügyben beszéltünk a Háztartási Bolt egyik Autóápolási Szak­üzletének vezetőjével, Jakab Lászlóval, aki nagyon kívánatos­nak tartaná a szóródobozos festék gyártását és rögtön ajánlott is — a kereslet alapján — néhány szintű motorosoknak az alap­feketét (Pannónia és Danuvia), valamint a Jawa-pirost, az autó­sok számára a gyöngyszürkét, a levendulakéket, a téglavöröset, a fehéret és a feketét. Véleménye szerint a vásárlók szívesen fizetnék a mai 12 forintos ár dupláját, vagy többszörösét, ha ilyen Dupli-Color kivitelben kaphatnák. És hogy mennyire nem „új” az, amit kérünk, bizonyítja a Budalakik gyár által készített krómvédő, amelyet ilyen szóró­dobozban árusítanak. Afelől biztosak lehetünk, hogy a hazai festékgyárak is rátérnek majd a szóródobozos csomagolásra, a kérdés csak az, hogy: mikor? Ezt a mikort szeretnénk előbbre hozni.

Next